PDA

View Full Version : akkoorden aanslaan met plectrum



mirage
8 november 2004, 17:23
Ok dit is een klein beetje lomp maar ik kom er niet meer uit,

downstroke een akkoord aanslaan gaat prima, ongeacht of het een normaal akkoord is of een powerchord, boeit allemaal niet.

stukken "tokkelen" met plectrum gaat ook prima, tuurlijk oefenen voor snelheid kan altijd maar daar kom ik zowel down als upstroke wel uit.

maar upstroke een akkoord aanslaan, ik loop vast, blijf hangen, ben te langzaam hoe dan ook het klinkt voor geen ene meter. het worden alleen maar 6 snaren ipv een akkoord..

Hebben mensen ideeen hoe ik dit goed kan oefenen, mijn vingers anders moet houden of wat dan ook? ik vind het zo maf dat ALLES behalve dat upstroke akkoord goedgaat.

BlackSun
8 november 2004, 17:55
probeer eens met een dunner plectrum te spelen, hierdoor glijd deze soepeler over de snaren, en dan overstappen op wat dikker.
En zorg ervoor dat je in 1 beweging het akkoord aanslaat, en je plectrum beetje losjes vasthoud. Probeer vooral soepel te bewegen, en niet krampachtig..
en de laatste tip: OEFENEN!

defecto
8 november 2004, 17:58
En je pols moet zegmaar 'los' zitten. Zodat deze ook nog een beetje mee kan geven en inderdaad je plectrum losjes vasthouden zodat deze ook nog mee kan geven en dan met een beetje oefenen zou het geen problemen moeten geven.

dejohan
9 november 2004, 12:54
Intro van smells like teen spirit oefenen.

HaTim
9 november 2004, 14:30
Je kan je slag ook oefenen zonder gitaar b.v. langs je been of borst. Dan moet je slag ook al klinken.

Ron4ld
9 november 2004, 15:02
Mischien wat tips:

- beweeg alleen het onderstedeel van je arm (dat deel waar je ellepijp begint :razz: ) en niet je hele arm.
- bij opwaartse slag hoef je niet alle snare aan te slaan maar alleen de onderste...
- Langzaam oefenen, probeer zachtjes te spelen...dat harder en sneller komt later wel

Dit is wat ik me er van kan herinneren dus correct me if I am wrong.
Ik heb in het begin wat slag gitaar gespeeld, tegenwoordig doe ik alleen fingerpicking.

Daevren
9 november 2004, 23:03
Pak een akkoordenprogressie die je goed kent en speel deze met enkel upstrokes. Gewoon geconcentreert aan de zwakke plek werken.

Als je er echt heel slecht in bent kun je het nog verdier isoleren. Alleen maar opstrokes op losse snaren doen. Netjes een voor een. let in het begin goed op je techniek. Doe het langzaam, kijk naar je beweging. Naar mijn ervaring kan de beweging het beste uit pols en vingers komen, dus niet uit de onderarm. Altijd zo veel mogelijk spieren ontspannen houden.

sneez0r
10 november 2004, 15:12
Ik denk dat je je houding en techniek eens helemaal moet gaan ontleden. Probeer eens alleen de spieren die je echt nodig hebt te spannen. Daarna zo langzaam mogelijk die upstroke spelen. (De 'isolatiemethode.')