PDA

View Full Version : Hoe neem ik mijn gitaar op??



gitaarhaantje
4 november 2004, 22:05
Zoals aan het onderwerp te zien is wil ik mijn gitaar opnemen op de pc.

Ik heb een line 6 spider versterker en deze heeft een hoofdtelefoon/line out. Is op deze manier op te nemen???

Ik heb namelijk al een keer een poging gedaan om op deze manier op te nemen maar dit is mislukt :roll: . Dit kwam doordat ik telkens een overstuurd geluid kreeg :???: . Hoe is dit op te lossen?? Iemand ervaring met deze versterker.

En met welk programma nemen jullie op??
Ik heb fruity loops voor de drums.

Groeten Laurens

AART
7 november 2004, 14:35
gewoon: gitaar -> amp -> microfoon -> PC

Reel Big Fish
7 november 2004, 14:56
Zo doe ik het ook,...

ga binnekort met Hiphop Ejay 5 voor drums (whaha kansloos) een nummertje in mekaar zetten :)

gitaarhaantje
7 november 2004, 22:37
En wat voor microfoon kan ik daarvoor gebruiken. En met welk programma nemen jullie op????

Ic3gl0vE
9 november 2004, 21:40
als het overstuurd is moet je het volume van de line-out lager zetten, net zolang tot het wel werkt. Met zo'n spider moet je wel op kunnen nemen
Wel speaker simulator aanzetten als die erin zit, daar wordt je geluid mooier van als het de computer in gaat

Lord Abortion
11 november 2004, 11:00
gewoon: gitaar -> amp -> microfoon -> VOORVERSTERKER -> PC

Epic
11 november 2004, 16:10
Die Line6 spider is volgens mij gewoon een POD met een speaker er aan... en die kan je dan het beste via de line-out opnemen, als ie daar toch al aan speaker-simulatie doet.

en het overstuurde geluid in je geluidskaart.. heeft ie een line-in en een mic-in ? neem dan de line-in. Verder is het een kwestie van afstellen van het volume.

AART
20 november 2004, 00:27
gewoon: gitaar -> amp -> microfoon -> VOORVERSTERKER -> PC

voorversterker is toch niet noodzxakelijk, je kan ze toch gewoon met koppelstukje erin pluggen, of kan dat alleen met pc mics?(zal wel ruk klinken maar het kan toch?)

x.studio
20 november 2004, 02:51
Als je geluidskaart een mic-ingang heeft (zowat elke), dan heeft die kaart ook een mic-pre-amp, alleen in de regel is die van een dermate beroerde kwaliteit dat het alleen geschikt is voor zo'n lullig pc mic'je . En ja Aart, dat klinkt ruk. :-D


En wat voor microfoon kan ik daarvoor gebruiken. En met welk programma nemen jullie op????

Veelgebruikte mic is de Shure SM57, goede alternatieven zijn de Senheisser 606 en 609, prefereer zelf de 609.
Gebruik zelf geen 'opneemprogramma' , (wel soms Wavelab4 als laatste handeling)maar een HD-recorder. Gratis en best goed om te gebruiken is Audacity.

Swan
20 november 2004, 12:49
als je n Line 6 hebt is t beetje onlogisch om n mic te gaan gebruiken lijkt me...t enige voordeel van die line 6 dingen is dat je direct kan inpluggen zonder mic

Punk-guitarist
3 december 2004, 09:39
Hi :D ,

Voor opname's gebruik ik altijd een Fostex MR-8 Multitracker met 8
sporen en 2 digitale sporen. Kan je ontzettend veel mee en de kwaliteit is enorm hoog!

Wel iets duurder dan je op de pc wilt opnemen maar cker de moeite waard!

Cheers,
Jeroen :P

skanky
3 december 2004, 10:30
Volgens mij is opnemen op een pc toch iets duurder: een pc die audio opnemen/bewerken trekt en een fatsoenlijke geluidskaart is volgens mij wel iets duurder dan zo'n mr-8 standalone muiltitracker. Je kan ook meer met een PC. Maar een standalone mulitracker is weer veel handiger om op te nemen op locatie.

Jimi Hendrix
3 december 2004, 10:43
Ik heb een tweetal jaren geleden gekozen voor een stand-alone multitracker, waar ik inmiddels allerlei mooie spulletje aan gehangen heb voor (veel) betere resultaten.
Het hangt er vanaf, maar ik denk dat de meeste gitaristen niet van plan zijn enorm te gaan editen (wat makkelijker gaat op PC), maar gewoon makkelijk een goed signaal willen opnemen.
In dat geval zou ik gaan voor een stand-alone multitracker.

taylor
3 december 2004, 11:17
ik heb zelf altijd met pc gewerkt met randapparatuur er om heen(thuis dan)wil nou toch over stappen op multitracker denk een dps24.

1 groot nadeel van pc+sofware+audio/midi spul is dat het na 1 relatief korte tijd alles weer moet updaten of het werk weer niet in het nieuwe systeem software
je hoort ook best vaak dat mensen die 1 heel compleet nieuw systeem kopen bv pc of mac audio systeem bijna niet meer spelen op hun instrument allleen om uite pluizen hoe het nou goed werkt enzo

dejohan
3 december 2004, 16:32
Hoe neem ik mijn gitaar op??

Gitaar opnemen voor dummies:

A. je lokaliseert je gitaar.
B. Je gaat er naar toe.
C. Strek je arm uit
D. Grijp de gitaar met je hand.
E. Hef arm omhoog, met de gitaar goed vast in de hand (belangrijk!).

Ziezo, je hebt je gitaar leren opnemen in 5 eenvoudige stappen.

Indien gewenst kan je ook een uitgebreidere instuctie DVD bij mij bestellen.

:wink:

Ic3gl0vE
4 december 2004, 14:12
ik heb zelf altijd met pc gewerkt met randapparatuur er om heen(thuis dan)wil nou toch over stappen op multitracker denk een dps24.

1 groot nadeel van pc+sofware+audio/midi spul is dat het na 1 relatief korte tijd alles weer moet updaten of het werk weer niet in het nieuwe systeem software
je hoort ook best vaak dat mensen die 1 heel compleet nieuw systeem kopen bv pc of mac audio systeem bijna niet meer spelen op hun instrument allleen om uite pluizen hoe het nou goed werkt enzo

Maar het leuke is dat je niet HOEFT te updaten, alleen niet iedereen heeft dat door :)
Als je een multitracker hebt, en er komt een nieuw model uit, wat ongetwijfeld eens in de paar jaar gebeurt, dan koop je die toch ook niet meteen?
En over dat uitpluizen, dan moet je gewoon een goed boek kopen. Zo heb ik zelf een 800pagina's dik book van Wizoo over Cubase en daar staat echt ALLES in