PDA

View Full Version : jammen



mark88
4 november 2004, 17:01
test

mark88
4 november 2004, 17:02
Hallo,

ik speel zo af en toe met een vriend van me die drumt wat samen (ik op gitaar), en dan moet ik als gitarist natuurlijk het inititiatief nemen wat we spelen. Ik speel nu 2 jaar, maar met samen spelen kom ik niet verder dan wat powerchords achterelkaar. Daarom wilde ik aan jullie vragen wat nou leuk is om te spelen? En dus geen nirvana ofzo wat dat speel ik al genoeg en is zo'n typisch geval van alleen maar powerchords. Mag ook een beetje blues/jazz zijn ofzo. Ik kan verder nog niet echt soleren. Ik weet wel dat die standaard bluestoonladder, (Amineur pentatonisch is dat als je bij de 5e fret lage Esnaar begint toch?) maar verder eigen niet.
Misschien heeft iemand ideeën? We spelen dus met z'n tweeën, zonder bassist. Gewoon wat jammen, alleen weet ik niet hoe. Mijn niveau is: denk aan purple haze van jimi hendrix bijv. dat kan ik net spelen.
Als iemand iets weet hoor ik het graag!

mark88
4 november 2004, 17:03
Hallo,

ik speel zo af en toe met een vriend van me die drumt wat samen (ik op gitaar), en dan moet ik als gitarist natuurlijk het inititiatief nemen wat we spelen. Ik speel nu 2 jaar, maar met samen spelen kom ik niet verder dan wat powerchords achterelkaar. Daarom wilde ik aan jullie vragen wat nou leuk is om te spelen? En dus geen nirvana ofzo wat dat speel ik al genoeg en is zo'n typisch geval van alleen maar powerchords. Mag ook een beetje blues/jazz zijn ofzo. Ik kan verder nog niet echt soleren. Ik weet wel dat die standaard bluestoonladder, (Amineur pentatonisch is dat als je bij de 5e fret lage Esnaar begint toch?) maar verder eigen niet.
Misschien heeft iemand ideeën? We spelen dus met z'n tweeën, zonder bassist. Gewoon wat jammen, alleen weet ik niet hoe. Mijn niveau is: denk aan purple haze van jimi hendrix bijv. dat kan ik net spelen.
Als iemand iets weet hoor ik het graag!

mark88
4 november 2004, 17:23
nee he... :-? en weer 2 keer....... I'm very sorry :oops:

Ron4ld
4 november 2004, 20:13
mark, lukt het? :razz: hahaha

sorry maar ik kan je niet helpen, maar ik kon het niet laten :)

mark88
4 november 2004, 20:35
er gaat echt iets fout bij het posten bij mij.... :???:
Rare forums van tegenwoordig :D

Soul Grinder
4 november 2004, 21:06
Zoals ik al eerder ergens postte, als er een foutmelding komt na het posten, ga dan niet je tekst nog een keer posten. Gewoon opnieuw naar het topic navigeren en je zult zien dat je post wel degelijk geplaatst is, ondanks de foutmelding.

mark88
4 november 2004, 22:42
oke, zal ik doen.
Maar ff ontopic: iemand advies??

taylor
5 november 2004, 11:42
je moet gewoon nummers spelen die jullie beiden kunnen spelen,dat hoeft natuurlijk niet precies zoals op de plaat te gaan,dat is ook jammen...
en hou het simpel in het begin

of probeer eerst thuis 1 nummer te schrijven die verder uitwerkt met die drummer dan erbij.. mogelijkheden zat lijkt mij

Trocar
5 november 2004, 23:55
Een ideetje slechts:
Je kunt een paar powerchords en je weet een of twee ladders. Als je nu eerst met wat chords gaat jammen, en daarna voorzichtig probeert om om die akkoorden heen zo'n laddertje (of stukjes ervan) te spelen. Gaat misschien niet erg goed de eerste keer, maar ik denk dat je na een half uurtje jammen gaat merken wat wel en wat niet kan op je akkoordenschema. Gewoon wat proberen en een beetje onthouden wat je doet voor de volgende jam. :cool:

Ronald
6 november 2004, 16:27
ik zou gewoon gaan proberen zelf ding te verzinnen. eigen nummer schrijven dus. maar ja ik persoonlijk heb een hekel aan echt jammen. ik wil altijd eerst iets concreets hebben en niet gewoon ter plekke wat verzinnen. maar dat zou je dus beide kunnen proberen. maar ik denk dat je ter plekke wat verzinnen al vaak zat heb geprobeert

scholier
7 november 2004, 19:39
ik speel soms ook met een drummer ( een vriend van mij) of met de band (2 zangeressen en mijn vriend, de drummer ) maar ik vind het leuker om met een ander jongetje te spelen hij speelt ook gitaar en dan gaan we gewoon een beetje flutsolotjes spelen over het liedje : "poep in je hoofd" :lol: :roll:
maar ff ontopic: ik zou met nog iemand uit de buurt gaan spelen want met een zanger/es kan je gewoon liedjes spelen die al bestaan en dat is ook best leuk en met een gitarist of basist kan je lekker solo'tjes spelen en bluesjes enzo het is gewoon wat jij wil (maar ik raad het 2e aan :lol: :-D )