PDA

View Full Version : Vibrato-tailpiece



Little Jay
6 november 2004, 23:15
Hallo Richard,

Ik heb het staartstuk van mijn Framus-gitaar (een hollowbody-jazzgitaar met f-gaten) vervangen door een oude Schaller vibrato (zeg maar een Bigsby, maar dan anders). Nu vraag ik mij 2 dingen af:
- kan het bovenblad de extra druk bij vibrato-gebruik wel aan? Het bovenblad is een 3-laags laminaat van ongeveer 6mm dik. Ik zag bij een oude Harmony-gitaar dat daar een 'stapel' was toegepast. Is dat noodzakelijk?
- de vibrato functioneert prima, maar de snaren voelen nu ietsje stugger aan. Hoe kan dat? Kan het zijn omdat bij het oude staartstuk de afstand brug-staartstuk groter was en dus meer snaarlengte toeliet?

heeres gitaarbouw
10 november 2004, 12:26
Een stapel is waarschijnlijk niet nodig. Als het bovenblad vervormd, of de curve er anders uit ziet dan met het oude staartstuk, kun je overwegen een stapel te plaatsen. Maak deze niet te hoog!

De 'afterlength', het deel tussen de brug en de verankering in het staartstuk of vibrato, is van grote invloed op het gevoel van spanning op de snaar.
Ook de hoek die de snaar maakt tussen de brug en de verankering heeft invloed. Het is waarschijnlijk dat de verankering bij de tremolo lager is dan bij het staartstuk en het gevoel van spanning verhoogt.[/u]