PDA

View Full Version : oude marshalls...



Grandma_Placenta
28 mei 2002, 17:46
Ik ben dus op zoek naar een ander geluid. Kheb nu een Koch, leuk ding, maar ik zoek een ander geluid.
Het gainkanaal in die Koch klinkt niet zoals ik t wil. Te modern, denk ik.
Ik zoek iets voor meer alternative muziek, zoals Sonic Youth, Black Rebel Motorcycle Club enz.
Kdacht zelf aan een oude Marshall, aangezien ik wel wat gain wil hebben maar dat t toch 'vintage' klinkt. Kheb ze nog nooit gehoord, daarom vraag ik t hier.
Wat voor versterker zou voor mij nou goed zijn? Ik zoek dus iets met een redelijk clean kanaal en een distortion kanaal met genoeg distortion die niet 'metal' klinkt.

LordRiffenstein
28 mei 2002, 18:16
Op een echte oude Marshall zal je geen 2 kanalen vinden. Ik denk dat Marshall pas vanaf de JCM800 2 kanalen begon te gebruiken.

Als je echt die oude Marshall klank will kan ik je een Bluesbreaker aanraden of een van de re-issues JTM45 of iets dergelijks.

Yoeri

Robbert
28 mei 2002, 19:48
Op de oude Marshall's (de 4-input) kun je de kanalen jumperen.
Oftewel een kabeltje aan de voorkant, van linksonde naar rechtsboven, of andersom, en dan heeft ie meer blaaskracht.

Frusciante
28 mei 2002, 20:14
klopt idd. maar het blijft een 1 kanaals amp. met je volumeknop op je gitaar kan je de distortion erwel wat uidraaien maar 100% clean is redelijkerwijze niet mogelijk.
flexibel zijn ze dus niet, maar de sound is
onovertroffen en maakt veel goed.

welke koch heb je eigenlijk?

de black rebel. heb ik een dsl2000 zien gebruiken. als je de gain op 11 uur zet heb je zeker geen metal od maar wel een vette od , geen vintage maar t komt in de buurt. aangezien je een koch kunt veroorloven is misschien de nieuwe koch classic (ik dacht dat ze hem zo gingen noemen) tone wel iets voor jouw. het id achter deze nieuwe combo is een mix van een jtm45, een fendervibroverb en een overstuurde plexi. klinkt veel belovend aldus de zegsman van koch nederland. komt dit jaat uit, of is al uit , i'm not sure, wel 3 kanaals dacht ik.


ps. de eerste jcm800's hebben ook maar 1 kanaal.

Grandma_Placenta
28 mei 2002, 20:41
Frusciante, bedankt.
Ik heb de Koch Multitone. Het 2e kanaal op die versterker is wel mooi vintage, maar die heeft zo weinig gain.
Misschien dat die Classictone inderdaad wel iets is.
Ik zal es wat versterkers uit gaan proberen.

gangsta
28 mei 2002, 22:41
Op 2002-05-28 20:14, schreef Frusciante:
het id achter deze nieuwe combo is een mix van een jtm45, een fendervibroverb en een overstuurde plexi.

dat is de perfecte combinatie als je het mij vaagt.

Frusciante
29 mei 2002, 11:24
ja voor mij ook. (the sound of the holy grails combined met de flexibiliteit van heden daagse technologie)
ik moet het nu 'sclechts' doen met alleen een jtm45 en een 4*12 greenback cab. maar goed ik denk niet dat koch het gaat klaarspelen om deze 3 meester amps in 1 te kunnen voegen, het is nog nooit eerder vertoond en zal denk ik ook niet helmaal lukken. zeker aangezien de jtm45 beschikt over een GZ34 rectifier en die sound niet te klonen is zonder. maar ben wel zeer benieuwd, het cleane verwacht ik in de buurt te komen maar de od zal iets te new age zijn. but well worth the effort

o ja de multitone , 3 kanaals, heb ik vorige week nog eens uitvoerig getest (met een strat en een PRS custom) maar ben er niet echt kapot van. Fender: clean is zeer mooi, distortion kanaal te veel high gain> maar wel goed , en de crunch valt errug tegen. met een prs is het crunch kanaal wel een stuk beter maar vervormt het clean VEEL te snel en is het od kanaal te vet voor de sound die ik nodig heb.
waarschijnlijk dus ook jouw reden om in vintage stuff te duiken?? :wink:

Robbert
29 mei 2002, 17:02
Nu je het toch over een JTM45 hebt; d'r stond er vorige week nog een bij Feedback Utrecht. Een RI welliswaar, maar niet minder mooi.
Rond de 750 Eurotjes.

Frusciante
29 mei 2002, 21:00
was dat alleen de top? of de combo.
ik las dat de reissue nu weer in productie is. dus het zal wel de oudere (2000 ri zijn).
750 euro voor een nieuwe?? top ?? klinkt zeer goedkoop.

o ja wat sommige mensen wellicht over het hoofd zien is dat de oude marshalls (plexi's jtm45, en bluesbrakers (ook vintage voxen en fenders) niet beschikken over een master volume. dit betekent kortgezegd dat het volume ver moet worden opengeschroefd voordat de eindbuizen en pre-valves gaan oversturen. bij de jtm45 en de bb is het overdrive volume net niet onaangenaam maar loei hard. een marshall super lead plexi is 100 watt. ik heb deze amp (zowel origineel als ri) een paar keer mogen testen maar deze amp is NIET (amper) te hanteren in huis en kleine podia situaties. voorbij standje 3 a 4 heb je echt serieuse gehoorbeschadiging. op grote podia komen ze wel tot hun recht. en daardoor ontstaat er nogal een rage op deze amp. hou hier dus echt rekening mee.

1 oplossing is een powerbrake. de 2e is je amp modificeren naar een lager aantal decibellen. als laaste zou je het type 1987ax kunnen aanschaffen wat eigenlijk een plexi is in een 50 watt uitvoering. originele plexi's en jtm45's exemplaren hebben een prijs kaartje van 1,5 a 2,5 keer de nieuw waarde van de reissues.

groot verschil tussen een jtm45 en de plexi's is de gz34 rectifier en het beperktere hoeveelheid gain. jtm45's en bb's hebben een mooier clean, iets 'glaziger' en een warmere overall sound(zeer merkzaam). indien je een jtm of bb op 9 a 10 zet worden de bas tonen zeer fuzzerig. niet altijd evenmooi. eindbuizen spelen een belangrijke rol. dit kan je op enkele manieren verhelpen door 1. goede buizen aan te schaffen (kt66's of 6l6's) 2. een TS9 of ts808 aan te schaffen of de hoeveelheid bas eruit te draaien. optie 1 en 2 zijn eigenlijk noodzakelijk en zeer de moeite waard.

tja een plexi kan meer gain genereren en gaat een stuk harder maat is slecht te hanteren over het algemeen. sorry voor deze serenade maar alles staat er geloof ik nu toch wel in, mochten er nog vragen zijn......:smile:
frus

Grandma_Placenta
29 mei 2002, 21:09
Hee Frusciante, nogmaals bedankt voor alle info, ja ik zit nu toch te twijfelen want ik heb niet veel aan een amp die pas overstuurt als je m helemaal opendraait.
Ik zou hem eigenlijk alleen thuis en in oefenruimte gebruiken en niet op het podium. Wel handig als ik ooit ga optreden maar dat kan nog wel ff duren.
Ik denk dat ik gewoon een mooi pedaaltje aanschaf voor die vintage distortion en dan koop ik later wel een keer zo'n Marshall als ik ga optreden.
Kan jij me misschien goeie scheurpedalen aanbevelen voor de boven aangegeven muziekstijlen?

Grooveyard21
30 mei 2002, 09:57
mischien niet oninteressant maar black rebel motor cycle club gebruikt fender ( buizen versterkers). mischien ook een idee om niet alleen naar marshalls te kijken.

kwa pedalen, een ts9 of een rat

Frusciante
30 mei 2002, 10:03
ja dat lijkt mij voor jouw een goede optie.
aangezien je koch al een goed geluid heeft kan je voorlopig wel met pedaaltjes uit de voeten. een paar tips. ik zal je zowiezo een ibanez tube screamer aanraden. ze worden nu gerissued en kosten ongveer 280 piek. je hebt 2 soorten tubescreamer. ik zal kiezen voor de pure ri van de ts9 (niet de turbo versie). je kan deze later altijd modificeren volgens de allereerste screamer de ts808. Stevie ray v. gebruikte altijd ts808 / ts9 bij zijn studio en opname werk. echt een aanrader voor een vintage sound. (verwacht geen vette dist, maar meer een extra laagje gain op je sound) verder zou je kunnen kijken naar een EH big muff (oa gebruikt door hendrix , pink floyd, santana etc) is een combi van fuzz en od. uh misschien de marshall bluesbraker pedaal, zegt al genoeg maar ik heb hem nog niet getest. tja verder .... probeer echt een ts9 op de kop te tikken, dat verbeterd gelijk jouw crunch kanaal en dan zal je zien dat je koch een stuk beter aan jouw sound zal kunnen voldoen. ik hoor het wel...
ps de nieuwe singel van de peppers is uit, en de sound komt uit een jtm45, nummer heet By the way (ceck kazaa ff of mag ik geen reclame maken ????) :smile:

Frusciante
30 mei 2002, 15:05
wellicht is een dallas arbiter fuzz face ook wel wat. probeer een originele te vinden die klinken een stuk beter dan de reissues van heuten tag. wat betreft fenders.... er wordt gevraagd om een goede overdrive. ik heb verscheidene getest maar een goede od kan ik niet uit een fender krijgen. tis ook vrij duidelijk dat de meeste rock bands geen fenders gebruiken. indien dit wel het geval is zal hun od ontoezeggelijk uit een tweede stack komen of met behulp van enkele pedalen tot stand komen. meningen verschillen maar een (vette ) rock od krijg je (zeer) moeilijk uit een fender. ( een mooi clean geluid moeilijk uit een marshall en een mooi crunch geluid uit een koch etc)
proof me the opposit..:wink:

PeArLjAm
30 mei 2002, 15:27
Ik heb die b.r.m.c live gezien op pinkpop en ik denk dat je met een RAT erg ver komt met hun sound, ik gebruik m samen met mn fender twin en mij lukt het in ieder geval wel. Verder is het pedaal ook erg geschikt voor sonic youth en al deze alternatieve muziek. Tubescreamer is een goed pedaal maar ik denk dat je toch iets meer distortion wilt..

PeArLjAm
30 mei 2002, 15:27
De RAT staat trouwens voor 99 euro in het feedback krantje, dus de prijs valt ook wel mee..

Grooveyard21
30 mei 2002, 15:51
tis waar dat een fender niet uitblinkt wat betreft z'n overdrive, ze worden ook vaak met een pedaaltje ervoor gebruikt, ik bedoelde ermee te zeggen dat er ook andere wegen zijn om een vintage geluid te krijgen, als voorbeeld brmc of bijv. the strokes. bovengenoemde bands klinke allebeide vintage achtig maar gebruiken geen marshalls.

daar mee wil ik niet zeggen dat het ene beter is als het andere maar dat er meer wegen zijn die naar rome leiden.

om nog ff op de fender's terug te komen, de fender gain kanalen zuigen over het algemeen, maar wanneer je het normale kanaal lekker warm laat afstellen en het volume lekker hoog opschroeft krijg je een prachtige vervorming.

voorbeelden hiervan zijn keith richard en rich robinson (black crowes).

Frusciante
30 mei 2002, 19:27
i agree,
tis alleen dat grandma vroeg over de specificaties van oude marshalls en dat hij echt twee kanalen nodig heeft met een goed clean en een vinatge od. daardoor voldoen de fenders en de plexi's niet aan zijn wensen. dat probeerde ik dus duidelijk te maken zodat er geen miscommunicatie zal onstaan omtrent de verwachtingen van de betreffende amps. ik ben zelf zeer gesteld op de vintage marshalls. en bepaalde type fenders, al zijn ze beide niet flexibel. aangezien grandma al een KOCH heeft lijkt het me in zijn situatie geen goed id om een fender of plexi aan te schaffen ondanks de unieke sound.

ik heb in tijden geen rat meer getest , ga volgende week wel eens zo'n (ri) rat checken.
ciou