PDA

View Full Version : Boetiek of gewoon knutselwerk



Dirk_Hendrik
4 november 2004, 11:30
En met de topictitel meteen de hamvraag.

Waar ligt het verschil tussen DIY en boetiek. ? Ik zat zonet even te ebay.com-men in de hoop Seymour P's rare effectentopic te kunnen supporten en het enige wat ik aan één stuk door tegenkom zijn thuisknutsel projecten die onder het predikaat Boetiek worden verkocht. In veel gevallen lijkt het ook of alle boetiek er ongeveer hetzelfde uit moet zien (inclusief die suffe witte plastic ringen) en worden grapjes van gerenommeerde guys (a la het handpainten van Zvex). eindeloos geimiteerd.

Ik wordt zo moe van al die ongeinspireerde kopietjes....
Als je vroeger een een door mama zelfgebreide trui had was dat niet cool... bij effecten blijkt zelfknutsel blijkbaar per definitie beter te zijn.

birt
4 november 2004, 11:51
ik kan voor mezelf spreken... ik bouw zelf graag, om die hobby te bekostigen probeer ik ook pedaaltjes te verkopen, maar ik maak liever geen exacte clones, mijn eigen inbreng vind ik wat leuker.

en ik heb dus ook nog niet echt de skills en de poen om grotere oplages te maken en mooi dezelfde finishes aan te bieden. de finish is dus altijd uniek en meestal zo gek mogenlijk :D

Speeddemon
4 november 2004, 11:54
ik kan voor mezelf spreken... ik bouw zelf graag, om die hobby te bekostigen probeer ik ook pedaaltjes te verkopen, maar ik maak liever geen exacte clones, mijn eigen inbreng vind ik wat leuker.

en ik heb dus ook nog niet echt de skills en de poen om grotere oplages te maken en mooi dezelfde finishes aan te bieden. de finish is dus altijd uniek en meestal zo gek mogenlijk :D
same here.

Al zijn de nieuwe MiG*Boosts powdercoated.

En zolang iemand als Bieke, met weet ik hoeveel exotische effecten, de Mig*Boost pertinent op z'n board houdt en zelfs continu aanzet, heb ik zoiets van "volgens mij heb ik wel meer gemaakt dan een simpel DOD cloontje". :cool:

Antal
4 november 2004, 14:21
Op zich heb je gelijk. Er word veel gecopierd. Te veel. De meeste 'boekiek'bouwers verdienen hun geld met het maken van fuzzfaces, rangemasters, tonebenders, ross comps en weet ik wat meer. En dat heeft voor en nadelen natuurlijk. Op zich zijn het goede pedalen die ze nabouwen (en evt. verbeteren), dus het is positief dat die dingen goed verkrijgbaar zijn. Aan de andere kant is het jammer dat er zo weinig nieuws wordt verzonnen.
Er zijn echter een paar positieve uitzonderingen op de regel: everman fuzzdrive, btmb param. overdrive en nog een paar.

Het verschil tussen DIY en boetiek is ook erg vaag. Je hebt zgn. boetiekbouwers die echt rommelwerk afleveren. En DIY'ers die ware kunstwerkjes maken met 1e klas onderdelen. Wie het weet mag het zeggen.

birt
4 november 2004, 14:27
Op zich heb je gelijk. Er word veel gecopierd. Te veel. De meeste 'boekiek'bouwers verdienen hun geld met het maken van fuzzfaces, rangemasters, tonebenders, ross comps en weet ik wat meer. En dat heeft voor en nadelen natuurlijk. Op zich zijn het goede pedalen die ze nabouwen (en evt. verbeteren), dus het is positief dat die dingen goed verkrijgbaar zijn. Aan de andere kant is het jammer dat er zo weinig nieuws wordt verzonnen.
Er zijn echter een paar positieve uitzonderingen op de regel: everman fuzzdrive, btmb param. overdrive en nog een paar.

Het verschil tussen DIY en boetiek is ook erg vaag. Je hebt zgn. boetiekbouwers die echt rommelwerk afleveren. En DIY'ers die ware kunstwerkjes maken met 1e klas onderdelen. Wie het weet mag het zeggen.

als beginner is het niet zo simpel om met iets "nieuws" te komen. je moet ergens beginnen leren hè.

Antal
4 november 2004, 14:31
als beginner is het niet zo simpel om met iets "nieuws" te komen. je moet ergens beginnen leren hè.

Ik heb het niet over beginners. Ik heb het over mensen als keeley, die rijk worden van de ross compressor en de dallas rangemaster.

BramVersteeg
4 november 2004, 14:35
Ik denk dat iedereen moet beginnen met iets simpels na te bouwen om zo wat ervaring op te doen. Dan weet je ook wat je doet en hoe alles werkt. Pas dan kun je na gaan denken over eventuele veranderingen/verbeteringen. Ik vind het zelf altijd wel leuk om vreemde pedalen te horen en te zien. Op een pedaal schilderen vind ik wel mooi en is altijd persoonlijk. Tenzij je natuurlijk iets exact na gaat tekenen. Ook pedalen in alternatieve behuizingen vind ik leuk. Ik hoop dat er veel van dit soort pedalen op de pedalendag zullen zijn. Misschien worden er zo ook wat meer mensen gestimuleerd iets nieuws te doen.

BramVersteeg
4 november 2004, 14:36
als beginner is het niet zo simpel om met iets "nieuws" te komen. je moet ergens beginnen leren hè.

Ik heb het niet over beginners. Ik heb het over mensen als keeley, die rijk worden van de ross compressor en de dallas rangemaster.

Das gewoon jatten. Dat zou verboden moeten worden!
Ik vind dat je pas iets met je eigen naam erop mag verkopen als het ook daadwerkelijk iets nieuws is!

Robbert
4 november 2004, 14:41
als beginner is het niet zo simpel om met iets "nieuws" te komen. je moet ergens beginnen leren hè.

Ik heb het niet over beginners. Ik heb het over mensen als keeley, die rijk worden van de ross compressor en de dallas rangemaster.

Das gewoon jatten. Dat zou verboden moeten worden!
Ik vind dat je pas iets met je eigen naam erop mag verkopen als het ook daadwerkelijk iets nieuws is!

Bullshit. De Keeley is niet een 1 op 1 kopie, er zitten andere type componenten in. Evenals de Analogman exemplaren.

Het is heel logisch dat iemand daarmee begint: er is markt voor. En markt heb je nodig om kapitaal op te bouwen. Je kunt NIET experimenteren als je er geen geld voor hebt.
Waarom denk je dat Keeley nu pas bezig is met het ontwikkelen van (analoge) delays en meer exotischere pedalen (Nova wah, zeer beperkte doelgroep). Analogman same song.

Dirk_Hendrik
4 november 2004, 14:41
Jep. Helemaal mee eens. Waar het me meer om gaat is die enorme hoeveelheid knutselprojecten waarbij niet alléén het circuit maar ook de stijl van behuizing (zo ziet een boetiekpedaal er altijd uit?) en bij verkoop zelfs de stijl van advertentie wordt geimiteerd. Om één of andere reden schijnen al die "eerste knutselwerkjes" uiteraard al meteen vreselijk veel beter te zijn dan het origineel. Maak dat de kat wijs, gewoon op basis van eigen ervaring dat m'n eerste clone knutselprojectjes niet haalden bij het origineel.

@ Speedy.
Ik denk dat je een punt hebt met je DOD clone als mooi (eigen?) ding . Bedenk wel dat je erin het begin één had die eindeloos gezeik gaf. Pas daarna (en dus met die extra bouwervaring) begon je met wat meer zekerheid en wat minder "bidden dat het werkt" te bouwen en eigen karakter toe voegen. De AB etc's die je nu bouwt zijn je eigen ding. En dat is nou net dat verschil met een potje GGG nabouwen en als boetiek verkopen.


Uiteraard zijn er uitzonderingen als Keith, Everman, Indy etc. Dat zijn de jongens die de volgende stap hebben gezet en niet meer teren op de ontwerpen van een ander (alszijnde volledige bouwbeschrijving) maar hun eigen ding kunnen opzetten (al dan niet op een concept) en vrij (naar eigen inzicht) kunnen verbouwen. Dat is boetiek.

Robbert
4 november 2004, 14:44
Mijn toevoeging zou zijn: kleinschalige productie, waarbij vooral persoonlijk contact met de klant mogelijk is.

Ik zou dus eerlijk gezegd Speedy nog niet onder de noemer boutiek plaatsen, maar hij is wel op de goede weg :D

Dirk_Hendrik
4 november 2004, 14:48
Das gewoon jatten. Dat zou verboden moeten worden!
Ik vind dat je pas iets met je eigen naam erop mag verkopen als het ook daadwerkelijk iets nieuws is!

Nee Bram, dit is dus net niet wat ik als jatten beschouw. Het clonen van pedalen die niet meer op de markt zijn zie ik als volledig legitiem. Daarnaast is dit voorbeels nou net zo'n voorbeeld waar niet gejat wordt maar waar een origineel ontwerp als concept wordt gebruikt voor verder ontwikkelen en verbeteren van het origineel. En dat is alléén maar goede ontwikkeling en mag terecht boetiek worden genoemd. Of een printje nabouwen maar dan met duurdere componenten ook boetiek genoemd mag worden vind ik een andere vraag.

Dirk_Hendrik
4 november 2004, 14:50
Mijn toevoeging zou zijn: kleinschalige productie, waarbij vooral persoonlijk contact met de klant mogelijk is.

Ik zou dus eerlijk gezegd Speedy nog niet onder de noemer boutiek plaatsen, maar hij is wel op de goede weg :D

+1 voor beide

BramVersteeg
4 november 2004, 15:18
Das gewoon jatten. Dat zou verboden moeten worden!
Ik vind dat je pas iets met je eigen naam erop mag verkopen als het ook daadwerkelijk iets nieuws is!

Nee Bram, dit is dus net niet wat ik als jatten beschouw. Het clonen van pedalen die niet meer op de markt zijn zie ik als volledig legitiem. Daarnaast is dit voorbeels nou net zo'n voorbeeld waar niet gejat wordt maar waar een origineel ontwerp als concept wordt gebruikt voor verder ontwikkelen en verbeteren van het origineel. En dat is alléén maar goede ontwikkeling en mag terecht boetiek worden genoemd. Of een printje nabouwen maar dan met duurdere componenten ook boetiek genoemd mag worden vind ik een andere vraag.

Ow sorry,
ik maakte uit de post op dat het gewoon een cloon was die verkocht word onder een andere naam. Dat is wel jatten. Verder sluit ik me bij je mening aan.

Speeddemon
4 november 2004, 15:36
:-(
ze vinden me niet boutiek genoeg. :cry:

Hey DH, ik zat net nog te denken, wat helemaal de über-overdrive distortion zou zijn...

de MiG*Boost en jouw Tube OD in 1 behuizing, die je kan cascaden! :o
Evt met losse getunede post-dist soloboost!

Dirk_Hendrik
4 november 2004, 15:49
:-(
ze vinden me niet boutiek genoeg. :cry:

Hey DH, ik zat net nog te denken, wat helemaal de über-overdrive distortion zou zijn...

de MiG*Boost en jouw Tube OD in 1 behuizing, die je kan cascaden! :o
Evt met losse getunede post-dist soloboost!



Nog niet. Geef het nog een weekje :wink:

over dat über-overdrive idee...... KAP ES !!. De vorige keer dat je met een idee op de proppen kwam was ik ook meteen weer 3 dagen kwijt om dat uit te kunnen proberen! Daarnaast wil ik die tijd op dit moment gebruiken voor een eigen idee..... dat ook goed is :wink:

Speeddemon
4 november 2004, 16:01
Ja maar serieus, het beetje 'metal gain area' wat de Tube OD mist, is te bereiken met de MiG*Boost erin. Heb je die spongey JCM800 met ballen-sound!

Ik durf te wedden dat sowieso Andy er 1tje wil!

Dirk_Hendrik
4 november 2004, 16:03
...........

Wacht maar op de nieuwe versie..........


......... :wink:

Diedo
4 november 2004, 16:44
...........

Wacht maar op de nieuwe versie..........


......... :wink:

ik vind je net handige harry van Bassie en Adriaan als ie weer eens een bom in elkaar knutselt...

BramVersteeg
4 november 2004, 17:31
Ja maar serieus, het beetje 'metal gain area' wat de Tube OD mist, is te bereiken met de MiG*Boost erin. Heb je die spongey JCM800 met ballen-sound!

Ik durf te wedden dat sowieso Andy er 1tje wil!

Kijk, nieuwe ideeën! Altijd mooi.

Mitch
4 november 2004, 21:12
:D
De Speed_Hendrik Special !

Wat mij betreft boutique:
-mag een 'oud' circuit zijn, maar op zijn minst geoptimaliseerd (betere componenten etc.) maar liever nog aangepast, dingen toegevoegd.
Goed voorbeeld: Keeley Javaboost (rangemaster style, maar met meerdere frequenties te boosten) en Keith's Fuzz Master (Germanium Fuzzface, ruime toonregeling en bias toegevoegd).

-hoge afwerkingsgraad. Ik denk dat iedereen het MJM drama wel eens gezien heeft :D

-persoonlijk contact met bouwer mogelijk. SIB is bijvoorbeeld niet boutique :x

Dirk_Hendrik
5 november 2004, 11:57
-hoge afwerkingsgraad. Ik denk dat iedereen het MJM drama wel eens gezien heeft :D


Kan erger,
Phatboy effects:
http://mysite.verizon.net/res0o2zg/sitebuildercontent/sitebuilderpictures/.pond/hmp3.jpg.w300h229.jpg
Vraagprijs, 125 dollar

http://mysite.verizon.net/res0o2zg/sitebuildercontent/sitebuilderpictures/hmplite.jpg
vraagprijs 100 dollar.

Welke afwerking?

Robbert
5 november 2004, 11:59
Ik heb toen dat MJM pedaal van Yori eens open geschroefd , en als je dan ziet hoe dat gesoldeerd is.. :P

Speeddemon
5 november 2004, 12:01
D_H, zo te zien zijn die behuizingen nog wel ge(powder)coat.

Dus wat dat betreft vind ik ze niet eens duur.

Als je naar Meneer Cornish kijkt...

DIMO tang en een overdrive van $500! :o

En idd, die MJM kan verdomme een half jaar bij MIJ in de leer! :razz: :evil: :lol:

PeArLjAm
5 november 2004, 12:23
Ik heb toen dat MJM pedaal van Yori eens open geschroefd , en als je dan ziet hoe dat gesoldeerd is.. :P

dat was wel netjes toch?? :???: Of laat mijn geheugen mij nou in de steek :D

Robbert
5 november 2004, 12:26
Ik heb toen dat MJM pedaal van Yori eens open geschroefd , en als je dan ziet hoe dat gesoldeerd is.. :P

dat was wel netjes toch?? :???: Of laat mijn geheugen mij nou in de steek :D

Volgens mij was het juist niet erg netjes.. maar dat kan ook mijn geheugen zijn hoor! :D

Wormaap
5 november 2004, 16:53
Nu we hier toch half o/t gaan mag ik ook wel even :-D
Is het mogelijk om een pedaaltje te bouwen/kopen/laten bouwen/whateveren dat mijn tone juist'n stukkie smoother maakt.
Het enige nadeel wat ik voor zover aan m'n ENGL heb is dat als ik 'n lekker grommende ritme-toon heb, m'n lead-tone nogal schraal, neuzig, zeikerig en jankerig begint te worden op sommige stukken van m'n gitaar. Bv. de lagere frets op de hogere snaren. Ik zou dus graag zo'n glad strak sologeluid willen, ala Nightwish ofzo. Echt zo'n 'dramatisch' effect in je sound zeg maar... Of heeft dat meer met reverb/delay te maken dan met je o/d tone?

BramVersteeg
5 november 2004, 17:08
Veel mid en een reverb en delay wil idd ook wel eens helpen bij dat soort dingen. Misschien een GE-7 om een beetje te boosten?

H.Manback
7 november 2004, 16:54
Tsja, over de behuizingen die allemaal hetzelfde lijken... Ja klopt idd wel, maar het heeft ook wel een reden. Iedereen zit maar met die Hammond 1590B/-BB te kloten, en ja, dan gaan ze nogal op elkaar lijken.

Weinig ruimte voor design, gekoppeld met bouwers die, terecht of niet, meer op de inhoud letten en de presentatie achterwege laten, ja dan krijg je niet echt bijzondere dingen.

Maar wat ik me afvraag, who cares?!? Alsof er hele volkeren naar ebay gaan om een crappy doosje met nog een afwerking net hoger dan diskette labels knippen te kopen :???:

Ik moet gewoon altijd hartelijk lachen als ik zoiets zie. Tuurlijk is het voor eigen gebruik niet erg, maar als je probeert te verkopen, en eigenlijk gewoon gauw munt probeert te slaan uit simpele beproefde ontwerpen... tsja, dan verdienen de mensen die het kopen om opgelicht te worden...

Speeddemon
7 november 2004, 17:06
probleem is wel (waar volgens mij een hoop ongeinformeerden onder ons niet bij stil staan) dat mooie afwerking is OF duur, of je moet er veel bouwen.

Voor een Keeley is dat geen probleem, voor mij nog wel.

Als ik onderdelen zou bestellen voor 1000 MiG*Boosts en 1000 behuizingen zou laten powdercoaten, zouden de kosten stukken lager liggen, maar ik kan me zo'n risico EN investering niet veroorloven (doe het nu in batches van 10).

Tuurlijk zou ik 1 nieuw effect kunnen maken, custom enclosure laten bouwen, poederlakken, zeefdrukken, 1 profi PCB en voor de rest het spul wat ik al gebruik (Alpha pots, 1% metalfilm resistors etc etc).
En dan kost zo'n bakkie waarschijnlijk 250-300 euro ipv 100-110.

Opstartkosten van laten poederlakken zijn namelijk al 70 euro, ongeacht aantal.

Dus ja 't is heel makkelijk om matige afwerking te bashen (wat ik zelf WEL doe bij MJM, omdat hij asociaal hoge prijzen vraagt, navenant de moeite! I mean, come on, a fucking fuzzface heeft 6 componenten! ),
maar gepoederlakte behuizingen zoals die 2 grijze pedaaltjes voor $100-$125 vind ik prijzenswaardig.

(effe terzij, ik verwacht dat Davey Boggs van Loooper.com net zoals ik die A/B en TB kastjes eigenlijk bouwt voor kosten+arbeid, ZONDER winst!

Dus de eerste de beste die gaat lopen zeiken dat m'n TB kastje geverfd van 37,50 te duur is, krijgt er 1 rectaal binnen! :razz: )

Wormaap
7 november 2004, 17:37
Dus de eerste de beste die gaat lopen zeiken dat m'n TB kastje geverfd van 37,50 te duur is, krijgt er 1 rectaal binnen! :razz: )

Mag ik'm dan ook houden? :-D

Speeddemon
7 november 2004, 18:13
Dus de eerste de beste die gaat lopen zeiken dat m'n TB kastje geverfd van 37,50 te duur is, krijgt er 1 rectaal binnen! :razz: )

Mag ik'm dan ook houden? :-D
Nee, dan kost ie 90 euro ivm 'inbreng kosten'. :razz:

Dirk_Hendrik
7 november 2004, 18:46
Dus de eerste de beste die gaat lopen zeiken dat m'n TB kastje geverfd van 37,50 te duur is, krijgt er 1 rectaal binnen! :razz: )

Toch jammer. Een paar weken geleden was je nog zo gelukkig met dat kleine formaat. Voor dit soort akties had je ze beter wat groter kunnen maken.

H.Manback
7 november 2004, 20:25
Wat mijn ervaring trouwens is, is dat de electronica een factor van (beetje overdreven) 1% maakt in de kosten. Electromechanische onderdelen (switch, pots, jacks) maken al een veel groter deel uit, maar het meeste is toch wel de behuizing en knoppen. Als je al gauw 10 euro kwijt bent voor een ongelakt 1590BB doosje (als je m al kan vinden zonder een berg verzendskosten te betalen), en knoppen toch altijd wel 1 euro minstens per stuk zijn, dan gaat het hard. Al dat kleine grut condensators generieke ICs kost geen drol.

Ik heb zelf een fuzz in elkaar geknutseld, en die was alleen duur vanwege de potmeters, stompswitch en die kloterige germanium transistoren... Scheelde ook al wel dat ik niet wist dat AC128s kopen zonder dat ze gematched zijn vragen om problemen is. Achteraf had ik gewoon gelijk japanse torren moeten halen, super consistente kwaliteit.

Op het moment ben ik bezig met een Small Clone bouwen (wacht nu al een tijdje op de print) en wat ik tot nu toe aan kosten heb gemaakt is vooral de MN3007 IC a 8 euro en de potmeters, jacks en een 6 standen schakelaar. Maar nog steeds is het bij lange na niet de $275 die je voor een analogman betaalt (echt, waar ze die bedragen vandaan halen :S).

Tuurlijk is het zo dat ze winst willen maken, alhoewel ik het toch een zeer dubieuze praktijk vind om een ontwerp van EHX te pakken, dat te modden, en er vervolgens grof geld voor te vragen...

Mijn punt is niet helemaal duidelijk, ook niet voor mezelf nu ik het zo lees :-?, maar ik vind het in ieder geval een hele rare zaak hoe een bedrijf R&D kosten maakt, en dat terug verdient plus een boterham, terwijl een Analogman (en talloze met hem), vrolijk een ontwerp "leent" en daar $275 voor vraagt tegen de €80 die je betaalt voor een EHX small clone. Tuurlijk is er wat gemod, maar het basisontwerp is toch echt niet van hem.

Blijft toch een moeilijk grijs gebied.



The main delay chip used in the pedal is no longer made (but we have hundreds in stock) and costs more than all the electronic components in most boutique effects (for example all the TS-808 tube screamer clones) so we can not sell these cheap.


Mijn god wat een gelul weer, boehoe 8 euro voor 1 chip :roll:, en met een voorraad van 100 chips zal ie ze vast niet voor die prijs ingekocht hebben (los van dat ik m voor een verkoop prijs heb gekocht)...

Mitch
7 november 2004, 21:30
Analogman is ook degene bij wie ik alleen maar 'overpriced' denk.
Zowel zijn fuzzface, comp, chorus....knet-ter-duur.

Robbert
7 november 2004, 21:38
Dit kan ik blijven herhalen natuurlijk, maar dat ga ik niet doen. Laatste keer: Analogman (bijvoorbeeld) doet dit fulltime. Hij heeft dus een huis te onderhouden, zijn vrouwtje, misschien kinderen. Auto, belasting, verzekeringen. Kosten voor R&D, afschrijving defecte onderdelen, website, afschrijving promotomateriaal (weggeef producten bijvoorbeeld), advertentiekosten.

Een willekeurige loodgieter berekend al 50 Euro voorrijkosten.

Wanneer Analogman niks verkoopt, heeft ie niks te vreten :D

Speeddemon
7 november 2004, 22:09
ja die website van hem zal 'm een flinke duit hebben gekost! :o :roll:
:seriousf:

(in '95 had men al vettere sites! :razz: )

Speeddemon
7 november 2004, 22:11
Wat mijn ervaring trouwens is, is dat de electronica een factor van (beetje overdreven) 1% maakt in de kosten. )
ligt er maar net aan WAT je maakt.

M'n Ibanez SM9 kloon heeft iets van 130 componenten!
een fuzzface 6 ofzo.

Mitch
7 november 2004, 22:18
Kan wel wezen Robbert, maar het blijft een hoge vraagprijs. Als hij er genoeg klanten mee krijgt: fijn voor hem, maar mij lokt hij er niet mee.
Ach ja, 50E voorrijkosten.....ik ben net zaterdag naar een vergadering van fysio's geweest en Achmea (grote verzekeraar) gaat waarschijnlijk volgend jaar 24,50 uitbetalen voor alle behandelingen, of die nou in de praktijk gedaan worden of aan huis. Als ik dus naar iemand toe ga, dan krijgt mijn baas 24,50E, ik krijg daar 2/3 van en daar gaat dan weer 1/3 van naar de fiscus. Leuk hè ? Voor een klus tussen de 40 en 50 minuten, incl. fietsen. En ik heb ook ook familie en huis te onderhouden...
Dan noem ik Analogman duur :wink:

H.Manback
8 november 2004, 01:46
Wat mijn ervaring trouwens is, is dat de electronica een factor van (beetje overdreven) 1% maakt in de kosten. )
ligt er maar net aan WAT je maakt.

M'n Ibanez SM9 kloon heeft iets van 130 componenten!
een fuzzface 6 ofzo.

Zeker zeker, maar die componenten zijn dan per stuk in de centen, paar IC'tjes van 50 cent ofzo, al met al kan je een hele lading van die shit kopen en ben je nog steeds in verhouding weinig geld kwijt aan de componenten. Nu noem je net 2 extremen, maar nou kan het ook niet veel simpeler dan een fuzz worden... Alleen zijn daar juist weer de transistoren vrij duur wat die 6 componenten toch nog op een niet verwaarloosbaar bedrag brengt :D

En inderdaad, Analogman kan dan wel lekker full time bezig zijn, z'n prijzen helpt ie er blijkbaar niet echt mee :roll:

Robbert
8 november 2004, 02:17
@ Seymour: Verzekeraars.. tja... ;) :D

@ Speedy: niet piepen, jij hebt niet eens een website, en die 37,50 Euro voor een gepaint doosje is gewoon afzetterij. :razz:
*bukt*

Speeddemon
8 november 2004, 03:13
@ Seymour: Verzekeraars.. tja... ;) :D

@ Speedy: niet piepen, jij hebt niet eens een website, en die 37,50 Euro voor een gepaint doosje is gewoon afzetterij. :razz:
*bukt*

there ya go!


Bewerkt

Negative K3 fan
8 november 2004, 10:22
ja ik vind het ook maar bullshit, dat binnenste van die everman pedalen enzo is pure oplichterij en dan zijn ze ook nog zo brutaal om de transistors enzo te schuren zodat je niet kunt zien wat voor component het is omdat ze bang zijn voor namaak. als je echt zo goed bent dan ben je niet bang voor zoiets.


misschien is dat ook wel een reden waarom al die boss pedaaltjes zon ontzettend ingewikkeld zijn.

BramVersteeg
8 november 2004, 11:09
[quote=Robbert]@ Seymour: Verzekeraars.. tja... ;) :D

@ Speedy: niet piepen, jij hebt niet eens een website, en die 37,50 Euro voor een gepaint doosje is gewoon afzetterij. :razz:
*bukt*

there ya go!

AUW! :-?

birt
8 november 2004, 11:15
in mijn fuzz zitten 16 componenten :wink:

Dirk_Hendrik
8 november 2004, 11:32
Remco,
Bespaar me dit soort plaatjes ajb.

Quink
8 november 2004, 11:45
Remco,
Bespaar me dit soort plaatjes ajb.

+1. Zit hier gvd op mijn werk. Ehhhhh, halllllllo collega. Nee, is gitaar forum. Neeejjj, GITAAR, heus. :oops: :oops:

http://smile.smilies.nl/443.gif http://smile.smilies.nl/443.gif

Speeddemon
8 november 2004, 12:46
sorry, kon het niet laten.

maar Robbert VROEG erom! :oops: :roll: :cool:

Robbert
8 november 2004, 13:02
Het vervelendste is dat ik het plaatje niet gezien heb. Ik heb er overigens wel een idee bij, dus de link PMmen hoeft dus ook niet zozeer :razz:

Mitch
8 november 2004, 13:42
Ik geloof niet dat ik wil weten wat ik 'gemist' heb. :-?

Dirk_Hendrik
8 november 2004, 13:57
Niets bijzonders. Ik geloofd dat het een foto was van iemand die z'n tentamencijfers trachtte te verhogen of anders een lastige patient bij de fysio.... :D

Speeddemon
8 november 2004, 13:58
Het vervelendste is dat ik het plaatje niet gezien heb. Ik heb er overigens wel een idee bij, dus de link PMmen hoeft dus ook niet zozeer :razz:
de termen 'rectaal' en 'vuist' zijn meer dan genoeg info. :lol:

Antal
8 november 2004, 14:04
ja ik vind het ook maar bullshit, dat binnenste van die everman pedalen enzo is pure oplichterij

Hoezo is dat oplichterij? Everman is juist 1 van die mensen die wel met originele ideeen komt!

BramVersteeg
8 november 2004, 14:10
Niets bijzonders. Ik geloofd dat het een foto was van iemand die z'n tentamencijfers trachtte te verhogen of anders een lastige patient bij de fysio.... :D

:seriousf:

Dirk_Hendrik
8 november 2004, 14:13
Wat mijn ervaring trouwens is, is dat de electronica een factor van (beetje overdreven) 1% maakt in de kosten. Electromechanische onderdelen (switch, pots, jacks) maken al een veel groter deel uit, maar het meeste is toch wel de behuizing en knoppen. Als je al gauw 10 euro kwijt bent voor een ongelakt 1590BB doosje (als je m al kan vinden zonder een berg verzendskosten te betalen), en knoppen toch altijd wel 1 euro minstens per stuk zijn, dan gaat het hard. Al dat kleine grut condensators generieke ICs kost geen drol.

Ik heb zelf een fuzz in elkaar geknutseld, en die was alleen duur vanwege de potmeters, stompswitch en die kloterige germanium transistoren... Scheelde ook al wel dat ik niet wist dat AC128s kopen zonder dat ze gematched zijn vragen om problemen is. Achteraf had ik gewoon gelijk japanse torren moeten halen, super consistente kwaliteit.

Als je 10 euro kwijt bent voor zo'n doosje moet je toch es naar de Conrad gaan. Scheelt er in elk geval al weer 3. Als je aan het eind van de rit dat kleine grut gaat optellen kan dat misschen in verhouding weinig zijn maar het tikt, afhankelijk van wat je bouwt, stevig door. Zeker als je, wat ik meestal wel doe, ook eens gaat kijken wat het kost als je al je meuk zou moeten kopen.



Op het moment ben ik bezig met een Small Clone bouwen (wacht nu al een tijdje op de print) en wat ik tot nu toe aan kosten heb gemaakt is vooral de MN3007 IC a 8 euro en de potmeters, jacks en een 6 standen schakelaar. Maar nog steeds is het bij lange na niet de $275 die je voor een analogman betaalt (echt, waar ze die bedragen vandaan halen :S).

Tuurlijk is het zo dat ze winst willen maken, alhoewel ik het toch een zeer dubieuze praktijk vind om een ontwerp van EHX te pakken, dat te modden, en er vervolgens grof geld voor te vragen...

Mijn punt is niet helemaal duidelijk, ook niet voor mezelf nu ik het zo lees :-?, maar ik vind het in ieder geval een hele rare zaak hoe een bedrijf R&D kosten maakt, en dat terug verdient plus een boterham, terwijl een Analogman (en talloze met hem), vrolijk een ontwerp "leent" en daar $275 voor vraagt tegen de €80 die je betaalt voor een EHX small clone. Tuurlijk is er wat gemod, maar het basisontwerp is toch echt niet van hem.


Mee eens. Dat je geld vraagt voor je custom ontwerp is prima maar de prijzen van Analogman hebben me altijd verbaast. Zeker die van de gewone huis tuin en keukenmods als 808 conversies etc.





The main delay chip used in the pedal is no longer made (but we have hundreds in stock) and costs more than all the electronic components in most boutique effects (for example all the TS-808 tube screamer clones) so we can not sell these cheap.


Mijn god wat een gelul weer, boehoe 8 euro voor 1 chip :roll:, en met een voorraad van 100 chips zal ie ze vast niet voor die prijs ingekocht hebben (los van dat ik m voor een verkoop prijs heb gekocht)...

reconsider.
Ga eens op de site van Smallbear electronics kijken naar de prijzen van die 3207's in 100 stuks prijzen. Dat is ook geen 8 euro meer.



qty 25 50 100
MN3207 $3.25 $2.75 $1.75


En dan is Smallbear nog een retailer. Inventory dealers a la USbid gaan bij 1000 stuks prijzen nog veel lager. Enne, by the way, Belling www.belling.com.cn Maakt weer BBD's. Samengevat, met z'n gehuil probeert Analogman z'n business te redden terwijl die door het groeien van internet moeilijker wordt.

Quink
8 november 2004, 14:17
Niets bijzonders. Ik geloofd dat het een foto was van iemand die z'n tentamencijfers trachtte te verhogen of anders een lastige patient bij de fysio.... :D

Slokdarmonderzoek via een omweg..... :o eewww

Speeddemon
8 november 2004, 14:24
The main delay chip used in the pedal is no longer made (but we have hundreds in stock) and costs more than all the electronic components in most boutique effects (for example all the TS-808 tube screamer clones) so we can not sell these cheap.


Mijn god wat een gelul weer, boehoe 8 euro voor 1 chip :roll:, en met een voorraad van 100 chips zal ie ze vast niet voor die prijs ingekocht hebben (los van dat ik m voor een verkoop prijs heb gekocht)...

reconsider.
Ga eens op de site van Smallbear electronics kijken naar de prijzen van die 3207's in 100 stuks prijzen. Dat is ook geen 8 euro meer.



qty 25 50 100
MN3207 $3.25 $2.75 $1.75

D_H, dat bedoelde H.Manback juist!

Dat Analogman doet alsof die 100 chips voor hem zo duur waren, terwijl ie ze juist groot heeft ingekocht, en daardoor helemaal geen $5-10 prijsverhoging rechtvaardigen.

Dirk_Hendrik
8 november 2004, 15:09
I know, Ik vraag em alléén z'n perspectief nog een stukje verder door te trekken.

Mitch
8 november 2004, 19:03
Zeg, nog even over Analogman. Ondanks zijn prijsstelling heeft de beste man geen geld voor een beetje normale kapper getuige de volgende foto:

(Mike links, rechts de man van Pigtronix)
http://www.analogman.com/graphics/pig2s.jpg


:soul:

birt
8 november 2004, 19:25
ze hebben wel dezelfde schoentjes, een boetiektrend?? :D

Rewind
8 november 2004, 19:52
Kan wel wezen Robbert, maar het blijft een hoge vraagprijs. Als hij er genoeg klanten mee krijgt: fijn voor hem, maar mij lokt hij er niet mee.
Ach ja, 50E voorrijkosten.....ik ben net zaterdag naar een vergadering van fysio's geweest en Achmea (grote verzekeraar) gaat waarschijnlijk volgend jaar 24,50 uitbetalen voor alle behandelingen, of die nou in de praktijk gedaan worden of aan huis. Als ik dus naar iemand toe ga, dan krijgt mijn baas 24,50E, ik krijg daar 2/3 van en daar gaat dan weer 1/3 van naar de fiscus. Leuk hè ? Voor een klus tussen de 40 en 50 minuten, incl. fietsen. En ik heb ook ook familie en huis te onderhouden...
Dan noem ik Analogman duur :wink:

In het Nederlands Congres Centrum? Hehe, was mooi geluid hè, iedereen was goed verstaanbaar :) heb ik weer effe mooi gedaan :razz:

H.Manback
8 november 2004, 20:09
I know, Ik vraag em alléén z'n perspectief nog een stukje verder door te trekken.

Ummm, dat snap ik :roll:

Ik bedoelde het zo -> Als ik als jan met de pet op een electronica winkel binnen kan lopen en 1 chip voor 8 euro kan kopen, dan is de inkoop prijs al gauw 4, en in bulk zit je zoals je zegt idd al gauw veel lager.
En ja je hebt gelijk als je het gaat optellen valt het wel tegen, maar als je zoals die bouwers de hele tijd bouwt, koop je je weerstanden ook niet per stuk natuurlijk, gewoon een rol van 100 kopen en je bent klaar.

O trouwens, dat van die doosjes bij conrad halen is idd geen slecht idee. Jammer genoeg bouw ik niet regelmatig genoeg om gelijk 4 van die dingen te kopen en verzendskosten uit te sparen :-(, maar evengoed bedankt.

het ging trouwens om de MN3007 :razz:


Zeg, nog even over Analogman. Ondanks zijn prijsstelling heeft de beste man geen geld voor een beetje normale kapper getuige de volgende foto:

(Mike links, rechts de man van Pigtronix)
http://www.analogman.com/graphics/pig2s.jpg


:soul:

Bwahahaha :lol: ik heb ff nagevraagd, en dit is de kapster van de beste man (ook boutique)

http://www.talent99.freeserve.co.uk/images/wigs-foxxy-brown.jpg

Speeddemon
8 november 2004, 20:27
Ik moet zeggen dat Mike Fuller van alle boutique bouwers het minst nerdy eruit ziet.

(heb foto's gezien van Zvex, Keeley, Indyguitarist (geek alert!) en nu Mike Stoika)

Wat die weerstanden betreft, idd, ik heb ze onlangs per 100 gekocht!
1% metaalfilm wordt dan ipv 5-10 cent ineens 1,5 cent p.s. :cool:

Robbert
8 november 2004, 21:38
En een tshirt van Zvex, woohoo!

birt
8 november 2004, 21:42
En een tshirt van Zvex, woohoo!

wacht maar tot jullie met hot wire audio t-shirts en sic effects t-shirts rondlopen :D

Dirk_Hendrik
8 november 2004, 22:03
Ik moet zeggen dat Mike Fuller van alle boutique bouwers het minst nerdy eruit ziet.

(heb foto's gezien van Zvex, Keeley, Indyguitarist (geek alert!) en nu Mike Stoika)


gawd wat een inkopper! Dit was speedy voordattie effecten ging knutselen! Hij heeft nu bijna geen haar meer!

http://members.lycos.nl/movingneedles/hpbimg/Remco-05.jpg

@ Hanback,
De 3207 is de low voltage low noise versie van de 3007 en heeft dus verreweg de voorkeur.

Speeddemon
8 november 2004, 22:14
Je kan veel zeggen over die foto, maar niet dat ik er nerdy uit zie. :razz:

birt
8 november 2004, 22:37
hahahaha :D

das idd niet nerdy nee... maar ook niet bepaald gewoontjes :P

Mitch
8 november 2004, 22:43
Nee, je haalt het niet bij Robert Keeley inderdaad :D
http://www.rivercityrockets.com/KeeleyPics/RobertKeeley.jpg


Links Zach van Z Vex en rechts Ryan van Toadworks:

http://www.virtualtoad.com/images/namm/2004winter/toadandzvex.jpg

Valt dan nog een soort van mee...



Anyway, Rewind, dat was inderdaad het NCC. Dat beeld was k*t trouwens ! De sprekers stonden direct voor het projectie scherm, waardoor hun achtergrond op het scherm veel meebewoog (achtergrond werd achtergrond zeg maar.... heel irritant).

Speeddemon
8 november 2004, 23:41
zoals Keeley zit ik nu ook vaak;
slecht gekleed, ongeschoren, bak koffie, soldeerdampen.... :oops:

volgens mij zakt m'n IQ met 3 punten (van de 142 volgens BNN :cool: )
bij elk pedaal dat ik maak... :o

(oh wacht, vandaag was ik pimpin' gekleed!)

H.Manback
9 november 2004, 00:41
@ Hanback,
De 3207 is de low voltage low noise versie van de 3007 en heeft dus verreweg de voorkeur.

Godver, waarom kom ik dat soort dingen niet te weten voor ik m'n spullen koop :angry:

Scheelt het nou echt een bak in de noise in een small clone, ik weet dat de dingen als een bron van ruis bekend staan :roll: (gelukkig heb ik een ic voetje voor de delay chip, dus kan ik het gewoon wisselen als ik er niet blij mee ben)

Mitch
9 november 2004, 19:46
zoals Keeley zit ik nu ook vaak;
slecht gekleed, ongeschoren, bak koffie, soldeerdampen.... :oops:

volgens mij zakt m'n IQ met 3 punten (van de 142 volgens BNN :cool: )
bij elk pedaal dat ik maak... :o

(oh wacht, vandaag was ik pimpin' gekleed!)

Met je zelf reflectie alles goed verder ?
:D

Rutger
12 november 2004, 14:19
En deze dan:


http://hem.passagen.se/bjorneborghk/bilder/disk3/bjorn%20juhl.JPG

Björn Juhl (BJFE pedalen)

Quink
12 november 2004, 14:34
Björn Juhl (BJFE pedalen)

:o Krijg heel erg de neiging om drie speklappen, een ons achterham, pondje gehakt en twee biefstukjes te bestellen. :???:


:D

Robbert
12 november 2004, 14:43
En een meter bier..

Quink
12 november 2004, 14:52
En een meter bier..

Één???

Dirk_Hendrik
28 februari 2005, 10:40
Ik trap em weer eens omhoog. Dit wordt te erg!

http://cgi.ebay.com/ws/eBayISAPI.dll?ViewItem&category=41418&item=7304618041&rd=1

http://i23.ebayimg.com/02/i/03/87/a2/f3_1_b.JPG
http://i15.ebayimg.com/02/i/03/87/af/cf_1_b.JPG
http://i24.ebayimg.com/01/i/03/87/6a/9e_1_b.JPG

Nielsje
28 februari 2005, 12:04
Jezus!

starting bid 50 dollar, buy it now 105?!?!?

en slordig bah

en was het niet zo dat ledjes en fuzzjes eigenlijk nooit helemaal fijn samengaan?

maar die finish, die is wel bruut :P

Rutger
28 februari 2005, 12:16
Maar kijk: er zit wel een geel LED-je op, en dat is erg zeldzaam. ;)

Speeddemon
28 februari 2005, 12:30
Maar kijk: er zit wel een geel LED-je op, en dat is erg zeldzaam. ;)
oh really? :cool: :roll:

Dirk_Hendrik
28 februari 2005, 12:32
uhuh. Dat moet.
Als het een blauwe Led is dan is het een boetiekpedaal. Met een gele waaeschijnlijk niet..... :roll:

Speeddemon
28 februari 2005, 12:44
uhuh. Dat moet.
Als het een blauwe Led is dan is het een boetiekpedaal. Met een gele waaeschijnlijk niet..... :roll:
doe mij dan maar een mooi afgewerkt pedaal met gele LED. 8-)

http://img.photobucket.com/albums/v700/hotwireaudio/Migboost3st.jpg

Robbert
28 februari 2005, 12:47
Zou Mike em nog gemaild hebben.. (C) Fulltone?


btw.


http://scholte.nu/pedals/hotwire.jpg

Kiss it!

:D

Mitch
28 februari 2005, 13:54
Ja, maar hij is wel PTP !
Wel gepunnikt i.p.v. gesoldeerd, maar toch !


:D

Antal
28 februari 2005, 14:20
Te bizar! Als je 1 keer met dat ding rammelt heb je kortsluiting :-?

H.Manback
28 februari 2005, 15:20
Maaarrrrrrr 1 ding is wel goedgekeurd






















Geen witte ring onder de switch 8-)

H.Manback
28 februari 2005, 15:25
This is classic true point to point wiring, hanging gardens style (it's sturdier then it looks) so you don't loose any sound in bad PCB traces...

:lol: :lol: (shit forum, sinds wanneer begeeft ook de bewerk knop het)

Robbert
28 februari 2005, 21:42
Te bizar! Als je 1 keer met dat ding rammelt heb je kortsluiting :-?

Inderdaad helemaal geen bescherming in die 70's fuzz... lekker fout :D