PDA

View Full Version : METAL ---- > JAZZ



BSB
28 mei 2002, 11:49
Mensen ik heb jullie hulp nodig. Ik speel nu al 7 jaar alleen maar metal. Opzich kan ik wel aardig spelen (uhmmm) maar ik kom het laatst jaar toch geen reet verder. Ik wil me wat meer gaan verdiepen in blues en jazz. Kunnen jullie mij adviseren waar ik het ongeveer zoeken moet voormij part de Rosenberg trio als ik maar wat van leer.
alvast bedankt.

Ray
28 mei 2002, 12:11
Misschien leuke tip: lessen van jazz/fusionrock gitarist Richard Hallebeek, wel verfrissend (voor mij in ieder geval)

http://www.gitaarnet.nl/magazine/workshops/richardhallebeek/richard.php3

pimmetje
28 mei 2002, 12:19
Ik ben enkele jaren terug aan eenzelfde soort oversteek begonnen en begin nu volgens mij wel aardig de blues te pakken. Al heb ik nog veel te veel te leren :smile:. Ik ben gewoon een paar jaar in een bluesrock band gaan spelen en daarna in een volbloeds bluesband.

Voor het leren van bluesloopjes die niet al te ver van rock afstaan, kan je jaren 90 Gary Moore gebruiken. Ik vind 't een blues-artiest van lik m'n anus, maar het is natuurlijk wel een wereld-gitarist. Hij heeft hele bakken oude blueslicks gepakt en gebruikt ze op die (zgn) blues cd's van 'm.

Rory Gallagher is ook een goeie om wat van mee te pikken. Ook een ras-gitarist die hier en daar richting de blues komt (Too much alcohol is bijvoorbeeld een leuke).

Dan hebben we nog Johnny Winter. Die heeft natuurlijk het echte werk bij Muddy Waters gedaan, maar hij heeft solo ook wat meer rockerig werk gemaakt.

Als je de "echte blues" wilt gaan spelen, zal je moeten luisteren naar een zooi van die stok-ouwe negers: Muddy Waters, John Lee Hooker, Robert Johnson, Lightnin' Hopkins, etc.