PDA

View Full Version : Boren in gitaar



Johnny Tsunami
31 oktober 2004, 16:45
Heey

Ik heb zojuist een nieuwe volumepot (met succes) in mijn gitaar gesoldeert, kom ik er nu achter, dat deze iets groter is als mijn oude...

gat wat er nu zit zal dus uitgeboord moeten worden... mijn vraag is dus hoe dit het beste kan, aangezien ik de lak niet wil beschadigen etc.

bedankt,
Jeroen

Swan
31 oktober 2004, 16:48
misschien kijken of er ook kleinere potmeters te krijgen zijn?

bert k
31 oktober 2004, 16:51
+1 Ik zou maar naar een andere potmeter gaan zoeken, Je kan dat boren nooit meer ongedaan maken.

Johnny Tsunami
31 oktober 2004, 16:59
mjah... dat kan natuurlijk ook... misschien ook wel de snelste en handigste oplossing...

omdat ze in de gitaarshop geen andere merken hadden nam ik aan dat het zo'n beetje universeel was, maar dat was dus niet, ik heb de standaar ibanez potmeter vervangen door een van het merk 'all-parts'... lineaire 500k potmeter...

nu ik toch bezig ben, iemand tips over potmeters? merken, soorten, (maten :D)

btw... ben nog steeds geinteresseerd in info over het boren, ga dan wel een andere potmeter zoeken, maar vind het wel interessant om te weten...

iig.. bedankt voor de reacties

butters
31 oktober 2004, 17:50
stap met die oude potmeter een gewoon electronica winkel binnen. potmeters heb je echt in alle maten, no problem.

Johnny Tsunami
31 oktober 2004, 18:27
jah ok... de maat kom ik natuurlijk wel uit...

maar ik vroeg me dan af waar je rekening mee moet houden wanneer je hem in een gitaar zet...
hoe zit het met het kwaliteitsvershil (geluid moet goed zijn), zijn er speciale voor gitaar of kun je gewoon naar de eerste de beste elektriciteitsboer gaan?

wat zijn jullie ervaringen met verschillende soorten? dus verschillende waardes, logaritmisch of lineair enz.

H.Manback
31 oktober 2004, 18:31
jah ok... de maat kom ik natuurlijk wel uit...

maar ik vroeg me dan af waar je rekening mee moet houden wanneer je hem in een gitaar zet...
hoe zit het met het kwaliteitsvershil (geluid moet goed zijn), zijn er speciale voor gitaar of kun je gewoon naar de eerste de beste elektriciteitsboer gaan?

wat zijn jullie ervaringen met verschillende soorten? dus verschillende waardes, logaritmisch of lineair enz.

Nou ik zou geen logaritmische zetten waar eerst een lineare zat, dat is zo priegelen op het laatste stukje...

Gewoon de oude meenemen, er hoort een code op te staan, en als ik het me goed herinner is een B logaritmisch... Kwaliteitsverschil, gewoon vragen, zeg dat het voor audio is en dat ruis en gekraak dus niet gewenst is, beetje electrozaak weet dan wel wat je moet hebben.

Quadrifoglio
1 november 2004, 11:12
Om even op de vraag terug te komen: dat gat kun je ook groter vijlen, in plaats van boren :wink:

Lord Abortion
1 november 2004, 11:38
Vijlen lijkt me moeilijk, maar als je met een vaste hand, of eventueel een vaste boor op lage toeren draait kan er weinig misgaan.

Johnny Tsunami
1 november 2004, 11:51
Vijlen is inderdaad lastiger als boren...

vijlen zou wel kunnen, maar je bent uren bezig, krijgt het gat niet zo mooi rond en passend, en volgens mij heb je meer kans de lak om het gat heen te beschadigen...
bovendien heb ik alle boormiddelen tot mijn beschikking, dus waarom moeilijk als het makkelijk kan?

maargoed... boren is dus niet echt meer aan de orde...

vraag is nu dus of je speciale pots voor gitaar hebt (heb wel sites gezien van gitaaronderdelen waar ze pots verkopen) of dat deze niet verschillen van gewone kwaliteitspotmeters...

bert k
1 november 2004, 13:33
Er zijn wel speciale blabla verhalen over pots, maar die moet je niet allemaal geloven. Als je bij de elektronikawinkel zoekt naar ALPS potmeters heb je de beste die er zijn.