PDA

View Full Version : Power Scaling Kit



Antoon
6 november 2004, 17:21
Heeft iemand hier ervaring met de LondonPower Power Scaling kit? Dit is een circuit dat je in kunt bouwen in een buizenversterker zonder master volume. Het schijnt de anodespanning te verlagen (zelfs naar maar 20V in extreme stand!) en tegelijkertijd de biasspanning (bij fixed bias) mee te veranderen. Het schijnt goed te werken als alternatief voor een dummy last tussen de versterker en speakers. Ik heb een experimenteer-100W Marshall waar ik zoiets wel zou willen proberen. Heeft iemand zoiets hier?

zie ook:
www.londonpower.com
en
http://www.bruceclement.com/music/psk.htm

PeeVee
7 november 2004, 14:08
Misschien beter eerst twee buizen eruit rukken? Dan triode schakelen, zit je op 30W ofzo...

Lage spanning op eindbuizen truuk is ook in latere Fenders toegepast; o.a. de "75"; 250V B+ op de eindbuizen, nou ik vond het drie keer niks; letterlijk slappe futloze sound.

Antoon
7 november 2004, 22:38
Een eindbuis op enkele tientallen volts leek mij ook niet zo'n goed idee. Daarbij komt nog dat iedere soort buis toch een 'sweet spot' heeft qua anodespanning.

Toch staan er op die tweede site vrij overtuigende geluidsfragmenten. Op verschillende buitenlandse forums zijn veel mensen het erover eens dat het beter dan een powersoak klinkt. En ik vind het geluid met mijn Weber Mass al heel redelijk.

Ook was het grappig op te lezen hoezeer de spanning die de driver moet leveren afhangt van het anode voltage. Het naar beneden brengen van alleen de anodespanning op de eindbuizen geeft je heel veel 'gain' erbij.

PV, is het Rumble-project voorlopig even 'ge-shelved'?

PeeVee
8 november 2004, 17:55
Daarbij komt nog dat iedere soort buis toch een 'sweet spot' heeft qua anodespanning.
Klopt, tikkie onder z'n max. spanning; voor 6L6 zo tussen de 400 en 450V. Ook bij 400V is daar nog een goeie 20 - 25 Watt uit te persen dus daar zul je weinig power mee verliezen. Je moet dan voor een 6L6 of EL34 echt flink onder de 300 duiken en in klasse AB PP gaat het dan gewoon slap en futloos klinken. Spanning verlagen en kathode biassen is wel een mooie optie, dan dan in combi met triode stand, evt. twee buizen trekken, nou dan heb jij de beste power soak die je je maar kunt wensen geloof me maar. Andere optie die mij goed lijkt is zo'n Weber Mass ding; feitenlijk is dat een "echte" speaker conus (spoel & magneet naar ik aanneem) en wordt de "tegendruk" op een andere (minder resonante) manier verkregen; het concept spreekt wel tot de verbeelding; je hebt dan veel ingredienten van een "normale speaker" maar niet de herrie ;-)

Al (moderator) heeft zo'n apparaat, ben zelf eigenlijk ook wel benieuwd hoe en of dat werkt... Aaaaaaaaaaaaallll!!!


Toch staan er op die tweede site vrij overtuigende geluidsfragmenten.
Gewetensvraag; stel dat ze nou niet overtuigend hadden geklonken, denk je dan dat ze op de site hadden gestaan? Zeg eens eerlijk?!...
:roll:


Op verschillende buitenlandse forums zijn veel mensen het erover eens dat het beter dan een powersoak klinkt.
Aha! "beter dan een powersoak"... Maar DAT is ook niet zo moeilijk. Ik heb zo'n Koch LB120 en vind dat een handig ding voor in "de werkplaats" om amps geruisloos te testen (koptelefoon); handig om te hebben maar klinken? No way!


En ik vind het geluid met mijn Weber Mass al heel redelijk.
Oh jij hebt zelf zo'n ding? Da's de optimale "power soak" maar werkt dus anders dan een gangbare power soak / dummy load volgens mij. Ik denk dat dat wel de optimale manier is. Toch; een Super Reverb op 10 sound krijg je niet op laag volume. Is een denkfout... De resonantie van b.v. de kast, baffleboard, het opbreken van de speakers etc. Het speelt allemaal mee in het verkrijgen van "die" sound. Ik heb er inmiddels wel een goed alternatief voor gevonden in de vorm van een Princeton Reverb op 7, die klinkt in mijn huiskamer toch aardig als een Super Reverb op 7 in onze oefenruimte. Misschien beter om te investeren in b.v. zo'n leuk 18 Watt projectje of desnoods een AX84 ampje met een goeie OT en flinke speaker? Zul je nog verbaasd staan hoe dat kan rocken!


PV, is het Rumble-project voorlopig even 'ge-shelved'?
Neenee, zeker niet, heb nu gewoon 1 apart clean kanaal gebouwd en een apart gain kanaal met 4 gainstages. Dus gewoon 1 toneregeling en niet meer de "dubbele toneregeling" van de "2 kanalen in serie"; dat leek me wat makkelijker op smaak te krijgen maar valt vies tegen; het laag loopt meteen vast en geeft een erg vuile fuzzige vervorming; wel ludiek trouwens, zou prima "NU PUNK" sound kunnen zijn ofzo, geen gat in de markt vrees ik (klinkt wel beetje als "gat in je speaker", dat dan weer wel hahaha).

Antoon
9 november 2004, 02:30
Hey,

Die soundclips waarover ik het had staan op een website van een Marshall enthousiasteling die ook regelmatig op het plexipalace Marshall forum schrijft. Aan zijn verhaal te oordelen geloof ik niet dat hij iets met London power te maken heeft of dat hij probeert reclame te maken. Maar ik heb zelf ook wel de nodige bedenkingen over het principe. Neemt niet weg dat ik het misschien toch een keer ga proberen als ik wat tijd over heb. Het gaat me meer om die techniek eens te proberen dan om die 100W naar beneden te krijgen. Best een leuk verhaal trouwens op zijn site (Bruceclement).

Zo'n 18 Watt heb ik al een keer gebouwd. Was leuk om te doen en heeft een behoorlijk goede versterker opgeleverd. Ik heb destijds wat foto's gepost op het 18watt forum:

http://www.18watt.com/modules.php?set_albumName=album38&op=modload&name=Gallery&file=index&include=view_album.php&page=1

Die Weber Mass bevalt best, zeker als je hem gebruikt om het volume net wat lager te maken. Op huiskamer niveau's klinkt het nergens naar maar daar heb ik toch andere versterkers voor. Ik heb een schakelbare voor 2, 4, 8 en 16 ohm. Er zit 1 zo'n spoel in van ongeveer 8 ohm en de rest wordt gedaan met vermogensweerstanden. Het werkt wel aardig maar sommige geluiden zijn alleen op 'zaalvolume' mooi. Daarbij komt nog dat volgens mij een flink belaste speaker een hoop onaangenaams in de versterkeruitgang kan weghalen. Zeker laagvermogende speakers zijn vaak eenvoudigweg niet in staat om bijv. een zeer scherpe rand ergens aan op hoog volume weer te geven.

Bij optredens probeer ik altijd een versterker mee te nemen die qua vermogen past bij de zaal/hoeveelheid publiek. Jij speelt volgens mij trouwens op veel grotere podia dan ik. Meestal heb ik met een BFDR en een AC30 precies wat ik nodig heb voor de muziek die wij maken. Maar heel zelden spelen wij op een podium buiten bij een festival of zo. Het Marshallgeluid gebruik ik met de band toch trouwens nooit.


Neenee, zeker niet, heb nu gewoon 1 apart clean kanaal gebouwd en een apart gain kanaal met 4 gainstages. Dus gewoon 1 toneregeling en niet meer de "dubbele toneregeling" van de "2 kanalen in serie"; dat leek me wat makkelijker op smaak te krijgen maar valt vies tegen; het laag loopt meteen vast en geeft een erg vuile fuzzige vervorming; wel ludiek trouwens, zou prima "NU PUNK" sound kunnen zijn ofzo, geen gat in de markt vrees ik (klinkt wel beetje als "gat in je speaker", dat dan weer wel hahaha).


Gat-in-speaker-simulator, hm..
Er zijn software pakketjes om het eq spectrum van een voortrap/toonregeling te modeleren. Ik heb wel eens gehad dat ik toen ik het simuleerde pas zag dat ik ergens geen rekening mee gehouden had. Zoiets als dat je beschrijft over het laag zou ik zelf misschien wel eerder in een circuitfout zoeken. Voor mij is zo'n eenvoudige Fender toonregeling al een hele toer om te doorgronden. Ik had hem zelf niet kunnen bedenken in ieder geval.

Ik heb trouwens wel gemerkt dat je jezelf er toch op kan verkijken hoe een eigen bouwsel thuis klinkt en vervolgens in de oefenruimte. Die 18 watt vond ik thuis niet geweldig, krasserig en 'chaotisch'. Met het bandje klonk hij weer heel goed.. verbaasde me wel.