PDA

View Full Version : 47 pF op fender bright switch?



jpb
7 november 2004, 13:20
Stock zit er een 120 pF in bf tremolux. Heb ik verlaagd to 100 (SM). Dat vind ik nog iets te warm/wollig. Wat kan ik verwachten als ik er een 47 pF in zet???

PeeVee
7 november 2004, 14:00
Heb ik verlaagd to 100 (SM). Dat vind ik nog iets te warm/wollig.

Heuh? Een Bright schitch maakt het geluid toch niet WARM en WOLLIG ?!

Volgens mij hebben we hier een verschilletje in terminologie. Over het algemeen wordt "weinig hoog / brightness" als warm ervaren. Met "wollig" of "donzig" wordt volgens mij doorgaans een flinke middip bedoelt in combinatie met veel diep laag.


Wat kan ik verwachten als ik er een 47 pF in zet???
Nog iets minder brightness. Toen ik nog met muffe P90's speelde was 120 pF zelfs nog niet bright genoeg. Met mijn Gretsches en tegenwoordige config met twee alnico P10Q's bovenin heb ik geen bright meer nodig. Met HB's of P90's zou 22 - 47 pF inderdaad mooi zijn; geeft net dat tikkie tophoog erbij dat je op lagere volumes mist. Overigens doet brightcapje steeds minder naarmate je volume hoger zet.

matto
7 november 2004, 15:51
In een deluxe reverb zit geen brightswitch maar de condensator zit hier continu in het circuit en dat is er dus een van 47pF.
In mijn Vibrolux heb ik er ook een van 47 pF gezet en ook hier werkt dat prima. :P

jpb
7 november 2004, 17:57
Misverstand?? Ik zal het duidelijker uitleggen. Met BS omhoog loopt het signaal vrij. BS omlaag loopt 'ie door een 120 pF stock en klinkt donkerder. Wanneer ik 120 > 100 pF doe blijft signaal met BS omhoog onveranderd; maar BS omlaag is minder donker. Voor mij nog te donker. Daarom dacht ik als ik de 100 > 47 pF doe wordt BS omlaag nog iets minder donker (want bij 0 pF zou 'ie hetzelfde zijn als BS omhoog?). Klopt dit? Wat matto zegt komt hiermee overeen dus ga ik het maar proberen.....Zo klopt het toch PeeVee?

matto
7 november 2004, 19:18
Nee dus, volgens mij is het net andersom tenminste in de standaard uitvoering.
bs omhoog is "aan" en dat betekent dat er een gedeelte van de lage tonen via de condensator afvloeien naar massa.
Hoe groter de condensator hoe moeilijker, dus minder lage tonen er "afgevoerd" worden en daarmee dus een scherpere of briljantere klank.
Met de bs naar beneden gaat het signaal de rest van de versterker in zonder beinvloeding van de bright switch.
Met het aanpassen van de bright condensator kun je de versterker dus enigszins aanpassen aan de te gebruiken gitaar.

PeeVee
7 november 2004, 20:03
Het is inderdaad andersom

Het "omhoog" en "omlaag" weet ik niet precies meer maar volgens mij staat omlaag de bright switch UIT. Als je 'm aanzet, dan komt er een soort "treble bleed" capje over de volume pot heen die (alleen) voor het tophoog als een soort bypass fungeert; die frequenties hoeven niet meer door de volume pot (weerstand) heen meer kunnen over dat capje heenkruipen zonder last te hebben van de volume pot.

Hoe HOGER die waarde; hoe meer bright er overheen kan kruipen en/maar ook zal er steeds meer hoog uit het treble gebied bijkomen.

Volgens mij begrijp jij het precies verkeerd om. De bright switch is niet zoals een toonregeling een circuit dat hoog weggooit (zoals jij denkt in de stand omlaag) maar is juist een "bypass" voor het tophoog om de volume pot weerstand te omzeilen. De bright cap voert dus niet af maar laat tophoog door dat door de volume pot normaliter zo worden gedempt. Met volume op 10 heb je theoretisch gezien geen baat bij zo'n bright capje want doorlaat weerstand is immers 0. Hetzelfde idee had je op stereo installaties uit de 80's met "loudness"; extra laag en hoog bij lagere volumes; hoe hogere je het volume opdraait; hoe minder je het effect merkt.

De moraal van het verhaal, met BS naar beneden doet bright capje helemaal niet mee! Het maakt dan dus geen ruk uit wat voor cap eraan zit. Volgens mij vind je die stand net iets te donker dus het is een goed idee om dan bright switch AAN te zetten maar met een lage waarde (probeer eens tussen de 22 en 47 pF). Letop; de "intensiteit" van bright capje is afhankelijk van de stand van je volume knop. Als je op "jouw speelstand" de bright stand weer té vindt; kun je overwegen om een weerstandje in serie te zetten met het bright capje. Meet de weerstand van het doorlaat gedeelte van de pot (in- en uitgang) en neem daar b.v. iets minder dan de helft van)... Succes en happy soldering! ;-)

nicoverduin
7 november 2004, 22:24
Peevee heeft het begrepen!
Nico

jpb
7 november 2004, 22:43
Ahaa, nu begrijp ik het! Bedankt voor de uitleg! Altijd gedacht dat het omgekeerd was :oops:

PeeVee
8 november 2004, 17:21
Maakt niet uit, daar is toch dit forum voor... Een jaar of 3 jaar geleden wist (en snapte) ik er ook geen bal van, da's nou juist het mooie van internet; share what you know, learn what you don't.

Jouw gedachte is helemaal niet zo gek want wat jij beschrijft is typisch hoe een eenvoudige tone regeling werkt b.v. op een gitaar maar ook op versterkertjes. De bright switch is juist een soort "bypass" voor het tophoog om de weerstand van de volume pot heen.

Probeer maar eens 47 pF; dat is echt mooi helder tophoog; als je er wat teveel van hebt, stel volume in zoals je doorgaans speelt, meet dan de "doorlaat weerstand" van de spanningsdeler (pot) dus tussen in- en uitgang. Neem daar ruim de helft van en soldeer dat in serie met het bright capje. Je kunt er natuurlijk ook een klein trimmertje voor gebruiken om de "sweet spot" te vinden. 22 pF geeft minder tophoog maar dat is m.n. omdat het ANDERS tophoog is... Puristen bepalen dus eerst wat ze mooi vinden; 120 pF schakelt ook vaak wat "treble" bij en maakt het vaak pinning, 100 pF is dan net iets mooier (m.n. SM), voor "normale" HB's of P90's vind ik 47 pF mooier maar ben ook met 22 pF bezig voor net een extraatje brilliance.

Wat misschien een idee is, is om bright schakelaartje te combineren met zo'n handige 2-smaken hoog-af regeling; signaal dat naar volume pot gaat ook binnen laten komen op loper van een 1M pot; dan links en rechts gaat een capje (verschillende waardes natuurlijk b.v. 10 pF en 100 pF) naar aarde. In de middenstand heb je bij een 1M pot 500 pF tussen die capjes naar aarde zitten dus geen "hoog-af werking", maar je kunt hiermee tophoog weggooien of wat radicaler mid-hoog (treble). Ik draaf door ;-)

Happy soldering!

matto
8 november 2004, 19:35
Wat ook nog een aardige mogelijkheid is:
je maakt het normaal kanaal continu bright ala de luxe reverb dus zonder schakelaar met 47 pF en deze schakelaar gebruik je dan voor de keuze van de condensator bv, 47 en 100 pf.
De uitgang van deze schakelaar breng je dan met een draadje naar de bright schakelaar van het vibrato kanaal zo heb je dus de keuze tussen geen, iets , of meer bright.:-?
Ik weet het, ik weet het, we zijn eigenlijk gek :razz: maar we doen er niemand kwaad mee.
Om met het A team te spreken: "i love it when a plan comes together"
Dus ik zou zeggen proberen maar.

jpb
9 november 2004, 12:11
Klinkt alsof die 47 pF SM een goed idee is (brilliance). Do ik eerst op vib. kanaal; norm. laat ik nog even zitten (100 pF SM), want daar staat m'n fuzz op en die mag wel een beetje 'bite' houden. Nou dacht ik ooit bij 120 > 100 verschil te horen met BS omlaag; heb ik mezelf bij de neus genomen :-( . Geluidsverschil zat dus in de bright-stand. :-? :o
Ilk zal wel even berichten als ik de cap verwiksseld heb.

Mr.Jay
9 november 2004, 20:05
Wat ook nog een aardige mogelijkheid is:
je maakt het normaal kanaal continu bright ala de luxe reverb dus zonder schakelaar met 47 pF en deze schakelaar gebruik je dan voor de keuze van de condensator bv, 47 en 100 pf.
De uitgang van deze schakelaar breng je dan met een draadje naar de bright schakelaar van het vibrato kanaal zo heb je dus de keuze tussen geen, iets , of meer bright.:-?

Ik gebruik die truc al jaren, maar eenvoudiger > de meeste SIlverfaces hebben dubbelpolige brightswitches > je hangt aan 1 kant 47pf en aan de andere kant 100pf > beetje friemelen en je hebt de middenstand > daar zit dan NIKS aan.

JaY

matto
10 november 2004, 00:03
Net zo friemelen als met een oude Strat met 3 st. schakelaar?
Of friemelt dit een stuk steviger? :D

Mr.Jay
10 november 2004, 09:10
Net zo friemelen als met een oude Strat met 3 st. schakelaar?
Of friemelt dit een stuk steviger?

ietwat wel, blijft Fingerspitzengefühl :lol:

JaY

PeeVee
11 november 2004, 18:10
Jaja... het bekend spitsevingergevoel... ik ken het... eigenlijk niet Ying en ook niet Yang maar precies er tussenin zeker?! :razz:

matto
11 november 2004, 18:28
:razz: