PDA

View Full Version : gitaar kopen voor zoon?



polle
2 november 2004, 12:31
Mijn zoon van 9 zou graag een elektrische gitaar hebben.
Hij heeft echter nog nooit gitaar gespeeld, maar zou evt wel lessen willen volgen.
Nu stel ik mij de volgende vragen:
Is dit een goeie leeftijd om met gitaar te beginnen,
zoja welke gitaar zou ik moeten kopen, (liefst niet te duur, want ik weet niet of hij zal volhouden) en bestaan er modellen speciaal voor kinderen (kleinere afmetingen) ?
Ik kan misschien nog net een stratocaster van een les paul onderscheiden, maar daar houdt mijn gitaarkennis op.
Wie weet raad? veel onder jullie zijn waarschijnllijk zelf op jonge leeftijd begonnen.

groetjes,

Polle

guvnor
2 november 2004, 12:44
Richwood heeft Strat modellen in junior formaat... Voor een 9 jarige zou dat moeten kunnen. Voor mijn zoon van 6 helaas nog net aan de grote kant. Ook voor de portemonnee zijn die gitaren vriendelijk.
Mocht gitaarspelen het niet echt worden dan is marktplaats.nl een goeie optie om tenminste een deel van het geld weer terug te vangen...

http://www.backandforth.nl/

of anders

http://www.muziekhandeljoosten.nl/index.html?lang=nl&target=d295.html&lmd=38258.447951

Anavrin
2 november 2004, 12:47
hoe jonger je begint hoe beter!!!
Omdat het ventje nog maar 9 is, raad ik zelf een shortscale gitaar aan, omdat de hals daarvan wat korter is, en de fretten dus dichter bij elkaar zitten, waardoor de spreiding van de vingers makkelijker gaat voor iemand met kleine handen. Ik heb dan zelf een Fender Mustang, Jaguar of Jagstang in gedachten, waarbij de Jagstang een mix is van de Mustang en de Jaguar (en waarschijnlijk, in ieder geval volgens mij, een onacceptabel compromis tussen de designs van beide gitaren). Hier nog wat plaatjes van de modellen:
Fender Jaguar:
http://www.ricsvintageguitars.com/fender%20jaguar%20sea%20foam%20green%20full%20fron t.jpg
Fender Mustang:
http://www.ricsvintageguitars.com/fender%20mustang%20blonde%20front.jpg
Fender Jagstang:
http://media.zzounds.com/media/fit,325by400/quality,85/brand,zzounds/0254200340-68fecd9ee56379b5043029d0ae5e07a4.jpg

Ik denk dat van deze 3 de mustang dan nog de beste keus is, omdat ie wat simpeler te bedienen is (maar daardoor wel minder veelzijdig), en omdat ie, door de kleinere body dan de body van de Jaguar, een stukje minder weegt.
Oh ja, ik heb zelf een Japanse Fender Jaguar, en die bevalt heel goed, maar is nogal zwaar. Ik raad wel aan om 'm meteen op les te doen, want als ie zelf alles moet gaan uitzoeken, dan schiet het niet echt op, en dan blijft het een hoop herrie.

vester86
2 november 2004, 12:48
beginnen op een 3/4 formaat akoestische gitaar. mocht het niet bevallen dan kun je je aan zo'n gitaar geen buil vallen.
Je hebt snel genoeg door of je zoon ECHT gemotiveerd is om gitaar te spelen, en dat het niet misschien een opvlieging is.
Mocht dat laatste wel het geval zijn, dan kun je zo'n gitaar weer makkelijk doorverkopen, in ieder geval makkelijker dan een Electrische Gitaat + Versterker + accesoires

Anavrin
2 november 2004, 12:50
de jagstang is trouwens wel het goedkoopst van de drie...
De Jaguar en de Mustang zijn 800 en 700 euro, de jagstang rond de 450.

michielv
2 november 2004, 12:59
Het kan aan mij liggen maar de prijzen van hierboven vind ik nogal aan de hoge kant voor iets waarvan je niet eens weet of je het wilt.

Kijk eens rond op marktplaats of gitaarmarkt: er komen regelmatig kinderinstrumenten langs voor onder de 100 euro. Er zijn meer kinderen waarbij het niet lang geduurd heeft ;)

Bobbel
2 november 2004, 13:00
de jagstang is trouwens wel het goedkoopst van de drie...
De Jaguar en de Mustang zijn 800 en 700 euro, de jagstang rond de 450.

de japanners wel ja :razz: en ik raad de Jaguar niet aan... die mag dan wel een shortscale hals hebben, maar is duidelijk breder dan de mustang en de jag-stang... gezien de prijs en de veelzijdigheid zou ik een jag-stang nemen, daar kun je alles mee... maar 9 jaar oud, dan lukt het je nog niet om op een 'volwassen' gitaar te spelen, hoe lang is je zoon?

Anavrin
2 november 2004, 13:05
wat is trouwens je budget? Mijn ervaring is dat je misschien beter nu wat meer kan uitgeven, zodat je zoon er een tijd mee vooruit kan, ipv dat ie dan over een half jaar een nieuwe gitaar wil/ moet, omdat die zijn skills tegenhoudt...

polle
2 november 2004, 13:10
Zo rond 1m30.
450 euro lijkt mij nogal duur, er komt dan nog een versterker bij.
Ik ben er wel voor tweedehands te kopen, maar met mijn gitaarkennis koop ik mss wel een kat in een zak, ik vrees trouwens dat ik het verschil tussen een normaal of een kort model niet zie.
Als hij het uiteinde van de hals gemakkelijk kan vastnemen, is de lengte dan goed?

Polle

polle
2 november 2004, 13:18
Budget hangt af van wat minimum nodig is om de eerste stappen te zetten.
Ik zou eerder nu goedkoop beginnen, en dan binnen een jaartje met iets meer kennis van zaken kopen.
Ik besef wel dat als ik nu rommel koop waarop niet te spelen valt, het waarschijnlijk rap gedaan zal zijn met de goesting om gitaar te spelen, en dat is natuurlijk niet de bedoeling.

ieme
2 november 2004, 13:26
bedankt pa!

Anavrin
2 november 2004, 13:35
Budget hangt af van wat minimum nodig is om de eerste stappen te zetten.
Ik zou eerder nu goedkoop beginnen, en dan binnen een jaartje met iets meer kennis van zaken kopen.
Ik besef wel dat als ik nu rommel koop waarop niet te spelen valt, het waarschijnlijk rap gedaan zal zijn met de goesting om gitaar te spelen, en dat is natuurlijk niet de bedoeling.
minimumvereisten: gitaar, versterker, kabel, stemapparaat.
dat hoeft samen maar een euro of 200 te kosten, maar de vaste aanraders hier voor beginners zijn toch vaak de Yamaha, Epiphone en Squier-gitaren en de Cube versterkertjes.

Lacrymosa
2 november 2004, 13:55
Houdt er wel rekening mee dat kinderen veel minder kracht in hun vingers hebben, en van nature weinig tot geen eelt op de vingers hebben

Als je als kind dan op een elektrische gitaar gaat zitten spelen, kost dat veel moeite en doet het veel pijn
dit is de hoofdrede dat kinderen op akkoestisch het beste kunnen beginnen

Lacrymosa
2 november 2004, 13:56
Houdt er wel rekening mee dat kinderen veel minder kracht in hun vingers hebben, en van nature weinig tot geen eelt op de vingers hebben

Als je als kind dan op een elektrische gitaar gaat zitten spelen, kost dat veel moeite en doet het veel pijn
dit is de hoofdrede dat kinderen op akkoestisch het beste kunnen beginnen

Bobbel
2 november 2004, 13:57
gezien zijn lengte word het geen jag-stang, maar gezien de prijs zou dat ook niet te doen zijn voor iemand die nog groeit... het is netzo als met voetballen, hoevaak moeten die kleintjes wel niet nieuwe schoenen en broekjes omdat ze nog groeien... ik zou daarom maar lekker goedkoop beginnen, want in het begin kun je nooit je gitaar de schuld geven dat het niet klinkt :razz:

polle
2 november 2004, 14:19
Aan akkoestisch had ik ook eerst gedacht, en je zal wel overschot van gelijk hebben.
Maar aangezien hij gek is op elektrische gitaar, denk ik dat de stimulans daarmee dan veel groter is.
Dat maakt misschien wel het verschil tussen doorzetten en opgeven.

Polle

Javaca
2 november 2004, 14:29
http://www.marktplaats.nl/markt/muziek/elektrgitaren/33214.htm?ret=%2Fnieuw_zoek.php3%3Fq%3Dkindergitaa r%26p%3D1%26pv%3Dall%26g%3D21%26u%3D57%26s%3D50%26 m%3D0

polle
2 november 2004, 14:34
Hoe zie je bij bv de Richwood modellen welke de junior modellen zijn.

En wat is jullie mening over de starters-gitaren op:

http://www.musicstorekoeln.de/

polle
2 november 2004, 14:39
Javaca, is dat deze:

http://www.epiphone.com/default.asp?ProductID=55&CollectionID=7

lijkt mij inderdaad speciaal voor kinderen.

Iemand ervaring mee?

Polle

scholier
2 november 2004, 14:47
misschien kan je zoon ook gewoon een keer een les nemen om te kijken hoe het gitaarspelen bevalt en daarna gaan kijken voor een gitaar want straks vind hij het toch niet zo leuk en dan kan je de gitaar aleen voor veel minder weer verkopen(of je moet zelf gaan gitaar spelen :-D )

michielv
2 november 2004, 15:24
Polle, check je PM :D

guvnor
2 november 2004, 15:49
Hoe zie je bij bv de Richwood modellen welke de junior modellen zijn.

En wat is jullie mening over de starters-gitaren op:

http://www.musicstorekoeln.de/

De junior modellen hen een ander typenummer (3 ipv 3 cijfers):

RE 62 is een standaard model
RE 623 is een 3/4 model

Als je op richwoodguitars.com kijkt staat de term junior ook vermeld bij de typenummers. Dat is wellicht duidelijker.
De 3/4 gitaren zijn trouwens wel 18 euro duurder dan het standaardmodel en de kleurenkeuze is beperkt...

dejohan
2 november 2004, 16:49
Het kan aan mij liggen maar de prijzen van hierboven vind ik nogal aan de hoge kant voor iets waarvan je niet eens weet of je het wilt.

Kijk eens rond op marktplaats of gitaarmarkt: er komen regelmatig kinderinstrumenten langs voor onder de 100 euro. Er zijn meer kinderen waarbij het niet lang geduurd heeft ;)

Luister naar deze jongen, en niet naar de kerels die je een gitaar van meer dan 200€ willen aansmeren. Gitaristen kopen graag voor een ander, als je begrijpt wat ik bedoel.
Bovendien geeft het merendeel van de jongeren het toch op. Betaal je dus niet blauw.

polle
2 november 2004, 16:56
Was ik ook niet van plan Johan, weet jij trouwens een goeie (tweedehands)gitarenwinkel in omgeving Antwerpen, ben nl van Duffel.

Polle

dejohan
2 november 2004, 17:04
Was ik ook niet van plan Johan, weet jij trouwens een goeie (tweedehands)gitarenwinkel in omgeving Antwerpen, ben nl van Duffel.

Polle

http://www.thomaokaze.com/ is een tweedehandgitarenwinkel. Ik weet echter niet of het een goeie is. Doorgaans vraagt men nogal veel in zulke winkels voor tweedehandsspul, in vergelijking met particulieren.
Je kan ook eens te rade gaan bij een muziekschool, vaak kennen zij wel genoeg kinderen die een (accoustische) gitaar hebben leren spelen maar het opgegeven hebben.

ED BOB
2 november 2004, 18:14
Ik heb laatst voor mijn dochter (bijna 6) een 3/4 (short scale) spaanse gitaar gekocht voor 35 euro. (ps geen speelgoed gitaar). Prima gitaar voor weinig geld, klnikt zelfs nog vrij aardig. Als ze dan niet doorzetten heb je eigenlijk nix verloren.
Persoonlijk vind ik het ook beter om met accoustisch te beginnen en dan over te stappen op elektrisch maar misschien ben ik wel erg ouderwets.

Ps 9 jaar is zeker niet te jong om te beginnen.

wietse
2 november 2004, 18:50
Javaca, is dat deze:

http://www.epiphone.com/default.asp?ProductID=55&CollectionID=7

lijkt mij inderdaad speciaal voor kinderen.

Iemand ervaring mee?

Polle

zijn door hun afmeting wel geschikt voor kinderen ,deze gitaren maar zijn ze niet voor bedoeld , het zijn eigenlijk travelgitaren.
om gemakkelijk mee te nemen op vakantie e.d.
ik zou effe kijken om oude goedkope japanse gitaren uit de 60er jaren , die zijn vaak kleiner dan normaal en meestal erg licht.
ze zijn niet veel soeps maar om te beginnen op die leeftijd , is het eerst al heel wat.
er zijn ook wel echte kindergitaren , had vorig jaar nog één een EKS starfire ,net iets kleiner simpel ,is naar het zoontje van een maat van gegaan (10 jaar) die was al wat aan het proberen op een strat kopie van z'n pa maar die was veel te groot.
en nu speelt hij z'n ouwe heer er al bijna uit met dat kleine ding :-D
maar ga eens informeren bij een gitaarzaak , dan weet je wat er te krijgen is op dat gebied.
want wij zijn hier ook niet zo thuis in kindergitaren ,alhoewel de geestelijke vermogens van de meesten hier niet boven de 8 jaar liggen :-D

Morpheus
2 november 2004, 21:03
Persoonlijk vind ik het ook beter om met accoustisch te beginnen en dan over te stappen op elektrisch maar misschien ben ik wel erg ouderwets.



+1

zeeeker weten!

Bobbel
2 november 2004, 21:50
Persoonlijk vind ik het ook beter om met accoustisch te beginnen en dan over te stappen op elektrisch maar misschien ben ik wel erg ouderwets.



+1

zeeeker weten!

en waarom is dat??? ik bedoel op electrisch kun je hetzelfde spelen als op een accoustische... dus ik zie het probleem niet echt...

Bluesbreaker
2 november 2004, 22:08
ik zat net even te denken, en ik ben op mn 10 begonnen met spelen

op een gewone akoestische gitaar (ook nog eens een antieke van mn moeder met een enorme actie, de snaren zaten bij de 1e fret nog zon 3,5 mm van de fret af)
een jaar later ben ik op een gewone electrische gaan spelen

ik ben dus nooit een shortscale nodig geweest, maar ik ben wel altijd behoorlijk lang geweest en je zoontje is nog een jaar jonger dan ik was toen ik begon

ik zou denk als ik jou was nu een shortscale akoestische kopen en over een jaartje als hij het leuk vindt een gewone elektrische

ED BOB
2 november 2004, 23:47
Persoonlijk vind ik het ook beter om met accoustisch te beginnen en dan over te stappen op elektrisch maar misschien ben ik wel erg ouderwets.



+1

zeeeker weten!

en waarom is dat??? ik bedoel op electrisch kun je hetzelfde spelen als op een accoustische... dus ik zie het probleem niet echt...

In principe wel ja...(hoewel... klassiek spelen op elektrisch en hier bedoel ik dus niet Malmsteen-achtig klassiek... :-? ) echter accoustisch is toch directer. Geen effecten e.d. speelt over het algemeen wat zwaarder waardoor je imo een betere techniek ontwikkeld. Hetzelfde als met toetsen en piano. Je herkent altijd meteen toetsenisten die begonnen zijn met piano. Toetsenisten die met keybord begonnen zijn en die pianospelen hebben overgeslagen, zijn goed in het fabriceren van mooie geluiden maar hebben wat minder souplesse. Maar goed dat is mijn, misschien wel conventionele mening...

ED BOB
2 november 2004, 23:49
test

kokteejl
3 november 2004, 00:15
njah idem ben ook begonnen op akoustisch, ben mezelf (iedereen dacht dat ik het na 5 dagen ging opgeven) daar dankbaar voor, met een akoustische krijg je meer kracht in je vingers...en ga je ook niet op een elektrisch onmiddelijk beginnen powerchords rammen?

dejohan
3 november 2004, 09:37
Een accoustische gitaar kan je bovendien meenemen op scouts/chiro/.. en andere kampen, en zoals iedereen weet is zo'n kamp de ideale plaats om meisjes te imponeren. :D

Daarenboven doen die nylonsnaren niet zo'n pijn aan je vingers. Ik ben al meerdere jongeren tegengekomen die gestopt zijn met electrische gitaren of accoustische met stalen snaren omdat het te pijnlijk was om te spelen.

Bobbel
3 november 2004, 09:41
Een accoustische gitaar kan je bovendien meenemen op scouts/chiro/.. en andere kampen, en zoals iedereen weet is zo'n kamp de ideale plaats om meisjes te imponeren. :D

Daarenboven doen die nylonsnaren niet zo'n pijn aan je vingers. Ik ben al meerdere jongeren tegengekomen die gestopt zijn met electrische gitaren of accoustische met stalen snaren omdat het te pijnlijk was om te spelen.

pijnlijk? daar heb ik nog nooit van gehoord... het enige dat ik weet is dat mensen die net beginnen heel hard de snaren indrukken, maar dat is natuurlijk niet de bedoeling... en dat het zwaarder is om de snaren in te drukken op een accoustische gitaar is niet helemaal waar, ik bedoel dat hoeft niet... bij die van mij is dat niet zo... zowel steelstring als nylonsnarig...

Bluesbreaker
3 november 2004, 10:09
nouja, dat vind jij nu misschien, maar ik denk dat er wel wat in zit.

Stalen snaren zijn natuurlijk veel dunner dan nylon snaren. Bij nylonsnaren zal de tegenwerkende kracht dus over een groter deel van de vinger verspreid worden en een stalen snaar zal meer het effect van een mes hebben.

Ik kan me wel voorstellen dat het voor kleine kinderen met veel gevoeligere vingers en een veel lagere pijngrens wel degelijk uitmaakt.

dejohan
3 november 2004, 11:45
Een accoustische gitaar kan je bovendien meenemen op scouts/chiro/.. en andere kampen, en zoals iedereen weet is zo'n kamp de ideale plaats om meisjes te imponeren. :D

Daarenboven doen die nylonsnaren niet zo'n pijn aan je vingers. Ik ben al meerdere jongeren tegengekomen die gestopt zijn met electrische gitaren of accoustische met stalen snaren omdat het te pijnlijk was om te spelen.

pijnlijk? daar heb ik nog nooit van gehoord... het enige dat ik weet is dat mensen die net beginnen heel hard de snaren indrukken, maar dat is natuurlijk niet de bedoeling... en dat het zwaarder is om de snaren in te drukken op een accoustische gitaar is niet helemaal waar, ik bedoel dat hoeft niet... bij die van mij is dat niet zo... zowel steelstring als nylonsnarig...

Dan ben jij de grote uitzondering. Het merendeel klaagt toch over pijnlijke vingers.
Bij het beginnende bandje waar ik toendertijd in speelde hadden we zelfs regelmatig blaren en bloedende vingers. De laatste 10 jaar niet meer meegemaakt, maar als beginner kwam dat echt regelmatig voor.

michielv
3 november 2004, 11:59
nouja, dat vind jij nu misschien, maar ik denk dat er wel wat in zit.

Stalen snaren zijn natuurlijk veel dunner dan nylon snaren. Bij nylonsnaren zal de tegenwerkende kracht dus over een groter deel van de vinger verspreid worden en een stalen snaar zal meer het effect van een mes hebben.

Ik kan me wel voorstellen dat het voor kleine kinderen met veel gevoeligere vingers en een veel lagere pijngrens wel degelijk uitmaakt.

Een groot verschil is ook dat stalen snaren onder grotere spanning staan dan nylon: hierdoor moet je die snaren harder indrukken en voor vingers zonder eelt is dat best pijnlijk. Ik ben indertijd van de viool naar gitaarovergestapt en had dus al eelt op mijn vingertoppen. Dat scheelde echt ;)

heavy-metal-thunder
3 november 2004, 12:33
Bij ons op de muziekacademie beginnen ze op nagenoeg altijd met een normaal formaat klassieke gitaar (dus dikkere en bredere nek). Slechts wanneer het studentje kleine handjes heeft, wordt er al eens met een 3/4 begonnen.

Persoonlijk ben ik voorstaander van een normaal formaat, kan je makkelijke 2dehands kopen en doorverkopen + het is nog goed voor veel rek in de handen te krijgen. Kan je later gemakkelijker grote grepen aan.

Morpheus
3 november 2004, 13:21
ik ben het met meerdere mensen eens hier op t forum die zeggen, dat je voor acoustisch meer techniek moet hebben.

ik merk het heel erg bij mijzelf al. als een acoustische heb, moet ik harder werken om t mooi te laten klinken, terwijl bij een electrische dat redelijk vanzelf gaat...

en is dat echt zo, dat de snaren van een electrische gitaren onder een hogere spanning staan?? ik vin juist dat mijn acoustische zo zwaar speelt omdat ie zo strak gespannen is....

dejohan
3 november 2004, 13:35
en is dat echt zo, dat de snaren van een electrische gitaren onder een hogere spanning staan?? ik vin juist dat mijn acoustische zo zwaar speelt omdat ie zo strak gespannen is....

Is het een met stalen snaren, want dan is het redelijk logisch. Wat ook kan is dat je actie (hoogte van de snaren) te hoog is.

heavy-metal-thunder
3 november 2004, 13:43
Een akoestische (klassieke) heeft een veel hogere actie dan een electrische. Anders gaan je snaren rammelen zoals op een flamenco.

Svenson
3 november 2004, 14:29
Steelstring akoustisch kan zeker pijn doen aan je vingers, in het begin!! Maar een beetje kerel gaat gewoon door! Ik ging ook door, tot mijn vingers bloedden!! :) En heb er geen spijt van gehad.

Bobbel
3 november 2004, 14:33
Steelstring akoustisch kan zeker pijn doen aan je vingers, in het begin!! Maar een beetje kerel gaat gewoon door! Ik ging ook door, tot mijn vingers bloedden!! :) En heb er geen spijt van gehad.

jullie maken wel allemaal excentrieke dingen mee, bloedende vingers enzo... ik heb dat nog nooit meegemaakt, wel eelt, maar dat is normaal... hoe krijg je dat voor elkaar?

Morpheus
3 november 2004, 14:48
en is dat echt zo, dat de snaren van een electrische gitaren onder een hogere spanning staan?? ik vin juist dat mijn acoustische zo zwaar speelt omdat ie zo strak gespannen is....

Is het een met stalen snaren, want dan is het redelijk logisch. Wat ook kan is dat je actie (hoogte van de snaren) te hoog is.

nee, klassiek spaans...dus met nylon snaren. de actie is bij de 1e fret 2 mm, en bij de 20e fret 5 mm....is dat hoog? oid...?

Brianmayrulezzz
3 november 2004, 16:06
Mijn zoon van 9 zou graag een elektrische gitaar hebben.
Hij heeft echter nog nooit gitaar gespeeld, maar zou evt wel lessen willen volgen.
Nu stel ik mij de volgende vragen:
Is dit een goeie leeftijd om met gitaar te beginnen,
zoja welke gitaar zou ik moeten kopen, (liefst niet te duur, want ik weet niet of hij zal volhouden) en bestaan er modellen speciaal voor kinderen (kleinere afmetingen) ?
Ik kan misschien nog net een stratocaster van een les paul onderscheiden, maar daar houdt mijn gitaarkennis op.
Wie weet raad? veel onder jullie zijn waarschijnllijk zelf op jonge leeftijd begonnen.

groetjes,

Polle

Thumbs up voor deze vader!!!
van mijn ouders moest ik eerst maar blokfluit spelen omdat ze dachten dat het een bevlieging was. Ik heb jaren moeten zeuren voordat ik eindelijk mocht...

Jammin J
3 november 2004, 16:34
leuke discussie hoor hierzo, maar ik vrees dat die arme polle nou al helemaal niet meer weet wat voor gitaar hij moet kopen.

Mijn advies (nog een advies :D ) : zoals al eerder gepost, zoek een goede leraar (muziekschool oid) en overleg daarmee. Die geeft nl heel veel kinderen les en kan je dus goed adviseren. Bovendien loop je dan niet het risico dat je met je mooie nieuwe gitaar op les komt en je leraar zegt dat die gitaar nou net niet geschikt is.

succes ermee

marc_o
3 november 2004, 23:11
Hoewel uiteraard goed bedoeld, vind ik een aantal tips hier erg onbruikbaar, je kunt een 9-jarig kind bijvoorbeeld onmogenlijk met een Fender opzadelen, ook al issie shortscale. Het beste wat je kunt doen is je licht opsteken bij een muziekwinkel of muziekschool en dan wat foldermateriaal opvragen. Dan kun je daarna eventueel de tweede-handsmarkt afstruinen op internet, of hier om hulp vragen bij het zoeken naar bepaalde sites. 9-jarige kinderen staan er niet echt om bekend zich voor langere tijd ergens op te storten namelijk.
Veel succes, en vergeet en passant niet een paar oordoppen voor de rest van het gezin, als je toch gaat shoppen.