PDA

View Full Version : Wat kan je zoal vervangen aan je gitaar ?



BelgianGuru
4 november 2004, 18:22
Ik heb dus nog maar net een fender gekocht, een stratocaster. Klinkt echt geweldig, dus ik wil hem lang lang lang houden. Maar het ding heeft op het eerste zicht zo geen plastieken plaatje om je pick krassen op te vangen (zoals je op die gibson's ziet zitten, die er beetje uitsteken zo). Er is wel op de houte body (die zwart is bij mij) een wit plastiek in de buurt van waar je meestal krassen maakt . Ik veronderstel dat binnen een maand die witte plaat al helemaal niet meer zo zacht zal aanvoelen :) Kan je dat na een jaar of weet ik veel hoe snel dat ding verslijt, laten vervangen ? Voor niet al te veel eurootjes (niet even duur als de gitaar zelf ..) ? Want ik schrok mij een bult toen ze hier in een winkel 30 euro vroegen voor mijn gitaar gewoon af te stellen *slik* heb het dan niet laten doen =/ Is niet echt nodig, naar schijnt is dat enkel voor comfort te verbeteren ofzo, en ze speelt al lekker vlot dus ja...

Wormaap
4 november 2004, 18:35
Dat 'wit plastiek' ís de slagplaat. Da's dus het stuk dat bij'n Les Paul bijvoorbeeld iets omhoog staat.

vulvasonic
4 november 2004, 18:38
???

Heb je het over de slagplaat (scratchplate, pickguard etc.....)?
Die dingen zijn er om de ergste vormen van slijtage tegen te gaan. Zoals ik het begrepen heb, vraag je nu ongeveer hetzelfde als:"Hoe houd ik mijn gitaarkoffer verschoond van krasjes?".

Het is een gitaar. Speel er op. Koester het, vertroetel het en stamp het helemaal in elkaar. Het is jouw uitlaatklep. Het is de belichaming van je ziel, jouw emotie.......
Maak je aub niet druk om een paar krasjes. :wink:

Wormaap
4 november 2004, 18:42
???

Heb je het over de slagplaat (scratchplate, pickguard etc.....)?
Die dingen zijn er om de ergste vormen van slijtage tegen te gaan. Zoals ik het begrepen heb, vraag je nu ongeveer hetzelfde als:"Hoe houd ik mijn gitaarkoffer verschoond van krasjes?".

Het is een gitaar. Speel er op. Koester het, vertroetel het en stamp het helemaal in elkaar. Het is jouw uitlaatklep. Het is de belichaming van je ziel, jouw emotie.......
Maak je aub niet druk om een paar krasjes. :wink:
^^^Mee eens.

Ik snap precies wat je bedoelt. Je gitaar is je kindje en je wil niet dat er iets mee gebeurt enzo. Maar bedenk je wel: De eerste kras is altijd de ergste ;)
Wat krassen die er van nature opkomen geven je gitaar karakter. Je moet natuurlijk niet expres krassen erop gaan maken ('relicen') want da's onzin :P
Maar na je eerste krasje gaat't je een stuk minder boeien.

Thom TK
4 november 2004, 18:45
???

Heb je het over de slagplaat (scratchplate, pickguard etc.....)?
Die dingen zijn er om de ergste vormen van slijtage tegen te gaan. Zoals ik het begrepen heb, vraag je nu ongeveer hetzelfde als:"Hoe houd ik mijn gitaarkoffer verschoond van krasjes?".

Het is een gitaar. Speel er op. Koester het, vertroetel het en stamp het helemaal in elkaar. Het is jouw uitlaatklep. Het is de belichaming van je ziel, jouw emotie.......
Maak je aub niet druk om een paar krasjes. :wink:
^^^Mee eens.

Ik snap precies wat je bedoelt. Je gitaar is je kindje en je wil niet dat er iets mee gebeurt enzo. Maar bedenk je wel: De eerste kras is altijd de ergste ;)
Wat krassen die er van nature opkomen geven je gitaar karakter. Je moet natuurlijk niet expres krassen erop gaan maken ('relicen') want da's onzin :P
Maar na je eerste krasje gaat't je een stuk minder boeien.

hehe...idd.
Toen ik mijn gitaar een week had, liet ik de stereo erop flikkeren.
Toen was er een hoek lak vanaf, (menig relicer zou er trots op geweest zijn), toen baalde ik wel.
Maar nu maak ik me niet zo druk meer om mijn RG470...hoewel het toch nog mijn main-axe is.

Wormaap
4 november 2004, 18:47
Mijn Epi LP heeft een keer een muur geramd toen ik'm uit de tas pakte op de les, krasje op de zijkant, 'k kon wel janken. Die gast wat een maandje later de kop van z'n ibbie erin plantte waardoor ik een klein deukje in de top heb vond ik al'n stuk minder erg :P
M'n Model 6 heb ik met redelijk wat kleine krasjes gekregen dus daar boeit een krasje meer of minder ook niet zo op (op'n halve meter zie je al niet meer dat ze er zitten momenteel)

Lord Abortion
4 november 2004, 18:51
Met mijn BC Rich ben ik toch voorzichtig, want een Beast is snel een groot stuk kwijt me dunkt.

Maar even on topic: ik zal binnenkort vervangen:
Brug (schaller floyd)
Pickups (EMG 81 & 89)
Nut (zwarte locking nut)
Stemknoppen (zwarte)
en je kan er nog electronica bijsteken (preamp & phase reverse)

Dat is denk ik zowat alles dat je kan vervangen.

Morpheus
4 november 2004, 18:55
ik heb nu zelfs de keuze uit een brute les paul, al gebruikt, met butsen en al...of een nagelnieuwe...

toch kies ik de ouwe les paul....heeft gewoon meer karakter....(naast dat ie gewoon VEEEEL LEKKERDER klinkt)

BramVersteeg
4 november 2004, 18:57
Ik heb dus nog maar net een fender gekocht, een stratocaster. Klinkt echt geweldig, dus ik wil hem lang lang lang houden. Maar het ding heeft op het eerste zicht zo geen plastieken plaatje om je pick krassen op te vangen (zoals je op die gibson's ziet zitten, die er beetje uitsteken zo). Er is wel op de houte body (die zwart is bij mij) een wit plastiek in de buurt van waar je meestal krassen maakt . Ik veronderstel dat binnen een maand die witte plaat al helemaal niet meer zo zacht zal aanvoelen :) Kan je dat na een jaar of weet ik veel hoe snel dat ding verslijt, laten vervangen ? Voor niet al te veel eurootjes (niet even duur als de gitaar zelf ..) ? Want ik schrok mij een bult toen ze hier in een winkel 30 euro vroegen voor mijn gitaar gewoon af te stellen *slik* heb het dan niet laten doen =/ Is niet echt nodig, naar schijnt is dat enkel voor comfort te verbeteren ofzo, en ze speelt al lekker vlot dus ja...

Dat witte plastiek is idd de slagplaat. Deze hoef je niet te vervangen maar dient er dus voor om krasjes te voorkomen. Afstellen is in het begin, als het goed is, niet nodig. 30 euro is(jammergenoeg) zo'n beetje het standaard bedrag voor het afstellen van een gitaar. Maar dat is niet zo erg moeilijk om zelf te doen.
Wat je bedoeld met het zacht aanvoelen van de slagplaat weet ik niet. Maar als je een goede slagtechniek hebt zul je niet extreem veel krassen op je slagplaat krijgen.

BramVersteeg
4 november 2004, 18:59
Met mijn BC Rich ben ik toch voorzichtig, want een Beast is snel een groot stuk kwijt me dunkt.

Maar even on topic: ik zal binnenkort vervangen:
Brug (schaller floyd)
Pickups (EMG 81 & 89)
Nut (zwarte locking nut)
Stemknoppen (zwarte)
en je kan er nog electronica bijsteken (preamp & phase reverse)

Dat is denk ik zowat alles dat je kan vervangen.

Vriend van me heeft een supergitaar waar letterlijk alles aan vervangen is behalve de body. Alles kan dus vervangen worden aan een gitaar.

Lord Abortion
4 november 2004, 19:00
ohja: straplocks kan ook nog (en MOET eigenlijk)

Wormaap
4 november 2004, 19:12
ohja: straplocks kan ook nog (en MOET eigenlijk)
MOET? :P
Kom jij maar eens proberen de band van mijn Model 6 af te halen... 'T heeft me een kwartier tot'n half uur gekost om'm erop te krijgen en ik ga hem er nooit afhalen want dat lukt gewoon niet :-D
Oversized strapbuttons werken ook wel hoor ;)

Lord Abortion
4 november 2004, 19:16
Oversized strapbuttons werken ook wel hoor ;)
Ja, maar die zijn dan wel extreem, maa rdan ook extreem lelijk.

Wormaap
4 november 2004, 19:19
Nu niet mijn M6 gaan beledigen he :o
Ze zijn niet achterlijk groot ofzo, maar wel'n stuk groter dan normaal en ABSOLUUT NIET LELIJK JIJ HOER!
;)

Lord Abortion
4 november 2004, 19:40
hoer, hoer??? :o

Pas op of ik steek je dood met mijn van straplocks voorziene gitaar!

MazeMouse
4 november 2004, 19:52
Met mijn BC Rich ben ik toch voorzichtig, want een Beast is snel een groot stuk kwijt me dunkt.

Maar even on topic: ik zal binnenkort vervangen:
Brug (schaller floyd)
Pickups (EMG 81 & 89)
Nut (zwarte locking nut)
Stemknoppen (zwarte)
en je kan er nog electronica bijsteken (preamp & phase reverse)

Dat is denk ik zowat alles dat je kan vervangen.
Als ik zie wat voor mishandelingen de gitaar van een maat van me moet doorstaan (ook een beast) het ergste aan zichtbare schade dat die heeft is een stukje lak van een van de punten af (en dat heeft ie weggewerkt met een alcoholstif :D)

Lord Abortion
4 november 2004, 20:00
Ja, maar als je een BC Rich ziet met echte schade is het meestal wel een heel stuk dat ervan gekraakt is. Een kleine kras is nu de wereld niet, maar ik vind die vorm machtig, en dan wil ik er geen helft vanaf breken.

AART
7 november 2004, 19:05
gewoon grolsch ringetjes van de beugelflesjes...
gratis ipv 20 euro voor een setje straplocks...