PDA

View Full Version : Het nut van een Floyd Rose locking systeem?



nozem
27 mei 2002, 23:44
Beste mensen,

Ik ben van plan om een Stratocaster te kopen en ben nu wat aan het snuffelen op de site van Fender. Mijn oog viel op een wel heel erg geile Fender Fat Strat Deluxe. Nu is deze met of zonder Floyd Rose systeem te krijgen. Kan iemand me even uitleggen wat het verschil is tussen met of zonder graag in duidelijke bewoordingen

BVD, Nozem

L4A
28 mei 2002, 00:11
Op 2002-05-27 23:44, schreef nozem:
Beste mensen,

Ik ben van plan om een Stratocaster te kopen en ben nu wat aan het snuffelen op de site van Fender. Mijn oog viel op een wel heel erg geile Fender Fat Strat Deluxe. Nu is deze met of zonder Floyd Rose systeem te krijgen. Kan iemand me even uitleggen wat het verschil is tussen met of zonder graag in duidelijke bewoordingen

BVD, Nozem


Floyd Rose is een bepaald 'tremolo-model' (ervan uitgaande dat je weet wat een tremolo is: ik weet niet of je superbeginner bent of niet :wink: ).

Anyway, nadeel van een tremolo in het algemeen is dat de snaren heel erg snel ontstemmen (heb je misschien al wel gemerkt aan een goedkope gitaar die je misschien al had?)

Zo'n Floyd Rose systeem zorgt ervoor dat je snaren juist minder snel ontstemmen, en wel volgens het 'locking nut' systeem.
Grofweg uitgelegd: aan de kant van de stemmechanieken worden de snaren vastgezet met meestal 3 klemmen mbv een kleine imbus (dit doe je nadat je je snaren alvast grofweg gestemd hebt), vervolgens kun je de snaren finetunen dmv van nog een set stelschroeven die aan de andere kant van de snaren (bij de kam, op de body) zitten.

Voordeel is dus: ontstemt zelden, als je veel tremolo gebruikt zeker met Floyd Rose aanschaffen!
Nadeel: ff snel snaren wisselen zit er niet in: kost aanzienlijk meer tijd dan op een 'gewone' gitaar, ook wanneer je veel wisselt naar andere stemmingen kost 't veel tijd

Ik hoop dat dit wat verduidelijking geeft, succes ermee in ieder geval!

sash
28 mei 2002, 00:14
Ligt eraan wat voor muziek je speelt. Als je rock/metal speelt kan je het best de ene met floyd nemen. Als je dan je tremolo arm diep indrukt raken de snaren niet ontstemd, wat bij een gewone tremolo wel zo is.
Persoonlijk zou ik (ongeacht welke muziek ik zou spelen) geen floyd nemen, want het is namelijk verschrikkelijk moeilijk om verschillende stemmingen te gebruiken, omdat je dan allerlei verschillende inbusjes moet gebruiken, een heel gekut. Je kan ook niet zomaar ff een andere snaardikte uitproberen, want dan moet ie weer helemaal afgesteld worden en ben je een uur bezig.

Btw, er zijn hier al verschillende topics over geweest. Klik ff op zoeken en tik Floyd Rose in.

nozem
28 mei 2002, 00:20
Bedankt voor je informatie, hier heb ik wat aan.. Ik ben geen beginner wat betreft gitaarspelen, ik heb 6 jaar klassiek gitaar gespeeld en heb nu sinds anderhalf jaar een squier waarmee ik inderdaad vrij vaak de tremolo hanteer. Ik heb trouwens niet het idee dat m'n gitaar erg snel ontstemt wanneer ik deze gebruik althans niet om de haverklap. En stel ik treed op dan heb ik mijn gitaar ik denk binnen 10 sec weer in de juiste stemming.. Tja muzikaal gehoor is erg getraind tijdens mijn klassieke gitaar periode :wink: Maar ik zal beiden eens uit gaan testen bij de gitaarboer morgen, heeft er trouwens iemand een idee hoeveel ik neer moet tellen voor een Fender Fat Strat Deluxe?

Groet Nozem

sash
28 mei 2002, 00:25
Op de Fender site staan prijs indicaties in dollars en op http://www.musik-produktiv.de in Euro

nozem
28 mei 2002, 01:49
Bedankt voor de informatie.. Ik heb even gekeken naar de prijzen en zag dat een Fat Strat Deluxe bijna 3500 piek kost.. da's geen kattepis natuurlijk.. Klinkt ie echt zoveel beter dan een doorsnee Strat?

Dirk_Hendrik
28 mei 2002, 08:33
Sorry voor de interrupt maar,

Waarom wil je zo per se een Strat. Ik ik je verscillende vragen en opmerkingen hoor zou ik willen suggereren om eens wat breder om je heen te kijken. Zeker gezien het budget wat je hebt is er naar mijn bescheiden mening meer te halen dan een (op dit moment extra dure (dollarkoers)) strat. Ga ook eens kijken bij de ibanezzen, PRS-en, Patrich eggles enzo!

moretel
28 mei 2002, 08:37
Ik heb een de luxe strat, vorig jaar gekocht (nog geen 3000 piek). De bespeelbaarheid van de hals vind ik zelf beter. De noiseless elementen klinken wat rustiger dan de standaard versie. Gewoon een kwestie van vergelijken en daarvoor rustig de tijd nemen. Bij veel muziekwinkels hebben ze het luxe model niet in voorraad.
Mijn versie was slechts 200 gulden duurder dan de vernieuwde USA strat.

nozem
28 mei 2002, 12:38
Op 2002-05-28 08:33, schreef Dirk_Hendrik:
Sorry voor de interrupt maar,

Waarom wil je zo per se een Strat. Ik ik je verscillende vragen en opmerkingen hoor zou ik willen suggereren om eens wat breder om je heen te kijken. Zeker gezien het budget wat je hebt is er naar mijn bescheiden mening meer te halen dan een (op dit moment extra dure (dollarkoers)) strat. Ga ook eens kijken bij de ibanezzen, PRS-en, Patrich eggles enzo!


Waarom wil ik een Strat? Omdat ik min of meer verliefd ben geworden op het Strat geluid, al vanaf mijn jeugd door gitaristen als Stevie Ray Vaughan, Jimi hendrix, John Frusciante. Dat is het gitaargeluid waar ik van hou ,een erg herkenbaar en bluesy geluid. Ik ben geen metalgitarist en ik hoef daarom geen gitaar die erg zwaar klinkt. Ok ik zou misschien een Gretsch willen of een Gibson uit de ES 335 series maar deze gitaren zijn onbetaalbaar. Mijn budget ligt zo rond de 3000 piek en daarvoor wil ik denk ik toch een goede strat..
Ik heb er echt wel over nagedacht hoor, het is niet zo dat ik perse een strat wil omdat iedereen er een heeft, ik hou gewoon heel erg van het geluid.

sash
28 mei 2002, 14:59
Nou dan is het het beste om een gewone strat te nemen, zonder floyd rose. Als er een floyd is er toch aardig wat hout uitgezaagd en dat doet ook wat met je klank...

stringslayer(ja ik breek
21 december 2002, 10:55
ik zal als ik jou was ook geen floyd rose shit nemen...k heb een ibanez met dat systeem (egt KUT) en ik speel in een bandje(poppunk.punkrock) en als ik op mijn ibanez speel loopt de zaal leeg als ik een snaar breek(daarom hebbik ook een epiphine g 400 deluxe) egt kut dat systeem (mijn mening)

srv-man
21 december 2002, 11:18
Een ander nadeel van Floyd is nog niet vermeld, het kost je ook wel wat toon! Bij betere gitaren (uit de bovenklasse) valt dit wel mee, maar bij minder goed geconstrueerde merk je het echt goed. Neem dus alleen een Floyd als je in het wat heftiger trem werk (Vai, Satriani, oude Lukatherwerk, etc.) bent geinteresseerd. Kijk anders naar de systemen zonder lockingnut en met klemmechanieken (Sperzel, Schaller).
Maar vat het niet te negatief op, ik heb 4 gitaren met Floyd Rose en ze klinken allemaal goed! Vooral de FR3 van Schaller werkt goed (zie andere topics).
Oh ja en waarom perse een Fender. Voor het geld kun je prachtige strats van andere merken kopen, bijv. MXG, Musicman of een handgebouwde. Zijn ook al topics over geschreven....
Succes!

srv-man
21 december 2002, 11:26
Sorry, nog even nagekeken maar de Fat strat deluxe heeft de Floyd rose zonder topklem. Dat systeem is gewoon 100% aan te bevelen. De snaren zitten in de brug en op de mechanieken vastgeklemd. Werkt gewoon goed, a la PRS. Zou ik altijd boven een gewone brug kiezen, maar om het lastig te maken, je kunt deze trem ook los kopen en op een andere strat zetten. Kost niet eens erg veel, zie Musik-produktiv.

Anders Destium
21 december 2002, 12:25
Het effect dat een brug op je geluid heeft wordt overschat, als je lang klassiek gitaar hebt gespeeld zul je het verschil hoe dan ook compenseren met je vingers (daar zit meestal de toon in).
Ik vind zelf gitaren zonder floyds een stuk mooier om te zien, maar dat is erg persoonlijk. Als je vaak de trem wilt gaan gebruiken zul je er veel plezier van hebben. Het ontstemmen zoals op je Squier is hoe dan ook verleden tijd, voorwaarde is wel dat je gebonden bent aan een bepaalde stemming (en ook belangrijk) een bepaalde dikte snaren. Verander iets en ej hebt er een stapel problemen bij waar je eng van wordt.

Voorbeeldje: Ik heb van de week de snaren vervangen op een van de beste floyd-bruggen die er is, dit heeft niet alleen veel tijd gekost, ik heb er ook gelijk een stapel fretbuzz bij (ondanks het feit dat het dezelfde dikte snaren zijn). Meestal gaat dit wel over na een paar dagen/weekje, maar bij een optreden een snaar vervangen is vrijwel niet te doen. Het is niet zo zeer het pure vervangen als wel het weer goed gestemd krijgen van alle snaren.

signsofzodiac
23 december 2002, 16:04
Nou zou ik zowieso nooit een Strat met een Floyd willen hebben. Dat hoort er gewoon niet op. Alleen een vintage tremolo. En ook geen humbuckers btw. Een Les Paul hoort ook geen trem op naar mijn idee :smile:

Pegasus
23 december 2002, 19:48
Op 2002-12-21 10:55, schreef stringslayer(ja ik breek vaak snaren):
ik zal als ik jou was ook geen floyd rose shit nemen...k heb een ibanez met dat systeem (egt KUT) en ik speel in een bandje(poppunk.punkrock) en als ik op mijn ibanez speel loopt de zaal leeg als ik een snaar breek(daarom hebbik ook een epiphine g 400 deluxe) egt kut dat systeem (mijn mening)


Een Floyd Rose is wel iets waar je mee moet kunnen omgaan.
Als iemand dat niet kan, dan zegt dat natuurlijk niets over de kwaliteit van zo'n type brug.