PDA

View Full Version : Goede Vibe's



GuitarMaster
2 november 2004, 21:53
Ik ben al een tijdje op zoek naar een goede Vibe, alleen degene die ik gevonden heb zijn allemaal erg duur (allemaal 150 euro of duurder, wat ik te duur vind voor iets wat ik niet heel vaak gebruik). Wat is de beste vibe voor mijn geld? De goedkoopste (ook nog goedklinkende) die ik ben tegengekomen zijn de Dunlop univibe en de Voodoolab Microvibe.

Rutger
2 november 2004, 22:01
aaaaaaaaah

net mn Dunlop Univibe gemist, stond tot gister te koop voor E150,- :P

probeer 2dehands zou ik zeggen!

GuitarMaster
2 november 2004, 22:14
Wat is trouwens precies het verschil tussen een vibe, een chorus en een tremolo. Ik kan het eigenlijk alleen qua sound uit elkaar houden.

Jeroenvanhulsteijn
3 november 2004, 09:27
er staat ergens een vibe topic op gitaarnet. daarin worden redelijk wat vibes besproken, van duur naar wat betaalbaarder. ff de zoekfunctie gebruiken. ik heb zelf alleen de CM Tremovibe gehad. combinatie van tremelo en vibrato. tremelo is fluctuatie in geluidsnivo. chorus is fluctuatie in pitch en vibrato doet geloof ik allebei.

Mitch
3 november 2004, 10:18
Vibe is weer niet vibrato. Eigenlijk is Vibe een mengeling van tremolo, chorus en een snufje vibrato.
En ja, de goeie vibes zijn gewoon duur. De Fulltone is tot nu toe de beste die ik gehoord heb.

Jeroenvanhulsteijn
3 november 2004, 10:42
kijk es aan, weer wat geleerd :)

Antal
3 november 2004, 11:33
Maar dat de tremovibe geen vibe is heb ik je volgens mij al een paar keer verteld hoor :razz:

Jeroenvanhulsteijn
3 november 2004, 11:43
@antal...ja :razz: gatenkaas hierboven :)

Antal
3 november 2004, 12:18
Korsakov?????

Fuhgawz
3 november 2004, 14:28
De Voodoo Lab Vibe schijnt ook goed te zijn, heb ik me laten vertellen. Er zullen vast wel clips op de website staan.

Antoon
3 november 2004, 15:29
"Vibe" staat voor een kloon van de Unicord Univibe uit eind jaren 60 - begin jaren 70 (Shin-ei (?) uit Japan heeft 'm daarna ook nog even in productie gehad). In principe een 4 traps phaser, een variabel filter dus.

Tegenwoordig veel gekloond omdat de originelen richting $1000,- gingen opbrengen (doen ze ondanks de klonen in goede staat nog steeds trouwens)

Antoon
3 november 2004, 15:37
Was bedoeld als electronische simulatie van een met microfoons opgenomen Leslie box. De enige echte:

http://groups.msn.com/_Secure/0PAAjA7URNBMQ7CevS1JEOGH71qNVBuHfW2OfgSZ5XVUViqxjc TTZR0SxICgt*h42fa2O!*nEcVweVxxlpy5aqpc3564Rd0X5/univibe?dc=4675495938447438708

Mitch
3 november 2004, 16:26
"Vibe" staat voor een kloon van de Unicord Univibe uit eind jaren 60 - begin jaren 70 (Shin-ei (?) uit Japan heeft 'm daarna ook nog even in productie gehad).

Vogens mij zijn ze er nog steeds niet helemaal uit, want ik heb ook meerdere keren gelezen dat juist Shin-Ei de eerste was. Schimmige geschiedenis...
Het blijft een mooi effect, maar niet zo breed toepasbaar.

GuitarMaster
3 november 2004, 22:29
Ik denk dat ik maar doorspaar voor een Sweet Sound Mojovibe, check de samples op www.sweetsound.com, klinkt echt het beste van alle vibe's die ik tot nu toe heb gehoord.

ReinoutV
4 november 2004, 01:14
Tremolo is fluctuatie in geluidsniveau;
Vibrato is fluctuatie in pitch;
Chorus is vibrato + origineel signaal.

En een vibe is gewoon lekker waterig :).

P.S. de hendel die aan je gitaar zit hoort dus ook een vibrato te heten, naar zijn functie...

jpb
4 november 2004, 10:03
SOmmige 2-stage phasers (MXR; DOD) lijken erg op vibes. Is ook veel goedkoper.

Mitch
1 december 2004, 23:33
Deze maar even gebumpt, want ik heb pas gelezen in een geweldig boek over de geschiedenis van pedalen hoe het zat.
Het idee kwam van Univox, het Amerikaanse bedrijf, bekend van de fuzzes. De fuzzes lieten ze al maken door Shin-Ei, een Japans bedrijf dat een hoop spul bouwde onder een hoop verschillende merknamen als Jax, Apollo, Companion, Greco, Rands en het eigen merk Shin-Ei. (Na de Pedalendag door Barends wah en mijn fuzz-wah voorgoed in ieders geheugen gegrift :D).
Univox gaf Shin-Ei opdracht om het ding te ontwikkelen en te produceren. En dat werd dus de Uni-Vibe. Maar voor de goede orde: de ontwerper was dus Japanner, geen Yank. 8-)

V!N
2 december 2004, 02:50
Meneer Hendrix gebruikte de Shin-Ei versie. Ik heb eens m'n vibe [u]niet[u] in m'n koffertje gedaan en heb toen vibe uit "Shine On" van Pink FLoyd gedaan door langzaam de "rocker" van een (toen nog ongemodificeerde) Cry Baby heen en weer te doen. :)

Zo zie je maar weer, éérst de gitarist, daarna pas zijn zooi. :cool:

dejohan
2 december 2004, 10:43
Je kan van een Small stone een Univibe maken. Aangezien een small stone niet echt veel kost (+/- 70€ nieuw) is dat misschien een optie.

http://www.lynx.bc.ca/~jc/pedalsSmallStone.html

Lucky
2 december 2004, 11:57
ik gebruik ook mijn oude Phase90 voor vibe tones....maar voor de echte vibepurist is dit natuurlijk allemaal surrogaat.