PDA

View Full Version : wat nu?



jos zonder pet
2 november 2004, 20:15
ik speel zo'n jaartje bas nu en ik geraak een beetje uitgekeken op de punk liedjes die zowat heel de tijd hetzelfde zijn....
dus ik wil een nieuwe uitdaging...niets té moeilijk maar toch niet gewoon heel de tijd hetzelfde, wie weet enkele groepen/ liedjes/ oefeningen?

Equalizer
2 november 2004, 20:27
Wat is je muzieksmaak? Als bijv. de Peppers daaronder vallen zul je daar nog wel wat uitdaging vinden, het is in elk geval niet steeds hetzelfde.
Speel je met de vingers, met plectrum, kun je slappen, zoek je nummers op gehoor uit? Antwoord nee op een van de onderdelen van die vraag en je hebt weer een uitdaging.

jos zonder pet
2 november 2004, 20:48
nee ik kan niet slappen, hoe kan ik dat leren :razz: site? boek?

emielow
2 november 2004, 21:54
meppen op, en trekken aan de snaren

download higher ground maar s van de peppers. lekker simpel om mee te beginnen slappen

Equalizer
2 november 2004, 21:57
Les is het beste.. maar filmpjes van internet kunnen wel helpen denk ik. www.gazzbass.com en dan bij lessons ofzo? Maar da's wel echt de Mark King stijl, met je bas zo ongeveer tegen je kin.
Ik weet niet meer waar ik het zelf heb geleerd, ik kon het iig al voordat ik les nam (hoewel ik wel te hard slapte, snel afgeleerd die handel). Snelcursusje dan maar?

Let wel, dit is de basis-basis :razz:
De basis is dat je met je duim tegen de snaar slaat (polsbeweging!) waardoor de snaar tegen de frets klettert, waarbij je je duim ook meteen weer van de snaar laat wegstuiteren om de toon te laten doorklinken. Meestal doe je dit op de e en a snaren. Probeer subtiel te slappen, bekijk met welke krachtsdosering de snaar net niet tegen de frets komt en sla iets harder dan dat (klinkt beter en je sloopt je frets niet). Dit zal je het eerst op de e snaar lukken zonder dat de rest meeklinkt, daarna volgen de andere snaren.
Dan het poppen (meestal d en g snaar). Krom je wijsvinger om de snaar, trek hem naar boven en laat de snaar terugvallen op de toets. Resultaat: een droge tik, vervolgens klinkt de toon door. Doe ook dit niet al te hard (pops klinken sowieso al harder).
Dan beide technieken combineren in 1 polsbeweging. Naar beneden toe slappen, laten terugstuiteren en daarbij een pop meepakken.
bijvoorbeeld zo, met octaven:

g---------
d---2---2
a----------
e-0---0--
De e snaar slappen en de d snaar poppen (en snel met de linkerhand dempen zodat je een korte pop krijgt).
Dan kun je je richten op gedempte noten (de snaren dempen met de linkerhand en dan slappen of poppen, je hoort alleen een tik en geen noot), die kun je er mooi tussen gooien als verfraaiing. Der zijn nog meer manieren om gedempte noten te spelen en nog veel meer techniekjes, maar om dat allemaal over een forum uit te leggen..

Een bekend slapboek is Slap it! van Tony Oppenheim. Oja nu ik eraan denk, op http://www.basslobster.com kun je naast wat over-the-top filmpjes onder lessons nog goed beginmateriaal vinden.
Makkelijke slapnummers om mee te beginnen zijn Emergency on Planet Earth van Jamiroquai (geen idee of dit enigszins je smaak is) en Flying van Living Colour (zonder de meesterlijke variaties). Dan op naar Open your eyes van Guano Apes, Aeroplane en de Woodstock bassolo van de Peppers en The Dark van Anouk. Maar dan ben je al een stukkie verder.

Veel plezier ermee. En nogmaals les is wel het handigst.

ToolRulez
2 november 2004, 23:01
Wat de rest al zegt, les is toch wel heel handig als je wat extra vaardigheid wilt krijgen.

Verder zou ik willen toevoegen dat het volgens mij heel goed is als je zelf zonder meespelende muziek wat speelt. Zelf lijntjes verzinnen, bij voorkeur met metronoom, proberen in de groove te blijven, dat soort dingen. Je krijgt op die manier goed door welke noten mogelijk zijn als je iets speelt (in principe is alles mogelijk, maar ik weet niet of de rest van de band/het publiek het daarmee eens is :wink:).
Dit soort oefeningen zijn naar mijn mening veel beter en motiverender dan toonladdertjes spelen en dergelijken omdat je hiermee bezig bent met wat jíj lekker vindt klinken en met de ontwikkeling van jouw stijl. Als dit beter gaat zul je ook merken dat je soms ineens een uur verder bent terwijl je al de hele tijd op een bepaald themaatje aan het grooven bent.

Maar goed, vaag verhaal van mij! Veel succes ermee, ik hoop dat je er iets aan hebt.

Equalizer
2 november 2004, 23:52
Als dit beter gaat zul je ook merken dat je soms ineens een uur verder bent terwijl je al de hele tijd op een bepaald themaatje aan het grooven bent.
Ik ken het :)

Primitive
3 november 2004, 09:31
koop het boek: slap it

zeer goed om slappen te leren en als je het eenmaal uit hebt heb je het goed onder de knie

sickpunk
3 november 2004, 09:53
ik speel zo'n jaartje bas nu en ik geraak een beetje uitgekeken op de punk liedjes die zowat heel de tijd hetzelfde zijn....
dus ik wil een nieuwe uitdaging...niets té moeilijk maar toch niet gewoon heel de tijd hetzelfde, wie weet enkele groepen/ liedjes/ oefeningen?

als je punk leuk vind, ga dan wat meer de ska/punk kant op... loopjes van rancid, less than jake, reel big fish.... weer wat compleet anders dan je normale punk!

jos zonder pet
3 november 2004, 11:06
bedankt:)ik heb gisteren al heel wat geslapt (of poging tot) is idd wel heel leuk, zelfs men ma vindt het al goed klinken
ik heb vorig jaar les genomen, iedere week een half uur voor slechts 16€ voor het hele jaar!!:) gesubsidieerd door de overheid, maar nu is dat verhuisd naar ergens veel te ver weg en ben ik dus op zoek naar betaalbare lessen
btw,kost dat boek veel?

jos zonder pet
3 november 2004, 11:06
bedankt:)ik heb gisteren al heel wat geslapt (of poging tot) is idd wel heel leuk, zelfs men ma vindt het al goed klinken
ik heb vorig jaar les genomen, iedere week een half uur voor slechts 16€ voor het hele jaar!!:) gesubsidieerd door de overheid, maar nu is dat verhuisd naar ergens veel te ver weg en ben ik dus op zoek naar betaalbare lessen
btw,kost dat boek veel? ik kan wel geen noten lezen,in dat boek staan geen tabs zeker?

Equalizer
3 november 2004, 12:28
Ik heb zelf met les wel eens wat oefeningen uit Slap It gedaan, wel leuk. Maar (dit zei basswasp ook een keer ergens) het beperkt zich wel wat tot bepaalde techniekjes en bijna alles staat in E.

http://www.slapit.com

Onder 'examples' staan 3 voorbeeldjes met het geluid erbij, wel leuke ritmes. Ik heb het boek zelf niet.


bedankt:)ik heb gisteren al heel wat geslapt (of poging tot) is idd wel heel leuk, zelfs men ma vindt het al goed klinken
Ha cool :)