PDA

View Full Version : advies gevraagd



KaaS
8 november 2004, 16:57
Ik ben al een tijdje op zoek naar een nieuwe gitaar in categorie tot €1000, mag ook tweede hands zijn. Maar door de bomen zie ik het bos niet meer. Ik speel namelijk erg gevarieerd wat genre betreft, heb ook een hoop gitaren: Epiphone Broadway voor de Jazz; hangebouwde Marin (ben klassieke gitarist) en twee best suffe gitaren waaronder een Squier Strat.

Ik zoek eigenlijk dus een gitaar die ik kan gebruiken om mee te doen aan de wat ruigere jamsessies. Beetje Metal/Blues/Funk, King Crimson, QOTSA, Hendrix, Jeff Beck. Ik wil dus een veelzijdige gitaar. Ben ook laatst begonnen met effecten. Ik heb een digitech RP-12 op de kop getikt.

Tot nu toe bevallen de ibanezzen erg goed, voornamelijk de RG 1570/2550/2570 modellen. Ik wil echter nog wat meer gaan proberen en hoop dat jullie nog goede tips hebben.

p.s. Gibsons en Fenders vallen zoiezo af, zoiezo geen SG LP Strat Tele of Flying V's.

Gegroet!

Nicci
8 november 2004, 17:02
even uit nieuwsgierigheid: waarom vallen die 2 merken af?

ik zag laatst een Parker Nitefly 2e hands. zijn ook prima gitaren, die net iets meer mogelijkheden bieden dan de gemiddelde.

NeeraDJ
8 november 2004, 17:16
Dan kan hij toch ook die neck-thru of sculpted joint Fly halen die daar destijds stond, volgens mij was dat een Classic of Hardtail, dat zijn echt keigave axes! Een van die kerels vroeg 1100 ofzo, met een beetje onderhandelen krijg je 'm voor 1000-950 echt wel mee :)

KaaS
8 november 2004, 18:12
quote: even uit nieuwsgierigheid: waarom vallen die 2 merken af?


Ik ben niet zo gek op strats omdat mijn speelstijl zich er niet voor leent, Gibsons vind ik mooi maar heb al een jazzbak en alle andere gibsons geldt hetzelfde voor als bij strat. Telecaster vind ik verschrikkelijk, vooral het uiterlijk. Een PRS vind ik echt geweldig maar is ver buiten mijn budget.

Joint Fly???

KaaS
8 november 2004, 18:13
quote: even uit nieuwsgierigheid: waarom vallen die 2 merken af?


Ik ben niet zo gek op strats omdat mijn speelstijl zich er niet voor leent, Gibsons vind ik mooi maar heb al een jazzbak en alle andere gibsons geldt hetzelfde voor als bij strat. Telecaster vind ik verschrikkelijk, vooral het uiterlijk. Een PRS vind ik echt geweldig maar is ver buiten mijn budget.

Joint Fly???

Lord Abortion
8 november 2004, 18:15
Zoek een oude BC Rich NJ Bich, met een gewone Floyd i.p.v. de speedloaders, en dan zou je nog wat moeten overhouden om eventueel andere pickups in te steken. Goede gitaren, en dan heb je je andere vorm direct. Je kan ook eens naar de andere modellen kijken, maar die zijn dan wel erg metal-geörienteerd.

Negative K3 fan
8 november 2004, 18:17
quote: even uit nieuwsgierigheid: waarom vallen die 2 merken af?


Ik ben niet zo gek op strats omdat mijn speelstijl zich er niet voor leent, Gibsons vind ik mooi maar heb al een jazzbak en alle andere gibsons geldt hetzelfde voor als bij strat. Telecaster vind ik verschrikkelijk, vooral het uiterlijk. Een PRS vind ik echt geweldig maar is ver buiten mijn budget.

Joint Fly???

tja, naar dat soort instrumenten groei je toch wel toe denk ik. die gitaren hebben ook hun soort charmes en je kunt juist je speelstijl verbreden door dat soort gitaren met een duidelijk eigen karakter.

ibanezzen ben ik niet zo gek op, vooral door de hals (en ik ben zelf ook eigenlijk redelijk klassiek), maar ik zou als ik jou was eens wat gaan proberen. al die gitaren hebben zo hun charmes.

Nicci
8 november 2004, 18:19
tja, naar dat soort instrumenten groei je toch wel toe denk ik. . . .

:-D

ik dacht dat ik hier een ouwe lul was.

Negative K3 fan
8 november 2004, 18:21
ik moest eerder nooit iets hebben van lp's strats teles etc. maar ik ben er toch wel achter gekomen dat die instrumenten niet voor niets zo populair zijn.

Luigi
8 november 2004, 18:33
Volgns mij moet jij je eens wat gaan verdiepen in MusicMan gitaren...; Best of Both Worlds. Gezien je budget moet je het dan wel in de Sub-series gaan zoeken of een goede tweedehands.

Negative K3 fan
8 november 2004, 18:45
of dan zon peavey wolfgangn...

doncker
8 november 2004, 19:11
Als je prs zo geweldig vindt, moet je is kijken naar de london city copy : hurricane noemt die , prachtige gitaar voor het geld en dan heb je nog wat geld over voor er betere elementen (laten) in te zetten. push/pull en is dus heel gevarieerd.

BLOK182
8 november 2004, 19:40
Tweedehands PRS CE, evt een prs uit de SE lijn? Misschien een Jackson? Ibanez prestige is mooi, of misschien een mooie Godin?

KaaS
9 november 2004, 19:05
Vandaag een paar uur gitaren zitten proberen bij feedback. Voornamelijk onversterkt gespeeld en een paar via een line6 voorversterkertje en hoofdtelefoons. Het eerste wat ik hierover kwijt wil gaat over feedback. Hoe kun je zoveel gitaren zonder een redelijke afstelling of snaren aan die muren hangen. :evil: Ik heb gitaren gezien waar hier mensen normaal gesproken zeer enthousiast over zijn maar die niet fjn te bespelen zijn omdat de snaren of veel te dicht of ver van de hals af staan of omdat er heel oude snaren op zitten. Ik heb daar bijna alle ibanezzen die ze hebben bespeeld behalve de 2570 omdat die verkocht was :( .
De volgende modellen bevielen wel: S470, RGT2020 (deze was niet best afgesteld maar klonk heel mooi clean en de uitstraling is helemaal mijn ding) en de S540. Verder heb ik een aantal RG's geprobeerd maar was er niet helemaal over te spreken, sommigen hadden ook slechte afwerking. Was bijzonder onstemd over de afwerking van de JS1000 en de RG16nogiets.
Verder ook twee deans waaronder custom 450, toch nog een strat gepakt om te vergelijken en een LP. Ohja, ook een PRS Santana van ong 700........ :wink: kweenie zeker maar ligt me wel. Ook een Jackson en die beviel misschien het meest. De uistraling is alleen niet helemaal mijn ding. Begin nu wel degelijk een idee te krijgen van wat ik wil:
-Snelle hals
-Neck through constructie
-Basswood/Mahonie body
-Floyd Rose tremolo
-pickups weet ik niet zeker maar moet veel verschillende geluiden kunnen creeeren.

Kom maar op met die tips

KaaS
9 november 2004, 19:05
Vandaag een paar uur gitaren zitten proberen bij feedback. Voornamelijk onversterkt gespeeld en een paar via een line6 voorversterkertje en hoofdtelefoons. Het eerste wat ik hierover kwijt wil gaat over feedback. Hoe kun je zoveel gitaren zonder een redelijke afstelling of snaren aan die muren hangen. :evil: Ik heb gitaren gezien waar hier mensen normaal gesproken zeer enthousiast over zijn maar die niet fjn te bespelen zijn omdat de snaren of veel te dicht of ver van de hals af staan of omdat er heel oude snaren op zitten. Ik heb daar bijna alle ibanezzen die ze hebben bespeeld behalve de 2570 omdat die verkocht was :( .
De volgende modellen bevielen wel: S470, RGT2020 (deze was niet best afgesteld maar klonk heel mooi clean en de uitstraling is helemaal mijn ding) en de S540. Verder heb ik een aantal RG's geprobeerd maar was er niet helemaal over te spreken, sommigen hadden ook slechte afwerking. Was bijzonder onstemd over de afwerking van de JS1000 en de RG16nogiets.
Verder ook twee deans waaronder custom 450, toch nog een strat gepakt om te vergelijken en een LP. Ohja, ook een PRS Santana van ong 700........ :wink: kweenie zeker maar ligt me wel. Ook een Jackson en die beviel misschien het meest. De uistraling is alleen niet helemaal mijn ding. Begin nu wel degelijk een idee te krijgen van wat ik wil:
-Snelle hals
-Neck through constructie
-Basswood/Mahonie body
-Floyd Rose tremolo
-pickups weet ik niet zeker maar moet veel verschillende geluiden kunnen creeeren.

Kom maar op met die tips

KaaS
9 november 2004, 19:06
Vandaag een paar uur gitaren zitten proberen bij feedback. Voornamelijk onversterkt gespeeld en een paar via een line6 voorversterkertje en hoofdtelefoons. Het eerste wat ik hierover kwijt wil gaat over feedback. Hoe kun je zoveel gitaren zonder een redelijke afstelling of snaren aan die muren hangen. :evil: Ik heb gitaren gezien waar hier mensen normaal gesproken zeer enthousiast over zijn maar die niet fjn te bespelen zijn omdat de snaren of veel te dicht of ver van de hals af staan of omdat er heel oude snaren op zitten. Ik heb daar bijna alle ibanezzen die ze hebben bespeeld behalve de 2570 omdat die verkocht was :( .
De volgende modellen bevielen wel: S470, RGT2020 (deze was niet best afgesteld maar klonk heel mooi clean en de uitstraling is helemaal mijn ding) en de S540. Verder heb ik een aantal RG's geprobeerd maar was er niet helemaal over te spreken, sommigen hadden ook slechte afwerking. Was bijzonder onstemd over de afwerking van de JS1000 en de RG16nogiets.
Verder ook twee deans waaronder custom 450, toch nog een strat gepakt om te vergelijken en een LP. Ohja, ook een PRS Santana van ong 700........ :wink: kweenie zeker maar ligt me wel. Ook een Jackson en die beviel misschien het meest. De uistraling is alleen niet helemaal mijn ding. Begin nu wel degelijk een idee te krijgen van wat ik wil:
-Snelle hals
-Neck through constructie
-Basswood/Mahonie body
-Floyd Rose tremolo
-pickups weet ik niet zeker maar moet veel verschillende geluiden kunnen creeeren.

Kom maar op met die tips

Slashhh
9 november 2004, 19:09
de 3de keer snapte ik wat je bedoelde :-D :wink:

Nicci
9 november 2004, 19:30
feedback heeft veel, maar daar is het dan ook mee gezegd. dat die gitaren overigens slecht afgesteld staan is de schuld van de fabriek lijkt me. ik neem aan dat feedback ze uit de doos aan de muur hangt.
valt iets voor te zeggen, want anders is het dubbel werk: als je hem koopt wil namelijk dat de winkel hem nog een keer naar jouw wensen afstelt.

Squier4ever
9 november 2004, 21:07
daarbij kunnen ze er nie tegen als je gitaren gaat testen
iig niet in apeldoorn en utrecht
daar keken ze me echt de winkel uit. :-? :-?
Ik probeerde gwoon men gitaarkennis te verbreden en dat mocht van die *%#@!+%$$ nie eens :S

Nicci
9 november 2004, 21:18
als ik een winkel zou hebben moet je ook niet bij mij komen om je gitaarkennis te verbreden . . . .
veel gitaren beschadigen als ze in de winkel hangen. ik vind het prima als een winkel zuinig is op zijn gitaren.

KaaS
9 november 2004, 23:24
Als ik een winkel zou hebben, en dus gitaren zou verkopen, zou ik mijn best doen om ze te "VERKOPEN". Het wil weleens helpen als je dan je best doet om het product zo goed mogelijk te presenteren. Iedere winkel die gitaren vanuit de fabriek zomaar op de muur hangt is een @#$%^&*winkel(!).
Wat betreft het afstellen na de koop: heb ik nog nooit gedaan. Ik wil eerst weten hoe goed de gitaar op zijn best is voor ik hem koop. Je gaat toch ook geen porsche kopen nadat je er een keer mee over het fietspad hebt gereden???
Neem nou een winkel als CASA Benelly; veel vriendelijker, behulpzamer, en ze houden zelf ook van gitaren. Bij Feedback niks van te merken.

Maar hoe zit het nou met die tips? Er is toch wel meer te koop waar ik nog niet van gehoord heb? Waar staan die Charvels?

KaaS
9 november 2004, 23:24
Als ik een winkel zou hebben, en dus gitaren zou verkopen, zou ik mijn best doen om ze te "VERKOPEN". Het wil weleens helpen als je dan je best doet om het product zo goed mogelijk te presenteren. Iedere winkel die gitaren vanuit de fabriek zomaar op de muur hangt is een @#$%^&*winkel(!).
Wat betreft het afstellen na de koop: heb ik nog nooit gedaan. Ik wil eerst weten hoe goed de gitaar op zijn best is voor ik hem koop. Je gaat toch ook geen porsche kopen nadat je er een keer mee over het fietspad hebt gereden???
Neem nou een winkel als CASA Benelly; veel vriendelijker, behulpzamer, en ze houden zelf ook van gitaren. Bij Feedback niks van te merken.

Maar hoe zit het nou met die tips? Er is toch wel meer te koop waar ik nog niet van gehoord heb? Waar staan die Charvels?

KaaS
9 november 2004, 23:24
Als ik een winkel zou hebben, en dus gitaren zou verkopen, zou ik mijn best doen om ze te "VERKOPEN". Het wil weleens helpen als je dan je best doet om het product zo goed mogelijk te presenteren. Iedere winkel die gitaren vanuit de fabriek zomaar op de muur hangt is een @#$%^&*winkel(!).
Wat betreft het afstellen na de koop: heb ik nog nooit gedaan. Ik wil eerst weten hoe goed de gitaar op zijn best is voor ik hem koop. Je gaat toch ook geen porsche kopen nadat je er een keer mee over het fietspad hebt gereden???
Neem nou een winkel als CASA Benelly; veel vriendelijker, behulpzamer, en ze houden zelf ook van gitaren. Bij Feedback niks van te merken.

Maar hoe zit het nou met die tips? Er is toch wel meer te koop waar ik nog niet van gehoord heb? Waar staan die Charvels?

KaaS
9 november 2004, 23:25
Als ik een winkel zou hebben, en dus gitaren zou verkopen, zou ik mijn best doen om ze te "VERKOPEN". Het wil weleens helpen als je dan je best doet om het product zo goed mogelijk te presenteren. Iedere winkel die gitaren vanuit de fabriek zomaar op de muur hangt is een @#$%^&*winkel(!).
Wat betreft het afstellen na de koop: heb ik nog nooit gedaan. Ik wil eerst weten hoe goed de gitaar op zijn best is voor ik hem koop. Je gaat toch ook geen porsche kopen nadat je er een keer mee over het fietspad hebt gereden???
Neem nou een winkel als CASA Benelly; veel vriendelijker, behulpzamer, en ze houden zelf ook van gitaren. Bij Feedback niks van te merken.

Maar hoe zit het nou met die tips? Er is toch wel meer te koop waar ik nog niet van gehoord heb? Waar staan die Charvels?

Bluesbreaker
10 november 2004, 01:00
bij feedback utrecht vind ik ze best behulpzaam hoor, of ze kennis van gitaren hebben weet ik niet, ik zorg wel dat ik alles al weet over de gitaren die ik wil testen voordat ik naar de winkel ga.

Maar op zich waren ze best behulpzaam hoor, ik kreeg gewoon 3 strats mee naar een testhok waar ik ze ongestoord kon testen.

De afstelling was inderdaad wel slecht, en dat is echt niet nodig, er zijn genoeg winkels die zorgen dat de gitaren goed afgesteld zijn en redelijk verse snaren hebben.

marc_o
10 november 2004, 09:16
Ik ben al een tijdje op zoek naar een nieuwe gitaar in categorie tot €1000, mag ook tweede hands zijn. Maar door de bomen zie ik het bos niet meer. Ik speel namelijk erg gevarieerd wat genre betreft, heb ook een hoop gitaren: Epiphone Broadway voor de Jazz; hangebouwde Marin (ben klassieke gitarist) en twee best suffe gitaren waaronder een Squier Strat.

Ik zoek eigenlijk dus een gitaar die ik kan gebruiken om mee te doen aan de wat ruigere jamsessies. Beetje Metal/Blues/Funk, King Crimson, QOTSA, Hendrix, Jeff Beck. Ik wil dus een veelzijdige gitaar. Ben ook laatst begonnen met effecten. Ik heb een digitech RP-12 op de kop getikt.

Tot nu toe bevallen de ibanezzen erg goed, voornamelijk de RG 1570/2550/2570 modellen. Ik wil echter nog wat meer gaan proberen en hoop dat jullie nog goede tips hebben.

p.s. Gibsons en Fenders vallen zoiezo af, zoiezo geen SG LP Strat Tele of Flying V's.

Gegroet!

Probeer een Musicman Silhouette, heeft ergens een klassiek uiterlijk, bespeelbaarheid en kwaliteit zijn absolute top en op zich als je geluk hebt moet je er 2e hands wel 1 kunnen vinden voor rond de €1000,-

1959SLP
10 november 2004, 09:42
Ik zoek eigenlijk dus een gitaar die ik kan gebruiken om mee te doen aan de wat ruigere jamsessies. Beetje Metal/Blues/Funk, King Crimson, QOTSA, Hendrix, Jeff Beck.

p.s. Gibsons en Fenders vallen zoiezo af, zoiezo geen SG LP Strat Tele of Flying V's.

Gegroet!

:???: contradictus terminus??? :???:

KaaS
11 november 2004, 13:21
Hahaha, ja inderdaad, al die gitaristen spelen juist op de types gitaren die ik niet zoek. Maar het gaat me dan ook meer om het feit dat ik een veelzijdige gitaar zoek dan dat ik een van hen werkelijk na ga spelen.

KaaS
11 november 2004, 13:23
en mijn excuus dat ik vier hetzelfde gepost heb maar ik kreeg elke keer een foutmelding en dacht dat het niet gelukt was.

Anders Destium
11 november 2004, 13:33
Probeer eens een Ibanez SZ1220, een Jackson SL3 of een Godin LGX. Kijk anders eens op gitaarmarkt, daar kun je ook goed zien wat voor gitaren je 2e hands kunt kopen voor datzelfde geld!


BTW "er wordt aan de post-problemen gewerkt".... NOT

Als je iets hebt gepost wordt het meestal wel geplaatst, wat je kunt doen is terug naar het onderwerp en dan in je eigen profiel kijken. Als je dan kijkt naar -alle berichten van KaaS- zie je je laatste bericht bovenaan. Als je die dan hebt aangeklikt staat hij ook op de site, anders kan het een tijdje duren.... De hosting is naadje met andere woorden :)

1959SLP
11 november 2004, 14:00
Hahaha, ja inderdaad, al die gitaristen spelen juist op de types gitaren die ik niet zoek. Maar het gaat me dan ook meer om het feit dat ik een veelzijdige gitaar zoek dan dat ik een van hen werkelijk na ga spelen.

Wat versta JIJ eigenlijk onder een veelzijdige gitaar? In je 1e post vind ik het wel een heel erg beknopte omschrijving. Met een uitgebreidere omschrijving wordt het voor ons misschien wat makkelijker om het juiste balletje op te gooien.

Met je huidige omschrijving denk ikzelf (gezien je budget) aan bijvoorbeeld een PRS SE. Kwalitatief een goeie plank, alleen met een wat mindere uitstraling dan de duurdere. Hoewel, als ik die lelijke slagplaat eraf denk dan valt dat eigenlijk ook nog best wel mee.

Bobbel
11 november 2004, 14:04
nou ik vind een Strat heel veelzijdig, dus het is net alsof je iets zoekt, maar wat je zoekt wil je niet :???:

Anders Destium
11 november 2004, 14:23
Als een strat al veelzijdig is, wat is een Godin LGX dan 8-)

Svenson
11 november 2004, 17:11
Een plank met snaren :)

KaaS
11 november 2004, 18:07
Vandaag weer uren zitten spelen. Dit keer bij Pro music in rotterdam. Ik heb daar zitten spelen op een hele mooie Richwood, een Ibanez JS100, en de Santana SE.
Zonder twijfel beviel de PRS me het meest. Hij is misschien minder veelzijdig dan de JS maar dat kan ik alleen maar verklaren door te zeggen dat de PRS wat persoonlijker klinkt. Hij bevalt mij gewoon meer.
Ik vond hem alleen niet mooi en ik hou niet van Santana, maja, ik heb ook niet de knaken om een gitaar op maat te laten maken. Hij stond te koop voor €650 incl. tas. Lijkt me wel redelijke prijs.
Die Richwood was trouwens wel een apart geval (weet helaas type niet meer). Echt super veel parelmoer helemaal langs de hals en door in de body, en een mooie body. Kostte €450. Kan hem aanraden aan beginners. Klonk alleen veel te tam voor mij.

Wat ik versta onder veelzijdig..........tsja........ dat ie met twee standjes verschil van vlijmscherp gaat naar Romig Rond denk ik. Maar aangezien dat teveel is gevraagd zoek ik iets wat daartussenin zit.

Ik heb de PRS voorlopig gereserveerd maar ik weet nu al zeker dat ik hem niet in Sunburst wil hebben maar liever in Cherry of zwart. Had hem al bijna gekocht maar wist me net op tijd te herstellen. Ik mis hem een beetje nu.......

Anders Destium
11 november 2004, 19:48
Goede keuze, op een Santana SE kun je een tijd vooruit :)

Ik zou voor zwart gaan, maar wie ben ik :lol: De sunburst niet kiezen is een goede zet!

KaaS
11 november 2004, 20:07
Hier op het forum word ie behoorlijk afgezeken lees ik net. Terwijl dat artikel van deze site heel positief is. Santana SE kenners laat van u horen plz!
Ik had ook nog wat vraagjes over dit model. Kan de slagplaat eraf? De verkoper zei dat ik eventueel de elementen zo zou kunnen laten ombouwe dat ze als single coils klinken :o
Hoe? Wat kost dat?






Of zal ik dan toch maar een paar maanden sparen voor tweede hands PRS 22/24? :???:

KaaS
11 november 2004, 20:15
bijv die van anders :D Die vraagt er vast weinig voor :-D

1959SLP
11 november 2004, 20:21
"Jouw" veelzijdigheid is enigszins op te vangen met je randapparatuur (patches). Lijkt mij dat je met die 350 Euro wat je over hebt de huidige veelzijdigheid nog wel wat kunt upgraden. Ik denk dan aan coilsplitten of in-out phase mbv bijvoorbeeld een push-pull (geen geboor).

1959SLP
11 november 2004, 20:22
"Jouw" veelzijdigheid is enigszins op te vangen met je randapparatuur (patches). Lijkt mij dat je met die 350 Euro wat je over hebt de huidige veelzijdigheid nog wel wat kunt upgraden. Ik denk dan aan coilsplitten of in-out phase mbv bijvoorbeeld een push-pull (geen geboor).

1959SLP
11 november 2004, 20:27
Objectief kunnen beoordelen is ook een kunst :wink:

Nicci
11 november 2004, 20:39
@Kaas
tuurlijk zeiken ze de SE serie af. dat hoort zo.
in het echt is het een prima gitaar.

Bluesbreaker
12 november 2004, 03:02
@Kaas
tuurlijk zeiken ze de SE serie af. dat hoort zo.
in het echt is het een prima gitaar.

ik vond de tremonti se (geloof ik, dat is toch zo'n standaard model? ik moet ook niet gaan gitaarnetten als ik uit de kroeg kom....) echt helemaal niks, veolde vreselijk "plastic"

maargoed, dat is mijn mening