PDA

View Full Version : 5 way switch bedraden van een amuse gitaar.



melkuniels
1 november 2004, 23:38
hey.

Ik heb zelf 2 elektrische gitaren, een explorer dean, en een beginnersgitaar amuse die ik in het begin had.

Nu ligt die al een half jaar kapot en wilde ik hem weer gaan maken.. alle bedrading moest ik opnieuw solderen ( valt best mee)

Nu heb ik hem bedraad als volgt:
het lijkt me dat dit voor elke gitaar met een volumeknop, 2 tone en switch + die 3 coil elementen wel moet werken..

http://www.seymourduncan.com/website/support/schematics/3sings1vol2tone1switch_mod2.htm


Het probleem is dat ik de switch niet aangesloten krijg..
ZOnder dat ding krijg ik niet eens geluid uit mijn versterker behalve een brom...

Mijn switch ziet er zo uit:


http://www.scholieren-online.nl/slide.JPG

Heel anders dus dan op de tekening.

Wie weet hoe zoiets bedraad moet worden?

Antal
2 november 2004, 00:06
Geen idee, want van dat plaatje word ik ook niet echt wijzer. Maar heb je geen DMM? Dan kun je gewoon doormeten wat die schakelaar precies doet.

melkuniels
2 november 2004, 00:56
Geen idee, want van dat plaatje word ik ook niet echt wijzer. Maar heb je geen DMM? Dan kun je gewoon doormeten wat die schakelaar precies doet.

nup, heb ik niet.

Jeroenvanhulsteijn
2 november 2004, 08:44
Volgens mij moetie zo:

neck---->1o 4o-------->tone brug

mid-->2o 7o 5o----->tone mid
|
brug---- >3o | 6o
|
|
v
volume

Als de switch in 1e positie staat heb je alleen neck. Alsie tussen 1 en 2 staat heb je neck en mid. Et cetera....
De tone pots werken alleen op mid en brug pickup, normaal gesproken.

Edit: hmmmmmmmmm, mn mooie teksttekening vernaggeld

melkuniels
2 november 2004, 11:13
Volgens mij moetie zo:

neck---->1o 4o-------->tone brug

mid-->2o 7o 5o----->tone mid
|
brug---- >3o | 6o
|
|
v
volume

Als de switch in 1e positie staat heb je alleen neck. Alsie tussen 1 en 2 staat heb je neck en mid. Et cetera....
De tone pots werken alleen op mid en brug pickup, normaal gesproken.

Edit: hmmmmmmmmm, mn mooie teksttekening vernaggeld

Bedankt voor de namen erbij :)
nu zie ik met die site erbij nog niet hoe het aangesloten moet worden.
(ben niet zo heel technisch aangelegd)
Kan jij, of iemand anders misschien even de aansluitingen van de contacten op mijn switch vergelijken met die op die tekening?

melkuniels
2 november 2004, 12:05
Sorry, het internet op school deed een beetje appart.
Mijn excusses voor de 3 dezelfde posts.

vester86
2 november 2004, 12:07
verwijder daar dan 2 van. rechtsboven in je post zie je een rood vierkantje met een kruisje, door daarop te klikken kun je jouw laatste post verwijderen.

Joris

Jeroenvanhulsteijn
2 november 2004, 12:40
Ok, speciaal voor jou:

http://home.student.utwente.nl/j.s.vanhulsteijn/Temp/stratwiring.JPG

ik ben niet zo'n schematics held...dus ik weet niet zeker of alle potmeters zo goed aangesloten zijn. ik soldeer ze zelf regelmatig verkeerd :razz: mag ik alles weer om gaan draaien :-D

ik geloof dat iig de switch zo ongeveer wel goed is. heb vroeger ook zo'n ding gehad.

als de switch naar links staat in de tekening staatie op neck pickup.

melkuniels
2 november 2004, 13:04
Ok, speciaal voor jou:

http://home.student.utwente.nl/j.s.vanhulsteijn/Temp/stratwiring.JPG

ik ben niet zo'n schematics held...dus ik weet niet zeker of alle potmeters zo goed aangesloten zijn. ik soldeer ze zelf regelmatig verkeerd :razz: mag ik alles weer om gaan draaien :-D

ik geloof dat iig de switch zo ongeveer wel goed is. heb vroeger ook zo'n ding gehad.

als de switch naar links staat in de tekening staatie op neck pickup.
Harstikke bedankt!
Dat de potmeters links of rechts aangesloten staan maakt niet zoveel uit Lijkt mij :wink: Hij werkt dan gewoon precies de andere kant op.
Ik zal het thuis op deze manier gelijk gaan aansluiten.. Je hoort dan vanmiddag nog wel of het werkt.
Harstikke bedankt!
De aarde mag je by the way allemaal op een bovenkant van een potmeter solderen he?

Jeroenvanhulsteijn
2 november 2004, 13:24
alles moet naar hetzelfde punt geaard worden geloof ik.

je kan inderdaad op een potmeter een klodder soldeer smeren en dat als aarde gebruiken. maar sommigen hebben nog een draadje naar de brug van de gitaar lopen vanaf die klodder. dan wordt je zelf het aardepunt.

maar ik weet ook niet pcies hoe dat zit. kijk maar wat het minste ruis oplevert. ik geloof dat bij een goed afgeschermde gitaar zo'n aarde naar de brug toe niet nodig is.

melkuniels
2 november 2004, 13:27
alles moet naar hetzelfde punt geaard worden geloof ik.

je kan inderdaad op een potmeter een klodder soldeer smeren en dat als aarde gebruiken. maar sommigen hebben nog een draadje naar de brug van de gitaar lopen vanaf die klodder. dan wordt je zelf het aardepunt.

maar ik weet ook niet pcies hoe dat zit. kijk maar wat het minste ruis oplevert. ik geloof dat bij een goed afgeschermde gitaar zo'n aarde naar de brug toe niet nodig is.
Okee, bedankt.
over 3 kwartier ben ik uit dus thuis gelijk maar even aan de slag gaan.
Het is dan wel een oude amuse, maar het speelt nog best lekker.
Misschien dat ik er nog wat leuks mee kan gaan doen..

melkuniels
2 november 2004, 13:32
hm... intenretverbindig hier :-?

naja, k kan ze niet verwijderen.. modje?

bert k
2 november 2004, 13:58
Dat ben ik dus... Ik haal ze wel weg.
Het ligt niet aan je internetverbinding maar aan de gitaarnetsoftware, daar zit een bug in. Gouden regel: 1 X drukken, als het niet werkt, terug met je browserknop, en op F5 drukken. Het wordt bijna altijd geplaatst, maar niet meteen.

melkuniels
3 november 2004, 00:43
Bedankt :)

Maja, de gitaar werkt nu gelukkig met dat schema ( bedankt!)
Nu heb ik alleen een ander " probleem" .
Ik had geen snaren meer, maar nu heb ik een gebruikte A snaar op de plek van de dikste E snaar gezet, omdat de snaar gewoon te kort voor de A plek was.
als ik nu een snaar aansla hoor je het geluid gewoon goed.
Als ik fret 4 t/m 21 gebruik ook gewoon.
De eerste 3 klinken echt raar. net een soort misvormde palmmute.

Ligt dit aan de verkeerde(niet nieuwe) snaar op de verkeerde plek, of is er iets mis met mijn hals?
De gitaar heeft wel 2 maanden ofzo zonder snaren gestaan.

JvD.
3 november 2004, 11:26
5-way switch is altijd gedoe

bert k
3 november 2004, 12:50
Bedoel je nou dat er maar 1 snaar op de gitaar zit? Dan moet je er gauw een complete set opzetten, dan trekt de hals rechter, en ben je het rammelen kwijt.

Jeroenvanhulsteijn
3 november 2004, 14:34
je snaar loopt aan bedoel je? mss actie wat verhogen of de kromming van de hals opnieuw instellen. en natuurlijk even nieuw setje snaren halen :) ik heb nog 9 d'addario setjes liggen. voor 20 euro stuur ik ze op.

melkuniels
3 november 2004, 14:45
je snaar loopt aan bedoel je? mss actie wat verhogen of de kromming van de hals opnieuw instellen. en natuurlijk even nieuw setje snaren halen :) ik heb nog 9 d'addario setjes liggen. voor 20 euro stuur ik ze op.


9*6 snaren voor 20 euro waar ik bij mijn leraar 9 euro per setje betaal?

Jeroenvanhulsteijn
3 november 2004, 20:29
tja, dat zit zo...ik kreeg een tijd terug een hele hoop versterkers, gitaren en effectapparatuur van iemand om te verkopen. en daar zat dus ook een hele hoop gadgets bij (snaren, tuners, patchkabeltjes enzo). en dat spul is moeilijk te verkopen.

als ik het zelf kon gebruiken zou ik het zeker doen. maarja...ik heb double ball ends snaren. ik speel op een steinberger kopie van hohner. zoéén zonder kop.

dus ik zit met een doosje snaren opgescheept. en dat spul verkoopt moeilijk. dus vandaar de wat lage vraagprijs. maar als jullie nog een noob kennen die er 60 euro voor wil betalen...verwijs hem maar door naar mij :razz:

melkuniels
3 november 2004, 21:16
tja, dat zit zo...ik kreeg een tijd terug een hele hoop versterkers, gitaren en effectapparatuur van iemand om te verkopen. en daar zat dus ook een hele hoop gadgets bij (snaren, tuners, patchkabeltjes enzo). en dat spul is moeilijk te verkopen.

als ik het zelf kon gebruiken zou ik het zeker doen. maarja...ik heb double ball ends snaren. ik speel op een steinberger kopie van hohner. zoéén zonder kop.

dus ik zit met een doosje snaren opgescheept. en dat spul verkoopt moeilijk. dus vandaar de wat lage vraagprijs. maar als jullie nog een noob kennen die er 60 euro voor wil betalen...verwijs hem maar door naar mij :razz:

Haha , ik begrijp het ;)

Maareuhm.. heb je nog meer in de aanbieding? ;)