PDA

View Full Version : Ruis en brom, het verschil, voorkom spraakverwarring



Dirk_Hendrik
6 november 2004, 11:41
Omdat het eens in de zoveel tijd voorbij komt en er nogal wat misverstanden over zijn, wat is ruis, wat is brom, en hoe houd je ze uit elkaar.

Ruis:
Het sssssssss geluid wat je hoort bij hoge gain, slechte elektronica etc.

Brom:
In Europa: Een zoem van 50 Hertz of een veelvoud ervan. Het geluid dat je hoort als je je vinger op de tip van je gitaarsnoertje legt.

In verband met adapters:
Een gestabiliseerde adapter maakt van de wisselspanning uit het lichtnet een mooie schone gelijkspanning. Een ongestabiliseerde adapter maakt een geluikspanning waar nog steeds restcomponenten van die wisselspanning in zitten. Bij hoge gain zoals bij een distortion ga je die weer meeversterken en hoor je dus brom.

Heb je last van brom in je setup, dan kan een gestabiliseerde adapter soelaas bieden. Evenz goede aarding.

Heb je last van ruis, ga dan niet zitten klooien met aarding. je probleem heeft daar niets mee te maken.

birt
6 november 2004, 13:12
maar een fuzzface ruist harder met een adapter dan met een batterij maar bromt daarom niet :)

Dirk_Hendrik
6 november 2004, 13:44
True,

Terwijl ik het boventaande zat te tikken bedacht ik dat ook al. Een gestabiliseerde adapter gebruikt aktieve componenten (wat uiteindelijk op chipniveau uitkomt op een stapel transistoren) om te stabiliseren. Het nadeel van aktive componenten is dat ze zelf ook weer ruisen. Exact dezelfde ruis die je van je pedaal of versterker krijgt en harder wordt bij hogere gains. Met andere woorden, er zit een beetje ruis op je voedingsspanning. dus voordeel: geen brom, maar met de tradeoff van wat meer ruis. Dan komt dus de vraag wat irritanter is, Ruis of Brom. Vijftig Hz brom is grofweg een G. Ga dus op een brommend apparaat een nummer in As spelen en vraag je af of je niet liever een beetje meer ruis dan brom hebt.

Een batterij is een passieve component en geeft dus geen ruis af. Daarom is een batterijgevoed apparaat stiller.

Negative K3 fan
6 november 2004, 13:53
danku dirk hendrik voor bevestiging, binnen brommen en ruizen heb je ook nog allerlei verschillende soorten, white noise etc. etc.

care to elaborate?

Diedo
6 november 2004, 13:53
maar de vraag die dan weer in mij komt oppeborrelen: waarom wordt je gitaar die met veel distortion een beetje ruist weer stiller als je met je vinger een snaar of een ander metalen onderdeel van je gitaar aanraakt??? is dat wel weer iets met aarding?

Dirk_Hendrik
6 november 2004, 15:09
danku dirk hendrik voor bevestiging, binnen brommen en ruizen heb je ook nog allerlei verschillende soorten, white noise etc. etc.

care to elaborate?
Sure, maar,
1) wil je dat? Dat wordt een tech verhaal.
en,
2) Ga je me dan zometeen niet zitten afzeiken dat er op dit forum amper gitaristen rondlopen die zeer specifiek last hebben van witte, roze of groene ruis, en dat het niemand interesseert of die ruis nu zeer specifiek thermische, intrinsieke of whatever bron heeft?

Samengevat,
Ik kwam in de afgelopen weken meerdere malen klachten over ruis tegen waar het over brom ging en vice versa, daarna gecombineerd met de oplossing voor net het andere probleem.

@Diedo,
Good one! Op het moment dat jij je snaren los hebt zijn die een antenne voor zowel omgevingsruis als brom. Via de massamantel van je gitaarsnoer gaat die naar je versterker. Bedenk nu dat de eerste versterkende trap in je versterker het verschil tussen z'n input en massa versterkt. Op het moment dat er dus al rommel op die massa zit wordt dat meegenomen in dat verschil. Hoe sterk dat gebeurt is afhankelijk van hoe de massa in je versterker is gelegd. Komen alle massa aansluitingen op 1 punt bij de voeding samen? Heb je de massa rechtstreeks aan je chassis hangen? Is de massa van je input zo kort mogelijk doorverbonden met de massa van je eerste versterkertrap. (Mijn inziens de beste daar je massa dan "moduleert" op die ruis en brom en dat verschil dat je versterkt dan alléén je gitaarsignaal is.) (Dit IS abstracte stuff, ik weet het).
OK, maar nu het atwoord op je vraag. Jij, in fysieke vorm op te vatten als zakje water met koolstofverbindingen, gaat, zodra je je snaren beetpakt meteen fungeren als enorm dempend filter voor de door je snaren opgepikte rommel. De gevoeligheid voor die rommel wordt daardoor dus een stuk lager.

Harry
6 november 2004, 15:37
die universele adapters die je gewoon bij de V&D kunt kopen, zijn die gestabiliseerd?

Dirk_Hendrik
6 november 2004, 15:38
no clue...

BelgianGuru
7 november 2004, 12:56
Cool, dat verklaart waarom ik enkel brom hoor als ik met ultra vette distortion speel ! Maar bij mij is het niet helemaal exact zoals jij het zegt, ik denk dat het ook wat heeft te maken met de slechte afscherming van mijn Gitaar - versterker kabel. Want als ik dus sta en de draad ligt wat op mekaar in de buurt van andere draden, dan hoor ik 'brooooooommmmmmm' tot ik bijvoorbeeld 6 meter verder ga staan, dan is het geluid weg !? En ook je sensitivity naar beneden draaien helpt (volume) o pde gitaar zelf, maar dan lukt het hammeren natuurlijk niet zo vlot.. Nu ja als er al zo veel distortion opzit hoort geen ziel dat brom geluid toch ? :D

phx
7 november 2004, 15:01
Ik weet het, ik weet het:

1 RUIS: rrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrr of ssssssssssssssssssssssssss
2 BROM: bbbbbbbbbbbb of mmmmmmmmmmmmmmmmmmm

(om dit te begrijpen moet je wel veel fantasie hebben) :D :D :D

hadv
8 januari 2005, 02:37
die universele adapters die je gewoon bij de V&D kunt kopen, zijn die gestabiliseerd?

vrijwel nooit.
er zit maar een relatief kleine condensator in, dus bij zwaar gebruik trekt die de spanning niet voldoende vlak (brom)
als het om een adapter met 1 voltage gaat zit er er met een beetje geluk wat meer electronica in (kun je herkennen door de omvang van het apparaat, hoe kleiner hoe minder de kans dattie echt goed gestabiliseerd is)

Roho
15 januari 2005, 12:37
Op onze website staat nog wat achtergrondinformatie over brommen bij gebruik van effectpedalen: www.burkey.nl/achtergrondinfo.htm

Dirk_Hendrik
16 januari 2005, 21:22
Op onze website staat nog wat achtergrondinformatie over brommen bij gebruik van effectpedalen: www.burkey.nl/achtergrondinfo.htm

Waar een nogal boute bewering op staat: "ruis is niet te voorkomen". Hoe ruisarm een ontwerp is is rechtstreeks evenredig met de kennis van de ontwerper alsmede de prijs. Om een voorbeeld te geven: in het zuiden van ons land zit een elektromenmicroscopenfabrikant die voedingen bouwen die 30 kilovolt afgeven met een ruis van enkele millivolts. Hoe groter die ruis, hoe onscherper je beeld. Dus. Kan het? ja.

Roho
16 januari 2005, 21:43
Op onze website staat nog wat achtergrondinformatie over brommen bij gebruik van effectpedalen: www.burkey.nl/achtergrondinfo.htm

Waar een nogal boute bewering op staat: "ruis is niet te voorkomen". Hoe ruisarm een ontwerp is is rechtstreeks evenredig met de kennis van de ontwerper alsmede de prijs. Om een voorbeeld te geven: in het zuiden van ons land zit een elektromenmicroscopenfabrikant die voedingen bouwen die 30 kilovolt afgeven met een ruis van enkele millivolts. Hoe groter die ruis, hoe onscherper je beeld. Dus. Kan het? ja.

Natuurlijk je hebt gelijk, maar het staat toch iets genuanceerder dan jij doet beweren. < Ruis is inherent aan elektronische versterking en kan niet worden voorkomen, hooguit minimaal worden gehouden. De voeding heeft geen belangrijke invloed op de ruis die door een installatie wordt gegenereerd >.

Dirk_Hendrik
17 januari 2005, 09:30
De voeding heeft geen belangrijke invloed op de ruis die door een installatie wordt gegenereerd .

Ook niet waar. Ruis van de voeding is een toegevoegde ruiscomponent op de voedingsspanning. Ruis die met de voeding mee komt wordt dus automatisch meeversterkt door actieve elementen in de installatie.

Gear Slut
26 maart 2007, 07:14
Net een demo'tje gezien op Gearwire.com van die dehumbugger en dat ding werkt echt.
Kan je met een single coil ongestraft de Big Muff helemaal open draaien.
'k heb op mijn strat Duncan classic stack plus zitten; muisstil.
Goeie kabels maken ook een wereld van verschil, vooral als je ze uit de buurt houdt van stroomkabels houdt.
Ga ook niet met je gitaar vlakbij de trafo van je versterker staan of zitten.

Mitch
6 mei 2007, 22:34
Topic opgeschoond, is weer helemaal ruisvrij

finetuned
8 mei 2007, 10:26
@Diedo,
Good one! Op het moment dat jij je snaren los hebt zijn die een antenne voor zowel omgevingsruis als brom. Via de massamantel van je gitaarsnoer gaat die naar je versterker. Bedenk nu dat de eerste versterkende trap in je versterker het verschil tussen z'n input en massa versterkt. Op het moment dat er dus al rommel op die massa zit wordt dat meegenomen in dat verschil. Hoe sterk dat gebeurt is afhankelijk van hoe de massa in je versterker is gelegd. Komen alle massa aansluitingen op 1 punt bij de voeding samen? Heb je de massa rechtstreeks aan je chassis hangen? Is de massa van je input zo kort mogelijk doorverbonden met de massa van je eerste versterkertrap. (Mijn inziens de beste daar je massa dan "moduleert" op die ruis en brom en dat verschil dat je versterkt dan alléén je gitaarsignaal is.) (Dit IS abstracte stuff, ik weet het).
OK, maar nu het atwoord op je vraag. Jij, in fysieke vorm op te vatten als zakje water met koolstofverbindingen, gaat, zodra je je snaren beetpakt meteen fungeren als enorm dempend filter voor de door je snaren opgepikte rommel. De gevoeligheid voor die rommel wordt daardoor dus een stuk lager.


Sorry, maar dit is niet waar. Je moet niet je gitaar 'aarden', maar jezelf aarden! Het menselijk lichaam is bron van veel interferentie.

Ga maar na: wanneer het de snaren zijn die rotzooi van buitenaf ontvangen, waarom zou men dan de brug (en dus de snaren) verbinden met het electrische circuit van een gitaar?

Jijzelf straalt rotzooi uit die door de pickups opgevangen worden (je staat daar maar een paar cm vanaf met de lichaam). Wanneer jij de snaren aanraakt, dan aard je jezelf dus zia je gitaarkabel.

Wanneer jij met je strat met je handen op de snaren ergens staat (waardoor je interferentie -die jezelf uitstraalt- geaard wordt, en de brom weggenomen), vlak bij een ander persoon gaat staan, dan vang je diens interferentie weer op, en krijg je weer brom. Wanneer deze peroon ook de snaren van je gitaar aanraakt, is ook deze brom weggenomen. Probeer maar!

Nog een andere: Wanneer je vlak bij een lichtdimmer staat (ik heb het net zelf nog even geprobeerd), kun je de brom die door de dimmer veroorzaakt wordt niet wegnemen door je handen op de snaren te leggen.

Voor de rest wel een goed topic.

Mitch
8 mei 2007, 10:47
Sorry, maar dit is niet waar. Je moet niet je gitaar 'aarden', maar jezelf aarden! Het menselijk lichaam is bron van veel interferentie.
Jijzelf straalt rotzooi uit die door de pickups opgevangen worden


Voor de rest wel een goed topic.

Volgens mij zit je nu op het hellende vlak van de metafysica i.p.v. de fysica door te stellen dat we zelf stralingsbronnen zijn en dus kunnen interfereren. Als het erom gaat dat je jezelf aard, dan zou een los in de ruimte hangende gitaar dus geen brom geven en pas gaan brommen als je 'm om je nek hangt.

piezo
8 mei 2007, 11:14
En dat is ook zo, Mitch. Niks metafysica; Finetuned heeft gelijk.

(Foei, meneer de fysiotherapeut! Een zenuwstelsel is een chemisch-elektrisch circuit, weet u nog?)

Met de volgende test kun je nagaan dat het waar is. Hang je gitaar om, raak met je handen je gitaar niet aan en luister naar de ruis en brom. Buig nu voorover zodat je gitaar ver van je lichaam komt te hangen. Tot je verbazing zul je gewaarworden dat het stoorsignaal bijna verdwijnt.

Mitch
8 mei 2007, 11:21
Ach so ! UIteraard ben ik mij van de interne electrochemische processen bewust ;), maar dat dit nog zó ver doorstraalt was mij niet bekend. Ik zal zéker nog even de proef op de som nemen, leuk. Beiden dank voor de nuttige bijdrage !

Braindead
5 augustus 2007, 15:27
Conclusie: hetgeen hier vaak beweerd wordt, dat geluid in de vingers zit blijkt nog meer waarheid te bevatten dan voorheen werd gedacht. :-)
Geluid zit dus ook in je lichaam. Wel interressant lijkt me dan de vraag of deze brom (en ruis?)"die door ons lichaam afgegeven wordt" per persoon nog verschilt. (?)

The Lo Lands
31 augustus 2007, 10:53
Mijn Digitech Whammy (nieuwste versie) en de daarbij behorende voeding (adapter 9 Volt / 1,3 Ampere) geeft een brom in mijn effect chain! Helaas kan dit effect niet op een batterij werken. Wat is wijsheid, een andere adapter gebruiken of wat? Ik heb alle mogelijke variaties met de adapter geprobeerd maar de brom blijft zolang deze aangesloten is : (

Dirk_Hendrik
31 augustus 2007, 11:12
Is dat een AC of een DC voeding?

The Lo Lands
31 augustus 2007, 11:16
Is dat een AC of een DC voeding?

AC wisselstroom, zo'n golfje : ) ?

heinz3110
31 augustus 2007, 11:21
Mijn Digitech Whammy (nieuwste versie) en de daarbij behorende voeding (adapter 9 Volt / 1,3 Ampere) geeft een brom in mijn effect chain! Helaas kan dit effect niet op een batterij werken. Wat is wijsheid, een andere adapter gebruiken of wat? Ik heb alle mogelijke variaties met de adapter geprobeerd maar de brom blijft zolang deze aangesloten is : (

Draai de netstekker( of de adapter zelf, als daar een aangegoten netstekker aanzit) om. Wil nog wel eens schelen. Niet de 100% , maar soms wel de 50 % .
En't kost niks.:)

Ligt er ook aan hoe het verder met je zit. Een pedalboard met tig effectjes geeft meer kans op aardlussen , en dus meer brom.

The Lo Lands
31 augustus 2007, 11:25
Draai de netstekker( of de adapter zelf, als daar een aangegoten netstekker aanzit) om. Wil nog wel eens schelen. Niet de 100% , maar soms wel de 50 % .
En't kost niks.:)

Ligt er ook aan hoe het verder met je zit. Een pedalboard met tig effectjes geeft meer kans op aardlussen , en dus meer brom.

Heb ik al geprobeerd, maakt geen verschil! En ja er zitten meer pedalen voor en achter maar zitten afzonderlijk van elkaar in een loop, alhoewel als alles aan staat maakt het voor de brom geen verschil!?

Mitch
31 augustus 2007, 11:39
Er kan ook wel eens storende invloeden worden opgevangen vanuit andere pedalen/voedingen in de directe omgeving, of die nu in serie met elkaar staan aangesloten of in aparte loops. Kijk eens of het verschi maakt als je de adapters op verschillende plaatsen inplugt.
Een kennis had hetzelfde probleem met de Whammy als -ie zijn Morley wah ernaast had en als die stond aangsloten met een adapter.

The Lo Lands
31 augustus 2007, 11:53
Er kan ook wel eens storende invloeden worden opgevangen vanuit andere pedalen/voedingen in de directe omgeving, of die nu in serie met elkaar staan aangesloten of in aparte loops. Kijk eens of het verschi maakt als je de adapters op verschillende plaatsen inplugt.
Een kennis had hetzelfde probleem met de Whammy als -ie zijn Morley wah ernaast had en als die stond aangsloten met een adapter.
Kan kloppen, morley heb ik ook!, alleen wordt deze gevoed middels de Big John. Zie foto.

http://www.misterjinx.nl/images/lo_plank.jpg

heinz3110
31 augustus 2007, 12:10
Heb ik al geprobeerd, maakt geen verschil! En ja er zitten meer pedalen voor en achter maar zitten afzonderlijk van elkaar in een loop, alhoewel als alles aan staat maakt het voor de brom geen verschil!?

Aan of uit, maakt niet uit. Daarvoor zijn het die vermaledijde aardlussen. :(


Jammer dat mijn tip niet werkte :) maar ja. En wat Mitch zegt ,kan inderdaad ook uitmaken. Proberen dus.

En wat als je de whammy direct aansluit op je versterker? heb je het dan ook ? Zo ja, adapter. Zo nee, aardlus.

The Lo Lands
31 augustus 2007, 12:18
Aan of uit, maakt niet uit. Daarvoor zijn het die vermaledijde aardlussen. :(


Jammer dat mijn tip niet werkte :) maar ja. En wat Mitch zegt ,kan inderdaad ook uitmaken. Proberen dus.

En wat als je de whammy direct aansluit op je versterker? heb je het dan ook ? Zo ja, adapter. Zo nee, aardlus.

Ik ga nog wel even stoeien met wat Mitch zei! Wordt vervolgt...

Mitch
31 augustus 2007, 17:33
Nu ik er even over nadenk....die Morley en de rest van de pedalen setup werd toen ook gevoed met een Big John ! Trek voor de gein de voeding maar eens uit die Morley. Was toen ook mijn voorstel aan dat ex-bandlid, wat -ie eigenwijs niet deed, tot -ie het een half uur pielen later tóch probeerde en de brom meteen weg was :D

The Lo Lands
1 september 2007, 14:06
Nu ik er even over nadenk....die Morley en de rest van de pedalen setup werd toen ook gevoed met een Big John ! Trek voor de gein de voeding maar eens uit die Morley. Was toen ook mijn voorstel aan dat ex-bandlid, wat -ie eigenwijs niet deed, tot -ie het een half uur pielen later tóch probeerde en de brom meteen weg was :D

Gisteravond even gecheckt maar wis en waarachtig was de brom al weg voordat ik er maar één stekker had uitgetrokken? Je hebt er kans van dat het probleem niet direkt op mijn plank met pedalen zit maar dat externe factoren/apparaten hiervan de oorzaak zijn of waren?

Gelukkig maar, alhoewel de brom er echt was? Of was er toch een bromvlieg in the building :D

Wel dank voor jullie tips!

rudmerbruinsma
6 oktober 2007, 17:40
En zijn er dan ook meerdere manieren om ruis tegen te gaan? Ik weet dat er ruisonderdrukkers op de markt zijn maar ik heb het idee dat je beter de oorzaak kunt gaan aanpakken dan het gevolg.
Groetjes Rudmer

Dirk_Hendrik
6 oktober 2007, 19:55
Ja, maar dat wordt meestal solderen ;) Oorzaken van ruis zitten in de fysica van de componenten die gebruikt worden. Pure natuurkunde dus. Voorbeelden zijn de PN-overgangen van halfgeleiders (transistoren en dergelijke) of thermische ruis in bijvoorbeeld weerstanden. Oplossingen zijn het gebruiken van ruisarme componenten (die dus ook onder die noemer worden gemaakt) en metaalfilmweerstanden.

Helemaal kom je, zeker met hoge gain meuk, nooit van je ruis af en daarnaast heb je het probleem dat componenten met andere, ruisarmere, technologieen je klank ook weer beinvloeden.

cerpintaxt
29 oktober 2007, 19:23
ff een vraagje tussen door: ik heb nu een adapter(die ik gebruik voor meerdere bakjes, kwa vermogen moet de adapter het aan kunnen). alleen die bromt nog al. kan ik na de trafo van die adapter een 7809 plaatsen? of geeft dat weer/nog steeds die irritante brom?

mr-02
27 december 2007, 11:48
hallo

misschien heeft iemand hier iets aan (verzekers niet maar toch):

Tot voor kort had ik het probleem dat ik een getik hoor als ik de versterker aan heb staan met de gitaar eraan (redelijk constante tik)
en ik heb de dader gevonden.
Blijkbaar is het mijn gsm ... als ik m'n gsm weg leg heb ik dat niet meer
en als ik hem wat dichter houd begint het weer (en word het luider)
wel dom dan moet ik altijd gsm wegleggen als ik speel :confused: :dontgeti:

greetzz

Dirk_Hendrik
27 december 2007, 12:06
Zo ken ik er nog één! Dat was m'n horloge. Ook van die kleine tikjes. :D

Mitch
27 december 2007, 17:16
wel dom dan moet ik altijd gsm wegleggen als ik speel
Natuurlijk moet die mobiel weg, je kan toch niet spelen en bellen tegelijk ;)

mr-02
27 december 2007, 18:05
ja duh :p
maaruh ik bel ook niet ofzo als ik speel maar m'n GSM (mobieltje voor de hollanders :p) zit altijd in m'n broerkzak ;) :D

mario88
27 december 2007, 18:30
dat heb ik ook soms, heel vaag als me mobiel in me broekzak zit hoor ik een rare piep toon :dontgeti: en zodra k hem er uithaal is het weg :p
of soms als er gebeld word of een sms ontvang dan krijg k z'n raar geluidje te horen, daarom weet k al voordat ik iets krijg dat er een smsje komt of gebeld word :p

mr-02
27 december 2007, 19:54
dat heb ik ook soms, heel vaag als me mobiel in me broekzak zit hoor ik een rare piep toon :dontgeti: en zodra k hem er uithaal is het weg :p
of soms als er gebeld word of een sms ontvang dan krijg k z'n raar geluidje te horen, daarom weet k al voordat ik iets krijg dat er een smsje komt of gebeld word :p

ja idd dat bedoel ik, als je mobieltje dicht bij de tv/radio ligt heb je dat ook :p

Dastard
16 maart 2008, 21:48
Ik heb een lichte oversturing in mijn geluid...onder welke categorie valt dat ?

Dirk_Hendrik
26 maart 2008, 08:28
In de categorie meerdere PM's schrijven maar er nooit mee verder gaan? ;)

raguitar123
24 april 2008, 18:47
Hoi mensen ,
Ik heb een vraagje ik heb als mijn versterker aan staat met de gitaar geen last van ruis maar, als ik een snaar aansla hor je ruis door het gelui wat is dit? :confused:

Levitation
24 april 2008, 19:05
normaal?

(of misschien is het wel distortion?)

pannekoek
24 april 2008, 19:09
maak eens een geluidsopname, het begrip ruis word vaak verkeerd begrepen en het is voor ons dan ook makkelijker om het te beoordelen

gr, stephan

pasqual
27 april 2008, 22:46
ik heb een ( oud ) multi- effect pedaal van ibanez ( pt-3 ) met de bijbehorende adapter. deze is 9volt- 300 m.ahmp. aangezien deze aan vervanging toe is, wilde ik een nieuwe kopen. het probleem is dat ik er al verschillende heb geprobeerd met dezelfde waarden maar dat ze allemaal een brom veroorzaken. ik heb mijn orginele adapter uitelkaar gehaald en in een andere behuizing gezet om 'm toch maar te kunnen gebruiken maar dit zal ook wel een keer afgelopen zijn. hoe kan het eigenlijk dat de verschillende adapters storen ( brom ) en de orginele niet terwijl ze allemaal 9v - 300 m.ahmp. zijn ?

groeten pasqual.

Mitch
28 april 2008, 12:50
Ongestabiliseerde adapters geprobeerd?

xPwnage
21 mei 2008, 10:56
Ik ben nogsteeds mijn ruis niet kwijt, ik zal er toch echt een noise reductor pedal voor moete kopen denk ik. Maar dat is wel minder voor je geluid.
Wat ik las over die aardlussen, Ik heb al mijn pedaaltjes met van die SSSnake kabeltjes aan elkaar zitten. En die zijn samen aangesloten op een zeer goed gestabiliseerde LAPTOPvoeding. Dat zijn de stabielste voedingen die je kan vinden. Ze trekken ook een heel hoog vermogen, iets van 6A bij 9V, 54 Watt is dat. Dus kan je makkelijk je hele rig aansluiten met die SSSnake dingetjes. Misschien veroorzaken die de ruis wel. Maarja, wat moet je anders? Alles los aansluiten als je 12 pedalen hebt? Dat werkt ook echt voor geen meter, dan heb je last van de ruis van al die 12 adaptertjes bij elkaar. Schiet ook niet op.

Mitch
21 mei 2008, 11:23
Die laptop voedingen zijn geschakelde voedingen. Probeer eens een goeie ouwe trafo (Boss, Ibanez...) Die geschakelde willen wel eens voor iets extra ruis zorgen.

Rik van der Meulen
29 augustus 2008, 15:51
Ik weet niet of ik op de goede topic ben,
maar ik zit met een probleempje..

ik heb een Boss TU-2 en een Boss CE-5 tussen me gitaar en me amp.
Als ik me Distortion van me AMP aanzet heb ik een ruis. (Hoge gain)

Kan ik daar wat tegen doen?

Rik

Nielsje
29 augustus 2008, 16:23
Ik weet niet of ik op de goede topic ben,
maar ik zit met een probleempje..

ik heb een Boss TU-2 en een Boss CE-5 tussen me gitaar en me amp.
Als ik me Distortion van me AMP aanzet heb ik een ruis. (Hoge gain)

Kan ik daar wat tegen doen?

Rik

Mjah, lastig. Ik weet niet wat voor amp je hebt, maar vaak lukt het alleen de wat duurdere versterkers met een high gain kanaal om wat 'ruis arm' te blijven, maar stil wordt het nooit.

Ik weet niet meer precies hoe het zit, mocht het fout zijn, dan laat ik me graag verbeteren:

Je gitaar pikt altijd een deel ruis op. Of dat komt door slechte kabels, slechte elementen, pots, whatever. Als je dit dan door een distortion pedaal gooit of die van je amp, dan wordt die klote ruis alleen maar versterkt.

De meeste gitaristen hier komen van het probleem af met de jaren: Dan komen ze er achter dat een low gain overdrive het mooiste is :D

Rik van der Meulen
30 augustus 2008, 17:12
Ik heb een Marshall Advanced Vasvestate 50 watt.

Het licht aan me pedalen,
want als ik ze de tussenuit haal heb ik geen ruis.

Kan ik hier wat tegen doen?

G.G.
30 augustus 2008, 18:26
Ik heb een Marshall Advanced Vasvestate 50 watt.

Het licht aan me pedalen,
want als ik ze de tussenuit haal heb ik geen ruis.

Kan ik hier wat tegen doen?

Ook met batterijen? Soms ligt het aan de voeding.

Rik van der Meulen
1 september 2008, 12:01
Ook met batterijen nog steeds brom

Korrel
6 oktober 2008, 15:46
Stel m'n vraag met even in dit topic.

Ik heb na jaren we m'n bass weert opgepakt en heb ik m'n versterker van zolder weer gepakt. Versterker is een Yamaha Bassstage 250 W, bass Fender precision.

Nu heeft m'n versterker een brom (geen aarde brom, want als je je vingers op de snaren legt hoor je verschil bij een aardebrom, toch?) dit is een constante, die gelijk begin als ik de versterker aanzet. Mute maakt geen verschil, maakt geen verschil brom blijft constant.

Iemand een idee of kan het zijn dat die versterker na jaren "stoffig" is geworden en eens nagekeken moet worden ?

Ibanez666
6 oktober 2008, 15:47
Stel m'n vraag met even in dit topic.

Ik heb na jaren we m'n bass weert opgepakt en heb ik m'n versterker van zolder weer gepakt. Versterker is een Yamaha Bassstage 250 W, bass Fender precision.

Nu heeft m'n versterker een brom (geen aarde brom, want als je je vingers op de snaren legt hoor je verschil bij een aardebrom, toch?) dit is een constante, die gelijk begin als ik de versterker aanzet. Mute maakt geen verschil, maakt geen verschil brom blijft constant.

Iemand een idee of kan het zijn dat die versterker na jaren "stoffig" is geworden en eens nagekeken moet worden ?


Kijk of je een lamp met dimmer in de buurt hebt en die aanstaat, die veroorzaakt ook brom

Korrel
6 oktober 2008, 15:49
Een dimmer is wel in dezelfde ruimte aanwezig, maar niet op het zelfde stopcontact en staat niet aan.

Ibanez666
6 oktober 2008, 16:30
Een dimmer is wel in dezelfde ruimte aanwezig, maar niet op het zelfde stopcontact en staat niet aan.


Zelfde stopcontact maakt niks uit. Of hij aanstaat wel. Ik zo het gewoon een keer checken in een ruimte waar geen dimmer is, just to be sure

Korrel
6 oktober 2008, 16:48
Ok dank je wel, ga het proberen.

Korrel
7 oktober 2008, 14:55
gisteren geprobeerd zonder dimmer in het stopcontact, geen succes.

Breng hem maar ter reparatie, binnenkort...

Ibanez666
7 oktober 2008, 14:59
Succes ermee!

Yoshida
16 februari 2009, 14:08
Om even wat berichten te bevestigen danwel te ontkrachten:
Direct vanuit mijn ongeaarde wandcontactdoos (WCD) komt een stekkerblok waar de versterker op zit en een stekkerblok voor mijn multimedia dingen. Hierop een ouderwetse beeldbuis en veel zaken met voeding (PS3, geluidsinstallatie). Op de laatste stekkerblok zit een schakelaar. Het aan- of uitzetten hiervan maakt een groot verschil op mijn signaal: aan is veel brom, uit is lichte ruis maar niet erger dan via de haspel op een geaarde WCD.
Om te onderzoeken of een specifiek apparaat in het circuit brom veroorzaakt, moet je hiervan de stekker uit het stopcontact halen en luisteren of dit verschil maakt. In mijn geval lag het aan een ingeschakelde televisie en de adapter voor een externe harde schijf.

Conclusie: als je hiermee aan de slag gaat moeten álle adapters in datzelfde (en volgende) stekkerblok gestabiliseerd zijn.
Het beste is natuurlijk, indien mogelijk, een geaarde WCD en stekkerblok te hebben exclusief voor gitaardingen, en in het ideale geval een aparte groep :satisfie:

walberg
19 mei 2009, 13:21
die universele adapters die je gewoon bij de V&D kunt kopen, zijn die gestabiliseerd?
NEE, alleen maar gelijkgericht.

SloeGin
8 augustus 2009, 20:45
klein vraagje: In de kamer waar ik speel heeft het stopcontact geen aarding dus ik heb last van gebrom etc.. Nu was mijn vraag kan een Boss Noisegate het probleem verhelpen of helpt dat niet?

Tnx!

Adro
16 september 2009, 22:41
hey mensen,

ik heb net m'n pedal board goed in elkaar zitten.
maar nu komt er vanuit de pedalen een hoog knisperende fluittoon.
ik heb al patchkabels nagekeken en verschillende pedalen. het lijkt alsof het laatste pedaal in de keten(line6 delay) op het taptempo het geluid aanstuurt.
maar gebruik ik de pedalen apart, gebeurt er weer niks. ik heb alle kabels apart getest op storingen, maar alles werkt perfect. zodra alles weer achter elkaar zit is het geluid er weer.

wie zou me hier een antwoord op kunnen geven?

Mitch
18 september 2009, 22:59
Is het een Echo Park en deelt -ie soms zijn voeding met andere pedalen via een daisy chain? Daar kunnen ze namelijk niet zo goed tegen, is een zwak punt van de Tonecore lijn.

Adro
19 september 2009, 12:41
het is idd een echopark.. en hij deelt ook de voeding...
als ik hem alleen aansluit heb ik er id geen last van!!!
bedankt voor de tip!!!!super!! ik ga het meteen veranderen

Adro
19 september 2009, 16:33
nog een vraag!

ik heb in m'n pedal board een patchbay van waaruit mijn patchkabels door de pedalen heen gaan

als ik mijn gitaar in plug krijg een een hele harde brom te horen, het gaat hierbij alleen om de aansluitingen van de patchbay, ik heb (ampstyle) mono jackaansluitingen gebruikt...
ik heb op de jackaansluitingen de center draad op de achterste soldeeroogjes gesoldeerd en de aarde aan de voorste oogjes. en bij de jackplug de center draad aan het soldeeroogje, en de aarde aan de behuizing..

voor mij een dilemma voor jullie misschien een weet? ik heb een foto maar weet niet hoe ik die moet plaatsen!!

groet

Nielsje
19 september 2009, 16:35
Een foto moet je uploaden dmv picasa, imageshack o.i.d.
Het schijnt dat je bij imageshack pop-ups krijgt, maar daar heb ik zelf nooit last van (als in: ik heb geen pop-ups).

Adro
19 september 2009, 17:14
ok dan!
bij deze!!!

http://img508.imageshack.us/img508/2651/54945385.jpg

groet

Adro
20 september 2009, 19:18
niemand die mij kan vertellen of ik bovenstaande goed heb gesoldeerd??

please????

Mr_Boy
10 november 2009, 23:32
Je solderingen zijn goed zo te zien. Controleer echter de amp style kunststof connectoren. Ik heb wel eens gehad dat de contactveer van het signaal beroerd was en daardoor geen contact maakte met de tip van de jack plug. Dan ontstaat een keiharde brom. Dan zijn de ouderwetse chassis connectoren op de Fender versterkers wel steviger. Ze maken in ieder geval goed contact.
Het kan ook zijn dat de tip van de metalen connector (rechts op de foto) geen goed contact maakt met de soldeerlip. Ik soldeer de lip ook vast aan de kliknagel. Controleer of je de tip of de massa verbinding kan draaien van de metalen connectoren. Een slechte verbinding geeft geen signaal of brom.
Tip, maak eens een Neutrik jackplug open, dan begrijp je direct waarom deze connectoren zo goed zijn.

Let er ook op, dat je geen extra aardlussen maakt door bijvoorbeeld effecten in de buurt van je versterker te voeden vanuit het pedalboard, waar de andere effecten zijn. Dit kan namelijk ook een bron(M) van ellende zijn.

Adro
11 november 2009, 10:53
thnx voor je reactie!!!
het probleem is inmiddels al opgelost. ben er mee naar de (plaatselijke) en die liet me zien wat ik fout had gedaan... ik had dus de draadjes aan de verkeerde contactpunten gesoldeerd, met als gevolg dat wanneer de plug erin ging het signaal onderbroken werd.. simpel maar het moet je soms maar even verteld worden..
eindelijk heb ik dan m'n pedalboard zoals ik het wil:supercool:

Groet

Midwolda
19 november 2009, 11:16
Ik was er onlangs ook weer eens ingetrapt...
Lekker m'n herriehoekje opgeruimd, iets sterkere (mA's) adapter erbij geplaatst,
alles netjes aangesloten, kabeltjes weggewerkt, en een dikke 50Hz brom als resultaat.
Alles weer los, oude adapter = prima, geen brom: nieuwe adapter = prima, geen brom... :???:
Vage shit altijd... Alles weer netjes gemaakt, brom is weer terug!
Tot ik me realiseerde dat de kabels wel eens tè netjes weggewerkt zouden kunnen zijn.
Signaal, patch, 220VAC, 9VDC en 12VDC allemaal maar eens een andere kant op gelegd i.p.v. netjes bij elkaar
en ja hoor: het werkt weer keurig bromloos. Was alles maar zo simpel... ;)

kors1979
24 februari 2010, 17:57
Omdat het eens in de zoveel tijd voorbij komt en er nogal wat misverstanden over zijn, wat is ruis, wat is brom, en hoe houd je ze uit elkaar.

Ruis:
Het sssssssss geluid wat je hoort bij hoge gain, slechte elektronica etc.

Brom:
In Europa: Een zoem van 50 Hertz of een veelvoud ervan. Het geluid dat je hoort als je je vinger op de tip van je gitaarsnoertje legt.

In verband met adapters:
Een gestabiliseerde adapter maakt van de wisselspanning uit het lichtnet een mooie schone gelijkspanning. Een ongestabiliseerde adapter maakt een geluikspanning waar nog steeds restcomponenten van die wisselspanning in zitten. Bij hoge gain zoals bij een distortion ga je die weer meeversterken en hoor je dus brom.

Heb je last van brom in je setup, dan kan een gestabiliseerde adapter soelaas bieden. Evenz goede aarding.

Heb je last van ruis, ga dan niet zitten klooien met aarding. je probleem heeft daar niets mee te maken.

http://www.popschoolmaastricht.nl/college_brom_kraak_ruis.php?menu=menuGitaar#kraak

Mr10
22 november 2010, 22:12
Nuttig topic, dit. Bij mij bleek het om een lamp met dimmer te gaan die op hetzelfde stopcontact zat als de versterker. Ik heb de dimmer vervangen door een schakelaar en dat klonk al meteen een stuk beter. Waarschijnlijk helpt het ook wel om mijn laptopvoeding te verplaatsen maar dat vergt wel wat "omschakeling".
Nu denk ik er nog over een buffer en/of booster toe te voegen aan mijn pedalboard. Ik zit ook te denken aan een Radial Bigshot MIX effect, dat lijkt me een handig pedaal om mijn effecten te mengen met mijn signaal en er zit ook een buffer in. Ik weet alleen niet of dat een kwalitatief goed pedaal is, heeft iemand hier ervaring mee ?