PDA

View Full Version : Fender Jaguar/Mustang/Cyclone/Jazzmaster



SilverFoo
5 november 2004, 20:56
Ben toe aan een nieuwe gitaar en mijn oog is gevallen op een van deze gitaren. Echter, ik heb nooit fender gespeeld en ben een beetje angstig nu. Waarom? Omdat ik op elk van deze gitaren (behalve cyclone) geen humbucker zie. Ik ben altijd gewend om met twee humbuckers te spelen voor een lekker sound met goeie sustain. Is dat bijvoorbeeld wel mogelijk met de iele kleine 2x single coil elementjes van een mustang? Wie o wie hier op het forum heeft/kan zijn ervaringen delen, zodat ik tot een goede keuze kan komen. Voor en nadelen t.o.v sound, betrouwbaarheid e.d.

Alvast bedankt! :)

BelgianGuru
5 november 2004, 21:17
ik heb wel maar een stratocaster, maar als ik vette sustain wil dan draai ik gewoon volume open op 10 op de gitaar zelf, dan hoort hij echt alles wat je doet en blijft alles SUPER lang hangen (tot je je hand op de snaren legt). En daar staan ook geen humbuckers op.. Kijk bvb naar Deep Purple, die lead guitar heeft 0,0 humbuckers, klinkt toch ook vet ? :D

BelgianGuru
5 november 2004, 21:18
ik heb wel maar een stratocaster, maar als ik vette sustain wil dan draai ik gewoon volume open op 10 op de gitaar zelf, dan hoort hij echt alles wat je doet en blijft alles SUPER lang hangen (tot je je hand op de snaren legt). En daar staan ook geen humbuckers op.. Kijk bvb naar Deep Purple, die lead guitar heeft 0,0 humbuckers, klinkt toch ook vet ? :D

BelgianGuru
5 november 2004, 21:18
ik heb wel maar een stratocaster, maar als ik vette sustain wil dan draai ik gewoon volume open op 10 op de gitaar zelf, dan hoort hij echt alles wat je doet en blijft alles SUPER lang hangen (tot je je hand op de snaren legt). En daar staan ook geen humbuckers op.. Kijk bvb naar Deep Purple, die lead guitar heeft 0,0 humbuckers, klinkt toch ook vet ? :D

BelgianGuru
5 november 2004, 21:19
ik heb wel maar een stratocaster, maar als ik vette sustain wil dan draai ik gewoon volume open op 10 op de gitaar zelf, dan hoort hij echt alles wat je doet en blijft alles SUPER lang hangen (tot je je hand op de snaren legt). En daar staan ook geen humbuckers op.. Kijk bvb naar Deep Purple, die lead guitar heeft 0,0 humbuckers, klinkt toch ook vet ? :D

Teun
5 november 2004, 21:59
Deze gitaren hebben inderdaad iets minder sustain dan bijv. een Strat of Les Paul.
Maar met een goede overdrive en eventueel een boost (en een buizenbak op redelijk niveau 8-) ) is uit een standaard Jaguar/Mustang/Jazzmaster wel een goede sustain / feedback te krijgen.

Je kan er ook andere elementen in zetten, bijv. mini-humbuckers of een van de Seymoure Duncan Jag's(ook met meer output)

Misschien is dit wel iets:
http://www.fender.com/new_repository/fender_guitars/images/0130700_md.jpg(Fender Toronado)

SilverFoo
6 november 2004, 11:07
Ik kan er natuurlijk andere elementen inzetten maar het probleem is dat je dan moet gaan zagen in de slagplaat, en ik heb geen bal verstand van solderen etc... :(

Zo`n toronado vind ik persoonlijk afschuwelijk, en schijnt ook niet fantastisch te wezen. Laatst kwam ik op ebay een jaguar tegen met dimarzio`s maar ik weet niet of dit standaard is/was of dat diegene ze er zelf ingezet heeft... Voor de geintereseerden hier de link:

http://cgi.ebay.de/ws/eBayISAPI.dll?ViewItem&category=33039&item=3759603762&rd=1

soup
6 november 2004, 11:29
ik zag deze gitaar ook laatst staan maar dan stond die op 1300dollar

Bobbel
6 november 2004, 12:40
Ik had in mijn Jaguar twee mini humbuckers van SD erin zitten... dus dat is zeer goed aan te raden... (maar ik heb ze er nu niet meer inzitten en ik moet zeggen dat ie wel lekker klinkt hoor!)

http://www.muddybank.com/afbeeldingen/gitaar/jaguar.jpg

soup
6 november 2004, 13:34
waarom zitten ze er niet meer in???

Morpheus
6 november 2004, 14:44
@ silverFoo
heb je wel s goed gekeken naar die showmaster??

die heeft op zeekers wel humbuckers!! :lol: :lol:

ik vin m zelf alleen TE licht....en TE schel qua sound (vandaar mijn les paul:wink:)...

SilverFoo
6 november 2004, 14:52
@bobbel: wat een gaaf ding zeg...

@Morpheus: de showmaster heb ik ook gezien, niks aan. Ik wil eigenlijk iets aparts, bijzonders.. met een lekkere sound...

Voor de rest, ik heb mijn les paul verkocht omdat ik de sound juist te donker vond :D . Maar er zat wel een lekker sustain in....

Bobbel
7 november 2004, 02:59
waarom zitten ze er niet meer in???

omdat ik die originele erin wou hebben, want die heb ik één keer gehoord in de winkel (een andere... ik heb deze besteld met de humbuckers)... en hij rekende alleen maar zijn uurloon om ze om te wisselen, dus ik heb de humbuckers nog wel... WIE HEEFT ER INTRESSE!... :razz:

Morpheus
7 november 2004, 19:35
@bobbel: wat een gaaf ding zeg...

@Morpheus: de showmaster heb ik ook gezien, niks aan. Ik wil eigenlijk iets aparts, bijzonders.. met een lekkere sound...

Voor de rest, ik heb mijn les paul verkocht omdat ik de sound juist te donker vond :D . Maar er zat wel een lekker sustain in....

tja...ligt aan je totale opstelling vin ik....

de les paul die ik heb kan enerzijds lekker scheuren en licht zijn, maar aan de andere kant ook een zwaaare diepe scheur genereren.....

dejohan
8 november 2004, 10:54
Ben toe aan een nieuwe gitaar en mijn oog is gevallen op een van deze gitaren. Echter, ik heb nooit fender gespeeld en ben een beetje angstig nu. Waarom? Omdat ik op elk van deze gitaren (behalve cyclone) geen humbucker zie. Ik ben altijd gewend om met twee humbuckers te spelen voor een lekker sound met goeie sustain. Is dat bijvoorbeeld wel mogelijk met de iele kleine 2x single coil elementjes van een mustang? Wie o wie hier op het forum heeft/kan zijn ervaringen delen, zodat ik tot een goede keuze kan komen. Voor en nadelen t.o.v sound, betrouwbaarheid e.d.

Alvast bedankt! :)

Het gebrek aan sustain ga je niet zozeer krijgen door de humbucker, maar door het brugsysteem bij de Jaguar, Jazzmaster of Mustang, dat niet megaveel sustain toelaat. De Cyclone heeft als ik het goed voorheeft een Strat brug, niet? Daar zal je dat probleem niet hebben, strat bruggen hebben betere sustain.
In ieder geval: als je een gitaar met veel sustain wil hebben zou ik bij gibson met vaste brug blijven.

SilverFoo
8 november 2004, 11:00
Ja idd, ik hoorde ook dat de bruggen bij jag/mustang ongeloofelijk slecht moeten zijn. Maar wat nou als je em vervangt met een tune-o-matic brug?

Morpheus
8 november 2004, 11:58
Ja idd, ik hoorde ook dat de bruggen bij jag/mustang ongeloofelijk slecht moeten zijn. Maar wat nou als je em vervangt met een tune-o-matic brug?

ben je dus je tremolo kwijt...en zover ik weet past hij niet vanzelf erop en moet je zagen/boren...

en al zou t wel passen....ik vin t persoonlijk superlelijk.....

Bobbel
8 november 2004, 14:14
die brug is geweldig, beter dan wat dan ook... als ik de tremolo op mijn jaguar of jag-stang gebruik ontstemt hij bijna niet... dat gebeurt zelden of nooit... en die gitaar ontstemt zowiezo al bijna niet, dus ik vind het raar dat dat verhaal ooit zijn ronde heeft gedaan, maari k ben het er totaal niet mee eens...

dejohan
8 november 2004, 14:42
De tremelo is zeker heel goed, maar bij originele Jazzmaster en Jaguar bruggen zijn de groefjes niet diep genoeg, zodat je snaren er weleens uit springen, wat natuulijk hatelijk is. Dat is makkelijk te verhelpen door een Mustang brug te gebruiken.
Andere nadeel is de iets lagere sustain, deels omdat veel van deze gitaren niet goed afgesteld zijn. Ze zijn dan ook redelijk moeilijk af te stellen als je niet weet wat je moet doen.

Tupelo
11 november 2004, 23:41
Maat van mij heeft onlangs een mustang gekocht met twee SD humbuckers. Hoewel de body niet erg indrukwekkend is, scheurt deze gitaar als de nete. Het is even wennen, want het is echt een plankje, maar ik vind het toch wel een toffe gitaar. Mooie hoge tonen. Verder stevige LP achtige brug. Aardig wat sustain.

Anavrin
12 november 2004, 14:22
waarom zitten ze er niet meer in???

omdat ik die originele erin wou hebben, want die heb ik één keer gehoord in de winkel (een andere... ik heb deze besteld met de humbuckers)... en hij rekende alleen maar zijn uurloon om ze om te wisselen, dus ik heb de humbuckers nog wel... WIE HEEFT ER INTRESSE!... :razz:
ik ben wel geïnteresseerd, dus ik stuur je wel ff een PM

Bobbel
12 november 2004, 18:13
waarom zitten ze er niet meer in???

omdat ik die originele erin wou hebben, want die heb ik één keer gehoord in de winkel (een andere... ik heb deze besteld met de humbuckers)... en hij rekende alleen maar zijn uurloon om ze om te wisselen, dus ik heb de humbuckers nog wel... WIE HEEFT ER INTRESSE!... :razz:
ik ben wel geïnteresseerd, dus ik stuur je wel ff een PM

ey ik heb je een PM gestuurd, moet je maar ff kijken!

Random_hero
13 november 2004, 13:08
Zit er nou wel of geen veren systeem onder de tremolo bij een Jaguar?
Want als ik de body zie van een Jaguar van Warmoth
http://www.warmoth.com/guitar/images/bodies/jaguar_swampash.jpg
Dan zit er een gat onder de tremolo. Voor zover ik weet, moet je alleen die tremolo op de body schroeven zonder enige dingen aan de binnenkant toch?

Lucluc
13 november 2004, 19:39
Er wordt vaak gezegd dat Jazzmasters geen sustain hebben en dat dat dan door de brug komt. Mijn ervaring is dat sommige jazzmasters ontzettend veel sustain hebben. Ik vraag me echt af of de brug nou echt zo'n grote invloed heeft op de sustain. Een Jaguar heeft een kortere mensuur en dat heeft inderdaad nogal wat effect op de sustain.

Op dit moment heb ik nog maar 1 Jazzmaster en de voornaamste reden dat ik juist deze heb gehouden is de enorme sustain en heerlijk volle warme sound en toch ook veel hoog en helderheid.

Ik heb een Japanse Jazzmaster gehad en een nieuwe Amerikaanse Jazzmaster en een nieuwe Amerikaanse Jaguar. Mijn huidige komt uit 1962. Ik ken de verschillen redelijk goed.