PDA

View Full Version : Jimmy Page



Morpheus
3 november 2004, 15:37
hey luitjes!
ik was van de week in mn vaste gitaartoko, sprak met een medewerker daar, en in het byzonder over de gitaar van jimmy page...

hij zei, dat hij met zijn les paul niet alleen de humbuckers kon splitsen, een procedure die mij bekend was, maar ook de pickups uit fase kon zetten, of juist in fase brengen, oid....heeft iemand enig idee wat dit precies is? ik nl niet.....

het was iets als de polariteit omdraaien..maar...wat HEB je daaraan dan?

bert k
3 november 2004, 16:12
Tegenfase is dat. Dat staat 1 pup met omgedraaide polariteit. Dat hoor je alleen als je twee pups tegelijk aan heb staan. Het klinkt dun en neuzig, beetje zoals een tussenstand bij een strat. Het signaal wordt wel wat zachter.

Morpheus
3 november 2004, 17:03
Tegenfase is dat. Dat staat 1 pup met omgedraaide polariteit. Dat hoor je alleen als je twee pups tegelijk aan heb staan. Het klinkt dun en neuzig, beetje zoals een tussenstand bij een strat. Het signaal wordt wel wat zachter.

en is dat iets dat je veel gebruikt? of beter: heb je er wat aan??

Mitch
3 november 2004, 17:12
Nee, nutteloos, Page gebruikte het ook nooit maar hij maakte wél de blits :D

Serieus: het geeft je, zoals al gemeld, de mogelijkheid om met je LP Strat-achtige klanken te produceren. Dat kon voor Page wel eens handig zijn aangezien hij niet zo heel vaak van gitaar wilde veranderen maar wel veel verschillende geluiden gebruikte.

Morpheus
3 november 2004, 17:14
Nee, nutteloos, Page gebruikte het ook nooit maar hij maakte wél de blits :D

Serieus: het geeft je, zoals al gemeld, de mogelijkheid om met je LP Strat-achtige klanken te produceren. Dat kon voor Page wel eens handig zijn aangezien hij niet zo heel vaak van gitaar wilde veranderen maar wel veel verschillende geluiden gebruikte.

heeft iemand enig idee hoeveel t kost om een gewone standaard les paul te tweaken tot een page gitaar? dus ook met die omgekeerde polariteit en gesplitste humbuckers??

Morpheus
3 november 2004, 17:14
Nee, nutteloos, Page gebruikte het ook nooit maar hij maakte wél de blits :D

Serieus: het geeft je, zoals al gemeld, de mogelijkheid om met je LP Strat-achtige klanken te produceren. Dat kon voor Page wel eens handig zijn aangezien hij niet zo heel vaak van gitaar wilde veranderen maar wel veel verschillende geluiden gebruikte.

heeft iemand enig idee hoeveel t kost om een gewone standaard les paul te tweaken tot een page gitaar? dus ook met die omgekeerde polariteit en gesplitste humbuckers??

bert k
3 november 2004, 17:57
Dat kost je een extra schakelaar. Of, als je niet wil boren, een push-pull pot. En dan natuurlijk goed aansluiten :D

Morpheus
3 november 2004, 19:21
Dat kost je een extra schakelaar. Of, als je niet wil boren, een push-pull pot. En dan natuurlijk goed aansluiten :D

dus..als ik het LAAT doen...ben ik maximaal 200 euro kwijt? lees ik dat goed?? (dan heb ik t over splitsen en polariteit omdraaien he...) das echt dan superbruut!!!

Mitch
3 november 2004, 19:25
Dan moeten je humbuckers daar wel voor geschikt zijn, er is vieraderig draad voor nodig als ik me wel herinner.
Het splitsbaar laten maken van je hums kan ik je van harte aanraden, dat maakt je echt een stuk flexibeler. Uit fase laten zetten...tja....mij heeft het nooit geboeid, maar goed. De Gibson LP Jimmy Page is wel één van de meest geile LP's ooit. Eenvoudig, maar zoooooo stijlvol in dat honeyburst.

Morpheus
3 november 2004, 19:32
Dan moeten je humbuckers daar wel voor geschikt zijn, er is vieraderig draad voor nodig als ik me wel herinner.
Het splitsbaar laten maken van je hums kan ik je van harte aanraden, dat maakt je echt een stuk flexibeler. Uit fase laten zetten...tja....mij heeft het nooit geboeid, maar goed. De Gibson LP Jimmy Page is wel één van de meest geile LP's ooit. Eenvoudig, maar zoooooo stijlvol in dat honeyburst.

bij mijn weten kunnen de pickups van gibson dat wel.....

ik zit nu dus ook HEEEEEEL erg te twijfelen opeens tussen deze les paul en een paul reed smith custom 24...

welke zouden jullie nemen voor rock en metal? die PRS of een gibson les paul standard honeyburst? :oops:

Morpheus
3 november 2004, 19:32
Dan moeten je humbuckers daar wel voor geschikt zijn, er is vieraderig draad voor nodig als ik me wel herinner.
Het splitsbaar laten maken van je hums kan ik je van harte aanraden, dat maakt je echt een stuk flexibeler. Uit fase laten zetten...tja....mij heeft het nooit geboeid, maar goed. De Gibson LP Jimmy Page is wel één van de meest geile LP's ooit. Eenvoudig, maar zoooooo stijlvol in dat honeyburst.

bij mijn weten kunnen de pickups van gibson dat wel.....

ik zit nu dus ook HEEEEEEL erg te twijfelen opeens tussen deze les paul en een paul reed smith custom 24...

welke zouden jullie nemen voor rock en metal? die PRS of een gibson les paul standard honeyburst? :oops:

1959SLP
3 november 2004, 20:25
ik zit nu dus ook HEEEEEEL erg te twijfelen opeens tussen deze les paul en een paul reed smith custom 24...

welke zouden jullie nemen voor rock en metal? die PRS of een gibson les paul standard honeyburst? :oops:

die keuze is niet zo moeilijk. de LP standard light honeyburst natuurlijk. Bij de keuze tussen PRS custom22 en die LP wordt het wat gecompliceerder. Voor mij gelukkig niet want die 1e heb ik al 8-)

Morpheus
3 november 2004, 20:38
ik zit nu dus ook HEEEEEEL erg te twijfelen opeens tussen deze les paul en een paul reed smith custom 24...

welke zouden jullie nemen voor rock en metal? die PRS of een gibson les paul standard honeyburst? :oops:

die keuze is niet zo moeilijk. de LP standard light honeyburst natuurlijk. Bij de keuze tussen PRS custom22 en die LP wordt het wat gecompliceerder. Voor mij gelukkig niet want die 1e heb ik al 8-)

haha ok, jij je zin;) een custom 22.....welke dan?

en waarom nie de 24 dan? die heeft 24 frets, lijkt mij veelzijdiger...

1959SLP
3 november 2004, 21:34
Welke custom22? welke je maar wilt. Ik heb mijnes op bestelling laten bouwen. Uitgangspunt was de standard maar dan met maple top en aangepaste neckshape.
Waarom niet de 24 frets? omdat de 22 frets veel vetter klinkt, kortom, ik moest een goeie vervanger voor mijn LesPaul hebben........AND SHE DAMN SURE IS!!! 8-)

Morpheus
3 november 2004, 21:51
Welke custom22? welke je maar wilt. Ik heb mijnes op bestelling laten bouwen. Uitgangspunt was de standard maar dan met maple top en aangepaste neckshape.
Waarom niet de 24 frets? omdat de 22 frets veel vetter klinkt, kortom, ik moest een goeie vervanger voor mijn LesPaul hebben........AND SHE DAMN SURE IS!!! 8-)

1: waarom vin je 22 frets vetter klinken dan 24?
2: is ze een goeie vervanger, of is klinkt (en wellicht speelt) de les paul toch vetter??

Morpheus
3 november 2004, 21:51
Welke custom22? welke je maar wilt. Ik heb mijnes op bestelling laten bouwen. Uitgangspunt was de standard maar dan met maple top en aangepaste neckshape.
Waarom niet de 24 frets? omdat de 22 frets veel vetter klinkt, kortom, ik moest een goeie vervanger voor mijn LesPaul hebben........AND SHE DAMN SURE IS!!! 8-)

1: waarom vin je 22 frets vetter klinken dan 24?
2: is ze een goeie vervanger, of is klinkt (en wellicht speelt) de les paul toch vetter??

1959SLP
3 november 2004, 22:11
1. kortere mensuurlengte;
2. is zeker een goeie vervanger maar er gaat toch niks boven een LP Standard met 496R & 500T PÙ`s. Zeker voor de stijlen die ik erop speel (bluesrock, hardrock, heavy metal). PRS heeft weer wat voordeel als je ook wilt shredden.

Morpheus
3 november 2004, 22:18
1. kortere mensuurlengte;
2. is zeker een goeie vervanger maar er gaat toch niks boven een LP Standard met 496R & 500T PÙ`s. Zeker voor de stijlen die ik erop speel (bluesrock, hardrock, heavy metal). PRS heeft weer wat voordeel als je ook wilt shredden.

je doelt daarmee zeker op de tremolo?

tja...idd, de les paul standard trekt mij ook HEEEEEEL erg aan...maar dan ga ik naar de gitaarbouwer, om er een pushpullpot in te zetten, zodat ik de hums kan splitsen, en die fase kan omkeren...a la page....MIJN IDOOOL!!!!!!!;)

1959SLP
3 november 2004, 22:25
[quote=1959SLP]1. kortere mensuurlengte;
2. is zeker een goeie vervanger maar er gaat toch niks boven een LP Standard met 496R & 500T PÙ`s. Zeker voor de stijlen die ik erop speel (bluesrock, hardrock, heavy metal). PRS heeft weer wat voordeel als je ook wilt shredden.


je doelt daarmee zeker op de tremolo?
Dat niet direct. Voornamelijk de goeie bereikbaarheid in de hogere regionen......en idd, de prs-tremolo is klasse, ontstemd geen milimeter.


...a la page....MIJN IDOOOL!!!!!!!;)
Vertel mij wat :lol: Pagey rulez!!!!! 8-)

Morpheus
3 november 2004, 22:39
[quote=1959SLP]1. kortere mensuurlengte;
2. is zeker een goeie vervanger maar er gaat toch niks boven een LP Standard met 496R & 500T PÙ`s. Zeker voor de stijlen die ik erop speel (bluesrock, hardrock, heavy metal). PRS heeft weer wat voordeel als je ook wilt shredden.


je doelt daarmee zeker op de tremolo?
Dat niet direct. Voornamelijk de goeie bereikbaarheid in de hogere regionen......en idd, de prs-tremolo is klasse, ontstemd geen milimeter.


...a la page....MIJN IDOOOL!!!!!!!;)
Vertel mij wat :lol: Pagey rulez!!!!! 8-)

en wat raad je mij dan aan, als eerste ECHTE, SERIEUZE, rock/metal/bluesgitaar? evvan uitgaande dus dat de LP mn jongensdroom is en mijn favo bands iron maiden,metallica, led zeppelin en children of bodom zijn....anders destium raadde aan prs....jij?

1959SLP
4 november 2004, 06:45
Als ik jouw beide threads zo lees kan ik maar tot 1 conclusie komen: de Gibson LesPaul Standard. Zeker als t ook nog eens jouw jongensdroom is. Je kunt wel van allerlei ander spul gaan aanschaffen, maar uiteindelijk kom je toch weer bij die jongensdroom uit. Het onnodig uitgegeven geld, totdat je je jongensdroom hebt verwezenlijkt, kun je maar beter besteden aan de rest van je gear, een degelijke amp bijvoorbeeld.

Verder levert het prijsverschil tussen PRS en GLP je al gauw tussen de 1 a 2 duizend euro op. Een mooi begin om de rest van je gear "top" te krijgen.

Belangrijkste van alles: kies voor de gitaar waar je verliefd op bent en kijk hier niet op een gulden. Heb ook een beetje geduld totdat je de juiste plank bent tegengekomen en koop niet iets wat er op lijkt.

butters
4 november 2004, 15:22
1. kortere mensuurlengte;
2. is zeker een goeie vervanger maar er gaat toch niks boven een LP Standard met 496R & 500T PÙ`s. Zeker voor de stijlen die ik erop speel (bluesrock, hardrock, heavy metal). PRS heeft weer wat voordeel als je ook wilt shredden.


het is toch niet omdat een gitaar 24 frets heeft dat ze daarom een langere mensuur heeft? de neck pickup verschuift dan wel naar de brug toe, dat zal wel invloed hebben op de klank. correct me if i'm wrong

bert k
4 november 2004, 15:28
Dat kost je een extra schakelaar. Of, als je niet wil boren, een push-pull pot. En dan natuurlijk goed aansluiten :D

dus..als ik het LAAT doen...ben ik maximaal 200 euro kwijt? lees ik dat goed?? (dan heb ik t over splitsen en polariteit omdraaien he...) das echt dan superbruut!!!
Voor 200 euro heb je je echt laten naaien... :-D Eens kijken, twee push pull pots, 10,- per stuk, is 20. Uurtje werk, 25 euro, dus samen 50 euro max.

1959SLP
4 november 2004, 15:37
@ Butters; je hebt gelijk maar feit blijft dat een kortere mensuurlengte een vetter geluid geeft. Ter info: alle standaard PRS modellen hebben een scale van 25", Santana II & III modellen 24,5"

Wormaap
4 november 2004, 16:36
@ Butters; je hebt gelijk maar feit blijft dat een kortere mensuurlengte een vetter geluid geeft. Ter info: alle standaard PRS modellen hebben een scale van 25", Santana II & III modellen 24,5"
Ben ik't niet helemaal mee eens :P
Als je lager gaat stemmen is een wat langere mensuur wel zo fijn eigenlijk. Op m'n (Epi) LP hangen de snaren me op de knieën als ik in D stem (met 9's :P) terwijl't op m'n Model 6 prima gaat (24.75 vs 25.5)
Nu heb ik op de M6 wel 10s hangen maar't mag duidelijk zijn dat dit ook het geval geweest zou zijn met 9s

1959SLP
4 november 2004, 17:04
hmmm :???: ....heb dezelfde scales thuis gehad, LP 24-3/4 en JEM 25,5 maar ik kom toch niet tot dezelfde conclusie. Met een langere scale heb je toch meer spanning bij dezelfde toonhoogte?

Wormaap
4 november 2004, 21:13
Mja dat is toch precies wat ik zeg? Als je lager stemt is een langere mensuur stukken prettiger, omdat je dan'n hogere spanning op de snaren hebt.

Mitch
4 november 2004, 22:58
...of je kan nog dikkere snaren nemen op een kortere mensuur en toch veel speelgemak hebben. Mijn persoonlijke keuze !
Maar goed, als een LP toch ook een jongensdroom is, Page je held: niks geen rationeel gezeik, gáán voor die honeyburst LP !!!!!!!!!!!!!!!!!!

nickbongers
8 november 2004, 23:05
heeft er mss iemand een schematje hiervan? aangezien ik toch wel ff wil zien of mijn lp niet aan een upgrade toe is.

edit: of alleen de coilsplit? gewoon wat ik precies aan moet passen aan die bedrading. ben nl niet zon held met dat soort dingen.

Joop M
8 november 2004, 23:17
heeft er mss iemand een schematje hiervan? aangezien ik toch wel ff wil zien of mijn lp niet aan een upgrade toe is.

edit: of alleen de coilsplit? gewoon wat ik precies aan moet passen aan die bedrading. ben nl niet zon held met dat soort dingen.

Schema's,
http://members.lycos.nl/ajgp/wiringNL.html

Grz Joop

Josdevos
8 november 2004, 23:23
bij mijn weten kunnen de pickups van gibson dat wel.....

ik zit nu dus ook HEEEEEEL erg te twijfelen opeens tussen deze les paul en een paul reed smith custom 24...

welke zouden jullie nemen voor rock en metal? die PRS of een gibson les paul standard honeyburst? :oops:

Fout! De aftermarket Gibson pickups hebben 4 draden, maar de in de gitaren ingebouwde meestal maar 2.

Morpheus
8 november 2004, 23:41
bij mijn weten kunnen de pickups van gibson dat wel.....

ik zit nu dus ook HEEEEEEL erg te twijfelen opeens tussen deze les paul en een paul reed smith custom 24...

welke zouden jullie nemen voor rock en metal? die PRS of een gibson les paul standard honeyburst? :oops:

Fout! De aftermarket Gibson pickups hebben 4 draden, maar de in de gitaren ingebouwde meestal maar 2.

partitieel fout.

de gitaren die zo geleverd worden hebben 2 draden, de pickups die je in de winkel koopt hebben er 4. ik heb mn huiswerk wel gedaan hoor.

Josdevos
8 november 2004, 23:42
bij mijn weten kunnen de pickups van gibson dat wel.....

ik zit nu dus ook HEEEEEEL erg te twijfelen opeens tussen deze les paul en een paul reed smith custom 24...

welke zouden jullie nemen voor rock en metal? die PRS of een gibson les paul standard honeyburst? :oops:

Fout! De aftermarket Gibson pickups hebben 4 draden, maar de in de gitaren ingebouwde meestal maar 2.

partitieel fout.

de gitaren die zo geleverd worden hebben 2 draden, de pickups die je in de winkel koopt hebben er 4. ik heb mn huiswerk wel gedaan hoor.

Wat ik zei...

Slashhh
9 november 2004, 18:43
http://www.gibsoncustom.com/flash/home.htm

kun je zelfs een interview bekijken van jimmy page met zijn gitaar, legt ie vrij wat uit over de speciale schakelaar etc 8-)

Mitch
9 november 2004, 20:03
Hartstikke bedankt voor de link ! Geweldig om 'm zo eens te horen babbelen over zijn #2 LP.
Ik wist niet dat er een 2e signature model was. Eerlijk gezegd vind ik het eerste model mooier. Gewoon twee pickup covers please !

Slashhh
9 november 2004, 20:29
yw 8-)

ik ben nu bezig naar t zoeken van een gibson les paul en als tie niet zoooo duur was wist ik t wel...

dat aparte schakelaartje waardoor ie meteen bluesiger klinkt maakt de lp gewoon af...hij gebruikte dat bij de opening van "since ive been loving you" voordat ie overschakeld en gedurende "tea for one" , ook voor akkordenwerk in no quarter (clean) etc etc....prachtige blues geluid en dan *CLICK* majestic hardrock geluid 8-)