PDA

View Full Version : Vibrato tijdens bend



robinvanloenen
8 november 2004, 16:57
Ik zit een beetje Jimi Hendrix en Led Zeppelin solo's na te spelen, en het valt me op dat ik bij deze bands vaak een VIBRATO hoort tijdens een BEND. Mij lukt dat voor geen meter.. Denken jullie dat ik dat goed heb gehoord, of is het een andere techniek ofzo? Alvast bedankt!

sneez0r
8 november 2004, 17:07
Het bestaat inderdaad, vibrato tijdens een bend. Veel oefenen, keer'l!

Luc-O
8 november 2004, 18:01
Marty Friedman is de master als het op die techniek aankomt.

The_RockeR13
8 november 2004, 18:34
Marty Friedman is de master als het op die techniek aankomt.

Zakk Wylde ook 8-)

savecracker85
8 november 2004, 21:10
david gillmour doet dat ook heel mooi, en dat bij een bend van 3 soms 4 vakjes hoger 8-)

ReinoutV
8 november 2004, 22:38
Ja, het gebeurt inderdaad heel veel, best ruig effect. Dat gaat het best als je met veel vingers de snaar opdrukt, en je vingers zo dicht mogelijk bij elkaar zet. Zo maak je een blok dat je heen en weer kan bewegen.

Das Schaap
9 november 2004, 00:16
Zorg wel dat je eerst beide technieken goed beheerst en strak uitvoert. :P
Anders klinkt het echt KUT. Nee niet eigen ervaring. :cool:

pimmetje
9 november 2004, 09:17
Het rotte is ook dat er meerdere manieren zijn om die vibrato te doen. Een vibrato kan je krijgen door je hand in de lengte van de snaar te bewegen (zeg maar meer tegen de fret aandrukken en weer iets losser laten) of door de snaar echt iets te buigen. Beide manieren zijn prima, maar geven wel een iets ander effect. Het is dus handig om beide manieren te beheersen.

Bij de tweede methode is er - zoals ik 't heb geleerd tenminste - nog een verschil tussen het vibreren in een bend of normaal. Zonder bend trek je de snaar eigenlijk steeds net iets omhoog van de toon af en laat je 'm weer terug naar de toon ontspannen. Daarbij uiteraard ook goed op de (opbouw van) de instensiteit en frequentie letten.
Bij vibrato met bend buig je eerst de snaar naar de juiste toon toe en laat je 'm dan juist steeds iets omlaag van de toon zakken en duw je 'm weer terug op de toon.
Qua spanning (en dus geluid) is de vibrato met bend zo precies het tegenovergestelde van de vibrato zonder bend.

Maar... zoals ik al zei... er zullen velen zijn die dit anders doen.

Shakeel
9 november 2004, 12:06
Marty Friedman is de master als het op die techniek aankomt.

+ 1 8-)

Wormaap
9 november 2004, 12:06
Pimmetje, dat laatste wat jij zegt kun je natuurlijk ook weer iets anders opvatten, terwijl je het zelfde doet.
Je bend niet helemaal omhoog naar waar je naartoe wil en laat dan je toon 'vallen' maar je bend tot nét voor de noot die je raken wil en gaat dan 'omhoog' vibreren.
Je doet precies het zelfde maar't is alleen anders uitgelegd.

Lucky
19 november 2004, 16:19
luister maar eens naar de trems van Peter Green in zijn bends...

echt een meester!

master of shred
23 december 2004, 20:28
Marty Friedman is de master als het op die techniek aankomt.

dudee, ik own him daarbij :razz: nee egt waar, ik ben egt goed in vibrato ( gatver wat doe ik arrogant :razz: )

Maar veel oefenen,

Azrael
23 december 2004, 20:34
Marty Friedman is de master als het op die techniek aankomt.

dudee, ik own him daarbij :razz: nee egt waar, ik ben egt goed in vibrato ( gatver wat doe ik arrogant :razz: )

Maar veel oefenen,

Patser :-D

master of shred
24 december 2004, 10:37
^^ lol :-D :razz:

Brianmayrulezzz
24 december 2004, 10:55
ik weet niet hoe goed je bent, maar je zou van Joe Satriani het nummer crying' kunnen spelen, heel goed voor je bend techniek...

robinvanloenen
4 januari 2005, 19:24
Ik oefen deze techniek vaak, maar op een of andere manier speel ik hierdoor echt de vellen van m'n vingers gewoon.. Is dit normaal? Iemand enig idee hoe ik deze techniek goed onder de knie krijg? Thanxxx

Brianmayrulezzz
4 januari 2005, 19:34
doorgaan, als die vellen ervan af zijn. Ik heb toen ik pas begon regelmatig letterlijk blaren op m'n vingers gehad toen ik m'n eerste bends oefende! Niks om zorgen over te maken. Een paar dagen later had ik wel een lekkere plak eelt op m'n vingertoppen en kon ik er rustig op los benden.
Nu is er zover dat ik wat gevoellozere vingertoppen heb. Ook als ik nu een tijd niet/minder gespeeld heb en het eelt weg is, dat het met twee avondjes benden en een paar dagen wachten er weer een flinke plak op zit 8-)

edit: in het begin klinkt het waarschijnlijk ook nergens naar, maar over een jaar ofzo gaat het gewoon vanzelf.

robinvanloenen
4 januari 2005, 19:40
Hehe ok thanx, zal ik zeker doen.. Het valt me wel op dat de vellen er alleen maar afgaan door die vibrato tijdens bends, normale bends lukken me al een tijdje goed.

moretel
4 januari 2005, 22:46
En vergeet niet lekker door te benden dus net ff meer dan die hele noot (luister maar eens naar de eerste bend in hotel california) en dan pas een vibrato erbij, en niet langzaam maar in een keer beng naar die noot toe, hij mag niet zeuren zeg maar. Tot de voegen in je vingers staan.
Dat kost wat tijd en oefening maar is de sleutel tot succes zeg maar.

Brianmayrulezzz
4 januari 2005, 23:05
achja, laat 'm dan maar meteen het solo van another brick in the wall spelen op 'n setje 012 :wink: :D. Maar idd ff zonder gein, daarna doorgaan met oefenen om meer dan 1 toon te benden.

amon
5 januari 2005, 00:12
M'n leraar had er 2 bladzijdes met oefeningen voor uitgeprint, maar het lukte me meteen....

Ritch
29 januari 2005, 23:58
jongens (en meiden :-D ) doe bovengenoemde speeltechniek NOOIT als je jezelf NIET goed HOORT







Spreek uit ervaring :lol:

Azrael
30 januari 2005, 00:04
Nog nooit blaren op mijn vingers gehad door het gitaarspelen. En echt veel eelt zit er ook niet op.....
Precies genoeg om ze te gebruiken zonder dat het er lelijk uit ziet.....

Brianmayrulezzz
30 januari 2005, 04:24
pff man, ik wel. Flinke blaren zelfs, ik weet het nog wel, was toen ik het solo van bohemian rhapsody oefende. Long time ago :wink:
En als ik ff niet speel een daarna op m'n gitaar met 010's erop speel krijg ik ook flinke plakken erop, echt hard, maar niet lelijk verder.

Brianmayrulezzz
30 januari 2005, 04:25
pff man, ik wel. Flinke blaren zelfs, ik weet het nog wel, was toen ik het solo van bohemian rhapsody oefende. Long time ago :wink:
En als ik ff niet speel een daarna op m'n gitaar met 010's erop speel krijg ik ook flinke plakken erop, echt hard, maar niet lelijk verder.

Brianmayrulezzz
30 januari 2005, 04:25
triple post, shit man, zelfs rond deze tijd als er niemand online is werkt dit forum nog niet :evil: :evil: :evil: