PDA

View Full Version : SL-X probleem



AART
7 november 2004, 15:09
ok dan,

ik wil gitaar gaan spelen, zet mijn amp van standby af en.....
geen geluid :-? :???: :o :(

ik heb nu wat gedraaid aan de potmeters(gaf eerder wel eens problemen, maar het hielp niets...

de ledjes van de eindbuizen geven ook niet aan dat die kapot zijn...

help me :(

FNaRK
7 november 2004, 15:18
gitaar ?
snoer ?
speaker cable ?
instellingen versterker ?

geeft 'ie op een ander cabinet wel geluid :oops:

Negative K3 fan
7 november 2004, 15:19
hoor je wel ruis? ruik je iets geks? controleer de zekeringen eens! branden er wel lampjes?

AART
7 november 2004, 15:27
hoor je wel ruis? ruik je iets geks? controleer de zekeringen eens! branden er wel lampjes?

nee, de gitaar of snoer kan het niet zijn, normaal geeft ie met gain op 20 heel veel ruis, doet ie nu niet.
de eindbuizen branden, van de voorversterker buizen kan ik het zo niet zien, dan moeten ze flink op hun donder krijgen en dan moet het donker zijn, ze zitten in van die iiritante behuizingkjes.

AART
7 november 2004, 15:28
gitaar ?
snoer ?
speaker cable ?
instellingen versterker ?

geeft 'ie op een ander cabinet wel geluid :oops:

aan de instellingen kan het ook niet liggen, want een halfuur evoor deed ie het prima met dewzelfde instellingen, en op een ander cabinet heb ik nog niet geprobeerd.

AART
7 november 2004, 15:29
trouwens, er schoot me net iets te binnen, mario, je zei toch dat ie op 8 ohm werkte?

maar in een topic in vintage versterkers zei iemand dat 2 8 Ohm speakers die parralel staan 4 Ohm zijn...

Negative K3 fan
7 november 2004, 15:30
hoor je wel ruis? ruik je iets geks? controleer de zekeringen eens! branden er wel lampjes?

nee, de gitaar of snoer kan het niet zijn, normaal geeft ie met gain op 20 heel veel ruis, doet ie nu niet.
de eindbuizen branden, van de voorversterker buizen kan ik het zo niet zien, dan moeten ze flink op hun donder krijgen en dan moet het donker zijn, ze zitten in van die iiritante behuizingkjes.

maar ruist hij nu wel of niet, ik bedoel of er uberhaupt iets van geluid uit komt of dat hij helemaal dood is kwa sound?? dat de buizen branden boeit niet zo heel erg veel, branden ze allemaal gelijk (eindbuizen) en brand er niets rood achtig ipv oranje? heb je de zekeringen al nagekeken?

Negative K3 fan
7 november 2004, 15:31
trouwens, er schoot me net iets te binnen, mario, je zei toch dat ie op 8 ohm werkte?

maar in een topic in vintage versterkers zei iemand dat 2 8 Ohm speakers die parralel staan 4 Ohm zijn...

2 8 ohm speakers parralel is idd 4 ohm.

AART
7 november 2004, 15:32
trouwens, er schoot me net iets te binnen, mario, je zei toch dat ie op 8 ohm werkte?

maar in een topic in vintage versterkers zei iemand dat 2 8 Ohm speakers die parralel staan 4 Ohm zijn...

2 8 ohm speakers parralel is idd 4 ohm.

dus het zou een zekering kunnen zijn?
of is de eindtrafo nu kaput?

Negative K3 fan
7 november 2004, 15:35
ik zou zo zeggen eindbuizen eens nakijken, maar meestal nemen de eindbuizen de main fuse mee en dan zou je amp helemaal niks meer doen... uitgangstrafo's kunnen een mismatch van 1 stapje meestal wel aan.

AART
7 november 2004, 15:46
de zekeringen zijn allemaal nog heel, wat zou het dan kunnen zijn?

birt
7 november 2004, 15:48
en haal die kapjes eens van de preampbuizen om die te checken.

en controleer je kabels, op een andere amp of zo. kabels kunnen 'ineens' stuk zijn

AART
7 november 2004, 15:54
andere amp heb ik hier zo niet, aan de voorbuizen zie ik ook niks raars.

kan ik trouwens op laag volume een gitaarkabel hangen tussen cab en amp, om te testen of die het begeven heeft?

AART
7 november 2004, 16:01
oh ja, als ik volume pot heel ver opendraai krijg ik tussen 8 en 10 heel licht wat gekraak....

FNaRK
7 november 2004, 16:43
aart
net even gekeken: op mijn JCM900 heeft 'ie altijd op 8 ohm gestaan
en behalve een hele irritante brom heeft dat altijd gewerkt :???:

FNaRK
7 november 2004, 16:45
heb je nix anders waarmee je je cabinet kan aansturen ..... ik kan het me niet voorstellen maar misschien komt er gewoon nix uit je speakers ???

birt
7 november 2004, 16:52
volgens mij is er ergens een slecht kontakt in de kabel van je gitaar naar je amp of van je amp naar je speakers.

wel, je kan tenminste hopen dat het in een van die kabels zit en niet in je amp zelf..

AART
7 november 2004, 16:53
hmm, ok, aan het ohmage zal het niet liggen, en ik vraag me af waarmee ik het cabinet mee zou moeten aansturen...


mijn ookm is trouwens een electrovakman die graag knutselt aan oude (buizen) radio's, dus ik ga morgenavond maar eens bij hem langs, hij kan alles doormeten en misschien heeft ie een oplossing.

andy
7 november 2004, 16:56
Lijkt precies op de problemen die ik vroeger met mijn oude bakken had. Alles brandt dus wel, zekering niet door en af en toe toch wat gekraak?? Waarschijnlijk verrotte condensatoren. Is niet echt een dure reperatie.
Maar wel eerst ff andere mogelijkheden uitsluiten. Niet bv bedrading speaker cab los of zo??

AART
7 november 2004, 17:05
Lijkt precies op de problemen die ik vroeger met mijn oude bakken had. Alles brandt dus wel, zekering niet door en af en toe toch wat gekraak?? Waarschijnlijk verrotte condensatoren. Is niet echt een dure reperatie.
Maar wel eerst ff andere mogelijkheden uitsluiten. Niet bv bedrading speaker cab los of zo??


bedrading ziet er nog intact uit, wel oud, maar hiermee deed ie het een hele tijd wel.
hoe kan je zien of de condensatoren kapot zijn?

andy
7 november 2004, 17:24
Weet het niet heel zeker, maar ze zouden wat "bol" staan.

Negative K3 fan
7 november 2004, 17:24
of lekken of weetikveelwat...

AART
7 november 2004, 17:53
waar zitten ze en hoe zien ze eruit? ik kan alleen de buizen en de trafo's herkennen...
en ik dacht dat die 2 rare staande dingen elco's waren, maar wat die doen... :roll:

josh.vandenberg
7 november 2004, 18:24
jE KUNT MET SLX EN EEN AANTAL PROBLEMEN HEBBEN.

JE MOET M OPEN MAKEN EN KIJKEN OF ER EEN CONDENSATOR (IS EEN 0BEKER MODEL HALVERWEGE DE VOORVERSTERKERPRINT VAN 10000 uF/15 VOLT.ALS DIE BOLSTAAT MOET JE M VERVANGEN EN DE PRINT VAN DE GLOEISPANNINGEN MET ZILVERDRAAD VERSTEVIGEN,HEB IK OOK GEHAD .DIT IS EEN YOKO YOKO ELCO EN IS EIGENLIJK GEEN 15 VOLT.

DE 1 e 3 VOORBUISJES DRAAIEN OP DC RUSTSTROOM.DAAR KRIJG JE GEHEID PROBLEMEN MEE IN DIE BAK.HEBIK EN MEERDERE ANDEREN OOK GEHAD .GEWOON VERVANGEN VOOR TWEE GOEDE VAN 4700uF 15 OF 25 VOLT.DIE BRUGCEL DIE ERVOOR ZIT IS OOK NOGL INSTABIEL ,MOET JE OOK VERVANGEN,

OOK KUN JE GEWOON IN DE EFFECT RETURN KIJKEN EN JE GITAAR DAAR OP AANSLUITEN ,ALS JE DAAR SIGNAAL HEB HEB JE NOGEEN GOEDE EINDVERSTERKER.EN DUS KUN JE VERDER KIJKEN OF HET EEN PRE AMP PROBLEEM IS.

HET ZIJN BEST REDELIJK GOED KLINKENDE VERSTYERKERS ,MAAR ZE HEBBEN NOGAL BEZUINIGD OP ONDERDELEN.EN DAT IS HEEL JAMMER,WANT HET IS EEN HEEL WERK OM DAT ALLEMAAL GOED TE MAKEN.DE PRINTEN VERTONEN BIJ VEEL STROOMDOORGANG OOK ZIEKTES.

josh.vandenberg
7 november 2004, 18:25
jE KUNT MET SLX EN EEN AANTAL PROBLEMEN HEBBEN.

JE MOET M OPEN MAKEN EN KIJKEN OF ER EEN CONDENSATOR (IS EEN 0BEKER MODEL HALVERWEGE DE VOORVERSTERKERPRINT VAN 10000 uF/15 VOLT.ALS DIE BOLSTAAT MOET JE M VERVANGEN EN DE PRINT VAN DE GLOEISPANNINGEN MET ZILVERDRAAD VERSTEVIGEN,HEB IK OOK GEHAD .DIT IS EEN YOKO YOKO ELCO EN IS EIGENLIJK GEEN 15 VOLT.

DE 1 e 3 VOORBUISJES DRAAIEN OP DC RUSTSTROOM.DAAR KRIJG JE GEHEID PROBLEMEN MEE IN DIE BAK.HEBIK EN MEERDERE ANDEREN OOK GEHAD .GEWOON VERVANGEN VOOR TWEE GOEDE VAN 4700uF 15 OF 25 VOLT.DIE BRUGCEL DIE ERVOOR ZIT IS OOK NOGL INSTABIEL ,MOET JE OOK VERVANGEN,

OOK KUN JE GEWOON IN DE EFFECT RETURN KIJKEN EN JE GITAAR DAAR OP AANSLUITEN ,ALS JE DAAR SIGNAAL HEB HEB JE NOGEEN GOEDE EINDVERSTERKER.EN DUS KUN JE VERDER KIJKEN OF HET EEN PRE AMP PROBLEEM IS.

HET ZIJN BEST REDELIJK GOED KLINKENDE VERSTYERKERS ,MAAR ZE HEBBEN NOGAL BEZUINIGD OP ONDERDELEN.EN DAT IS HEEL JAMMER,WANT HET IS EEN HEEL WERK OM DAT ALLEMAAL GOED TE MAKEN.DE PRINTEN VERTONEN BIJ VEEL STROOMDOORGANG OOK ZIEKTES.

josh.vandenberg
7 november 2004, 18:25
jE KUNT MET SLX EN EEN AANTAL PROBLEMEN HEBBEN.

JE MOET M OPEN MAKEN EN KIJKEN OF ER EEN CONDENSATOR (IS EEN 0BEKER MODEL HALVERWEGE DE VOORVERSTERKERPRINT VAN 10000 uF/15 VOLT.ALS DIE BOLSTAAT MOET JE M VERVANGEN EN DE PRINT VAN DE GLOEISPANNINGEN MET ZILVERDRAAD VERSTEVIGEN,HEB IK OOK GEHAD .DIT IS EEN YOKO YOKO ELCO EN IS EIGENLIJK GEEN 15 VOLT.

DE 1 e 3 VOORBUISJES DRAAIEN OP DC RUSTSTROOM.DAAR KRIJG JE GEHEID PROBLEMEN MEE IN DIE BAK.HEBIK EN MEERDERE ANDEREN OOK GEHAD .GEWOON VERVANGEN VOOR TWEE GOEDE VAN 4700uF 15 OF 25 VOLT.DIE BRUGCEL DIE ERVOOR ZIT IS OOK NOGL INSTABIEL ,MOET JE OOK VERVANGEN,

OOK KUN JE GEWOON IN DE EFFECT RETURN KIJKEN EN JE GITAAR DAAR OP AANSLUITEN ,ALS JE DAAR SIGNAAL HEB HEB JE NOGEEN GOEDE EINDVERSTERKER.EN DUS KUN JE VERDER KIJKEN OF HET EEN PRE AMP PROBLEEM IS.

HET ZIJN BEST REDELIJK GOED KLINKENDE VERSTYERKERS ,MAAR ZE HEBBEN NOGAL BEZUINIGD OP ONDERDELEN.EN DAT IS HEEL JAMMER,WANT HET IS EEN HEEL WERK OM DAT ALLEMAAL GOED TE MAKEN.DE PRINTEN VERTONEN BIJ VEEL STROOMDOORGANG OOK ZIEKTES.

AART
7 november 2004, 18:55
ok, ik zal em morgen daar eens op controleren en als ik weer wat meer geld heb ff langs de gitaarzaak al die dingen laten uitvoeren + nieuwe buizen...

josh.vandenberg
7 november 2004, 22:17
Je kunt gewoon meten met een multimeter.

tussen 4 5 en 9 moet je 6,3 volt meten.zowel in d eintrap als de 3 voorbuizen.bij de voorbuizen is het d c.

bluegate
8 november 2004, 12:24
Heeft de SL-X een effectloop?
Dan kun je kijken of de eindtrap nog OK is.

Weet je in iedergeval of je in de voor of eindtrap moet zoeken.

AART
8 november 2004, 14:15
hij heeft een effectsloop, ff checken...

AART
8 november 2004, 14:22
ok dan, als ik em in de effects return plug krijg ik een prima clean geluid, dus het zal de voorversterker wezen...
wat kan ik nu nog controleren?

shredneck
8 november 2004, 14:31
Wissel de voorbuisjes eens van plaats. Kan goed zijn dat de eerste defect is, ik raad iig aan de S-LX te laten checken door een tech, nieuwe buisjes etc.

AART
8 november 2004, 14:37
ok, kheb ff de kapjes van de voorbuizen gehaald en de eerste 3 branden niet....
de 4e wel

birt
8 november 2004, 14:40
ok, kheb ff de kapjes van de voorbuizen gehaald en de eerste 3 branden niet....

daarom vroeg ik eerder al om die kapjes eraf te halen :wink:

zijn ze wit of zwart of is er iets anders mee dat niet normaal lijkt?

AART
8 november 2004, 14:46
ze zien er precies zo uit als de 4e, alleen de 4e brand en de rest niet...

birt
8 november 2004, 14:49
ze zien er precies zo uit als de 4e, alleen de 4e brand en de rest niet...

dan zijn ze waarschijnlijk niet stuk en ligt het probleem ergens anders.
das voer voor een goeie tech

AART
8 november 2004, 15:07
ze zien er precies zo uit als de 4e, alleen de 4e brand en de rest niet...

dan zijn ze waarschijnlijk niet stuk en ligt het probleem ergens anders.
das voer voor een goeie tech

ok, vanaaf es ff langs iemand met verstand van buizenshit en als dat niets oplevert langs peit in arnhem...

josh.vandenberg
8 november 2004, 15:36
Ik denk het zeker te weten ,het is hetzelfde als bij mij .

meet maar eens op de buisvoetjes tussen pool 4,5 en 9 .moet 6 volt rust zijn .

gewoon je brugcel veranderen/vernieuwen en de elco van 10000uF.

Is een bekend euvel van die dingen .Waarschijnlijk print onderbreking of kortsluiting van elco of kapotte brug .gewoon eerst die dingen vervangen en de print met zilverdraad versterken . zijn maar 4 baantjes .

mal anders maar of zo.

AART
8 november 2004, 15:46
Ik denk het zeker te weten ,het is hetzelfde als bij mij .

meet maar eens op de buisvoetjes tussen pool 4,5 en 9 .moet 6 volt rust zijn .

gewoon je brugcel veranderen/vernieuwen en de elco van 10000uF.

Is een bekend euvel van die dingen .Waarschijnlijk print onderbreking of kortsluiting van elco of kapotte brug .gewoon eerst die dingen vervangen en de print met zilverdraad versterken . zijn maar 4 baantjes .

mal anders maar of zo.

hmm, shit, ben zelf helemaal niet handig met electronica enzo, dus ik denk dta ik dit maar eens voorleg aan de gitaarzaak...

of woont er iemand in de buurt van arnhem die dit kan repareren...?

AART
8 november 2004, 18:23
trouwens, heeft iemand een schema van zo'n versterker?

Negative K3 fan
8 november 2004, 18:26
http://www1.korksoft.com/~schem/marshallamps/jcm_900_mastervol_preamp.pdf

http://www1.korksoft.com/~schem/marshallamps/jcm_900_100w_poweramp.pdf

AART
8 november 2004, 18:51
ontzettend bedankt!!! :)

Negative K3 fan
8 november 2004, 19:02
no problem

AART
8 november 2004, 20:15
ok dank u allemaal, mijn oom(een geniale electrovakman :wink: ) had het probleem zeer snel gevonden, het was een al eerder vermeld onderdeel dat verangen moest worden door een grotere variant. En ik heb ook nog eens 100 euro bespaard voor een gitaartech.

alles doet het weer prima en ik dank u allen zeer.

PS: Mario, de kast is 16 Ohm.
Gelukkig was dit nu niet gevaarlijk voor de amp(alleen lager volume) :wink:

birt
8 november 2004, 21:00
8-)

go rockin out again dude!!!












de voedingstrafo van m'n zelfbouw is stuk :(

Fluffy
8 november 2004, 21:09
mooi zo aart 8-)

FNaRK
8 november 2004, 21:17
beter !!!!

en nou verder je kop houwe en gitaar spelen 8-)

AART
8 november 2004, 21:24
beter !!!!

en nou verder je kop houwe en gitaar spelen 8-)

die brom is nu ook weg trouwens :)

en met gitaar spelen ben ik al de hele tijd bezig, krijg er kramp van(zullen de buren leuk vinden.

oh ja, voor de mensen die het willen weten: de brugcel was kapot.

AART
8 november 2004, 21:35
Ik denk het zeker te weten ,het is hetzelfde als bij mij .

meet maar eens op de buisvoetjes tussen pool 4,5 en 9 .moet 6 volt rust zijn .

gewoon je brugcel veranderen/vernieuwen en de elco van 10000uF.

Is een bekend euvel van die dingen .Waarschijnlijk print onderbreking of kortsluiting van elco of kapotte brug .gewoon eerst die dingen vervangen en de print met zilverdraad versterken . zijn maar 4 baantjes .

mal anders maar of zo.

dit was precies het probleem!