PDA

View Full Version : METAL ---- > JAZZ



BSB
28 mei 2002, 11:49
Mensen ik heb jullie hulp nodig. Ik speel nu al 7 jaar alleen maar metal. Opzich kan ik wel aardig spelen (uhmmm) maar ik kom het laatst jaar toch geen reet verder. Ik wil me wat meer gaan verdiepen in blues en jazz. Kunnen jullie mij adviseren waar ik het ongeveer zoeken moet voormij part de Rosenberg trio als ik maar wat van leer.
alvast bedankt.

Ray
28 mei 2002, 12:11
Misschien leuke tip: lessen van jazz/fusionrock gitarist Richard Hallebeek, wel verfrissend (voor mij in ieder geval)

http://www.gitaarnet.nl/magazine/workshops/richardhallebeek/richard.php3

pimmetje
28 mei 2002, 12:19
Ik ben enkele jaren terug aan eenzelfde soort oversteek begonnen en begin nu volgens mij wel aardig de blues te pakken. Al heb ik nog veel te veel te leren :smile:. Ik ben gewoon een paar jaar in een bluesrock band gaan spelen en daarna in een volbloeds bluesband.

Voor het leren van bluesloopjes die niet al te ver van rock afstaan, kan je jaren 90 Gary Moore gebruiken. Ik vind 't een blues-artiest van lik m'n anus, maar het is natuurlijk wel een wereld-gitarist. Hij heeft hele bakken oude blueslicks gepakt en gebruikt ze op die (zgn) blues cd's van 'm.

Rory Gallagher is ook een goeie om wat van mee te pikken. Ook een ras-gitarist die hier en daar richting de blues komt (Too much alcohol is bijvoorbeeld een leuke).

Dan hebben we nog Johnny Winter. Die heeft natuurlijk het echte werk bij Muddy Waters gedaan, maar hij heeft solo ook wat meer rockerig werk gemaakt.

Als je de "echte blues" wilt gaan spelen, zal je moeten luisteren naar een zooi van die stok-ouwe negers: Muddy Waters, John Lee Hooker, Robert Johnson, Lightnin' Hopkins, etc.

Maar 't is helemaal welke stijl je wilt. Je ziet tegenwoordig heel wat van die Jimi Hendrix en Stevie Ray Vaughan geënte gitaristen en bands die zichzelf blues noemen. Ik vind 't persoonlijk drie keer niets. Al is SRV natuurlijk ook helemaal niet slecht om hier en daar een bluesje van mee te pikken als les.

Voor jazz zou je vooral ff de akkoordentheorie (ivm vervangen van akkoorden) en de arpeggio's in kunnen duiken.

moretel
28 mei 2002, 13:26
De stijl van SRV vind ik uitermate geschikt als je je wat verder wil verdiepen in de blues(rock), zeker als je metal hebt gespeeld is dat een leuke oversteek. Ritme. loopjes, turnarounds, solo's allemaal te vinden in 1 artiest.
Koop anders een verzamel blues CD en hoor wat je het leukste vind en ga daarmee aan de gang, bij Albersen muziek in Den Haag is een collectie boeken te koop op dit gebied waar je je hele leven niet aan zal toekomen. Een middagje alles bekijken en wat titels kopen levert genoeg studiemateriaal op.

De Klaas
28 mei 2002, 13:59
Voor mensen die Django Style willen spelen:

http://www.hotclub.co.uk/

Onder playing vind je een aardige "starterskit" om de grondbeginselen te leren. It's fun, ik ben er ook aan begonnen :smile:

ArpeggioKing
28 mei 2002, 14:25
ik ben ook begonnen met punk en metal maar idd na een aantal jaar begint het te vervelen en kun je eigenlijk alles al, ik speel nu al 9 jaar gitaar en ik ben nu ongeveer van de metal en punk overgestapt naar betere muziek (eddie van Halen , Yngwie Malmsteen , Racer X) deze muziek moet je maar is "proberen". maar het duurt wel lang om die technieken onder de knie te krijgen.
je kunt altijd naar de bieb gaan en een ed v halen boek lenen en dan bespelen.
Voor echte techniek verbeteringen moet je gitaarboeken aanschaffen, (voor de neo-klasieke rock/metal fanaat koop speed lead guitar , Troy Stetina ).
Ook ben ik met blues dingetjes bezig, maar als je echt goede technieken wilt leren enzo moet je toch goede boeken hebben enzo

BSB
28 mei 2002, 15:46
Op 2002-05-28 14:25, schreef ArpeggioKing:
ik ben ook begonnen met punk en metal maar idd na een aantal jaar begint het te vervelen en kun je eigenlijk alles al, ik speel nu al 9 jaar gitaar en ik ben nu ongeveer van de metal en punk overgestapt naar betere muziek (eddie van Halen , Yngwie Malmsteen , Racer X) deze muziek moet je maar is "proberen". maar het duurt wel lang om die technieken onder de knie te krijgen.
je kunt altijd naar de bieb gaan en een ed v halen boek lenen en dan bespelen.
Voor echte techniek verbeteringen moet je gitaarboeken aanschaffen, (voor de neo-klasieke rock/metal fanaat koop speed lead guitar , Troy Stetina ).
Ook ben ik met blues dingetjes bezig, maar als je echt goede technieken wilt leren enzo moet je toch goede boeken hebben enzo


Ja dat is een goeie gitaartechniek boeken. Die zijn wel in de bieb te krijgen verder zal ik me wat gaan verdiepen in Yngwie en van Halen die gasten kunnen echt spelen. Dat DJANJO daar ben ik momenteel mee bezig nummer heet ain't misbehaving klinkt best lekker valt volgens mij onder zigeunerjazz ofzo.

JV
28 mei 2002, 19:53
voor de blues heeft robben ford een heel mooi boek geschreven. het heet gewoon de blues dacht ik, moet je maar bij robben ford zoeken