PDA

View Full Version : 100W + 4x12 + powersoak......wat is het nut?



jpb
29 mei 2002, 21:40
Kunnen jullie me uitleggen waarom hier zoveel wordt gepost over grote versterkers/cabs?
Ik zal uitleggen wat ik bedoel: Voor thuis is 5-15W voldoende, voor repitities 15-30; en voor kleine/middelgrote tenten kom je er ook met 30W een eind. Bij grotere optredens is vaak een PA. Zelfde voor speakers. Je sjouwt je een breuk aan 4x12 terwijl cabs met een of twee speakers het ook wel aankunnen. Om uit een 100W een behoorlijke overdrive (dus ook eindbiuzen+OT) te halen moet ie op (bijna) vol, en dat kunnen je oren, en die van het publiek niet aan.
Dan kun je voor enkele honderden guldens een powersoak kopen, maar wat heb je dan?
Waarom lees ik hier zo weinig over kleinere versterkers? De hele nieuwe generatie kwaliteitsversterkers bestaat grotendeels uit 10-40W versterkers, en er is een trend naar minder Watt; professionals hebben vaak kleinere versterkers. Is nog goedkoper ook, volgens mij.
Zit ik er naast? en heb je 100W nodig voor metal of zo? Wat denken jullie hierover?

lars
30 mei 2002, 06:34
is omdat mensen kleine piemels hebben en dat moeten compenseren.

jpb
30 mei 2002, 07:48
Dat van die piemels begrijp ik natuurlijk wel. Over piemels in de muziek kun je boeken vol schrijven... Ik vraag me alleen af of er nog meer redenen zijn om met zulke grote (en dure) spullen rond te sjouwen. Het enige voordeel dat ik me kan voorstellen is dat met 100W het laag/laag mid strak blijft en dat lijkt me nuttig voor powerchords/metal. Verder zie ik niet veel voordelen. Nog meer reacties?

Andrewski
30 mei 2002, 09:14
Ik ben een metalgitarist en in de oefenruimte heb ik wel veel vermogen nodig, omdat de drummer zo'n idioot is die verschrikkelijk hard slaat. Ik heb zelf een buizenbak van 120 watt. Ik heb in de oefenruimte gestaan met 50 watt buizen, maar toen kreeg ik de vervorming van de eindtrap, ik houd dar persoonlijk niet van dus heb ik meer vermogen nodig. (ik houd van veeeeel headroom). Bovendien staat een stack ook heel stoer, vooral als ie zo hard gaat (heeft met de piemel issue te maken)
In de studios worden bij veel dure opnames gebruik gemaakt van versterkers van bijv. Matchless of Dr.Z, dit zijn hele dure versterkers met vaak een vermogen tot 30 watt
Maar die stelling dat zulke kleinere versterkers goedkoper zijn is niet waar, want voor het geld van een Matchless of zo'n ander luxe merk kun je een leuke Mesa/Boogie stack kopen!

jpb
30 mei 2002, 09:27
Ik ben het met je eens dat headroom inderdaad belangrijk kan zijn. Ik speel ook liever jazz op een twin dan op een princeton, ook al staat 'ie niet hard. Ik stelde de vraag omdat op dit forum graag 'gescheurd' wordt en dan is 100W wel wat veel.
Matchless/BadCat en Dr.Z zijn overigens wel de uitersten in prijs. Volgens mij kan het wel goedkoper (ouwe bf/sf fenders bv).
groet, Hans

Frusciante
30 mei 2002, 10:25
over wattage is het vooral een questie van headroom, clean moet niet gaan vervormen.
maar ik geef ook de voorkeur aan lagere wattages. wat betreft een 4*12 of combo is het een ander verhaal een 4*12 klinkt echt een stuk voller, meer bas, en je hebt meerdere keuzes in speakers. dus dat heeft weinig te maken met image en groot doenerij. tis wel wat lastiger om elke keer je trap af te sleuren maar goed. een combootje is ook niet al te handig

gust
31 mei 2002, 22:39
Wat die powersoaks betreft. Een maat van mij speelt op een mesa top met een marshall kast. Om het maximum geluid uit die top te halen zet hij hem gewoon helemaal open. Het volume regelt hij aan de hand van een marshall powersoak. Het is hem niet om het volume te doen maar om een maximale vervorming/rendement. Is dit een antwoord op je vraag?

pimmetje
1 juni 2002, 00:24
gust, dit is juist waarom deze discussie volgens mij is begonnen. Als hij die eindtrap-vervorming zo mooi vindt, kan hij ook een wat minder zware versterker gebruiken. Dan is die power-soak niet nodig.

Ik vindt persoonlijk overigens 100W ook net wat overdreven als 't alleen om headroom gaat. Bij 50W houd je 'm volgens mij ook nog redelijk lang mooi clean.