PDA

View Full Version : "Rumble" project



PeeVee
31 oktober 2004, 13:29
Na teleurstellende resultaten met John McIntyre's Bluesmaker mod en een nieuwe projectje gebaseerd op het Matchless Hotbox circuit (3 gainstages, kathode volger, toonregeling) heb ik mijn rulgeragde '71 Bassman omgebouwd naar een circuit met codename "Rumble". Het circuit is afgeleid van Fuchs want dat andere merk mag je niet zomaar noemen ;-)

Dit was mijn eerste poging dus verre van optimaal. In andere forum heb ik al lovende kritieken gehad (grin)... Even voor de duidelijkheid, het gaat mij voornamelijk om het spel en niet om de knikkers. Velen zullen het resultaat "ruk" vinden (en dat is het misschien ook wel), ik ben laatste tijd bezig met het zelfbouwen van buizenvervormings circuits en vind het leuk om van gedachten te wisselen met andere zelfbouwers, vandaar.

Het circuit is een semi-tweekanaals amp (feitenlijk gewoon een gematigd clean Fender kanaal doorgekoppeld naar een nog meer geknepen Fender kanaal). Schema kun je hier vinden:

http://www1.korksoft.com/~schem/rumbleamps/97fullschem.pdf
(Ik heb eindtrap gewoon met Fender style fasedraaier en 6L6'en)

Ik heb het schema niet slaafs gevolgd want had niet exact de juiste waardes in huis, maar e.e.a. naar eigen inzicht gemaakt. Beetje van D_mble en een beetje van PeeVee ;-). Het ging maar even om het experiment. Het verbaasde mij te zien dat er maar liefst VIER gainstages elkaar volgen zonder een kathode volger. "Dat kan nooit werken" dacht ik, maar dat viel toch erg mee.

Het cleane kanaal was niet bijzonder (lees: onder de maat); letterlijk een geknepen normal channel van Fender. Standje overdrive was best te pruimen. Omdat je in dit schema feitenlijk twee toonregelingen moet bedienen is het even zoeken naar het juiste standje, maar er zijn toch best leuke geluiden uit te halen. E.e.a. is haastig ingesteld en ingespeeld dus niet te kieskeurig, het gaat even om de indruk... en die vind ik best hoopvol (i.t.t. het gitaarspel hahaha).

Ik heb besloten om dat schakelbare kanaal niet meer toe te passen. Ik maak op Bassman met 1 buisje gewoon een Fender normal style kanaal, en met de resterende twee buisjes (vier gainstages) een Fuchs clone kanaal met gewoon enkele toonregeling. Tussen de eerste twee gainstages "simuleer" ik gewoon een toonregeling en/of probeer signaal wat te temmen en dan via een .022 of .01 door te koppelen naar volgende gainstage. Hier een daar een trimmertje erin en dan moet dat wel gaan lukken...

Okay... ik leg m'n kop op het blok, hier dan wat soundbites (zoals ooit eerder beloofd van Bluesmaker project), ingespeeld met een imitatie relic Telecaster. Opgenomen met goedkopie dynamische (drum) microfoon rechtstreeks de HD recorder in. Verder alleen volume gecorrigeerd / genormaliseerd, geen digitale foefjes verder.

http://home.tiscali.nl/~ti075317/pleun/mp3/01bluescrunch.mp3
http://home.tiscali.nl/~ti075317/pleun/mp3/02rockandroll.mp3
http://home.tiscali.nl/~ti075317/pleun/mp3/03solobridgemid.mp3
http://home.tiscali.nl/~ti075317/pleun/mp3/04soloing.mp3
http://home.tiscali.nl/~ti075317/pleun/mp3/05solobridge.mp3
http://home.tiscali.nl/~ti075317/pleun/mp3/06hardrock.mp3

Voor de liefhebbers; deze amp is nog niet uitontwikkeld maar is al wel te koop voor €15.000,00 (top only) maar er is wel een wachtlijst van 3 jaar en graag eerst een demootje sturen :-D

Antoon
31 oktober 2004, 21:33
Hm, dit kan interessant worden..
Ik heb zoals iedereen volgens mij hier ook al eens met het plan rondgelopen om een.. ahum eh.., "Rumble"-kloon te maken, en al gauw kom je dan bij Schematic Heaven uit. Ik alleen zo moeilijk beoordelen waar de "Rumble" schema's vandaan komen. Ze zijn behoorlijk verschillend van de reguliere Fender schema's en ook onderling verschillen ze. Ik heb ondertussen ook allerlei chassisfoto's verzameld en daar zie je ook weer van allerlei verschillende dingen/componenten voor zover ik dat kan beoordelen. Iemand zou eens een keer globaal in kaart moeten brengen wat onze Alexander aan soorten versterkers (aantal/type buizen, soort toonregeling - eindtrap en fasedraaier) gebouwd heeft afgelopen 35 jaar.

PV, zou je hem niet een keer 'for the record' precies zoals in dat schema aangegeven staat na bouwen (ook de voeding en fasedraaier)? Als je componenten tekort komt kan ik je misschien een en ander sturen? Ik verwacht dat origineel Fender trafo's gebruikt werden ondanks voorgeschreven EL34's.. Hij gebruikt zo te zien veel feedback en aardig wat filtercapaciteit? En voor de eindbuizen een beetje Plexi-achtige voltages, ca. 460 - 500V? Zowieso veel Marshall invloeden ipv door mij verwachte Fender (of was dat de vroege Alexander?)

Je eigenbouw begint veelbelovend te klinken, wel nog steeds als een Fender. Welke speakers gebruik je nu, ook de ouwe Altec's? :wink: Ik ben vooral benieuwd naar de leadgeluiden. Of je met een humbucker die dikke, sustain-ige maar toch felle klank kan maken.

Zeer interessant allemaal. We kijken/luisteren allemaal mee..

Antoon
31 oktober 2004, 21:42
Eh PV, wat gebeurt er als ik die versterker bij je koop voor 15.000 en aanbetaal, en dan als ik na 2,5 jaar (zo benieuwd ben geworden dat ik) eens via een telefoontje informeer naar de stand van zaken rond mijn nieuwe versterker?

Begrijp ik dan dat je onmiddelijk de hoorn erop gooit, ophoudt met bouwen en mijn geld verder houdt? :wink:

serieus, Trainwreck en dat andere merk (gewoon met standaard componenten gebouwd) doen mij geloven dat er ondanks de velen die het vergeefs geprobeerd hebben er nog heel veel moois verborgen zit in die Fender schema's..

Al
1 november 2004, 01:38
Voor de liefhebbers; deze amp is nog niet uitontwikkeld maar is al wel te koop voor €15.000,00 (top only) maar er is wel een wachtlijst van 3 jaar en graag eerst een demootje sturen :-D

haaaaa, het woord is gevallen --> RUMBLE. Ik heb er een verstopt in mijn DR 2 zitten maar ... nog niet uitontwikkeld. Leuk vertrekpunt om mee te vogelen. --> Ik heb soms wel eens het idee dat de schema's op het net niet helemaal kloppen.

Al

PeeVee
2 november 2004, 00:31
Eh PV, wat gebeurt er als ik die versterker bij je koop voor 15.000 en aanbetaal, en dan als ik na 2,5 jaar (zo benieuwd ben geworden dat ik) eens via een telefoontje informeer naar de stand van zaken rond mijn nieuwe versterker?
Dan heb ik vast al een andere telefoontje gekocht, dat kan er dan ook wel vanaf HAHAHA... :-D :-D


serieus, Trainwreck en dat andere merk (gewoon met standaard componenten gebouwd) doen mij geloven dat er ondanks de velen die het vergeefs geprobeerd hebben er nog heel veel moois verborgen zit in die Fender schema's..
Zonder meer... Dat er ook heeel veel lelijks uit kan komen heb ik vanavond ervaren; had mijn PeeVee Dombel I wat omgekat; geen semi-twee kanaals meer (met dubbele toonregelin) maar echt een stock Fender clean kanaal en dan (wel schakelbaar) een hi-gain kanaal met enkele tooregelin na de eerste gain stage gevolgd door nog DRIE (zeer gematigde) gainstages; allen met wat hogere plate loads en hogere kathode weerstanden; zeer conservatief gekoppeld en nog flink wat signaal weggedonderd tussen gainstage 2-3 en 3-4 maar boy-o-boy dat was echt GEEEEEN PORUM... HAHAHA wat VERSCHRIKKELIJK... Lijkt wel een soort gitaar opgenomen met el-cheapo microfoon en dan in cassette deck met heftige solid state oversturing; HAHAHAHAHA... wat een gein... (zit je weer een paar uur voor te ploeteren boven die hete bout en al die dampen van zware metalen, sigaar en bokbier ;-))

Nou goed, we houden de moed erin. E.e.a. is nu wel wat overzichtelijker zo dus moet nog wat meer signaal wegsmijten, tonestack moet anders en koppeling lijkt de boel nu wel erg te knijpen; het signaal past gewoon niet meer tussen de poortjes zeg maar... dat klinkt zooooo lelijk joh... Misschien wel een gat in de markt; "nice market" noemen de Amerikaanse sales mensen dat toch? Iemand op zoek naar zwaaaaar ranzige fuzzige middy earpiercing distortion amp?! Deze heeft serienummer I, daarom slechts €20.000,= maar dan smijt ik nog wel wat drap over de components want dit is zo uniek, dat moet geheim blijven (geloof me, da's beter voor gitaarminnend Nederland)... wat een gein!

En dan noemen ze die Red Knob Twins evil; :evil:

matto
2 november 2004, 07:21
hallo rumbelaars wisten jullie dat Mr. Dumble waarschijnlijk de voorraad onderdelen van de MUSIC MAN versterker fabriek in Anaheim heeft gekocht?
Dat is waarschijnlijk ook de reden dat er maar plm. 200 originele D...amps geproduceerd zijn, en dat geeft ook een beetje aan wanner deze geproduceerd zijn.
Want ook in de jaren 60 was Mr. Dumble al wel actief met amps enzo.
Maar pas in de jaren 70 of zelfs begin jaren 80 zien we de beroemde D amps verschijnen. 8-)