PDA

View Full Version : japanse fenders



emielow
5 november 2004, 20:22
http://www5e.biglobe.ne.jp/~gakkiya/FENDER-64JB-Relic-CAR1.jpg

deze kwam ik via google tegen op un japanse site ofzo, is wel een koel ding, tis een re-issue. wie weet nog meer japanse fenders, ik vin het wel koel met zon matching headstock enzow. iemand op dit forum had er ook s een laten overkomen

Bleak
6 november 2004, 01:30
is dat blok om je vingers achter te houden en met je duim te spelen ?

John P
6 november 2004, 02:29
Yes! Lekker ouderwets; moet je ook eens proberen. Een heel andere klank.

Chris Wolstenholme
6 november 2004, 11:02
jah de enige plek waar ik die ooit te koop heb zien staan is die jappen site ishibashi punt nogwat ofzo ik zoek ff :)


( later )

http://www.ishibashi-music.com/ mja en dan maar zoeken in de chaos die japans heet ergens moeten ze wel te vinden zijn, tenzij het een limited edition was dan is die nu wel is op want ze zijn er al weer een jaartje.

Chris Wolstenholme
6 november 2004, 11:04
http://www.ishibashi.co.jp/webshop/guitar/index.htm

en hier

http://www.ishibashi.co.jp/webshop/guitar/fender-j/index.htm


moet je al verder komen denk ik


ur welcome

ToolRulez
7 november 2004, 13:07
Er staan trouwens best regelmatig japanse Fenders op de bekende tweedehands-sites. Vaak niet in deze uitvoering, maar als je aan de ashtrays enzo kunt komen, heb je al snel zoiets als op de foto.

The Mule
7 november 2004, 18:27
Die Japanners hebben pas echt door waar Fender fanaten wereldwijd op zitten te wachten, echt prachtige dingen en vooral die customcolours doen het 'em zelfs voor mij. Ik begrijp niet dat Fender USA c.q. Mexico zo aan de conservatievere kant blijft zitten, maar wel dat ze weinig ruchtbaarheid aan Ishibashi geven, anders koopt iedereen 'Japansche waar'... :o

Iron Maiden
7 november 2004, 20:23
IK heb eens in een winkel gehoord dat japanse fenders beter zijn dan amerikaanse.

ToolRulez
8 november 2004, 00:19
Het kan inderdaad gebeuren dat een MIJ Fender beter bevalt dan een MIA, het blijft natuurlijk altijd subjectief. Maar met de quality control die Fender momenteel hanteert blijkt het een klein beetje hit&miss, er zitten vaak hele goede exemplaren tussen maar vaak ook mindere.
Zaterdag nog bij Feedback die ervaring gehad: Er hing een splinternieuwe Amerikaanse Jazz-bass deluxe, zag er prachtig uit, maar had een vreselijke set-up (erg kromme hals!) en had een aantal afwerkingsproblemen, mede daardoor klonk hij niet geweldig. Daarna een Japanse Marcus Miller signature gepakt van ongeveer 400 euro minder en die was perfect!
Ik heb trouwens zelf een geweldige MIJ stratocaster.

Chaney
8 november 2004, 12:23
Ik moet zeggen dat ik de Mexicaanse Fenders, en dan met name de Mex-classic serie erg goed vind. Wat zijn jullie ervaringen hiermee?

BB
8 november 2004, 13:58
Ik moet zeggen dat ik de Mexicaanse Fenders, en dan met name de Mex-classic serie erg goed vind. Wat zijn jullie ervaringen hiermee?

Yep, ik heb er ook een en er valt niets op aan te merken. Ik heb alleen de brug vervangen door een Baddass II, gewoon om wat meer sustain te krijgen.
Geluid is super met de mexicaanse elementen dus daar ga ik geen moeite voor doen om die te vervangen.
Afwerking was ook goed hoewel er al wat stukken lak verdwenen zijn maar dat zal wel aan mij liggen :-)

Peter72
8 november 2004, 23:50
. iemand op dit forum had er ook s een laten overkomen

Dat was ik.....ik heb een Fender Jazz '75 reissue Limited Edition via Ishibashi gekocht in Candy Apple Red met matching headstock!!

http://www.kandashokai.co.jp/fj/jb7594ocr/jb7594ocr.html

Ik heb een aantal linken naar japanse sites waar het wemelt van de japanse Fenders, maar ik ben niet zo handig in het maken van een link, dus ik doe het even zo:

http://www.kandashokai.co.jp/

http://www.rockinn.co.jp/shopping/bass/fender_j_jb.html

http://www.apollonmusic.com/c_menu/Fender_html/FJ-regular.html

Je zult zien dat er op de site van Ishibashi nog geen 10% staat van de modellen van de Jazzbassen alleen al die Fender Japan allemaal maakt!!! Het mooie is dat het merendeel te leveren is via Ishibashi, je moet er alleen wel even naar vragen!! Niet alles is te leveren, want er wordt nogal wat op 'Custom Order-basis' gemaakt voor bijv. Kanda Shokia (de grootste muziekinstrumenten-keten in Japan).

Mijn huidige GAS is:
http://www.kandashokai.co.jp/fj/jb6285flvnt/jb62_85flvnt.html

Binnen nu en een maand of vijf staat 'ie gebroederlijk naast mijn twee andere japanse Jazz's 75 RI!!!


________________________________________
www.tachtig.com

bbr
9 november 2004, 09:47
Kun je misschien iets meer vertellen over hoe het
invoeren en kopen van een bas uit Japan in zijn werk gaat,
ben er zelf ook over aan het denken

emielow
10 november 2004, 09:44
mooie bas peter !

maar wat heb je nu al met al betaald als ik vragen mag?
en hoe zit het met de kwaliteit ?

emielow
10 november 2004, 09:50
ik zou voor deze gaan:

http://www.apollonmusic.com/c_menu/Fender/FJ-regular-im/bass/jb75_90us_nat_mL.jpg

hebje blockinlays, en die slagplaat kuj dr altijd nog afslopen, maar ik vin natural met een witte slagplaat wel errug mooi

Peter72
11 november 2004, 00:23
Het gaat niet lukken om kort van stof te zijn, dus get ready voor het volgende epistel.....

Emielow:

Dank je. Ik was al met al net geen 1000 euri kwijt voor die bas, maar ik heb er dan wel gelijk een Fender Tweed koffer bijbesteld om het af te maken. Maar de bas alleen was (inclusief BTW, verzending etc) ongeveer 840 euri.

De kwaliteit vind ik zeer OK. De Japanse Fenders worden niet voor niets door Fender USA binnen Azie gehouden. Te concurrerend. Qua constructie etc geweldig (zeer strakke neckjoint). Qua hardware ook goed, en hout ook heel goed.

Maar de bespeelbaarheid van de hals is echt SUPER. De (Fender USA) elementen zijn ook Jazzbass-waardig, maar die heb ik toch vervangen door Fender Customshop '60-s. De brug is ook gelijk vervangen door een Gotoh 201.

De MIJ Jazz in natural van jouw foto heb ik trouwens ook (met dezelfde modificaties als hierboven). In '95 nieuw gekocht en nog steeds de bas waar ik het meeste aan verknocht ben, samen met de rode Jazz. SUPERKLANK en BESPEELBAARHEID!


BBR:

Het importeren van een bas uit Japan gaat redelijk eenvoudig. Het kan echter alleen met creditcard geloof ik.

* als je weet wat je wilt hebben, kan je Ishibashi mailen om een aanbieding te laten doen (mailto:web-shop@ishibashi.co.jp) voor het model;
* er wordt 16.000 YEN verzendkosten incl. verzekering per bas in rekening gebracht;
* als jullie eruit zijn (je kan afdingen op verzendkosten!), krijg je van hun instructies voor de betaling met creditcard.
* je moet je wel realiseren dat er nog kosten bijkomen: 19% BTW over de aanschafwaarde, en daarna over het bedrag incl.BTW nog 3,2% invoerrechten. Daarnaast nog wat administratiekosten (EUR 20) voor TPG, douane;
* het verzenden gebeurt via EMS, en je krijgt een trackingnummer zodat je je bas kan volgen op zijn route. De verzending van mijn bas nam 8 dagen in beslag. Vond ik nog wel meevallen.

Enkele tips;
* vraag of ze een paar Catalogi van Fender Japan meesturen met het pakket. Leuk om zelf te hebben en om rond te delen aan bas-collegas.
* je kan proberen of Ishibashi een lagere waarde op de verzenddocumenten wil zetten. Hierdoor zul je minder BTW en invoerrecht hoeven te betalen. Voor mij deden ze het wel.

Succes!

Peter72
11 november 2004, 22:58
Kun je misschien iets meer vertellen over hoe het
invoeren en kopen van een bas uit Japan in zijn werk gaat,
ben er zelf ook over aan het denken

Als je weet wat je wilt hebben, stuur je een mailtje naar Ishibashi (mailto:web-shop@ishibashi.co.jp) voor de prijsopgave. Mijn contactpersoon was Koichi.

De verzendkosten zijn 16.000 YEN. Je betaalt over de kale aanschafwaarde (NIET inclusief verzendkosten) van de bas in NL nog 19% BTW. Over het bedrag incl btw wordt nog 3,2% invoerrechten geheven. Verder komen er nog een paar tientjes 'handling-kosten' van TPG en Douane bij.

Niet op de bas, maar wel op de verzendkosten kon ik nog wat afpingelen. Kwam uit op 14.000 YEN.

Vervolgens stuur je mailtje dat je akkoord gaat en dan krijg je bevestiging terug, en daarbij de instructie hoe je moet betalen. Je moet hiervoor wel een creditcard hebben. De bas wordt overigens uitsluitend naar het adres van de creditcard-houder gestuurd. En hierop wordt streng gecontroleerd.

Als je de betaalprocedure hebt gevolgd, krijg je binnen een dag een bevestiging van Ishibashi wanneer de betaling aan Ishibashi bevestigd is (door bankinstantie) en daarbij het verzendschema. Verzending gebeurt binnen een of twee dagen via EMS verzekerd en al. Vervolgens had ik mijn bas in vijf dagen in huis en HEEL GOED verpakt.

De bas kwam perfect afgesteld en zuiver gestemd uit de doos.

Was dit uitvoerig genoeg? Doe er je voordeel mee!

Peter72
11 november 2004, 23:48
Kun je misschien iets meer vertellen over hoe het
invoeren en kopen van een bas uit Japan in zijn werk gaat,
ben er zelf ook over aan het denken

Als je weet wat je wilt hebben, stuur je een mailtje naar Ishibashi (mailto:web-shop@ishibashi.co.jp) voor de prijsopgave. Mijn contactpersoon was Koichi.

De verzendkosten zijn 16.000 YEN. Je betaalt over de kale aanschafwaarde (NIET inclusief verzendkosten) van de bas in NL nog 19% BTW. Over het bedrag incl btw wordt nog 3,2% invoerrechten geheven. Verder komen er nog een paar tientjes 'handling-kosten' van TPG en Douane bij.

Niet op de bas, maar wel op de verzendkosten kon ik nog wat afpingelen. Kwam uit op 14.000 YEN.

Vervolgens stuur je mailtje dat je akkoord gaat en dan krijg je bevestiging terug, en daarbij de instructie hoe je moet betalen. Je moet hiervoor wel een creditcard hebben. De bas wordt overigens uitsluitend naar het adres van de creditcard-houder gestuurd. En hierop wordt streng gecontroleerd.

Als je de betaalprocedure hebt gevolgd, krijg je binnen een dag een bevestiging van Ishibashi wanneer de betaling aan Ishibashi bevestigd is (door bankinstantie) en daarbij het verzendschema. Verzending gebeurt binnen een of twee dagen via EMS verzekerd en al. Vervolgens had ik mijn bas in vijf dagen in huis en HEEL GOED verpakt.

De bas kwam perfect afgesteld en zuiver gestemd uit de doos.

Was dit uitvoerig genoeg? Doe er je voordeel mee!

Peter72
11 november 2004, 23:55
GRRRRRRR......GVD!!!!!!!

Ik post zelden hier op het forum, en als ik doe lukt het me ook GVD ook altijd om een foutmelding etc te krijgen en vervolgens dubbel te posten.

Mijn eerste bericht van hierboven heb ik gisteravond uitvoering zitten tikken, en het lukte maar niet om 'm te plaatsen. Was 'm ook kwijt. Vanavond weer een verhaal van gelijke strekking, en krijg na posten weer een foutmelding. Na vijf minuten weer geprobeerd, krijg ik GVD mijn bericht van gisteren en TWEE keer die van vanavond.

Beste forummer, wat doet deze KLONT nu toch fout? Heb nooit problemen met posten, niet op fenderforum, niet op talkbass, niet op the pitt.?!!!

Equalizer
12 november 2004, 00:55
Als je een foutmelding krijgt (meestal 'er is geen actie aangegeven'), gewoon naar de index gaan en het topic opzoeken, 9 van de 10 keer staat je bericht er stiekem toch. Wat ik altijd doe is, voordat ik op OK klik, het hele bericht selecteren en kopiëren. Mocht het er na een paar minuten nog steeds niet staan, dan kan ik het snel nog een keer posten.
Maar ok, het blijft behelpen.

Bazz
21 november 2004, 10:18
Hoi Peter,

Is er verschil in kwalitiet van de sites?

er staat namelijk op http://www.kandashokai.co.jp/ een fretless JB62-85FL VNT voor 85,000 en ophttp://www.rockinn.co.jp/shopping/bass/fender_j_jb.html staat ie voor 71,400.....
Beetje groot verschil, in mijn ogen wel dezelfde bas!

Peter72
21 november 2004, 22:49
Hi Bazz,

Het is inderdaad dezelfde bas. De 85.000 YEN is de ADVIESprijs zoals Fender Japan de bas in de markt zet. De adviesprijs is (bijna) altijd in het typenummer opgenomen (JB62-85FL), dus laatste twee cijfers zijn dus de adviesprijs (x1000YEN). Hierdoor zal je bij alle bassen verschillen zien.

Kanda Shokia voert deze adviesprijs omdat dat in Japan de grootste groothandel in muziekinstrumenten is. Zij nemen dus rechtstreeks de adviesprijzen van fabrikanten over.

Rock-inn is ook gewoon een winkel (naast webshop) en die voeren dus een lagere prijs. Dan heb je vervolgens ook nog een verschil tussen prijzen bij verkoop in Japan of exportprijs (ook bij Ishibashi). Bij export wordt geen belasting ingehouden. Dat gebeurt bij land van invoer.

Bazz
22 november 2004, 06:26
Ah, dus als ik het goed begrijp moet ik teghen die gasten van Ishibashi zeggen dat ik die bas van rock-inn wil en dan word hij nog goedkoper.... :-D :-D :-D :-D
Is bijna te leuk om waar te zijn!!!!

Peter72
23 november 2004, 00:06
Nou Bazz,

Zo leuk is het toch echt. Ishibashi voert dezelfde prijzen als RockInn.

Ishibashi kan in principe bijna alle bassen leveren die je op de site van RockInn of KandaShokai ziet staan. Niet alles.

Zo wilde ik de Jazz'75 reissue Lim.Ed. die ik heb aanvankelijk in Lake Placid Blue bestellen, maar daar konden ze niet aankomen. Wel in Candy Apple Red. De logica ontging me echter.

Bazz
23 november 2004, 09:21
Thanx man, de jacht op de roze varkentjes met een gleuf in hun rug is bij deze geopend......
Weet iemand er nog eentje te wonen 8-)

bassopotmus
20 december 2004, 20:17
Ga ervoor, en prop je er nog wat customshop elementen in. Echt je verklaard de europese markt en prijzen voor gek...zeker de mexicanen

AntY
20 december 2004, 21:10
over oude koeien uit de sloot halen gesproken :D

onZo
21 december 2004, 11:50
Peter72, hoe vindt jij de Japanse Fender in vergelijking met de Amerikaanse Fender? (Kun je nu vergelijken!).
Deze vond ik wel lachen:
Alleen wat betekent 432 scale? En wat voor ash hebben ze in Japan?
http://www.rockinn.co.jp/shopping/bass/fender_jpn/images/fj_jb7594us_otm.jpg

Peter72
22 december 2004, 00:13
Hi onZo, de verschillen vallen op zich mee hoor. De fretloze USA Jazz voelt wel anders aan dan de Japanse. Qua neck sowieso want allebei mijn Japanse hebben een gelakte nek, terwijl de fretloze Jazz een "satin-finish" heeft. Daarnaast zijn de randen/hoeken van de body iets meer afgerond bij de USA dan de Jappen.

De USA voelt net iets degelijker aan dan de Jap, terwijl ik daarnaast ook weer vind dat ze beiden qua afwerking niets voor elkaar onder doen. Maar de USA heeft in principe wel de betere nek qua constructie.

Ik heb de fretloze Jazz gisteren eens flink uitgeprobeerd tijdens de bandrepetitie. We spelen oa Don Henley's Boys of Summer en het knalde, knorde en mwah'de heerlijk. Ik heb wel besloten dat er zsm Fender CustomShop '60-s ingaan, want hij klonk nog niet zo lekker als mijn Japanse die wel die elementen heeft ('t is ook nooit goed!!). Ook tzt de toets laten lakken, want daar win je ook wat sustain en betere helderheid qua hogere tonen mee (als je in de mix ook nog door de gitarist en toetsenist heen wilt komen met spel hoger op de hals).

Tja, de 432 scale: geen flauw idee wat ze bedoelen, maar ik kan je verzekeren dat ze een gewone 34"-scale hebben. Welke soort Ash ze tegenwoordig gebruiken weet ik niet, maar mijn MIJ Fender Jazz '75 reissue uit 96 is wel lichter dan je oude USA Jazz.

Beiden zijn Ash, terwijl mijn andere Jazz een Alder body heeft en dat is de zwaarste van het trio. Terwijl gewoon Ash (dus niet SwampAsh) in de regel toch zwaarder zou moeten zijn dan Alder.......

iglo
22 december 2004, 11:07
Ook tzt de toets laten lakken, want daar win je ook wat sustain en betere helderheid qua hogere tonen mee (als je in de mix ook nog door de gitarist en toetsenist heen wilt komen met spel hoger op de hals).......

toets lakken zou ik in eerste instantie niet doen....
probeer eerst wat met een andere brug te vogelen voor meer sustain

het is publiek geheim dat dit nou niet echt het sterke punt van de fender bassen is

onZ
22 december 2004, 11:58
Ook tzt de toets laten lakken, want daar win je ook wat sustain en betere helderheid qua hogere tonen mee (als je in de mix ook nog door de gitarist en toetsenist heen wilt komen met spel hoger op de hals).......

toets lakken zou ik in eerste instantie niet doen....
probeer eerst wat met een andere brug te vogelen voor meer sustain

het is publiek geheim dat dit nou niet echt het sterke punt van de fender bassen is
De fretless van Peter72 is "String Trough body", dat moet toch helpen voor een goede sustain?

iglo
22 december 2004, 15:11
Ook tzt de toets laten lakken, want daar win je ook wat sustain en betere helderheid qua hogere tonen mee (als je in de mix ook nog door de gitarist en toetsenist heen wilt komen met spel hoger op de hals).......

toets lakken zou ik in eerste instantie niet doen....
probeer eerst wat met een andere brug te vogelen voor meer sustain

het is publiek geheim dat dit nou niet echt het sterke punt van de fender bassen is
De fretless van Peter72 is "String Trough body", dat moet toch helpen voor een goede sustain?

help wel iets, zeker "droog oefenen" dus zonder versterker...
in de praktijk hoor he praktisch het verschil niet tussen top-load" en "string through" met de zelfde brug althans...

ik zou kijken voor een 1-op-1 vervanger, zoals Gotoh (dacht) 201 of een BadAss II

Peter72
22 december 2004, 23:20
Ik vind dat "string-through-body" toch wel een flink verschil uitmaakt qua defenitie van toon en sustain vergeleken met een "topload"-standaard-zwabber-bruggetje van Fender. Bij mijn beide Japanse Jazz'es heb ik gelijk de brug vervangen door een Gotoh 201.

Ik ben geen fan van BAII's, maar een Gotoh uitproberen kan nooit kwaad. Maar dat de toets gelakt gaat worden is wel zeker, maar dan ook uit oogpunt van:
* bescherming van de toets ivm roundwounds;
* ik iets meer voorkeur heb voor meer zangerige toon dan vette mwah. Met een dunne laklaag icm rosewood toets kan je een goeie combi hiervan bereiken. Dit heb ik ooit ook al eens met een mexicaanse Jazz gedaan, en dat beviel goed.