PDA

View Full Version : 4x12 ideetjes...



Nocki
1 november 2004, 18:44
Hoi.

ik dacht erover om een 4x12 te maken.
van boven open ruuggetje. en van onder closed back.

zou het een goed idee zijn om van onder aan de voorkant een opnening temaken van ongeveer 5 cm over de breedte om de lage tonen eruit te halen?

NOcki

hadv
1 november 2004, 22:36
zou zomaar als basreflexpoort kunnen gaan werken ipv de bassen te dempen

Negative K3 fan
1 november 2004, 22:37
nah basreflex port komt toch met een buis van achteren? ik zou het gewoon 3/4 open back proberen te houden of iets maken waardoor je makkeijk achterpanelen kunt verwijderen.

Wormaap
1 november 2004, 22:41
Een paspoort hoeft niet persé rond te zijn hoor, en de plaats waar'ie zit boeit ook vrij weinig, 't gaat'm om de lengte en oppervlakte van een willekeurige opening in je kist.

Nocki
1 november 2004, 23:22
wat zou het effect zijn. en is er een reden voor dat ik het wel bij 1x 12 kasten ziet mar nooit bij 4x12 kasten. maar bv weer wel bij een ampeg 4x10?

wat wordt het geluid als iok het doe?

Nocki

Wormaap
2 november 2004, 00:35
Een baspoort versterkt het geluid rond de frequentie waarop'ie gestemd is. Nadeel is wel dat de speaker rond die frequentie een stuk minder belastbaar wordt (de maximale uitslag wordt sneller gehaald, door resonantie geloof ik, zou ik even moeten opzoeken) en dat'ie rond die frequentie een stuk minder strak wordt, in extreme gevallen zelfs gaat 'klapperen'

Je wint er wel weer een stukje diepgang mee meestal, maar of dat zo nodig is met'n gitaarcab waag ik te betwijfelen :)

Thijssie
2 november 2004, 07:02
wat zou het effect zijn. en is er een reden voor dat ik het wel bij 1x 12 kasten ziet mar nooit bij 4x12 kasten. maar bv weer wel bij een ampeg 4x10?

De reden is dat er maar 1 fabrikant 1 model maakt met een poort aan de voorkant, nl Mesa met hun "thiele-kast".

Die naam komt van de "thiele small parameters", dat is een formule waarmee je kunt berekenen hoe groot en hoe lang de "poort" moet zijn adhv het volume van de kast en de resonantie frequentie van de speaker.



wat wordt het geluid als iok het doe?

Waarschijnlijk "droog en klinisch"

Nocki
2 november 2004, 09:44
ok.

gewoon dus een 4x 12 kast maken met een stug baffle board. an de voorkant helemaal dicht en het compartiment beneden echt dicht en het compartiment boven open of half open. wou dat nog veel vershil maken want dat zie je bij 4x12 kasten ook bijna nooit. wel zie je bij somiige 4x12 mesa kasten dat er gaten achterin de kast zitten. kunnen jullie daar nog iets over zeggen?

Nocki

(ps bedankt trouwens al voor de info zover...)

schwalbe
2 november 2004, 09:56
(half)open of gesloten kast maakt veel verschil: gesloten=betere basrespons, open=ruimtelijker geluid. Je kan niet zomaar speakers voor een gesloten kast in een open kast zetten: bij gebrek aan 'tegendruk' van de achterwand gaan de speakers in het laag dan vreselijk klapperen en dat kan ze slopen.
Ik schroefde eens een speaker voor gesloten kast in een halfopen kast en vooral in de mese-boogie stand van mn ampmodeler ging de speaker ook bij laag volume zo klapperen dat ze bijna stuk ging.
Vice versa zou een speaker voor een gesloten cab in een open cab een zeer magere basrespons geven..

Nocki
2 november 2004, 10:12
oei.
nu raak ik dus weer ind e war.
want mn elektro voice speakers dis ik he worden bij beide gebruikt. maar heb dus geen idee of daar vershillende types in zijn.
evm 200watt 8ohm. staat er op meer niet.

schwalbe
2 november 2004, 11:03
200 watt ??
Ik heb nog nooit een gitaarspeaker gezien van meer dan 100 watt; weet je wel zeker dat het een gitaarspeaker is en geen woofer?

schwalbe
2 november 2004, 11:10
Ik checkte je site even; zijn het dezelfde EV black shadow-speakers als in je combo zitten? daar vond ik namelijk wat gegevens over:
http://www.srl.utu.fi/~tke/MesaBoogie/Loudspeaker/evm12L-eds.pdf

Hieruit blijkt dat je deze speaker in alle cab-types kan zetten.
Het kan zijn dat de speakers uit de series2 zijn ipv de pro-line, dat zou verklaren waarom ze 200 watt zijn ipv 300 watt zoals in de manual in het linkje hierboven.. alle andere karakterastieken zijn echter gelijk, dus je kan ze zowel in open, gesloten, als bassreflex cabs zetten.

Nocki
2 november 2004, 11:25
je ik heb er 2 in de mesa boxjes zitten en een in de combo. het zijn dezelfde.

Nocki

Nocki
2 november 2004, 11:29
dus ik moet er nog een... dan kan ik beginnen... :-)
of 2 andere speakertjes... dan kan ik mixen. ik geloof dat de combi evm / celestion nogal goed klinkt...

NOcki

schwalbe
2 november 2004, 11:47
je ik heb er 2 in de mesa boxjes zitten en een in de combo. het zijn dezelfde.

Nocki

Dus je gaat een combo en 2 1x12"cabjes slopen om er een 4x12 van te maken.... beetje zonde vind ik dat....

Nocki
2 november 2004, 11:52
ik sloop niks. ik schroef het netjes uit elkaar.
ik kan het dus weer in oude staat terug brengen. maar een speaker cab kopen met 4 elektrovoice speakers erin gaat me zowieso al 800 euro kosten en dat heb ik niet.
en nu staat er een combo behuizing met een speaker op zolden stof te happen. dat vin ik ook zonde.


Nocki

schwalbe
2 november 2004, 11:56
Ach ja, zelf weten natuurlijk..
Tijdens mijn google-speurtocht naar gegevens over de EVM 12 zag ik trouwens bij diverse aanbieders staan 'discontinued model' dus ik zou snel die 4e speaker halen want het lijkt erop dat ze uit het assortiment gaan.

Nocki
2 november 2004, 12:07
Klopt.

mesa is idd ook gestopt met dit model. wel jammer want het zijn fijne speakertjes... maar ook erg duur. ik heb er dus nog eentje nodig en dan ben ik weg. je hebt zo te horen nogal veel verstand van speakers. kan je nog wat vertellen over speaker cabs en waar ik op zou moeten letten. ik denk dat het voor veel mensen handig is. ook als ze later de zoek functie gaan gebruiken.

Nocki

schwalbe
2 november 2004, 12:48
Nou, ik weet dan wel redelijk wat van speakers, maar niet specifiek van gitaarspeakers.
Ik zou er bij de bouw van een cabinet op letten dat:
- Je je goed informeert: schroef eens wat cabs open om te kijken hoe ze in elkaar zitten en zoek op internet.
- Je sterk genoeg hout hebt; liefst 18 mm berken multiplex, voor de baffle eventueel dikker.
- Bedenk bij het ontwerpen al of je front- of rearmounted wil doen, want anders krijg je later problemen.
- Alle houtverbindingen schroeven+lijmen behalve als je gesloten of bassreflex doet, dan de achterwand alleen schroeven want anders kun je later nooit meer bij de speaker. gebruik veel schroeven in die achterwand.
- Gebruik veel 'braces' (verstevigingsstukken): zowel tegen de baffle (waar je de speakers in monteert) als tussen de baffle en de achterwand.
- Betrek ook de handgrepen in je ontwerp; anders kom je later voor verassingen te staan. Kies handgrepen die sterk en ergonomisch zijn en bezuinig hier niet op.
- Een cabinet bekleden met tolex, tweed, of andere stof is moeilijker dan je denkt, vooral bij de hoekjes.
- Let goed op de 'mounting instructions' in de gebruiksaanwijzing van de speakers en volg ze op.
- stoothoeken, stootranden, wieltjes, en dat soort dingen zijn veel duurder dan je denkt en veel mensen vergeten ze op te nemen in het kostenplaatje zodat ze later voor verrassingen komen te staan.
- Het ontwerpen van een bassreflexkast doe je niet zomaar: de afmetingen zijn het resutaat van enkele berekeningen met de Thiele-small parameters van de speaker. Bij de verkeerde kastinhoud werkt het bassreflexprincipe niet. Een bassreflexpijp monteren maakt van een gesloten kast nog geen bassreflex.
- Metalen roosters voor de speakers geven de beste bescherming, maar kunnen vreselijk gaan rammelen als je ze niet op de goede manier bevestigd. Let daarop als je ze wil gaan gebruiken
- Bedenk dat als je verschillende types speakers in een cabinet wil stoppen dat je dan ook meerdere microfoons nodig hebt om de zaak over de PA te gooien. Of dat je een bepaalde speaker moet aanwijzen die uitversterkt moet worden. Laat dit tijdig aan de geluidstechnicus weten.

Negative K3 fan
2 november 2004, 13:36
wat zou het effect zijn. en is er een reden voor dat ik het wel bij 1x 12 kasten ziet mar nooit bij 4x12 kasten. maar bv weer wel bij een ampeg 4x10?

De reden is dat er maar 1 fabrikant 1 model maakt met een poort aan de voorkant, nl Mesa met hun "thiele-kast".


en de genz benz g-flex

schwalbe
2 november 2004, 13:48
wat zou het effect zijn. en is er een reden voor dat ik het wel bij 1x 12 kasten ziet mar nooit bij 4x12 kasten. maar bv weer wel bij een ampeg 4x10?

De reden is dat er maar 1 fabrikant 1 model maakt met een poort aan de voorkant, nl Mesa met hun "thiele-kast".


en de genz benz g-flex

Bassreflex-cabs geven meer bas dan gesloten en open kasten. Bij een 4x12 voor gitaar zelfs een beetje te veel... vandaar dat er slechts enkele fabrikanten bassreflx 4x12's voor gitaar maken (vooral voor metal-liefhebbers). De Ampeg 4x10's zullen eigenlijk voor basgitaar bedoeld zijn en dan is bassreflex heel geschikt. 1x12 kasten kunnen vaak wel wat meer bas gebruiken, dus daar zie je wel weer regelmatig gitaarcabs met bassreflex.

Thijssie
2 november 2004, 15:25
Je sterk genoeg hout hebt; liefst 18 mm berken multiplex, voor de baffle eventueel dikker.

Nee man!

Het is geen hifi box.

Dat klinkt zo dood als een pier en dat wil je helemaal niet voor een gitaarcabinet. 15 of 12 mm is een mooie dikte voor een 4x12....



Het ontwerpen van een bassreflexkast doe je niet zomaar: de afmetingen zijn het resutaat van enkele berekeningen met de Thiele-small parameters van de speaker. Bij de verkeerde kastinhoud werkt het bassreflexprincipe niet. Een bassreflexpijp monteren maakt van een gesloten kast nog geen bassreflex.

Je redeneert vanuit je kennis van het bouwen van Hifi speakers. Gitaarcabinets moet je veel anders ontwerpen.

Simpelgezegd moet een hifi speaker een zo neutraal mogelijke weergever zijn terwijl een gitaarcabinet een onderdeel is van de keten gitaar -> amp -> speaker en je dus een eigen karakter zult preferen.

schwalbe
2 november 2004, 15:43
Je sterk genoeg hout hebt; liefst 18 mm berken multiplex, voor de baffle eventueel dikker.

Nee man!

Het is geen hifi box.

Dat klinkt zo dood als een pier en dat wil je helemaal niet voor een gitaarcabinet. 15 of 12 mm is een mooie dikte voor een 4x12....



Het ontwerpen van een bassreflexkast doe je niet zomaar: de afmetingen zijn het resutaat van enkele berekeningen met de Thiele-small parameters van de speaker. Bij de verkeerde kastinhoud werkt het bassreflexprincipe niet. Een bassreflexpijp monteren maakt van een gesloten kast nog geen bassreflex.

Je redeneert vanuit je kennis van het bouwen van Hifi speakers. Gitaarcabinets moet je veel anders ontwerpen.

Simpelgezegd moet een hifi speaker een zo neutraal mogelijke weergever zijn terwijl een gitaarcabinet een onderdeel is van de keten gitaar -> amp -> speaker en je dus een eigen karakter zult preferen.


- Een gitaarcabinet hoeft inderdaad niet zo stijf (dood) te zijn als een hifi-speaker, maar omdat de luidsterktes zoveel hoger zijn is 18 mm toch echt aan te raden.
- bassreflex heeft niks met hifi te maken...sommige mensen prefereren gewoon een bassreflex-cab, waarom denk je dat Mesa-Boogie ze maakt? En de bassreflex-principes blijven gewoon hetzelfde in gitaarcabs en hifi-speakers. Het karakterastieke geluid komt van de speaker, die moet speciaal voor gitaar ontworpen zijn.
Ik bedoel ook niet te zeggen dat je je cab bassreflex moet maken, maar dat als je dat wil, dan moet je hem wel goed ontwerpen. Zelf vind ik gesloten of halfopen kasten het beste klinken.

Nocki
2 november 2004, 15:47
mmm... interesant allemaal.

hoe zit dat met de binnen kant. normaal is dat gewoon hout. maar zou bv een geluidabsorberende laag zoals in de studio tegen het plafond zit ook veel invloed hebben op het geluid? of het baffle board bv aan veren in de kast hangen zodat de trillingen niet doorgegeven worden aan de kast. wat zou dat allemaal doen. niet dat ik het van plan ben want het lijkt me belangrijk om een erg stugge kast te maken.

Nocki

Negative K3 fan
2 november 2004, 15:54
mmm... interesant allemaal.

hoe zit dat met de binnen kant. normaal is dat gewoon hout. maar zou bv een geluidabsorberende laag zoals in de studio tegen het plafond zit ook veel invloed hebben op het geluid? of het baffle board bv aan veren in de kast hangen zodat de trillingen niet doorgegeven worden aan de kast. wat zou dat allemaal doen. niet dat ik het van plan ben want het lijkt me belangrijk om een erg stugge kast te maken.

Nocki

tja, bij gitaarcabs is het niet normaal/standaard om ze van binnen te dempen, maar het verbetert wel de strakheid, lage tonen, en vermindert de prjectie en de 'organische' sound.

de baffle is een heel apart verhaal op zich! Ik heb een keer een pm gekregen van zon professionele cab bouwer en de baffle zit ahw ook LOS in de kast en niet vastgeschroefd, ik dacht dat hij slechts op zn plaats werd gehouden door bepaalde steunbalkjes.

maar over dit onderwerp kun je online heel veel vinden er is zon site met heel veel gitaar en audio artikelen met ook een gedeelte over zelfbouw cabs, zou je eens kunnen zoeken.

schwalbe
2 november 2004, 15:56
Dat soort dingen zijn eigenlijk voor hifi enzo...heeft geen zin voor gitaar.

Thijssie
2 november 2004, 16:20
ik dacht erover om een 4x12 te maken.
van boven open ruuggetje. en van onder closed back.

Ha die Nocki,

Omdat ik een aantal dingen in deze thread heb gelezen die haaks op mijn ervaringen staan en ik niet veel zin heb in een "welles nietus discussie", zal ik mijn ervaringen mbt het bouwen van gitaarcabinets voor je "oppennen".

Let wel, het is geen exacte wetenschap, het is met alle onderdelen in de keten van je gitaar, effecten, amp, speaker etc; het een "werkt" en het ander "werkt totaal niet". Het is altijd het resultaat van de som der delen en misschien nog wel belangrijker: een kwestie van smaak.

Dus ik hoop dat je wat aan hebt maar uiteindelijk zal het er toch op neer komen dat je zelf een beetje moet experimenteren met baffle's, schotjes aan de achterkant etc etc.


Hifi boxen versus gitaar cabinets.

Er zijn veel overeenkomsten maar ook een aantal verschillen, die heel belangrijk zijn om te weten als je een gitaar cabinet gaat bouwen.


Een hifi box moet een zo neutraal mogelijke weergever zijn; de ideale hifi luidspreker voegt geen klankkleur toe en laat niets weg. Voor een gitaar cabinet geldt dat helemaal niet; je gitaar cabinet is onderdeel van de keten “gitaar + versterker + luidspreker”, wat je eigenlijk als een verlengstuk van je instrument moet zien en dus een “eigen geluid” mag hebben. In de meeste gevallen zul je dat ook willen; ik houd persoonlijk van een "houten kraakgeluid" ;-) maar dat is voor iedereen weer anders en de muziekstijl die je speelt heeft er ook veel mee te maken.

Door dit verschil, zijn er dus ook een aantal verschillen waar je rekening mee moet houden als je een gitaar cabinet gaat bouwen.


De ideale hifi box is van “dood materiaal” gemaakt, met zo min mogelijk resonanties. (Dik) MDF is een prachtig materiaal om hifi boxen mee te bouwen door het neutrale karakter wat dat materiaal heeft. Maar zelfs beton of zware kunststoffen worden zeer succesvol gebruikt voor de bouw van hifi luidsprekers. Het liefst zo dik mogelijk zodat er zo min mogelijk resonanties ontstaan.

Een gitaar cabinet wil je juist “levend” laten klinken, de meeste gitaristen zijn juist op zoek naar een dikke warme sound. MDF is daar helemaal niet geschikt voor. (op een paar uitzonderingen na). Gewone houten planken, multiplex of zelfs triplex klinken veel levendiger dan MDF of spaanplaat en hebben daarom dus de voorkeur bij de bouw van een gitaar cabinet. Wel eens een akoestische gitaar van MDF of spaanplaat gezien? ;-)

Een gitaarcabinet moet natuurlijk stijf zijn, er mag niets meetrillen maar ook weer niet te stijf ander gaat het dood en klinisch klinken. En 4 12inch speakers in een baffle van 6mm monteren zorgt waarschijnlijk ook wel voor een constructieprobleempje ;-)



Thiele small parameters

De Thiele small parameters gebruik je om bij een “open” (bassreflex) hifi speaker te berekenen hoe lang en hoe groot de poort naar buiten is, om de (lage) tonen die van achter uit een speaker komen te benutten. De oppervlakte van een poort, de lengte van de poort, de inhoud van de gebruikte kast en de resonantie frequentie van de speaker moeten met elkaar in verhouding staan, om zo ongewenste resonanties (boemerig effect) te voorkomen. Omdat een gitaar niet zo laag komt, de lage E is 82hz, zijn deze parameters niet van belang bij het ontwerpen van een gitaar cabinet.

Mesa Boogie is de enige fabrikant die een (1 x 12) cabinet maakt, ontworpen met de Thiele small parameters. Ik heb nog nooit over zo’n cabinet gespeeld maar ik verwacht dat ze droog en klinisch klinken, ondanks de (goede) Electro Voice speaker. Ze zullen wel diep in het laag klinken en daarom een goede combinatie zijn met een “open back” cabinet of combo.


De constructie

Bij het bouwen van je cabinet moet je er voor zorgen dat er niets mee kan trillen. Alles moet goed vast zitten. Voor de verbindingen kun je het best een combinatie van schroeven en lijm gebruiken. De verbindingen moeten ook echt “luchtdicht” zijn. Ik gebruik zelf altijd PU-lijm uit een kitspuit. Deze lijm zet als een soort schuim uit na het verlijmen. Zo heb je gegarandeerd altijd een verbinding zonder “lekken”. De overtollige lijm, die uit de lijmverbinding komt zetten bij het drogen, snij je er gewoon af met een stanleymes.

Je kunt nog kiezen voor een gesloten of open kast of natuurlijk in het grensgebied, gedeeltelijk gesloten / open.
Een cabinet met een open achterkant klinkt ook “opener”, wat warmer, dimensioneler meer gespreid. Nadeel is dat je er wel een muur “achter hebt moeten staan”, omdat anders de klanken aan de achterkant “wegvliegen”.
Een gesloten cabinet klinkt, zwaarder, directer, met meer “punch”.
Een halfopen cabinet zit daar (vanzelfsprekend) tussenin.
Persoonlijk vind ik de combinatie van een open EN een gesloten cabinet het mooiste.

Het belangrijkste van een gitaar cabinet is de keuze van het hout van de voorkant waar de speaker(s) in gemonteerd zitten, het z.g. “baffleboard”. Dit moet niet te dik zijn zijn, 9, 12 of 15mm zijn mooie maten. Deze plank is letterlijk het klankbord van je speakers. De speakers worden NIET met zelftappers in het baffleboard geschroefd maar gewoon ff een gaatje boren en een schroef met bout er doorheen. Het doet er niet toe of ze aan de voor- of achterkant worden gemonteerd. Er zijn ook beugels verkrijgbaar voor de montage van de speakers in het baffleboard, al dan niet in combinatie met de gaten in het frame van de speakers.
Wees voorzichtig met de montage van de speakers, de conus is teer en je zult niet de eerste zijn die met zijn/haar schroevendraaier een gat in het papier maakt. Een klein gat is prima te repareren maar het is natuurlijk zonde om een gat te prikken in je nagelnieuwe nog niet ingebroken speaker terwijl je deze, nog voordat je er ooit op hebt gespeelt, aan het monteren bent.

Zoals ik al eerder vermelde, de conus beschadigt gemakkelijk, zorg dus voor een goede bescherming van doek, gaas of een ander geluidsdoorlatend materiaal. Denk er ook aan dat het gemakkelijk kan zijn om die bescherming op een of andere manier eenvoudig van je cabinet kunt verwijderen. Misschien om onderhoud te plegen of om een microfoon in het centrum van je speaker te kunnen zetten voor opnames.

Ik gebruik nooit isolatie in een gesloten cabinet. Dit materiaal wordt er alleen maar in gestopt om de box zo “dood” mogelijk te laten klinken en dat is precies wat we niet willen bij een gitaar cabinet. Maar goed, ik ken ook verhalen van mensen die dat dus expliciet wel doen, experimenteren dus!

Voor de lijmverbindingen kun je het beste een lat aan de binnenkant verlijmen. Dus niet de planken haaks op elkaar zetten en aan elkaar schroeven maar de schroeven in de aan de binnenkant gelijmde lat, schroeven.


De verbindingen

Voor het verbinden van 2 planken aan elkaar, zijn hoekklemmen een gemakkelijk hulpmiddel. Je zet de twee planken hier in vast nadat je 1 of beide zijden van lijm hebt voorzien. Hierna schroef je de lat aan de binnenkant vast. Bij voorkeur met een elektrische schroevendraaier. In de meeste gevallen zijn 2 schroeven om de boel te fixeren en op elkaar te klemmen voldoende. Een goede houtlijmverbinding is vele malen sterker dan het hout zelf.
Schaven verdient de voorkeur boven zagen omdat bij zagen de poriën van het hout vollopen met zaagsel, terwijl ze bij een geschaafde kant van het hout nog helemaal open liggen, waardoor de lijm hier veel gemakkelijker in doordringt.


En voor de rest, neem de tijd. Laat je niet verleiden tot haastwerk omdat je zo nieuwsgierig bent naar het uiteindelijke geluid. Ik heb al heel vaak dingen verkloot omdat ik niet kon wachten uit nieuwsgierigheid naar het geluid ;-)

Succes en veel bouwplezier!!!

schwalbe
2 november 2004, 16:37
9, 12 of 15 mm dik genoeg??
13 mm is het minimum bij mijn weten.
Check dit eens:
http://professional.celestion.com/secrets/cabinetdesign.html

Nocki
2 november 2004, 16:52
Bedankt thijssie en Shwalbe voor de vele uitleg. er zit een hoop kennis achter. fijn dat jullie dat met ons delen.

Ik ga het zo waarschijnlijk zo doen:

baffle board ga ik bekijken. waarschijnlijk 12 a 15 mm dik.
kast wordt gemaakt van een mooie houtsoort. mischien wel gewoon vuren. en als afwerking gewoon lakken of beitsen. tenzij ik het verziek dan zal die gelakt worden. of bekleed worden. ik denk dat bekledening ook weer zorgt voor het doodmaken van de trillingen dus zou beits of olie het mooiste zijn.
verder wil ik dan niks aan de buitenkant schroeven maar elke zijde met een balkje aan de binnen kant schroeven en lijmen. de PU lijm is netuurlijk een geweldige manier van lijmen...

we gaan het boven en onder compartiment echt delen. waardoor je 2 2x12 cabs opelkaar hebt in een behuizing.

de achterkant wordt dan van onder dicht en van boven half open. met een opening waar ik mn midi board mee kan vervoeren...

we gaan eens een hoop lezen op het net. bedankt...

NOcki

Thijssie
2 november 2004, 17:06
9, 12 of 15 mm dik genoeg??
13 mm is het minimum bij mijn weten.

Mijn eigen 4x12 heeft een baffle van 12mm en die klinkt superstrak, ik heb hier wel eens gelezen dat er hier iemand een twin heeft met een baffle van 9mm!



Check dit eens:
http://professional.celestion.com/secrets/cabinetdesign.html

Als cabinet bouwer kende ik de site van celestion natuurlijk al :D

Het is geen exacte wetenschap en vooral een kwestie van smaak....

Nocki
2 november 2004, 17:40
op de celstion site van die lik hierboven staat dat het baffle board wel van mdf mag zijn. hoe zit dat?
ik dacht dat juist het baffle board mooie tonale eigenschappen zou moeten hebben.
net als bij een akoestische gitaar.l

Nocki

Nocki
2 november 2004, 17:49
op de celestion site staat dat je de baffle van MDF zou kunnen maken. maar dat lijkt me dus niks omdat de baffle je klankboord zou zijn. net als de top van je akoestische gitaar van goed hout moet zijn en de rest van papier mache mag zijn.. :-)
hoe zit dat nou?


ik zit verder nog met het probleem van de voorkant. ik wil graag een slanted cab maken. zijn hier nog ideeen over?

en hoe maak je de voorkant netjes? een stuk metaal ? (lijkt me niets vanwege het mee trillen en ik vind het niet mooi)

of bv een doek ervoor. en dan nog welk doen en waar haal je et.

Nocki

hadv
2 november 2004, 18:06
nah basreflex port komt toch met een buis van achteren? ik zou het gewoon 3/4 open back proberen te houden of iets maken waardoor je makkeijk achterpanelen kunt verwijderen.

Nee hoor, aan de voorkant kun je ook refelexen, hangt van de bouw van de kast af. Ik heb een aantal 15 en 12 inch basreflexkasten gebouwd volgens EV-ontwerp en ook van Altecp-ontwerp, allemaal van voren. En wat dacht je van de JBL kasten (zoals de beroemde glijbanen)..
Aan de achterkant is in de regel bij hifi-spul, da's andere koek
bij 'ons' spul moet het juist naar voren blazen (toch :???: )

hadv
2 november 2004, 18:09
De reden is dat er maar 1 fabrikant 1 model maakt met een poort aan de voorkant, nl Mesa met hun "thiele-kast".

Deze Mesa is dus gewoon lekker het ontwerp van EV, heel makkelijk zelf te bouwen, voor bouwtekeningen mag u mij altijd meelen.

hadv
2 november 2004, 18:14
Klopt.

mesa is idd ook gestopt met dit model. wel jammer want het zijn fijne speakertjes... maar ook erg duur. ik heb er dus nog eentje nodig en dan ben ik weg. je hebt zo te horen nogal veel verstand van speakers. kan je nog wat vertellen over speaker cabs en waar ik op zou moeten letten. ik denk dat het voor veel mensen handig is. ook als ze later de zoek functie gaan gebruiken.

Nocki
ToneToys in Duitsland verkoopt New Old Stock, ik heb er een en ze staan nog op de site. 199 pleuri en ca 20 verzendkosten. Krijg je ook altijd een leuk kadootje bij (in mijn geval een snaarwinder en een zwik Kasho polectria)
http://www.tone-toys.com/de/NOS_E-Voice.html

Nocki
2 november 2004, 20:14
wat is nou weer een zwik Kasho polectria???

NOcki

Negative K3 fan
2 november 2004, 21:53
nah basreflex port komt toch met een buis van achteren? ik zou het gewoon 3/4 open back proberen te houden of iets maken waardoor je makkeijk achterpanelen kunt verwijderen.

Nee hoor, aan de voorkant kun je ook refelexen, hangt van de bouw van de kast af. Ik heb een aantal 15 en 12 inch basreflexkasten gebouwd volgens EV-ontwerp en ook van Altecp-ontwerp, allemaal van voren. En wat dacht je van de JBL kasten (zoals de beroemde glijbanen)..
Aan de achterkant is in de regel bij hifi-spul, da's andere koek
bij 'ons' spul moet het juist naar voren blazen (toch :???: )

ik bedoel dat het gat wel van voren zit, maar er zit helemaal een buis in die van achteren komt...

Negative K3 fan
2 november 2004, 21:55
nah basreflex port komt toch met een buis van achteren? ik zou het gewoon 3/4 open back proberen te houden of iets maken waardoor je makkeijk achterpanelen kunt verwijderen.

Nee hoor, aan de voorkant kun je ook refelexen, hangt van de bouw van de kast af. Ik heb een aantal 15 en 12 inch basreflexkasten gebouwd volgens EV-ontwerp en ook van Altecp-ontwerp, allemaal van voren. En wat dacht je van de JBL kasten (zoals de beroemde glijbanen)..
Aan de achterkant is in de regel bij hifi-spul, da's andere koek
bij 'ons' spul moet het juist naar voren blazen (toch :???: )

ik bedoel dat het gat wel van voren zit, maar er zit helemaal een buis in die van achteren komt...

Negative K3 fan
2 november 2004, 21:56
op de celstion site van die lik hierboven staat dat het baffle board wel van mdf mag zijn. hoe zit dat?
ik dacht dat juist het baffle board mooie tonale eigenschappen zou moeten hebben.
net als bij een akoestische gitaar.l

Nocki

mag idd van mdf zij, is aan te raden iig vanwege de stevigheid enzo, de rest van de cab van mulitplex.

Wormaap
2 november 2004, 22:43
Een basreflex pijp hoeft niet persé helemaal van achteren te komen.
De lengte kan nogal variëren afhankelijk van je stemfrequentie en diameter (breder is beter ivm. poortruis (woesj-geluid) maar breder betekent ook langer)
Soms is'ie 2cm lang, soms 50 (moet je't wel héél gek maken :P)

Rewind
2 november 2004, 23:31
Ik las net dat het niet verstandig is om dempend materiaal in je cabinet te stoppen, omdat je dat een dood geluid kan krijgen.
Mij is ooit geadviseerd dit wel te doen bij een gesloten kast omdat dit materiaal de compressie van de lucht in de kast zou vertragen, wat het effect van een grotere inhoud zou geven, zo zou je meer rendement uit je speaker halen omdat deze 'verder kan uitslaan'.
Klopt dit, of is dit ook weer slechts een kwestie van smaak?

schwalbe
3 november 2004, 08:31
nah basreflex port komt toch met een buis van achteren? ik zou het gewoon 3/4 open back proberen te houden of iets maken waardoor je makkeijk achterpanelen kunt verwijderen.

Nee hoor, aan de voorkant kun je ook refelexen, hangt van de bouw van de kast af. Ik heb een aantal 15 en 12 inch basreflexkasten gebouwd volgens EV-ontwerp en ook van Altecp-ontwerp, allemaal van voren. En wat dacht je van de JBL kasten (zoals de beroemde glijbanen)..
Aan de achterkant is in de regel bij hifi-spul, da's andere koek
bij 'ons' spul moet het juist naar voren blazen (toch :???: )

Nee, het maakt technisch echt niet uit waar de reflexopening zit; de voorkant is alleeen te prefereren omdat je dan als fabrikant zeker weet dat de gebruiker de reflexpoort niet per ongeluk afsluit door de achterkant tegen de muur te zetten (bij de voorkant zal je dat niet snel gebeuren). Een (half)open achterkant heeft trouwens niets met bassreflex te maken.
Glijbanen zijn overigens niet bassreflex maar werken volgens het hoornprincipe.

schwalbe
3 november 2004, 08:33
op de celstion site van die lik hierboven staat dat het baffle board wel van mdf mag zijn. hoe zit dat?
ik dacht dat juist het baffle board mooie tonale eigenschappen zou moeten hebben.
net als bij een akoestische gitaar.l

Nocki

Veel fabrikanten gebruiken MDF omdat het gemakkelijk is om machinaal te bewerken; als zelfbouwer geldt dat voordeel veel minder, dus dan kun je beter voor een materiaal kiezen dat beter klinkt zoals plywood (multiplex).

schwalbe
3 november 2004, 08:50
Ik zie dat er veel vragen zijn over bassreflex... terwijl bassreflex-cabs niet veel gebruikt worden voor gitaar. Eigenlijk is bassreflex voor een 4x12 alleen interessant als je veel gedowntuned speelt of als je een 1 of 2x12 wilt bouwen omdat dat compacter is maar niet op bas wil inleveren.
Op de celestion-site wordt bassreflex afgeraden, maar dat is volgens mij vooral omdat celestion geen speakers maakt die voor bassreflex geschikt zijn :-? . En vast staat dat je speaker(s) geschikt moeten zijn voor bassreflex (zoals de EV EVM 12's van nocki) want gewone gitaarspeakers kunnen kapot gaan in een bassreflex-cab.

schwalbe
3 november 2004, 09:24
http://www.colomar.com/Shavano/cab_det9.gif

zo maak je de 'internal bracing'. Het plywood vierkantje is een versteviging waar je de wieltjes monteert, deze hoeven uiteraard alleen op de bodem.
(op de site waar dit plaatje vandaan komt staan trouwens nog meer tips, maar sommige daarvan zijn incorrect)
Behalve de bracing in het plaatje is het bij gesloten (en bassreflex)-kasten verstandig om een 'central bracing' te doen: midden op de baffle(dus precies in het middelpunt tussen de speakers) een balk(je) die de baffle verbindt met de achterwand.

Nocki
5 november 2004, 14:23
hoi. ben nu een beetje met hout aan het kijken welk hout hoe en wat en wil er dit weekend maar eens mee beginnen.

ik zat alleen nog met een ding. front of back loaded. volgens mij betekent dit of de rand van de speaker tegen het baffle board aan zit of dat de speaeker aand e voorkant vast zit en door het hout steekt. mn evm speakers zitten van voren vast en steken door dhet hout heen. ik las dat back loaded op lagere volumes al goed klinkt en dat er wat minder bas is en wat warmer klinkt. ik was zowieso al van plan dit te doen totdat ik zag dan mijn 1x12 cabs van voren vast zitten en dus door het hout de speaker steekt. wat te doen?

wat zeggen jullie gitaarspeaker bouw meesters...

NOcki

Nocki
5 november 2004, 14:24
hoi. ben nu een beetje met hout aan het kijken welk hout hoe en wat en wil er dit weekend maar eens mee beginnen.

ik zat alleen nog met een ding. front of back loaded. volgens mij betekent dit of de rand van de speaker tegen het baffle board aan zit of dat de speaeker aand e voorkant vast zit en door het hout steekt. mn evm speakers zitten van voren vast en steken door dhet hout heen. ik las dat back loaded op lagere volumes al goed klinkt en dat er wat minder bas is en wat warmer klinkt. ik was zowieso al van plan dit te doen totdat ik zag dan mijn 1x12 cabs van voren vast zitten en dus door het hout de speaker steekt. wat te doen?

wat zeggen jullie gitaarspeaker bouw meesters...

NOcki

schwalbe
5 november 2004, 20:24
Puur geluidstechnisch gezien is frontloaded beter, maar het verschil is erg klein.