PDA

View Full Version : Leren gitaar spelen



About2Break
7 november 2004, 22:55
Hallo beste Gitaaristenvan het Giraarnet Forum.
Ik zou graag willen gitaar spelen maar ik ben nou nogal in de war over hoe je het beste kan beginnen met spelen.

De ene zegt dat ik het beste met een akoestische gitaar kan beginnen en de ander zegt weer dat een elektrische gitaar beter is om mee te beginnen.Is het inderdaad beter om eerst om een akoestische gitaar te leren spelen, en op wat voor soort gitaar hebben jullie het geleerd?

Persoonlijk lijkt het mij trouwens leuker om op een elektrische gitaar te beginnen.Ik wil zeker op les gaan omdat ik het fijner vind als er een leraar bij is die mij op mijn fouten kan wijzen en mijn neef wil waarschijnlijk ook gitaar gaan spelen dus dan gaan we samen :lol:.

Alsvast bedankt voor jullie reacties :satisfie:
Joey

Toffe gozer
7 november 2004, 23:05
Altijd beginnen op de gitaar die jou het meeste aanspreekt in jou geval dus een elektrische gitaar, nog een voordeel van een elektrische gitaar is dat de meeste elektrische gitaren makkelijker te bespelen zijn dan een akoestische gitaar.

The_RockeR13
8 november 2004, 14:44
Ik zal op akoestisch beginnen, "ze" zeggen dat het moeilijker is om over te stappen van elek naar akoestisch dan akoestisch naar elek, vanwege de brede hals van de akoestische gitaar. Je kan beter van groot naar klein gaan dan van klein naar groot. :D

Ron4ld
8 november 2004, 17:05
Ik ben begonnen met een klassieke gitaar....en ik ben er ook niet mee gestopt :wink: ..electrisch is niet iets voor mij :)

Maar ik zou zeggen waarom niet gewoon beginnen met electrisch als je dat leuk lijkt.

Groetjes,

Ronald

sneez0r
8 november 2004, 17:09
Ik zal op akoestisch beginnen, "ze" zeggen dat het moeilijker is om over te stappen van elek naar akoestisch dan akoestisch naar elek, vanwege de brede hals van de akoestische gitaar. Je kan beter van groot naar klein gaan dan van klein naar groot. :D
Dat argument slaat natuurlijk twee kanten op. IMHO is het zeker in het begin makkelijker om fatsoenlijk op een elektrische gitaar.

The_RockeR13
8 november 2004, 18:36
Ik zal op akoestisch beginnen, "ze" zeggen dat het moeilijker is om over te stappen van elek naar akoestisch dan akoestisch naar elek, vanwege de brede hals van de akoestische gitaar. Je kan beter van groot naar klein gaan dan van klein naar groot. :D
Dat argument slaat natuurlijk twee kanten op. IMHO is het zeker in het begin makkelijker om fatsoenlijk op een elektrische gitaar.

Ja oke daar ga ik in mee, de akkoorden greepjes zijn dan veel makkelijker, maar IK denk dat je meer kracht ontwikkelt op de akoestische gitaar.

sneez0r
8 november 2004, 19:25
Ik zal op akoestisch beginnen, "ze" zeggen dat het moeilijker is om over te stappen van elek naar akoestisch dan akoestisch naar elek, vanwege de brede hals van de akoestische gitaar. Je kan beter van groot naar klein gaan dan van klein naar groot. :D
Dat argument slaat natuurlijk twee kanten op. IMHO is het zeker in het begin makkelijker om fatsoenlijk op een elektrische gitaar.

Ja oke daar ga ik in mee, de akkoorden greepjes zijn dan veel makkelijker, maar IK denk dat je meer kracht ontwikkelt op de akoestische gitaar.
Die je dus ook niet nodig hebt op de elektrische. Et cetera, et cetera.

SAnTANnetje
8 november 2004, 20:41
Heb momenteel ff zowel ak. als el. thuis staan... Electrisch heeft n wat smallere hals, wat voor mij makkelijker speelt... T voordeel van de acoustische is dat ie makkelijker mee te nemen is (geen versterker) en financieel wat prettiger... Volgens mij ligt het er ook wat voor een muziek je wilt leren spelen welke gitaar je t best kan aanschaffen! Veel succes ermee!

dejohan
9 november 2004, 13:02
Mijn advies voor iedereen doie wil beginnen:
-LEEN een accoustische gitaar (je hebt ergens wel een hippie oom met gitaar op zolder of een nichtje die muziekschool heeft gevolgd, vraag gewoon rond in je buurt, enorm veel mensen hebben zo'n gitaar ongebruikt staan, en vragen ze toch niet terug als je hem leent).
-Vind iemand die je enkele liedjes wil leren
-Als je zo'n jaartje speelt en het bevalt je, koop dan een electrische.

Met electrische beginnen is wel makkelijker om te soleren enzo, maar als je het na 3 maanden opgeeft ben je wel wat geld kwijt, want tweedehands gaan die beginnersgitaren voor veel minder weg. Bovendien is het eerste wat je leert akkoorden, en die kan je evengoed of zelfs makkelijker op een accoustische gitaar leren. Soleren komt pas na een jaar spelen aan bod (tenzij je supergetalenteerd bent).

Let wel: als je met accoustische begint kan je best één met NYLON snaren nemen (klassieke gitaar of spaanse gitaar), NIET een met stalen snaren (folkgitaar). Stalen snaren spelen veel te zwaar om als beginner op te spelen, je vingers gaan pijn doen.

SaferSephy
11 november 2004, 01:18
ik ben zelf in Maart begonnen met spelen, en ik heb toen een Spaanse gitaar voor 59 euro gekocht. daar heb ik m'n eerste akkoorden op leren spelen, wat simpele strum liedjes en barree akkoorden.

Na een tijdje wilde ik steeds meer fingerpicking dingetjes doen (simpele stuff, house of the rising sun, dust in the wind, nothing else matters etc.) dus heb ik vorige week een electro-acoustisch gitaar gekocht en een versterkertje waar een acoustische stand op zit waardoor ik zonder 600+ euri neer te hoeven leggen toch een heel leuke versterker heb...bovendien kun je je kapot lachen als je het ding om electro stand zet...dan ga je punk intro's lopen rammen, geweldig :P


ook hangen de vellen aan m'n vingers door de stalen snaartjes...heerlijk dit :D

taylor
11 november 2004, 11:39
ben zelf met electrisch "echt" begonnen had wel 1 spaanse gitaar thuis al tijd liggen maar echt serieus was dat niet.

om op je vraag te komen moet je elektrisch beginnen of niet,toen ik wou (leren)spelen ben ik 1 aantal leraren af geweest de meeste hadden zo iets van nee je MOET akoestisch beginnen,maar ik voelde daar niks voor, heb het ook niet gedaan.ben op de muziekschool gewoon met elektrisch begonen die leraar had daar ook geen problemen mee.

je moet denk ik doen wat het best voelt bij jou,dan kan en ander moeilijk bepalen.iemand die akoestisch begint heeft echt geen voordeel op iemand die elektrisch begint(vice versa) da's gewoon gelul.

als je niet kunt spelen maakt het natuurlijk niks uit wat voor instrument je in de handen hebt!

Martien
1 december 2004, 00:35
mja ik vind een accoustische gitaar bijna een ander instument dan een elektrische.
Wat wil je voor muziek maken of doen, en wat vind je mooi?
het is qua geld allemaal relatief goedkoop of duur, dat boeit nul, het gaat erom als je op les gaat bij iemand die accoustisch les geeft, je geen led zepplin hoeft teverwachten, andersom geen klassieke tokkel (beetje naar de einden toe getrokken) het gaat niet om wat fijner speelt maar wat je leuker of mooier vind

Azrael
1 december 2004, 01:28
Wil je elektrisch beginnen begin dan ook elektrisch..............

Ik heb gewoon veel en veel meer plezier van mijn elektrische gitaar dan mijn akoestische maar beide gebruik ik ze anders. De akoestische is vooral mijn zangbegeleiding. Het zijn beide wel echt aparte instrumenten dat zeker. Plectrum vs vingers in mijn geval. En laat ik een stuk beter in plectrum werk zijn......