PDA

View Full Version : Powerbrakes



BLOK182
28 mei 2002, 17:05
Ik heb iets gelezen dat je een (zware) versterker ook aan een powerbrake (zo heet dat bij marshall, misschien zijn er nog andere) kan hangen zodat je een mooi buizengeluid hebt maar toch niet je trommelvliezen opblaast. Mijn vraag is, werkt zoiets nou echt (heb je een goed geluid) en wat kost zoiets?

Moonchild
28 mei 2002, 17:23
het geluid is minder dan op echt volume, maar je buizen kunnen wel lekker oversturen, en dat is altijd nog veel beter dan laag volume

Lacrymosa
28 mei 2002, 19:37
Het laat je versterker wel even goed klinken dan als ie loeihard staat, alleen moet je er wel bij bedenken dat je speaker eigenlijk ook pas goed gaat klinken als ie wat harder staat. Dus is het niet helemaal het zelfde.

CheerS!!

Frusciante
28 mei 2002, 20:04
powerbrakes kunnen idd goede noodzakelijk kwaad objecten zijn. naast de marshall powerbrake die ik persoonlijk niet goed vindt hebben koch (loadbox) en THD (hotplate ) ook een powersoak in productie. check de reviews at harmony central. het geluid wordt altijd ! gekleurd maar dit hoeft niet negatief te zijn. speakers worden door een soak idd minder belast en kunnen daardoor minder gaan klinken. hoe lager het wattage / weerstand van de speakers zoals vintage 30 of greenbacks (25 watt) de beter de sound in vergelijking is met bijv. 75w selections bij een gesoakte situatie. maar goed een buizen amp klinkt nog steeds het beste zonder soak en op standje 9.

Raffel
30 mei 2002, 13:17
men noemt dat een power attenuator

pimmetje
30 mei 2002, 14:03
Die dingen zijn geloof ik vrij prijzig... je bent zo E300 of E400 lichter (dacht ik). Ik ben blij dat-ie in m'n kochie al zat ingebouwd. Hij is zo nu en dan namelijk wel handig. Ook al is 't geluid niet helemaal zoals hij 'echt' opengedraaid klinkt.

aadplagiaat had een tijdje terug een schemaatje getekend van een paar weerstanden in parallel/serie schakeling, waarmee je 'tzelfde bereikt (alleen niet regelbaar)... je kan de zoekfunctie ff proberen.

Lacrymosa
30 mei 2002, 17:23
Et is idd een kwestie van 3 25watt weerstanden van 8,2 ohm, dan zet je er 2 serie en de ander zet je serie met je speaker en deze 2 groepen zet je parallel aan elkaar.
als je et nie snapt heeft aat wel een schematje voor je op zn site staan, het werkt trouwens nog goed ook, alleen zijn die 25watt weerstanden redelijk prijzig (maar dan praat je nog maar over 6 euro per stuk)

dusuh........knutselse
(het is niet zo moeilijk, als je een beetje kan solderen)

CheerS!!

Dude
3 juni 2002, 16:57
kan iemand mischien even de link geven naar die website

Lacrymosa
3 juni 2002, 19:25
probeer de zoekfunctie zou ik zeggen

CheerS!!