PDA

View Full Version : Zelfbouw advies gevraagd



general.failure
2 november 2004, 18:55
Hi furumers,

Omdat mijn zelfbouwgitaar nu zijn voltooing nadert, wil ik me nu gaan orienteren op het bouwen van een vette buizenbak.

Heeft iemand tips, links, schema's do's, don'ts ??

Ik dacht aan een stevige oefenversterker. (oefenen met band in oefenruimte, niet in de huiskamer).

Ik heb nu een 60W Yamaha FX-computerbak, en qua volume voldoet die. Hoeveel Watt vergelijkbaar voor een buizenversterker?
Ik heb begrepen dat dit nogal verschilt.

die Yamaha heeft een heleboel FX die ik eigenlijk nooit gebruik. de Gain-knop (tussen Clean en Vet) is eigenlijk alles...

We spelen stevige Rock, geen balads.

Er moet een effect uit en -in op zitten voor (ooit) leuke extra's

Wat is beter: Distortion ingebouwd of als los effect?

Andere belangrijke dingen vergeten?
Galmveren?

Ik ben wel handig en technisch en kan solderen etc, maar geen ervaring met lampen.

Het is bedoeld als hobby/leer-project, en niet om geld te sparen.


[--Deze draad begon ik eerst in forum "zelfbouw" maar mij werd geadviseerd hem hier te posten--]

matto
2 november 2004, 21:22
kijk eens op de site van de tube amp doctor (TAD) die biedt complete bouwkits aan.
Voor een vergelijkbaar volume met je transistorbak zou ik gaan voor een 25 tot 45 Watt buizenbakkie. :razz:

Daniël_san
4 november 2004, 15:01
Is misschien een voortrap van een MK2 en een Fender eindtrap misschien wat? De MK2 is vrij simpel namelijk.

bert k
4 november 2004, 15:23
Ik ben ook aan het rondkijken voor een leuk zelfbouwprojekt, en ik vind de Marshall 18 Watt een erg aantrekkelijk en goed te bouwen doosje. Veel info op www.18watt.com

Al
6 november 2004, 14:26
Heeft iemand tips, links, schema's do's, don'ts ??


Keus genoeg:

http://www.schematicheaven.com/

Al

EdJ
10 november 2004, 19:21
www.ax84.com