PDA

View Full Version : bogner kapot



Flatcat
1 november 2004, 23:07
Shit, net heel het verhaal getypt en ben het kwijt..


Bogner Uberschall, splinternieuw. Tweede/derde optreden ofzo...

Rechterkant van podium: bass amp (mesa) en gitaar amp (bogner) --> soundcheck en beide fuses springen. Onze bassist heeft reserve bij en kan weer verder, ik moet het erbij laten en andere amp inschakelen.

Komt PA zijmixer: hey gasten er liggen daar wel stekkerdozen tussen van 110 volt voor het licht (wijzend naar één van de identieke stekkerdozen achter onze cabinets)

Ik weet dus niet of het hieraan lag, feit is wel dat ik zelfs met een nieuwe fuse geen geluid uit m'n amp krijg.

Kan dit hieraan liggen?

Organisatie wel blaadje laten tekenen voor verantwoordelijkheid, maar toch SUCKT HET KEIHARD, een amp van 3 weken oud naar de kloten....

BartL
1 november 2004, 23:10
testKut :(

Flatcat
1 november 2004, 23:12
et voila, verhaal staat er

als er iemand vanavond al meer weet, lemme know

morgen gaat ie dus binnen voor reparatie..... KWAAD!!

Josdevos
1 november 2004, 23:24
Fok das behoorlijk klote! Zeker omdat je zolang moeten wachten hebt.

LordRiffenstein
1 november 2004, 23:28
Lijkt me sterk dat die Bogner echt nr de kl@ten is, ik denk dat het met een nieuw setje lampen opgelost zal zijn.

schwalbe
2 november 2004, 01:22
Als er een dimmer op die lichtgroep stond dan kan je wel eens flink de bok zijn!!!
Een technicus hoort te weten dat je niet zomaar apparaten kan aansluiten op een gedimde groep...

LordRiffenstein
2 november 2004, 07:31
Als er een dimmer op die lichtgroep stond dan kan je wel eens flink de bok zijn!!!
Een technicus hoort te weten dat je niet zomaar apparaten kan aansluiten op een gedimde groep...

En waarom zou die dimmer een probleem zijn?

Als die lichtblokken op 110v stonden zou zijn versterker sowieso al niet gewerkt hebben.

Baco
2 november 2004, 08:11
Man, man, that sucks :oops:

Moet je eerst zo lang wachten op je amp en nu dit :-(

jorrit
2 november 2004, 08:53
gelukkig heb je nog een andere vette top he...

Alain
2 november 2004, 09:21
allez jong, en ik heb er nog niet op gespeeld! :evil:

schwalbe
2 november 2004, 09:28
Als er een dimmer op die lichtgroep stond dan kan je wel eens flink de bok zijn!!!
Een technicus hoort te weten dat je niet zomaar apparaten kan aansluiten op een gedimde groep...

En waarom zou die dimmer een probleem zijn?

Als die lichtblokken op 110v stonden zou zijn versterker sowieso al niet gewerkt hebben.

Daar kun je het ingangsvoltage op instellen (220V=europa, 110V= USA), dus ik neem aan dat dat gebeurt is.
Waarom een dimmer dingen sloopt weet ik niet precies; ik weet wel dat er op een gedimde groep van alles tussen 0 en 220 Volt kan staan (afhankelijk van de stand van de dimmer) en dat dat voltage uiteraard veranderd samen met de stand van de dimmer. Ik geloof dat IC's als eerste hieraan kapot gaan. Regel is gewoon dat je alleen lampen op een gedimde groep aansluit, en dan alleen dimbare want sommige lampen (met name effecten zoals scans e.d) gaan ook kapot op een gedimde groep.

Flatcat
2 november 2004, 12:27
Alright, we gaan nog niet te vlug victorie kraaien, maar:

Gisteren moesten we de amp testen met een fastblow fuse en die ging dus kapot (alleen zag je het niet zo hard als bij die andere, niet zelfs) en dat bleek uit de meting die we vandaag deden.

Dan de gevraagde slowblow erin gestopt (wel 10A ipv de gevraagde 1A), effe vlug om te checken --> amp werkt weer.

Deze namiddag om slowblow 1A fuses en morgen 2u erop spelen op de repetitie. Als er dan niets gebeurt: alles ok, springt ie toch terug, dan is de ampdoctor ondertussen al op de hoogte.

3 lessen hieruit:

1. Reserve fuses meehebben op shows (wist ik wel maar amp was nieuw)

2. Een reserve head hoeft geen overbodige luxe te zijn (cfr. onze bassist z'n amp die vorige week in Nederland het begaf --> socket verbrand en tube kapot)

en vooral (denk ik, maar da's een vraag naar jullie toe):

3. Is het niet een goed idee na deze shit om eens voor een powerconditioner te kijken, en wat zijn goeie?

ieme
2 november 2004, 12:40
3 lessen hieruit:
1. Reserve fuses meehebben op shows (wist ik wel maar amp was nieuw)
2. Een reserve head hoeft geen overbodige luxe te zijn (cfr. onze bassist z'n amp die vorige week in Nederland het begaf --> socket verbrand en tube kapot)
en vooral (denk ik, maar da's een vraag naar jullie toe):
3. Is het niet een goed idee na deze shit om eens voor een powerconditioner te kijken, en wat zijn goeie?

1, ja zou ik ook moeten doen en buizen...
2, tsja, dure optie... Is een POD geen oplossing, stel dat je amp t begeeft dan kun je die rechtstreeks in de PA gooien en de show afmaken...
3, furman...

Flatcat
2 november 2004, 12:46
furman, dacht ik al ja..

Enige klote is dat ene gitarist aan andere kant podium staat.

"mijn" kant is mijn amp en bassist z'n amp, dat zou bij mekaar op die furman kunnen dan hé?

pod kan goeie oplossing zijn da's waar, maar ik heb nu die 2 amps en geen enkele reden om één ervan in de eerste jaren te verkopen

ieme
2 november 2004, 12:51
furman, dacht ik al ja..

Enige klote is dat ene gitarist aan andere kant podium staat.

"mijn" kant is mijn amp en bassist z'n amp, dat zou bij mekaar op die furman kunnen dan hé?

pod kan goeie oplossing zijn da's waar, maar ik heb nu die 2 amps en geen enkele reden om één ervan in de eerste jaren te verkopen

als je al 2 amps hebt kun je toch prima 1 als backup meenemen?

Flatcat
2 november 2004, 12:54
Tuurlijk, maar dit weekend was het nog iets als:

pfffff nog een head dragen, geen zin, ik laat hem thuis

nu weet ik wel beter dus

ieme
2 november 2004, 13:01
Tuurlijk, maar dit weekend was het nog iets als:

pfffff nog een head dragen, geen zin, ik laat hem thuis

nu weet ik wel beter dus
tsja.. ik zelf zit erg te twijfelen of ik er nog een head bij zal nemen... voor het geval dat...

FNaRK
2 november 2004, 13:27
Tuurlijk, maar dit weekend was het nog iets als:

pfffff nog een head dragen, geen zin, ik laat hem thuis

nu weet ik wel beter dus
tsja.. ik zelf zit erg te twijfelen of ik er nog een head bij zal nemen... voor het geval dat...

Hoe vaak speel je dan ?
of: wanneer wordt het de moeite waard om een extra head te kopen en mee te slepen ?
Een extra gitaar en extra snoeren kan ik me iets bij voorstellen, en als coverbandje met 8 optredens per maand kan ik de extra top ook nog wel voorstellen (roadies en inkomsten genoeg :wink: )

Wij spelen gemiddeld 2x per maand, gaan altijd op pad zonder back-up amps en het is idd 1x misgegaan (tijdens een live radio-uitzending :evil: )
Maar meestal bij normale optredens is er wel een 2e band / backline aanwezig, dus de extra apparatuur aanschaffen / meeslepen is voor ons (nog) geen issue ..

Negative K3 fan
2 november 2004, 13:35
misschien dat er bij die groep van 110 volt ook een andere frequentie zat wat natuurlijk ook niet echt geweldig is. Dat de zekering erdoor gaat bij een te lage spanning vat ik niet helemaal, je amp zou dan gewoon helemaal niet moeten werken. Misschien dat de problemen zijn ontstaaan door de te lage gloeispanning icm de nog steeds zeer hoge anode spanningen.....

Flatcat
2 november 2004, 13:35
We speelden de laatste twee jaar zo'n 50-60 keer per jaar denk ik.

*edit* dit jaar maar 40 keer tel ik net, geen intensieve tournee gehad

Ik heb beslist dat een tweede head niet zo dom is bij het optreden op Pukkelpop (da's de Belgische versie ongeveer van Lowlands). Dat was eind augustus en begin oktober hadden we bv. ook een live uitzending op Studio Brussel.

Op sommige (meeste) shows kunnen we het gewoon niet maken even vlug naar een andere band te zoeken wegens een strak tijdschema.

ieme
2 november 2004, 13:37
wij spelen zo'n 30/40 keer per jaar...

FNaRK
2 november 2004, 13:42
kijk...
dat zijn idd de aantallen waarbij je wel eens mag gaan afvragen of back-up apparatuur niet noodzakelijk is :wink:

iam
2 november 2004, 22:32
wat heb je dan gedaan? op ander amp gespeeld?

Flatcat
2 november 2004, 23:47
ja, toeval wilde da m'n maten daar speelden, had dan soldano decatone (waar ik trouwens mee in de studio zat), das ook niet slecht

Rewind
3 november 2004, 00:00
misschien dat er bij die groep van 110 volt ook een andere frequentie zat wat natuurlijk ook niet echt geweldig is. Dat de zekering erdoor gaat bij een te lage spanning vat ik niet helemaal, je amp zou dan gewoon helemaal niet moeten werken. Misschien dat de problemen zijn ontstaaan door de te lage gloeispanning icm de nog steeds zeer hoge anode spanningen.....

Het probleem van gedimde spanning is niet zozeer dat het voltage lager wordt, maar een lichtdimmer levert een zgn 'gehakte spanning'
Ik weet niet precies hoe ik het moet omschrijven, maar ik probeer het.
Er wordt spanning gedimt doordat de sinus steeds afgekapt wordt, het is dus geen constante wisselspanning, een lamp zou daardoor dus eigenlijk steeds aan en uit gaan, maar omdat ie tijd nodig heeft om op te gloeien en weer uit te gaan, wordt de lichtopbrengst minder.
De meeste electrische apparaten (lees alle) kunnen dit niet aan en inderdaad lampen zoals scanners enzo waar veel kleine electronica inzin enzo kan je meteen weggooien als ze op zo'n stroompunt zijn aangesloten. Ze kunnen dat soort rare frequenties niet aan. Zo is die versterker er ook mee uitgeschéèn.

Ik vind het wel heel slordig van de techniek dat ze de vaste spaninning en gedimde spanning niet apart hebben gehouden. Ik heb het ook wel meegemaakt dat mensen dachten dat ze hun stofzuiger wel effe in dat blok konden steken, tegewoordig tape ik alle vrije aansluitingen af, kan er niks meer misgaan.

Negative K3 fan
3 november 2004, 10:52
nee dat klinkt idd niet echt gezond :o

schwalbe
3 november 2004, 10:59
Dat is idd precies wat ik bedoelde, Rewind!

Flatcat
3 november 2004, 11:50
Ok, met de slowblow fuses werkt ie weer.

Paniek voor niets zou je zeggen, maar het zou niet mogen gebeuren. Ik heb er alvast m'n lesje uit geleerd.

Zo'n furman loopt wel al weer op, ik vroeg me af of die tussenstekkers die men bij computers vaak gebruikt voor overstroom bruikbaar zijn?

LordRiffenstein
3 november 2004, 11:57
Ok, met de slowblow fuses werkt ie weer.

Paniek voor niets zou je zeggen, maar het zou niet mogen gebeuren. Ik heb er alvast m'n lesje uit geleerd.

Zo'n furman loopt wel al weer op, ik vroeg me af of die tussenstekkers die men bij computers vaak gebruikt voor overstroom bruikbaar zijn?

Ik vrees dat die Furman hier weinig aan gaat veranderen. Ik heb ook een Furman in mijn rack en toch heb ik af en toe een zekering die het begeeft, dat hangt dan vooral af van externe factoren en stroomstoten die je soms krijgt. Bij mijn Engls zit er per lamp een zekering en die begeeft het sneller (bij lagere stroomstoten) dan de Furman.

BramVersteeg
3 november 2004, 12:25
Gewoon een Diezel kopen! :razz:







sorry, dat was flauw............ :-?

Flatcat
3 november 2004, 12:28
Ik vrees dat die Furman hier weinig aan gaat veranderen. Ik heb ook een Furman in mijn rack en toch heb ik af en toe een zekering die het begeeft, dat hangt dan vooral af van externe factoren en stroomstoten die je soms krijgt. Bij mijn Engls zit er per lamp een zekering en die begeeft het sneller (bij lagere stroomstoten) dan de Furman.

Wat doet die furman dan precies?

LordRiffenstein
3 november 2004, 13:20
Gewoon een Diezel kopen! :razz:
sorry, dat was flauw............ :-?

Die dan ook een zekering deed springen. :P

ieme
5 november 2004, 15:30
Maar die Bogner is nu wel weer helemaal toppie?

Flatcat
7 november 2004, 18:29
Alles in orde!

Hoorde wel van iemand van de bands voor ons dat hij (ook aan die kant van het podium) hetzelfde tegenkwam met z'n jcm800, alleen heeft die wel 2 nieuwe lampen mogen steken, dit zelf bekostigd.

Sucks..

mayly
7 november 2004, 19:31
hey flatcat, leuk gespeeld de zaterdag in zandhoven! kben zelf van zoersel, ligt naast zandhoven, dus ik dacht: zal is gaan zien naar die mannen. vooral dienen ene met zijne bogner :) klinkt vet!!

en ff vraagje, was jij serieus begaaid, of ben jij altijd zo? hehe..

groeten

AART
7 november 2004, 19:34
hey flatcat, leuk gespeeld de zaterdag in zandhoven! kben zelf van zoersel, ligt naast zandhoven, dus ik dacht: zal is gaan zien naar die mannen. vooral dienen ene met zijne bogner :) klinkt vet!!

en ff vraagje, was jij serieus begaaid, of ben jij altijd zo? hehe..

groeten

wtf is "begaaid"? :-? :???:

Diedo
7 november 2004, 20:54
hele goede vraag... staat niet in de vandale...

LordRiffenstein
7 november 2004, 21:02
wtf is "begaaid"? :-? :???:

Serieus begaaid zijn is hetzelfde als zat, bezopen, te diep in het glas gekeken... :-D

mayly
7 november 2004, 21:20
ja, wist niet dat de nederlanders dit niet gingen begrijpen :o

Lord Abortion
7 november 2004, 22:13
haha, kon je je niet inhouden minx?

Flatcat
7 november 2004, 23:27
Ach wel um

een beetje zeker? :P

Is meestal niet anders en doet niets aan m'n manier van zijn op het podium hoor..

Mayly, bedankt om te komen hoor!

Alain
8 november 2004, 11:29
was jij serieus begaaid, of ben jij altijd zo? hehe..

Waarschijnlijk wel, en ja

ieme
15 december 2005, 19:59
He flatcat, hoe bevalt de uberschall nu na een tijdje?

ieme

Dude
15 december 2005, 20:43
www.flatcatpunk.com

goddamn dude mooie vrouwen in je clip hoor !

groupies ?? :razz:

Flatcat
15 december 2005, 22:43
De uber is een blijvertje. De Brunetti gaat eruit (ondanks de artist deal ja, maar twee high-gainers is te veel) en ga dan op zoek naar een plexi-style amp voor de crunch in het genre van Roccaforte amps, of wie weet wel de slp59hw.

Qua meisjes in clips, de helft vriendinnen, de helft vriendinnen van regisseur.

ieme
15 december 2005, 23:39
De uber is een blijvertje. De Brunetti gaat eruit (ondanks de artist deal ja, maar twee high-gainers is te veel) en ga dan op zoek naar een plexi-style amp voor de crunch in het genre van Roccaforte amps, of wie weet wel de slp59hw.
.

mooi

ieme
15 december 2005, 23:40
De uber is een blijvertje. De Brunetti gaat eruit (ondanks de artist deal ja, maar twee high-gainers is te veel) en ga dan op zoek naar een plexi-style amp voor de crunch in het genre van Roccaforte amps, of wie weet wel de slp59hw.
.

mooi