PDA

View Full Version : Weke compressor gebruik jij en waarom?



jpb
2 november 2004, 07:59
Vraag lijkt me duidelijk. Graag ook wat technische informatie over attack/release, instellingen, transparantie (of niet), gebruikk clean of i.c.m. andere effecten, bij welke muziekstijl, etc. etc. etc.

Jeroenvanhulsteijn
2 november 2004, 08:20
Barber Tone Press. Geen idee wat de max attack tijd enzo is. Vooral gekocht vanwege de Blend knop. Stond tussen 12 en 1 uur. Level stond op 3 uur. Sustain stond maximaal. Ding stond altijd aan. Zat ook een treble pot binnenin. Kon je wat treble toevoegen/filteren. Stond bij mij op max toevoegen.

Was bij mij het 1e pedaal in de keten. Voor meer sustain en een wat netter signaal. Daarna ging het ding de V-Amp in. De V-Amp kon gewoon beter overweg met het licht gecomprimeerde signaal.

In combinatie met een overdrive pedaal kun je je noten echt voor eeuwig aan laten houden. Als boost vond ik het niet zo geschikt. Nouja...voor clean/licht overstuurd kreeg je nog wel boost. Anders moest je het ding aan het eind van de keten zetten. Maar daar gebruikte ik hem niet voor. Ik had tenslotte multi effect. Bovendien had ik nog een losse distortion/overdrive.
Voor bas vond ik hem ook niet geweldig. De Boss CS1 en de Carl Martin vond ik daar beter. Mss niet genoeg skwosj in de TP. Je kan ook met hogere voltages dan de 9v werken, maar dat heb ik nooit geprobeerd.

HET voordeel vind ik de blend knop. Maar dat is omdat ik slechts hele milde compressie gebruik. De Boss CS1 is veel te skwosjie. De Carl Martin vind ik eerlijk gezegd veel breder inzetbaar (veel grotere boost ook geloof ik). Hmmm, zou ik je eigenlijk de Carl Martin aan moeten raden. Tja, beetje afhankelijk waar je hem voor gaat gebruiken. Koop ze allebei zou ik zeggen.

appelmoes
2 november 2004, 08:45
hoeveel moet die dirt box opbrengen


Barber Tone Press. Geen idee wat de max attack tijd enzo is. Vooral gekocht vanwege de Blend knop. Stond tussen 12 en 1 uur. Level stond op 3 uur. Sustain stond maximaal. Ding stond altijd aan. Zat ook een treble pot binnenin. Kon je wat treble toevoegen/filteren. Stond bij mij op max toevoegen.

Was bij mij het 1e pedaal in de keten. Voor meer sustain en een wat netter signaal. Daarna ging het ding de V-Amp in. De V-Amp kon gewoon beter overweg met het licht gecomprimeerde signaal.

In combinatie met een overdrive pedaal kun je je noten echt voor eeuwig aan laten houden. Als boost vond ik het niet zo geschikt. Nouja...voor clean/licht overstuurd kreeg je nog wel boost. Anders moest je het ding aan het eind van de keten zetten. Maar daar gebruikte ik hem niet voor. Ik had tenslotte multi effect. Bovendien had ik nog een losse distortion/overdrive.
Voor bas vond ik hem ook niet geweldig. De Boss CS1 en de Carl Martin vond ik daar beter. Mss niet genoeg skwosj in de TP. Je kan ook met hogere voltages dan de 9v werken, maar dat heb ik nooit geprobeerd.

HET voordeel vind ik de blend knop. Maar dat is omdat ik slechts hele milde compressie gebruik. De Boss CS1 is veel te skwosjie. De Carl Martin vind ik eerlijk gezegd veel breder inzetbaar (veel grotere boost ook geloof ik). Hmmm, zou ik je eigenlijk de Carl Martin aan moeten raden. Tja, beetje afhankelijk waar je hem voor gaat gebruiken. Koop ze allebei zou ik zeggen.

jpb
2 november 2004, 09:54
Jeroen, die Tone-Press krijgt idd veel aandacht, ik vraag me af of die 'blend'-functie wel goed mengt. Ik had een Sparkle Drive en met clean/OD blend en daarbij bleven het twee effecten door elkaar heen; vond ik niet zo mooi.
Overigens heb ik sinds kort een ouwe MXR dyna-comp en daar ben ik tevreden over, dus voorlopig geen niewe aankoop. Ik ben meer op zoek naar tips/meningen voor gebruik van compressors, en waarin ze verschillen (zoals bij jouw tonepress en CM).

Speeddemon
2 november 2004, 12:05
Ben bekend met 4 compressors:

Boss CS-2= lekker squishy voor country/funk. Dat 'snappy' percussieve zit er goed in. Verder voegt ie wat low-mid punch toe.
Enige nadeel: hij haalt wat van je hoog af.

DOD 280 Greybox=erg transparant, maar erg late attack. Vandaar een erg pumping/breathing sound als de compressie hoog staat. Is wel ideaal als clean boost, en voegt iets magisch toe aan een Strat.


Ibanez CP9= vergelijkbaar met de CS-2, maar dan omgedraaid qua freq. response. Mist wat laag, voegt hoog-mid toe. Hierdoor lijkt ie wel erg transparant. Ideaal voor SRV sounds.

MXR Limiter (4 knobs)= zeer transparant. Veel volumeboost mogelijk. Ademt mojo. Niet genoeg 'country-squish', omdat ie zo open blijft klinken.
Ik had de handleiding gelezen en het kwam er op neer dat ie nagenoeg goeie studio specs had en sensitivity ook automatisch aanpaste aan de input.

GuitarMaster
2 november 2004, 15:12
Ik gebruik een oude Ross compressor. Hij klinkt behoorlijk transparant, het enige nadeel is dat ie nogal bromt als hij aanstaat. Ik gebruik hem vooral met een bluesy overdrive om de noten lekker lang door te laten klinken en soms wat feedback op te roepen.

dejohan
2 november 2004, 16:36
Ik heb de allercoolste compressor ter wereld

http://www.ne.jp/asahi/koma/eunos-gp/rally/garage/compressor.jpg

:wink: :D

Phyrexian
2 november 2004, 17:02
Ik heb de allercoolste compressor ter wereld

http://www.ne.jp/asahi/koma/eunos-gp/rally/garage/compressor.jpg

:wink: :D

lol moehahahhaa
volgens mij klinken je riffs er nogal 'luchtig' door, niet? :roll: :-D

dejohan
2 november 2004, 17:07
Idd, vooral als ik hem aansluit op mijn luchtgitaar.

Buurman
2 november 2004, 22:13
Gebruik al jaren de Carl Martin, staat altijd aan. Geen ruis, en een heel natuurlijk geluid. Geluid is nauwkeurig en gemakkelijk in te stellen. Mijn geluid komt er meer van tot leven, zowel clean als overstuurd. Moet wel zeggen dat wanneer ik mezelf weleens terug hoor, ik het wel eens wat te netjes vind klinken. Maar tijdens het spelen zelf kan ik eigenlijk niet zonder. Met de juiste instelling speelt het lichter, reageert de versterker iets voorspelbaarder en geeft de gitaar 'wat meer mee'. En dat op een manier dat je niet meteen denkt: ""Hé, een compressor!"

Rutger
2 november 2004, 22:14
:D

Ik gebruik een Keeley Compressor. Redenen zijn:

- ik kon hem voor een goed prijsje krijgen :)
- het is de beste comp die ik tot nu toe in handen gehad heb (CM Comp/lim., Marshall ED1, MXR supercomp oid)
- clean geeft ie wat meer warmte en (veel)sustain
- de noten knallen lekker bij funky slagjes
- hij is zeer transparant
- super simpel (wat aan mij wel besteed is ;) )
- klein
- naast compressie geeft ie een goede boost
- combineert lekker met mn fender tubeamp
- en ook met andere pedalen, k heb hem achter mn OD wat prima werkt. maar ik gebruik hem voornamelijk voor het cleane werk.

ideaal! :)

Buurman
2 november 2004, 22:17
Gebruik al jaren de Carl Martin, staat altijd aan. Geen ruis, en een heel natuurlijk geluid. Geluid is nauwkeurig en gemakkelijk in te stellen. Mijn geluid komt er meer van tot leven, zowel clean als overstuurd. Moet wel zeggen dat wanneer ik mezelf weleens terug hoor, ik het wel eens wat te netjes vind klinken. Maar tijdens het spelen zelf kan ik eigenlijk niet zonder. Met de juiste instelling speelt het lichter, reageert de versterker iets voorspelbaarder en geeft de gitaar 'wat meer mee'. En dat op een manier dat je niet meteen denkt: ""Hé, een compressor!"

Antal
3 november 2004, 00:09
Ik gebruik momenteel de Carl Martin en de Keeley comp. Allebij zijn ze supertransparant. En allebij zijn ze ook op bas te gebruiken. Wat ik persoonlijk een pré vind. De carl martin heeft als voordeel dat de instelmogelijkheden oneindig zijn. In de praktijk vind ik dat niet altijd makkelijk, want het duurt altijd ff voor ik de sound vind die ik in m'n hoofd heb. Hij heeft wel een goede boost trouwens.
De keeley heeft niet zo veel instelmogelijkheden. Maar dit vind ik aan de ene kant ook wel prettig, omdat ik nooit moeite heb met het instellen van dat ding. Nadeel vind ik toch wel dat hij niet zo veel boost geeft. Maar wel een erg lekker geluid.
Ik vind het ook nog steeds een dillema welke ik nou zal houden....

Dweezman
3 november 2004, 09:45
Pearl co-o4

Omdat ik die ooit eens voor nop gekregen heb, maar heb geen idee hoe hij klinkt, omdat m'n pedalboard nog niet af is...

Zet de compressor waarschijnlijk ná m'n wah, volume en stemmer, vóór de rest.

Mitch
3 november 2004, 10:24
Ik begrijp wat je met die mislukte blend op de VL bedoelt, maar daar heeft de Barber geen last van. Het is echt één geluid wat er uitkomt. Voor traditioneel gebruik (country, funk) weet ik niet of het de beste is, maar als lead boost is -ie echt fenomenaal.

DREAMMACHINE
3 november 2004, 17:22
nog gebruikers van een mxr dynacomp hier?... is 2e hands wel betaalbaar en schijnt wel aardige sustain te hebben, is dit zo?