PDA

View Full Version : Pickup-cover?



AlterEgo
31 oktober 2004, 11:11
Op Vox Humana kan je Pickup-covers bestellen (hier (http://cgi.voxhumana.nl/vox_store/vox_store.cgi?product=HUMBUCKER%20PICKUP%20COVERS&cart_id=14804_16218)). Zijn dat echt een soort dekseltjes die je over elke humbucker kan zetten, of hebben ze ook nog nut? Want ik vind die dingen er erg mooi uitzien, dus als je ze er zo overheen zou kunnen zetten, zou ik dat wel doen.

EmgMaster
31 oktober 2004, 11:15
weet er ook iemand waar ze chromen kapjes verkopen, zonder die gaten erin????

Lordhar
31 oktober 2004, 11:37
www.allparts.com

H.Manback
31 oktober 2004, 13:42
Het schijnt alleen wel zo te zijn dat je niet zomaar die kapjes over elke willekeurige humbucker kan pleuren. Voor zover ik weet hebben ze ook invloed op het geluid, en kan je dus beter niet zomaar kapjes op je nudist elementen zetten ;)

Lord Abortion
31 oktober 2004, 14:09
Als die invloed niet te sterk is dan zou ik dat eventueel wel doen. En dan schilder ik er EMG logo's op en steek ik ze in mijn Stagg!

Luigi
31 oktober 2004, 14:21
Het schijnt alleen wel zo te zijn dat je niet zomaar die kapjes over elke willekeurige humbucker kan pleuren. Voor zover ik weet hebben ze ook invloed op het geluid, en kan je dus beter niet zomaar kapjes op je nudist elementen zetten ;)

Ja, het kan wat invloed op je geluid hebben, zowel positief als negatief.
Positief is dat de afscherming van je pup verbeterd wordt, negatief is dat het je wat hoog kan kosten. Dit laatste is echter meestal te verwaarlozen.

AlterEgo
31 oktober 2004, 18:39
hoe zet je zo'n dingetje erop?

Swan
31 oktober 2004, 18:49
ik heb bij vox ooit es van die covers gekocht, maar ze pasten niet op mn BC Rich toen....
ook waren ze niet al te mooi, die plasticke

AlterEgo
31 oktober 2004, 18:51
ik wil zo'n "PAF Chrome cover", zijn die ook van plastic?

NeeraDJ
31 oktober 2004, 18:56
Het schijnt alleen wel zo te zijn dat je niet zomaar die kapjes over elke willekeurige humbucker kan pleuren. Voor zover ik weet hebben ze ook invloed op het geluid, en kan je dus beter niet zomaar kapjes op je nudist elementen zetten ;)

Je kan het over elke humbucker die je wilt zetten hoor, het gevolg is namelijk hetzelfde. Het geluid verandert namelijk. Over het algemeen wordt het geluid doffer en merk je dat de signalen niet zo sterk meer zijn. Het vreet ook een beetje hoog uit je elementen. De polepieces die je afschermt vangen doormiddel van de element zijn magneten de trillingen van de snaar op, voor elke snaar is er een polepiece. Het is logisch dat je geluid daardoor verandert.

Het is natuurlijk niet zo dat als je door ultraveel gain of effecten speelt je een groot verschil zal horen, maar het is vaak zeer goed te horen (zelfs onder heldere high-gain situaties). EMGs hebben nou wel kapjes, maar actieve EMGs hebben een pre-amp die het signaal zeg maar opfokken. De magnetische aantrekkingskracht is vrij klein en daarom kun je EMGs zo dicht mogelijk tegen de snaren aanhouden zonder sustain te verliezen. Die kapjes schijnen juist ter bescherming van de pre-amp te dienen, ik ken een gozer die dat kapje ooit heeft weggehaald en zn hele EMG was naar de klote

Swan
31 oktober 2004, 19:02
ik wil zo'n "PAF Chrome cover", zijn die ook van plastic?

ooit plastic gezien dat op chrome lijkt?
heb je wel PAFs btw?

NeeraDJ
31 oktober 2004, 19:03
Positief is dat de afscherming van je pup verbeterd wordt, negatief is dat het je wat hoog kan kosten. Dit laatste is echter meestal te verwaarlozen.

Hmm wel een simpele benadering moet ik zeggen. De afscherming wordt er helemaal niet beter door, ik wil je niet beledigen hoor helemaal niet, maar weet je wel wat afscherming betekent en waarvoor het hoort te dienen bij gitaarelectronica? De polepieces zijn naar mijn mening het laatste wat je moet bedekken bij humbuckers, omdat die de eerste fase vormen van het geluid dat wordt doorgevoerd naar je versterker, dus heel erg essentieel

Wormaap
31 oktober 2004, 19:22
ooit plastic gezien dat op chrome lijkt?

Eigenlijk wel :)

Luigi
31 oktober 2004, 20:04
Positief is dat de afscherming van je pup verbeterd wordt, negatief is dat het je wat hoog kan kosten. Dit laatste is echter meestal te verwaarlozen.

Hmm wel een simpele benadering moet ik zeggen. De afscherming wordt er helemaal niet beter door, ik wil je niet beledigen hoor helemaal niet, maar weet je wel wat afscherming betekent en waarvoor het hoort te dienen bij gitaarelectronica? De polepieces zijn naar mijn mening het laatste wat je moet bedekken bij humbuckers, omdat die de eerste fase vormen van het geluid dat wordt doorgevoerd naar je versterker, dus heel erg essentieel

Als ik het over afscherming heb, heb ik het over metalen covers voor pups, en dan ook met openingen voor de polepieces. Metalen covers, goed bevestigd (gesoldeerd) aan de massa van de pickup en dus aan de aarde, geven meer afscherming; het zg "Kooi van Farraday-principe. Houdt soringen buiten. Ben wellicht wat te sumier geweest in mijn eerdere post?

Luigi
31 oktober 2004, 20:06
Positief is dat de afscherming van je pup verbeterd wordt, negatief is dat het je wat hoog kan kosten. Dit laatste is echter meestal te verwaarlozen.

Hmm wel een simpele benadering moet ik zeggen. De afscherming wordt er helemaal niet beter door, ik wil je niet beledigen hoor helemaal niet, maar weet je wel wat afscherming betekent en waarvoor het hoort te dienen bij gitaarelectronica? De polepieces zijn naar mijn mening het laatste wat je moet bedekken bij humbuckers, omdat die de eerste fase vormen van het geluid dat wordt doorgevoerd naar je versterker, dus heel erg essentieel

Als ik het over afscherming heb, heb ik het over metalen covers voor pups, en dan ook met openingen voor de polepieces. Metalen covers, goed bevestigd (gesoldeerd) aan de massa van de pickup en dus aan de aarde, geven meer afscherming; het zg "Kooi van Farraday-principe. Houdt soringen buiten. Ben wellicht wat te sumier geweest in mijn eerdere post?

Luigi
31 oktober 2004, 20:06
Positief is dat de afscherming van je pup verbeterd wordt, negatief is dat het je wat hoog kan kosten. Dit laatste is echter meestal te verwaarlozen.

Hmm wel een simpele benadering moet ik zeggen. De afscherming wordt er helemaal niet beter door, ik wil je niet beledigen hoor helemaal niet, maar weet je wel wat afscherming betekent en waarvoor het hoort te dienen bij gitaarelectronica? De polepieces zijn naar mijn mening het laatste wat je moet bedekken bij humbuckers, omdat die de eerste fase vormen van het geluid dat wordt doorgevoerd naar je versterker, dus heel erg essentieel

Als ik het over afscherming heb, heb ik het over metalen covers voor pups, en dan ook met openingen voor de polepieces. Metalen covers, goed bevestigd (gesoldeerd) aan de massa van de pickup en dus aan de aarde, geven meer afscherming; het zg "Kooi van Farraday-principe. Houdt soringen buiten. Ben wellicht wat te sumier geweest in mijn eerdere post?

Luigi
31 oktober 2004, 20:07
Positief is dat de afscherming van je pup verbeterd wordt, negatief is dat het je wat hoog kan kosten. Dit laatste is echter meestal te verwaarlozen.

Hmm wel een simpele benadering moet ik zeggen. De afscherming wordt er helemaal niet beter door, ik wil je niet beledigen hoor helemaal niet, maar weet je wel wat afscherming betekent en waarvoor het hoort te dienen bij gitaarelectronica? De polepieces zijn naar mijn mening het laatste wat je moet bedekken bij humbuckers, omdat die de eerste fase vormen van het geluid dat wordt doorgevoerd naar je versterker, dus heel erg essentieel

Als ik het over afscherming heb, heb ik het over metalen covers voor pups, en dan ook met openingen voor de polepieces. Metalen covers, goed bevestigd (gesoldeerd) aan de massa van de pickup en dus aan de aarde, geven meer afscherming; het zg "Kooi van Farraday-principe. Houdt soringen buiten. Ben wellicht wat te sumier geweest in mijn eerdere post?

Squier4ever
31 oktober 2004, 20:23
negatief is dat je gepiep krijgt als je element niet gewaxt is ( heb ervaring)
Ik heb nl zoon kapje over m'n Super Distortion liggen (créme bij wit zag niet mooi uit) en dat gaf een mega-gepiep. Nu heb ik van de week mijn element gewaxt, en dat sgeelt een hele hoop. Ask het nog ietsje beter gdaan was het helemaal weg.


Swan schreef:
ooit plastic gezien dat op chrome lijkt?

Eigenlijk wel

Lego Chroom :razz: :razz: :razz:

Squier4ever
31 oktober 2004, 20:24
negatief is dat je gepiep krijgt als je element niet gewaxt is ( heb ervaring)
Ik heb nl zoon kapje over m'n Super Distortion liggen (créme bij wit zag niet mooi uit) en dat gaf een mega-gepiep. Nu heb ik van de week mijn element gewaxt, en dat sgeelt een hele hoop. Ask het nog ietsje beter gdaan was het helemaal weg.


Swan schreef:
ooit plastic gezien dat op chrome lijkt?

Eigenlijk wel

Lego Chroom :razz: :razz: :razz:

Squier4ever
31 oktober 2004, 20:24
negatief is dat je gepiep krijgt als je element niet gewaxt is ( heb ervaring)
Ik heb nl zoon kapje over m'n Super Distortion liggen (créme bij wit zag niet mooi uit) en dat gaf een mega-gepiep. Nu heb ik van de week mijn element gewaxt, en dat sgeelt een hele hoop. Ask het nog ietsje beter gdaan was het helemaal weg.


Swan schreef:
ooit plastic gezien dat op chrome lijkt?

Eigenlijk wel

Lego Chroom :razz: :razz: :razz:

Seven
7 februari 2006, 23:29
ff een hele oude topic uppen, weet niet of dat mag, maar ik heb de zelfde vraag, dus waarom niet.

Hebben die Pickup-covers dus nou veel invloed? (negatief/positief?)

Orpheo
8 februari 2006, 00:05
ff een hele oude topic uppen, weet niet of dat mag, maar ik heb de zelfde vraag, dus waarom niet.

Hebben die Pickup-covers dus nou veel invloed? (negatief/positief?)

de search gebruiken heeft zin, maar ok. ik heb een goeie bui vandaag, ik geef wel antwoord vanuit mijn eigen ervaring. ik heb t eens geprobeerd en getest. zelfde gitaar, zelfde pickups, zelfde amp etc etc. pickup eraf geeft IETS meer helderheid.

maar t verschil is echt nihil. heb je de cover erop, dan schroef je m iets hoger, en voila, je bite en helderheid heb je weer terug. niks aan t handje dus.

no 1 hops
8 februari 2006, 07:56
sinds kort heb ik een hele goede reden om compleet gesloten kapje te gebruiken.
heb een tussen de 10 a 20 jaar oude yamaha waarin de neck en brug hummie nogal verschillend waren qua output en sound.
op laatst de multimeter er maar eens op.
bleek de neckhum een bijna totale kortsluiting te hebben.

de pooltjes waren roesterig aan de bovenkant en na demonteren bleek de roest tot op 1 cm naar binnen gedrongen te zijn.

zweet, condens, noem maar op.
de gitaar had flinke fretware dus is veel gebruikt geweest.
kapjes erop en je bent dat risico kwijt.

ps, zou ik de andere nog werkende humbucker kunnen waxen zodat er ondanks de roest die ook daar bezig is hem voor totale kortsluiting te behoeden?