PDA

View Full Version : Wat is de functie hiervan?



prs
3 november 2004, 23:30
Test

prs
3 november 2004, 23:30
Misschien een hele stomme vraag maar wat is de functie van het gebruiken van een voorversterker (laten we als voorbeeld een sansamp pakken), en een buizentop? Is dat niet dubbelop?
Heeft die voorversterker misschien invloed op de effectprocessor?

Excuses als ik een domme vraag stel maar ben een NooB op dit gebied

BeeJee
4 november 2004, 01:56
Je kunt bovenop een top altijd een pre-amp gebruiken. Ook al zit er in een top zelf ook al een pre-amp. Je moet alleen opletten dat je het signaal van bijv. de sansamp dan niet te hard instuurt in de input van je top.
Een pre-amp heeft geen invloed op je effectprocessor, maar andersom wel uiteraard. Met je effecten kleur je dus het signaal van je (pre)amp.
Wat bij een apparaat als een sansamp ook een optie is, is om de 'gitaar input' van je top over te slaan. Je prikt je sansamp dan in de return van je effectloop van je top. In die situatie gebruik je van je top alleen de eindtrap (poweramp) en prik je je gitaar in de input van de sansamp. Je krijgt dan een ander geluidskarakter dan wanneer je alleen je top gebruikt, omdat je een andere voorversterker rechtstreeks in de eindtrap van je top stuurt.
Dus samenvattend kun je met een extra pre-amp (want in je top zit ook al een pre-amp) je arsenaal aan geluiden uitbreiden, of evt. de pre-amp in je top (als die niet naar je smaak is) 'vervangen'.

Beetje duidelijk?

:wink:

Epic
4 november 2004, 09:42
Overigens is die tweede optie wel het meest gebruikt, ik ken weinig gitaristen die twee pre-amps na elkaar gebruiken (dus de preamp in de input van de top).

De meeste tops hebben een effects return of poweramp-in connector, zo kan je dus een andere voorversterker gebruiken.

prs
4 november 2004, 12:15
Ja zo is het duidelijk dank je.
nog een vraagje, als de top dan als eindversterker (poweramp) dient, wat kun je dan allemaal met die top nog instellen? Ook gewoon alle functies van die de top te bieden heeft, of alleen het volume ofzo?

Dank je!

.ChiefRebelAngel.
4 november 2004, 12:19
meestal kan je op een eindtrap alleen het master volume regelen, plus vaak ook een beperkte toonregeling bestaande uit een pressence en/of resonance knop
dit verschilt echter van merk tot merk...

prs
4 november 2004, 12:19
Ok bedankt! dat was een snelle reactie...

prs
6 november 2004, 20:00
Maakt het eigenlijk in klank veel uit als je een aparte voorversterker gebruikt, en je top dan als eindversterker gebruikt, met of zonder buizen?
Klinkt een eindversterker met buizen veel beter dan een transistor?

mijnechtenaamisalvergeven
8 november 2004, 08:48
Klinkt een eindversterker met buizen veel beter dan een transistor?

Ik vind van wel. Buizen klinken naar mijn mening veel warmer.

BramVersteeg
8 november 2004, 11:07
Klinkt een eindversterker met buizen veel beter dan een transistor?

Ik vind van wel. Buizen klinken naar mijn mening veel warmer.

Het klinkt in ieder geval anders. Voor veel mensen klinkt het beter(zoals voor mij :razz: ). Buizen 'leven' veel meer dan transitor versterkers.
Voor mij was m'n eerste buizenamp wel even wennen maar als je eenmaal gewend bent, wil je niet meer terug. :cool: