PDA

View Full Version : Envelope filter dilemma's



Lucky
28 mei 2002, 09:10
Wat moet een man die funky envelope filter wah sounds uit zijn gitaar wil toveren doen !!!!

met name de vergelijking tussen een Mutron III+ en de ehx q tron of bassballs...

heeft iemand hier ervaring mee en zou hij die met mij willen delen.

Thankx

AllodoX
3 juni 2002, 19:07
Bassballs is geen envelope filter :wink:
Bassballs is een auto-wah :smile:

kijk eens rond naar een EBS BassIQ.. dat is een envelope sweep filter, die eigenlijk speciaal voor de basgitaar gemaakt is ( EBS is een bass-only bedrijf ), maar die toch ook HEEL lekker klinkt met een gitaar..

en omdat ie voor bass bedoelt is, blijven de lage(re) tonen van je gitaar er ook heel goed in zitten.

HEEL goed spul, maar helaas ook beetje $$ en zo..

AllodoX
3 juni 2002, 19:08
b.t.w. als je voorbeeldgeluidjes wilt..

http://www.ebs.bass.se/2001/all-iq.htm

:wink:

piezo
20 juli 2002, 17:51
Autowah kan ook zo'n cyclisch wah-geluid zijn, dat dus een golvend wah-effect geeft. Envelope-follower is het circuit dat het volumeverloop van je (gitaar-)signaal volgt en dat als stuursignaal gebruikt voor een ander circuit, bijvoorbeeld een bandpass-filter. In dat geval heb je dus een wah, waarvan de diepte door je volumeverloop wordt bepaald. Dit is de meest gebruikte toepassing, vandaar dat de termen envelope follower, envelope filter en autowah nogal eens door elkaar gebruikt worden.

piezo
20 juli 2002, 17:53
Volgens mij is het Mutron geluid onderdeel van de mogelijkheden van de Q-tron. Ik kan in de vergelijking met plaatopnamen tenminste geen verschil horen. Of ben ik helemaal abuis?