PDA

View Full Version : Epiphone LP



Aragorn
28 mei 2002, 21:25
Hallo,

Ik ga aanstaande vrijdag naar feedback (r dam) toe om een epiphone Les Pauls uit te proberen. Is dit een goed (beginners: k speel een half jaar western)gitaartje?En hebben jullie nog tips waar ik op moet letten?

Alvast bedankt

nickelwound
28 mei 2002, 21:53
Prima gitaartje! Kijk zeker of de hals mooi recht loopt, de knop (rhythm - treble) durft ook wel eens te haperen. (misschien ook effe op letten) en dan uitvoerig testen, evenals andere gitaartjes uit dezelfde prijsklasse. En nemen dewelke je het leukst vindt klinken.

pimmetje
28 mei 2002, 22:35
Bij epi's ook ff testen hoe die onversterkt klinkt. Het zijn vaak goede gitaren, die je over een tijdje beter kan maken door er betere elementen in te zetten. De "eigen" klank van het instrument is dan belangrijk.

Trek ook ff een paar keer goed aan de snaren om te kijken of de stemknoppen goed zijn. Kijk of de frets aan beide zijden van de hals netjes zijn afgewerkt. Anders ga je je handen open halen. Test 'm uitgebreid op eenzelfde (soort) versterker als jij hebt of denkt te gaan kopen... of op meerdere versterkers. Let daarbij ook op de sustain bij de hogere tonen.

Het is misschien geen slecht plan om iemand mee te nemen die al wat meer weet van (en ervaring heeft met) electrische gitaren.

Neophyte
29 mei 2002, 17:54
epi's zijn geil :smile:

jaccoos
29 mei 2002, 18:01
Kijk ook ff naar de Dean EVO special select. Die zag ik in het krantje van feedback staan en ik heb er goeie verhalen over gehoord. En hij is ook mooi. verder lijkt hij best veel op de les paul

Sandman
29 mei 2002, 19:00
Onversterkt testen is idd een goed idee, wanneer je de elementen ooit gaat vervangen. En neem maar van mij aan, dat zou een goede keus zijn. Bovendien gebeurd dit vrij vaak. Hier op het forum zijn, naast mijzelf een aantal die ditzelfde gedaan hebben. De beste stap die je kan zetten als je het mij vraagt.

Bij het testen van een epi lp kan het je opvallen dat de tuners niet echt je van het zijn. De knoppen zijn praktisch van plastic...euhh sorry...ik bedoel kunststof. Deze vervangen is wellicht ook raadzaam. Bovendien raakt je gitaar dan minder vaak ontstemt, en behou je meer sustain.

Ik wil niet zeggen dat je em niet moet kopen, ik vind het een wereldgitaar......na wat aanpassingen.

Rock*U*Doll
29 mei 2002, 20:02
ik heb zelf de Epiphone Les Paul, ik en moet zeggen dat hij me erg bevalt!!
Mooi strak gitaartje, mooi geluid en voor die prijs klasse kun je er niks van zeggen.
Ik zou zeggen; een aanradertje

MetalliCat
29 mei 2002, 20:40
Ik ben ook van plan (als ik wat ruimer in mijn centen zit ) een Epi LP aan te schaffen, ik ben echt helemaal weg van deze pr8gitaar. Maar wat is nou het verschil tussen:
-Alle uitvoeringen zoals o.a. standard custom etc etc
- De elementen, ik heb hier nihil verstand van maat wat is nu het verschil tussen single coils humbuckers etc en wat kost het om er een nieuw element in te laten zetten, en kan dit gewoon bij de plaatselijke muziekwinkel ? En welke zitten er standaard al op ?
- En wat kost het om zoals wat Sandman al aanraadde de knoppen te vervangen ?

Aragorn
29 mei 2002, 21:11
Op 2002-05-29 20:40, schreef MetalliCat:
Ik ben ook van plan (als ik wat ruimer in mijn centen zit ) een Epi LP aan te schaffen, ik ben echt helemaal weg van deze pr8gitaar. Maar wat is nou het verschil tussen:
-Alle uitvoeringen zoals o.a. standard custom etc etc
- De elementen, ik heb hier nihil verstand van maat wat is nu het verschil tussen single coils humbuckers etc en wat kost het om er een nieuw element in te laten zetten, en kan dit gewoon bij de plaatselijke muziekwinkel ? En welke zitten er standaard al op ?
- En wat kost het om zoals wat Sandman al aanraadde de knoppen te vervangen ?



Dat zou ik idd ook wel willen weten

nickelwound
29 mei 2002, 22:09
Ik heb twee Epi's SG en toch zou ik maar van eentje van beiden eventueel de elementen willen vervangen. Het gaat hier om het kam-element van mijn custom. Bij mijn andere SG zitten er vernieuwde alnico's op en die vind ik echt vet goed.

Dionyios
29 mei 2002, 22:28
Misschien is mijn reply nu een beetje simpel, maar als je net je eerste electrische gitaar gaat kopen, dan hoor je helemaal niet zoveel verschil in de elementen. Ok, ik geef toe dat ik een Gibson een stuk voller vind klinken t.o.v. een Epiphone, maar daar betaal je dan ook veel meer geld voor.

Ik heb ook een Epiphone Les Paul Standard, en ik ben tot nu toe gewoon erg tevreden over mijn geluid! Ook heb ik niet zoveel last van het ontstemmen. Tja, het kan natuurlijk altijd beter, maar ik denk dat het in het begin onnodig zou zijn om al deze dingen te vervangen. De gitaar zelf is al duur genoeg...

Maar Aragorn (of Elessar :wink: ), als jij de gitaar gewoon mooi vind en lekker vind spelen dan zou ik hem gewoon kopen. Zoals al eerder gezegd zou ik wel iemand meenemen die een beetje verstand van gitaren heeft, want dan kan die kijken naar o.a. de afwerking van de gitaar.

Gr. Dennis

plukker
30 mei 2002, 01:04
Zelf ben ik begonnen met een epi. Deze heb ik later ingerolen voor een Gibson LP standaard. Om mee te beginnen is de epi een goede keus en hij zal je jaren trouw blijven. Probeer een standaard en een custom uit, kies daar de blijver uit. Zelf ben ik meer fan van het volle geluid van een custom en ook de looks vind ik bij een custom aantrekkelijker, maar je moet zelf beslissen. Ik raad het je alleen af om hem bij feedback te kopen. Bij een kleinere zaak krijg je hem ten eerste goedkoper en misschien ook wat extra's. Succes!!

pimmetje
30 mei 2002, 08:23
Er begint me trouwens iets te dagen. Het wordt je eerste electrische gitaar na een half jaar akoestisch. Waarom neem je dan die Les Paul? Niet dat 't een slechte keuze is (integendeel), maar ik weet niet of je ook andere types gitaren hebt geprobeerd.

De LP zal waarschijnlijk wel geliefd zijn (vooral bij beginners) omdat hij een bekend uiterlijk heeft. Datzelfde zie je bij veel mensen die op een strat (ook een prima gitaar) beginnen.

Misschien volledig overbodig, maar trek alsjeblieft een goed aantal dagen uit om je eerste gitaartype te selecteren. Speel lekker op een LP, SG, strat, tele, een hollow-body, een ibanez gitaarheld-ijzertje... zie maar. Dan hoor je en voel je vanzelf wat je fijn vindt voor de stijl muziek die jij denkt te gaan spelen. Je kan dan nog een dag terug gaan met iemand die er verstand van heeft om de gitaar van je keuze technisch te keuren.

Sandman
30 mei 2002, 11:56
Inderdaad in het begin hoor je het verschil niet zo en is het ook niet nodig om dat allemaal al te vervangen. Maar na een poosje kan je daar wel aan gaan denken. Zo maak je je gitaar toch beter.

Ik heb 2 SD's erin laten zetten. De elementen waren 2x Fl. 250,00 geloof ik. Fl. 600 incl. het erin laten zetten. Tuners zijn goedkoper, E 50,00 ongeveer. Kijk daarvoor en ook de prijzen van vele andere onderdelen op http://www.voxhumana.nl Daar wordt een je hoop wijzer van. Gemiddeld arbeidsloon is denk ik E 35,00.

Aragorn
30 mei 2002, 18:25
Op 2002-05-30 08:23, schreef pimmetje:
Er begint me trouwens iets te dagen. Het wordt je eerste electrische gitaar na een half jaar akoestisch. Waarom neem je dan die Les Paul? Niet dat 't een slechte keuze is (integendeel), maar ik weet niet of je ook andere types gitaren hebt geprobeerd.


Ik heb al eerder wat bij feedback gespeelt op een strat en een tele. Een vriend van me heeft een Ibanez, geen slechte gitaren (voor zover ik het als beginner an bekijken) maar die LP blijft me toch trekken (het uiterlijk ook). Daarom ga ik hem eens uit proberen of hij (of zij?) gewoon lekker voelt en speelt.

7th heaven
30 mei 2002, 18:36
check ook even de gothic serie die zijn ook geweldig ik weet dat keesdee ze op voor raad heeft ze staan ook op zijn internet site http://www.keesdee.nl
ook heeft hij alle andere modelen op voor raad

MetalliCat
30 mei 2002, 19:47
Jah ik heb de goths al es eerder gezien maar dan van Gibsom, egt pr8ige gitaren, maar heb je ook enig idee wat een epi lp goth gaat kosten ?

MetalliCat
30 mei 2002, 19:52
owjah, is de gothic van epiphone er ook als explorer en sg ?(gibson heeft ze wel als gothic)

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: MetalliCat op 2002-05-30 19:53 ]</font>

sash
30 mei 2002, 21:00
Ik geloof het wel, kijk is op http://www.epiphone.com

MetalliCat
5 juni 2002, 15:34
Keb ze allemaal in et feedback krantje zien staan, maar weet iemand waar de epi explorer goth te koop is, bij feedback kun je alleen maar lp en sg kopen

Smutface
7 juni 2002, 08:58
Tsja, het ligt er natuurlijk ook aan wat voor een Epiphone je koopt. Ikzelf heb een Standard gekocht waar al Gibson Elementen in zaten. Verder heb ikzelf de stemmechanieken vervangen door kluson's die kan je bestellen bij Vox Humana! Kost je ongeveer 35 Euroo, ik betaalde 75 piek. Wat klopt is dat Sandman zei over de sustain. In combinatie met een topkam van been zou nog beter zijn!!!

Even terug op die elementen, Gibson elementen zijn vrij duur!!! Wat ook een goede optie is, dit doet Gibson zelf ook vanuit de fabriek bij bepaalde modellen is er Seymor Duncan Elementen in laten bouwen.

p.s. laat je elementen inbouwen want het is lastiger dan je denkt!! Koop je Epiphone gewoon in een winkel..Kan je altijd terug mocht er wat mis mee zijn en Test m op een soortgelijke versterker als je zelf hebt. Niet een versterker die de verkoper je geeft. Want dan kan je beter horen wat het geluid van je gitaar is, de verkoper weet op welke versterker de gitaar het beste klinkt en dan kom je thuis en prik je de gitaar in je eigen Amp en heb je een heel ander geluid!!!

Succes met je Epiphone!!

Pickslide
7 juni 2002, 13:47
nog ff een vraagje, hoe weet je of er echte Gibson elementen inzitten? (Behalve dat het moet kunnen horen officieel :razz:)
Op mij Epi zaten wel van die stickers over de humbuckers met daarop Gibson blabla(powered ofzo). Ik heb er ook meer voor betaald dan voor de goedkopere Epi's (zo'n 650 Euro) Ik Wou nog ff achteraf weten of ik ook genaaid ben..

Smutface
7 juni 2002, 13:59
Dat zijn de goede elementen....

Niet genaaid dus

BLOK182
7 juni 2002, 14:52
Nee niet genaaid inderdaad. Ik heb dus ook een Epi LP met van die "Gibson" elementen (geen idee of ze nou 100% gibson zijn) en hij klinkt erg lekker.

stomas
7 juni 2002, 16:52
bedoel je dat er op die stickers op de elementen staat dat de elementen 'Designed by Gibson' zijn. Dit zijn namelijk dus niet de echte Gibson elementen en deze worden standaard geleverd in de Epiphones. Als dat zo is dan ben je WEL genaaid!

Smutface
7 juni 2002, 16:59
Nou alle elementen van Gibson komen uit Korea ook die in de Amerikaans dure Gibsons worden gezet!!!

Ook de elementen van Epiphone komen gewoon uit dezelde fabriek!

Wat een Gibson duur maakt is de body &amp; hals. Bij Gibson worden deze in Amerika gemaakt en van Epiphone ook in Korea. Plus dat er aan de Gibsons meer handwerk te pas komt!!

That's the way it goes, bij the gibson zit er precies dezelfde stikker op de elementen als je een nieuwe koopt!

Pickslide
7 juni 2002, 20:08
Bij mij zaten die stickers zelfs stevig op de humbuckers geplakt. Toen ik ze eraf haalde moest ik die humbuckers schoonmaken met wasbenzine om al die plak er af the halen!

Dionyios
7 juni 2002, 21:43
Waarom ben je nou weer genaaid als je die elementen hebt???? Ik heb ook zo'n gitaar met ook gibson designed stickers erop en ik vind ze gewoon goed klinken! Tuurlijk, ik weet ook wel dat het niet dezelfde elementen als op een echte gibson zijn, maar dat hoeft nog niet te betekenen dat je genaaid bent!

Beetje simpele gedachtengang hoor vind ik. En ik weet ook zeker dat er een heleboel gitaren zijn met veel slechtere elementen.

Dionyios
7 juni 2002, 21:45
ik heb die stickers er btw wel afgehaalt hoor, ben niet zo stom om ze te laten zitten ofzo :razz:

oja, en ik moest ook iets van wasbenzine gebruiken om die lijm d'r van af te halen, ze zaten idd errug goed vast!

Pickslide
8 juni 2002, 10:37
Bij zaten er dus geen gibson designed maar andere gibson stickers op (ik weet et niet meer precies welke. Waarvan echt het idee gewekt werdt dat er Gibson elementen inzaten, wat dus ook zo blijkt te zijn.
Kijk als er disigned by gibson opstaat is het wat anders dan dat er opstaat dat ze er echt inzitten, als ze er dan niet inzitten voel ik met genaaid gewoon puur om het feit dat Gibson elementen duurder zijn... snappie

sebass
8 juni 2002, 11:10
Moet je even achterop het element kijken. Waarschijnlijk staat er epiphone. Bij mij zat er ook zo'n sticker van Gibson op. Ik heb een Les Paul custom. Ik heb er wel andere elementen ingezet nu. Twee Seymour Duncans de Jeff Beck (brug)en de '59 (hals).

Kim Wilson
14 juni 2002, 10:23
Op 2002-06-07 16:59, schreef Smutface:
Nou alle elementen van Gibson komen uit Korea ook die in de Amerikaans dure Gibsons worden gezet!!!

In Gibson gitaren gaan wel degelijk andere elementen dan de Epi's. Kheb zelf ook een Epi LP Std, en toen ik hem kocht liep ik ook met die vraag. Na wat navraag links en rechts zei een verkoper: "Nee, dit zijn elementen die ONTWORPEN zijn door Gibson, net als de rest van de gitaar. Het zou namelijk ook niet kunnen, want de elementen in een Gibson zijn drie- to vierhonderd gulden per stuk. En je kunt voor FL 300,= geen gitaar om die elementen bouwen."
Wanneer je Gibson elementen in je Epi zet, lijkt het wel alsof er een deken van je versterker wordt gehaald. Het is allemaal net even wat helderder. Er zit echt wel verschil in.