PDA

View Full Version : GZ34/5U4G



matto
31 oktober 2004, 10:14
Weet iemand met zekerheid te zeggen welke gelijkrichterbuis er in een Fende de luxe reverb van 1968 hoort te zitten?
Er zit nu een GZ34 in maar ik zou graag eens een 5U4G proberen maar ik weet niet of de trafo dit aankan omdat een 5U4G meer gloeistroom nodig is.
Maar als er nu origineel een 5U4G inhoort dan kan ik dat altijd uitproberen natuurlijk.

Negative K3 fan
31 oktober 2004, 11:51
kwa aansluiting en specs liggen ze vrij dicht bij elkaar, de 5u4 heeft een gloeistroom van 3 A, de gz34 1,9, dus dat is misschien nog wel te doen al heb ik geen verstand van die nettrafo. Enige waar je wel op moet letten is dat de filter elco direct na de gelijkrichter bij de gz34 een veel grotere capaciteit mag hebben dan de 5u4!

jpb
31 oktober 2004, 14:07
Er hoort een GZ34 in en als je er een 5U4 inprikt kun je je voedingstrafo opblazen; tenminste daar wordt voor gewaarschuwd.

jpb
31 oktober 2004, 14:13
Maar als er nu origineel een 5U4G inhoort dan kan ik dat altijd uitproberen natuurlijk.
Als dat zo is kom kun je in de problemen komen want dan nemen de voltages toe op je eindbuizen en die staan al hoog bij deluxes.

Ik zou even wachten to Al of PeeVee daar hun licht over laten schijnen voordat je je 68 deluxe molt. zou jammer zijn

Mr.Jay
31 oktober 2004, 14:20
Maar als er nu origineel een 5U4G inhoort dan kan ik dat altijd uitproberen natuurlijk.
Als dat zo is kom kun je in de problemen komen want dan nemen de voltages toe op je eindbuizen en die staan al hoog bij deluxes.

Ik zou even wachten to Al of PeeVee daar hun licht over laten schijnen voordat je je 68 deluxe molt. zou jammer zijn

De '68 DLX heeft stock een 5U4GB. Je hebt daarmee met zo'n 415V ( ik denk iets meer zelfs vanwege de hogere netspanning tegenwoordig ) reeds hoge spanningen voor 6V6buisjes van tegenwoordig.
Een GZ34 kan er zéker in, is alleen maar voordeliger voor je PT > minder warmteontwikkeling ), maar let wel : je krijgt nog stuk hogere spanningen in je amp hierdoor. Daar kunnen die 6V6-jes heel slecht tegen.
Ik heb zelf wel een Silverface met GZ34 erin, maar dan bedoeld voor 6L6 buizen. Het IS te proberen , maar dan moet je écht de amp laten checken door een deskundige > je kunt nl. ook de voltage-selector op 240 zetten, dat verlaagt de spanningen weer > maar dan moet je goed letten op je gloeidraadspanningen, kunnen te laag worden hierdoor.

JaY

PeeVee
31 oktober 2004, 14:35
Hoi Matto! Ik denk ook dat er een GZ34 in hoort maar het is inderdaad een grensgeval. In mijn '69 SR zat ieder geval ook een GZ34 (5AR4) en dat leek ook wel te kloppen; B+ zat netjes op 455V (hoort 465 te zijn) bij 230V netspanning standje.

Het is dan niet verstandig om een 5U4 te plaatsen want die trekt inderdaad ruim 1A meer gloeispanning en ik weet niet of die PT dat aan kan. Ik neig te zeggen dat grotere PT's misschien wat toleranter zijn dan kleinere PT's hoewel de 5V wikkeling natuurlijk wel echt speciaal is gemaakt voor uitsluitend de gloeispanning. M.a.w. beter even de reactie van Al afwachten, die heeft wat meer (ahum, understatement) ervaring met wat trafo's wel en niet aankunnen.

ALS er een 5U4 in hoort dan kun je die inderdaad wel plaatsen, de spanning op de eindbuizen zal dan juist lager worden dus dat is dan OK. Amps met standaard een 5U4 kunnen qua filament stroom een GZ34 hebben maar uiteraard moet je dan weer opletten dat de B+ spanning niet te hoog wordt.

Misschien is een 5V4 of een 5Y3 een alternatief, die trekken allebei maar 2A. Die laatste is misschien aan de krappe kant voor een Deluxe Reverb "cranked" maar op huiskamer niveau moet dat wel kunnen denk ik. Waarom wil je eigenlijk een 5U4? Als het gaat om volume reductie en wat meer crunch zou je ook een triode stand schakelaar kunnen installeren. Geeft ook wat minder headroom en wat eerdere crunch en mooie even harmonischen!

matto
31 oktober 2004, 15:43
Ik wil een 5U4 plaatsen om iets meer compressie te krijgen. (vanaf stand 4 van de volumeregelaar)
Ik heb er een paar dure nos RCA buisjes inzitten en die draaien momenteel op plm. 460 Volt anodespanning ik hoop eigenlijk dat die spanning dan ook iets minder wordt zodat ik wat langer plezier kan hebben van deze buisjes.

matto
31 oktober 2004, 15:46
Ik wil een 5U4 plaatsen om iets meer compressie te krijgen. (vanaf stand 4 van de volumeregelaar)
Ik heb er een paar dure nos RCA buisjes inzitten en die draaien momenteel op plm. 460 Volt anodespanning ik hoop eigenlijk dat die spanning dan ook iets minder wordt zodat ik wat langer plezier kan hebben van deze buisjes.
Op de buizen sticker staat trouwens een GZ34 en het schema is AB763.

PeeVee
31 oktober 2004, 18:44
460V is inderdaad erg hoog, ik neig dan te zeggen dat er een 5U4 in hoort maar beter even wachten op Al's oordeel. Ik denk dat een 5V4 of 5Y3 je ook een eind in de goede richting helpt. Is het om op "normaal" niveau te spelen of wil je 'm echt op z'n staart duwen? Bij 460V zou ik ZEKER de schermroosterweerstanden verhogen naar min. 1K maar liever nog richting 2K; dan blijven ze gegarandeerd wat langer heel en break-up is dan zelfs nog wat smoother / geleidelijker. Een triode schakelaar is misschien ook iets om te overwegen; kosten 1 schakelaar, paar draadjes en een 10 minuten tot kwartiertje tijd (excl. uit- en inbouwen chassis).

Mr.Jay
31 oktober 2004, 19:23
Hoi Matto! Ik denk ook dat er een GZ34 in hoort maar het is inderdaad een grensgeval. In mijn '69 SR zat ieder geval ook een GZ34 (5AR4) en dat leek ook wel te kloppen; B+ zat netjes op 455V (hoort 465 te zijn) bij 230V netspanning standje.

We hebben het hier toch over een DLXREV , géén SR ?
daar KAN een 5U4 inzitten, maar beslist géén 460V.
'68 was overgang van GZ34 naar 5U4.

>Misschien is een 5V4 of een 5Y3 een alternatief, die trekken allebei maar 2A. Die laatste is misschien aan de krappe kant voor een Deluxe Reverb "cranked" maar op huiskamer niveau moet dat wel kunnen denk ik.

In een TweedDLX zit standaard een 5Y3 en "sagt" heerlijk in zo;n klein ampie.

JaY

Mr.Jay
31 oktober 2004, 19:37
Ik wil een 5U4 plaatsen om iets meer compressie te krijgen. (vanaf stand 4 van de volumeregelaar)
Ik heb er een paar dure nos RCA buisjes inzitten en die draaien momenteel op plm. 460 Volt anodespanning ik hoop eigenlijk dat die spanning dan ook iets minder wordt zodat ik wat langer plezier kan hebben van deze buisjes.

460V is echt niet normaal in een DLXREV.
Staan ze misschien héééél koud gebiased ?

415V is voor alle types zo'n beetje de spanning.
Heb je mazzel met RCA's, Sovtek/EH was er lang uitgevlogen.

JaY

Mr.Jay
31 oktober 2004, 19:43
Ik wil een 5U4 plaatsen om iets meer compressie te krijgen. (vanaf stand 4 van de volumeregelaar)
Ik heb er een paar dure nos RCA buisjes inzitten en die draaien momenteel op plm. 460 Volt anodespanning ik hoop eigenlijk dat die spanning dan ook iets minder wordt zodat ik wat langer plezier kan hebben van deze buisjes.

460V is echt niet normaal in een DLXREV.
Staan ze misschien héééél koud gebiased ?

415V is voor alle types zo'n beetje de spanning.
Heb je mazzel met RCA's, Sovtek/EH was er lang uitgevlogen.

Misschien is het dus toch een AA868 met 5U4. Fender gebruikte vaker overgebleven voorraad tubecharts. Dan heeft misschien een vorige eigenaar die tabel aangehouden en er ene keer een GZ34 ingezet..
ik roep maar wat.
Maar aan die hoge HV te zien hoort die GZ34 niet thuis bij die PT.

JaY

PeeVee
31 oktober 2004, 20:04
Dat waren ook mijn vermoedens, spanning lijkt me aan de errug hoge kant dus wat dat betreft sluit ik me helemaal aan bij Jay. Ik denk eerlijk gezegd ook dat er een 5U4 in hoort, die zou dan uitkomen op een 430 - 440 en zelfs dat is al aan de flink hoge kant. Ik denk ook dat er oude chart inzit, die zou dan inderdaad GZ34 adviseren. Laten we nog even op Al wachten.

Ik heb verhalen gehoord waar men zei; gewoon proberen op standby (gloeispanning wordt immers niet anders in gebruikt) en goed in de gaten houden of trafo niet warm / heet wordt (onbelast; hoeft alleen gloeistroom te leveren). Als het na een half uur nog niet warm / heet is, dan zou het moeten lukken.

Letop: dit zijn niet mijn woorden maar heb ik ergens gelezen... Zit wel een kern van waarheid in, trafo zal heus niet zomaar uitfikken maar je moet wel voorzichtig zijn natuurlijk....

Aaaaaaaaaaaaaallll!!!....

Negative K3 fan
31 oktober 2004, 22:12
even over dat geedoe verder...

in mijn zelfbouw champ zet ik een wat grotere trafo (2x350 volt), de gelijkrichter die ik ga gebruiken is een ez81, maar ik dacht dat stock champs de buizen al heel heet liepen lopen en dit zou dus alleen maar erger worden en er zit normaal gesproken al geen schermrooster weerstand in... is het nu aan te raden deze situatie wat te veranderen?

Al
1 november 2004, 00:57
Ik wil een 5U4 plaatsen om iets meer compressie te krijgen. (vanaf stand 4 van de volumeregelaar)
Ik heb er een paar dure nos RCA buisjes inzitten en die draaien momenteel op plm. 460 Volt anodespanning ik hoop eigenlijk dat die spanning dan ook iets minder wordt zodat ik wat langer plezier kan hebben van deze buisjes.

460V is geen uitzondering in een sfDR. Die amps hebben dan wel de qua formaat hogere PT. Ik weet niet precies wanneer die werd ingevoerd. Daar moet dus in ieder geval een 5U4 aan.

Ik denk dat het vermogen van de amp wat weinig "trek" hebben op de GZ34 en 5U4 en dat in die amps de wat krap bemeten PT een aanzienlijk deel van de 'sag' opeist. Als je gaat voor compressie en een wat lossere sound dan zou ik een 5Y3 gebruiken en dan wel een van goede kwaliteit (RCA o.i.d)

Al

Al
1 november 2004, 01:05
B+ zat netjes op 455V (hoort 465 te zijn) bij 230V netspanning standje.

465 ie wel wat hoog, 440-450 doen die PT's meestal. Maar goed ik heb ook wel eens iemand gehoord over 490 in zijn bfSR.

Het klopt dat je moet uitkijken met de stroom die een 5U4 trekt. Er zijn gevallen bekend dat het niet goed ging met voor 5AR4 (GZ34) gespecificeerde PT's. Risico dus.

Al

Al
1 november 2004, 01:14
Aaaaaaaaaaaaaallll!!!....

Jaaaaaaaahaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaa

Mr.Jay
1 november 2004, 07:55
460V is geen uitzondering in een sfDR. Die amps hebben dan wel de qua formaat hogere PT. Ik weet niet precies wanneer die werd ingevoerd. Daar moet dus in ieder geval een 5U4 aan.
Ik denk dat het vermogen van de amp wat weinig "trek" hebben op de GZ34 en 5U4 en dat in die amps de wat krap bemeten PT een aanzienlijk deel van de 'sag' opeist. Als je gaat voor compressie en een wat lossere sound dan zou ik een 5Y3 gebruiken en dan wel een van goede kwaliteit (RCA o.i.d)
Al

Ik heb een late 70's DLXREV met die hogere PT > echter lang geen 460V. Standaard ingeregeld zit ie op 425-430V met 5U4 en ACswitch op230. Deze laatste op 240 geeft nog steeds exact juiste gloeispanningen en mooi 415V op de eindbuizen bij een 25mA bias op de 6V6's, prima blackface waardes.
Ook een 5Y3 heb ik erin gehad, prachtige compressie, zit je op 385V en hetere bias uiteraard. Bijna Tweed DLX waardes.
Je kunt met zo;n amp veel kanten op > GZ34/6L6's kan óók > dan met andere baffle 2x10" b.v, zit je weer mooi op 4 ohm > potig ampie heb je dan !
een tip ten alle tiiden > de PT wordt gloeiend heet met WELKE rect.buis dan ook in deze amp > hang er een VENTI aan > je hebt geen problemen met ingezakte sound.

JaY

matto
1 november 2004, 17:17
:razz:

matto
1 november 2004, 17:25
heren van het forum, hartelijk dank voor jullie informatie, hier kan ik wat mee ik denk dat ik er vanavond maar eens een 5U4G in zet en maar eens ga kijken waar ik met de anodespanning op terechtkom.
Ik zal voor de zekerheid ook de huidige situatie even opmeten.
het is niet onmogelijk dat ik bij de laatste biasbeurt onduidelijk heb opgeschreven wat de resultaten waren,(moeilijk handschrift enzo) :oops:
de resultaten komen binnenkort op dit forum. :o

matto
1 november 2004, 19:59
Nou het chassis staat nog op de werkbank af te koelen,
Maar hier zijn de resultaten van mijn meetwerk.
*zonder iets gewijzigd te hebben dus met de GZ34.
ac input voltage=229V(lekker dicht bij de GEB trafo)keuze schakelaar op 230V anode spanning 459V dc. stroom door de buizen( 1 ohm weerstand methode) 28/32 mA met de keuzeschakelaar op 240V veranderd dit in 451V en 25/28 mA de gloeispanning was resp. 6.4 en 6.2 V
* met 5U4G gelijkrichter en de keuzeschakelaar op 230V kwam ik het volgende tegen.
voor bijregelen bias anodespanning 433V en 19/22 mA
na bijregelen bias anodespanning 430V en 22/25 mA
met de schakelaar op 240V kwam de anodespanning na het bijregelen van de bias op 415V en de stroom door de buizen op 21/24 mA
de gloeispanning heb ik hier ook nog weer even gemeten( overbodig ik weet het, maar ja gewoon voor de securigheid) dus 6.4 resp 6.2V
Heren amplificados graag uw commentaar/ visie op het verhaaltje hierboven alvast mijn dank. :D

Mr.Jay
1 november 2004, 22:23
Nou het chassis staat nog op de werkbank af te koelen,
Maar hier zijn de resultaten van mijn meetwerk.
*zonder iets gewijzigd te hebben dus met de GZ34.
ac input voltage=229V(lekker dicht bij de GEB trafo)keuze schakelaar op 230V anode spanning 459V dc. stroom door de buizen( 1 ohm weerstand methode) 28/32 mA met de keuzeschakelaar op 240V veranderd dit in 451V en 25/28 mA de gloeispanning was resp. 6.4 en 6.2 V
* met 5U4G gelijkrichter en de keuzeschakelaar op 230V kwam ik het volgende tegen.
voor bijregelen bias anodespanning 433V en 19/22 mA
na bijregelen bias anodespanning 430V en 22/25 mA
met de schakelaar op 240V kwam de anodespanning na het bijregelen van de bias op 415V en de stroom door de buizen op 21/24 mA
de gloeispanning heb ik hier ook nog weer even gemeten( overbodig ik weet het, maar ja gewoon voor de securigheid) dus 6.4 resp 6.2V
Heren amplificados graag uw commentaar/ visie op het verhaaltje hierboven alvast mijn dank. :D

Simpel toch !? net wat ik verwachtte > mooi resultaat met 5U4, met ACswitch op 240VA > perfecte spanningen voor DLXREV!
check wel even je pre-ampspanningen, misschien moet je die wel aanpassen.

JaY

PeeVee
1 november 2004, 23:05
We hebben het hier toch over een DLXREV , géén SR ?
Neeeheee... was gewoon een voorbeeldje van een soortgelijk gevalletje. In latere sf SR's kwam toch ook 5U4? Bij mijn SR was het andersom; aan de spanningen te zien hoorde daar dus toch nog een GZ34 in; trafo's en parts van '68 / '69.



daar KAN een 5U4 inzitten, maar beslist géén 460V. '68 was overgang van GZ34 naar 5U4.
Klopt, dus dit is dan een gevalletje van omgedraaid; hier lijken de spanningen aan te geven dat GZ34 juist niet OK is.

@Matto: hoe weet je eigenlijk zo zeker dat het een '68 is?! Kun je eens kijken op de powertrafo (die grote zwarte) naar het nummer beginnend met 606 a.u.b. Dan weten we dat ook weer.


In een TweedDLX zit standaard een 5Y3 en "sagt" heerlijk in zo;n klein ampie.
Kijk Matto, dat is nog niet zo'n gek idee... Alleen als je er echt het podium mee op wilt is 5Y3 wat aan de krappe kant. Tweed Deluxe doet geen 22W volgens mij en er zijn DR's waar 25W wordt gemeten. Dat wordt net beetje teveel stroom voor die 5Y3 denk ik, 5V4 zou misschien kunnen, die sagt ook wat meer dan 5AR4 (GZ34) volgens mij. Voor in de huiskamer of studio met 5Y3 zondermeer lukken denk ik.

PeeVee
1 november 2004, 23:11
is het nu aan te raden deze situatie wat te veranderen?
Ja, de kathodeweerstand van de eindbuis... Is makkelijk te berekenen. Even tubechart opzoeken van 6V6 en kijken naar specs in klasse A SE. Het Voltage kun je omrekenen en "sag" van de EZ81 is ook wel ergens te vinden. Je moet wat hogere weerstand gebruiken.

Die hoge VAC spanning die je trafo geeft (is geen 2 x 350 maar gewoon 2-fasig 350VAC, met middentap) krijg je best hoge spanning voor een SE klasse A ampje denk ik, rond de 400V ofzo?

PeeVee
1 november 2004, 23:17
Ik zou toch eerst eens het serienummer van die trafo willen weten voordat ik roep dat die 5U4 kan blijven zitten. Ik zou dan liever gaan voor 230VAC stand (of zit die er niet op? is/was nl. geen officiële standaard; volgens mij had UK 240V en "continentaal Europa" 220V, voor de Euro standaard zijn ze letterlijk in het midden gaan zitten zo is mij verteld) en dan met 5Y3.

Weet ook nog steeds niet wat Matto nou met die amp wil doen; raggen op het podium of thuis / studio stuff?

Negative K3 fan
2 november 2004, 13:38
is het nu aan te raden deze situatie wat te veranderen?
Ja, de kathodeweerstand van de eindbuis... Is makkelijk te berekenen. Even tubechart opzoeken van 6V6 en kijken naar specs in klasse A SE. Het Voltage kun je omrekenen en "sag" van de EZ81 is ook wel ergens te vinden. Je moet wat hogere weerstand gebruiken.

Die hoge VAC spanning die je trafo geeft (is geen 2 x 350 maar gewoon 2-fasig 350VAC, met middentap) krijg je best hoge spanning voor een SE klasse A ampje denk ik, rond de 400V ofzo?

hmhm, dat van dat middentrap gedoe, dat wist ik al en moet de schermrooster weerstand (die er nu niet is) niet veranderd worden ofzo?

PeeVee
2 november 2004, 15:41
hmhm, dat van dat middentrap gedoe, dat wist ik al
Midden TAP... :roll:


en moet de schermrooster weerstand (die er nu niet is) niet veranderd worden ofzo?
Je had het over een Champ clone, is dus een single ended 6V6 neem ik aan. Ga eens naar www.duncanamps.com en zoek daar eens naar 6V6 specs en klik dan eens op één van de links voor een uitgebreide datasheet (met grafiekjes). Print die eens netjes uit en ga dat eens rustig bestuderen. Je wilt SE klasse A gaan maken, dat is de hint... Succes! :cool:

Nou goed, ik zal nog even helpen; hier is een goeie link uit RCA boekje:
http://www.pmillett.addr.com/tubedata/HB-3/Receiving%20Tubes%20Part%202/6V6-GTA.PDF

Wat is de conclusie?

Negative K3 fan
2 november 2004, 16:01
pfft, dit is wel TE eenvoudig eigenlijk, dankjewel voor de hulp he :)

matto
2 november 2004, 16:32
dubbelpost? :)

matto
2 november 2004, 16:33
nou ik heb m,n deluxe chassis maar eens even met een loupe bestudeerd.
Ik heb de volgende gegevens gevonden:
chassisnummer=A28024.
vanaf de achterzijde gezien staat er een stempel boven de tweede buis van rechts F073968 een zelfde soort stempel staat ook links van de voedingstrafo F 873868.
Op de potmeters staat 1376820 op de biaspotmeter staat 1376829.
Op de voedingstrafo(maar die is een keer vervangen)staat EIA 606850.
Op de smoorspoel staat 606614.
Op de outputtrafo staat 606-8-05.
En op de reverbtrafo staat 606-8-11.
Als ik zo aan het studeren kom dan zou je denken dat de versterker in week 39 van 1968 is afgewerkt(stempel van een werknemer?)en in week 38 van 1968 zou dan het chassis opgebouwd zijn, als dan de outputtrafo origineel is dan zou die in de 5e week van 1968 gemaakt zijn.
De voedingstrafo zou dan van week 50 van 1968 zijn zou dat de hoge spanningen kunnen verklaren?(trafo voor 1969 model gespecificieerd?)
Ik gebruik de versterker op repetities en bij optredens in cafes voor jaren 60 muziek(Kinks, Stones, CCR enz.)als het iets cleaner moet of zo af en toe in een wat grotere zaal dan pak ik m,n Vibrolux reverb (1971 met eigenhandige blackface kuur inclusief andere voedingstrafovan FNS, maar dat heb ik in eerst instantie gedaan omdat geen zin had in het meeslepen van een verhuistrafo)
Hopelijk heb ik zo voldoende info gegeven om een conclusie te kunnen trekken. :roll:

Mr.Jay
3 november 2004, 09:44
nou ik heb m,n deluxe chassis maar eens even met een loupe bestudeerd.Hopelijk heb ik zo voldoende info gegeven om een conclusie te kunnen trekken. :roll:

Zoals ik al steeds zeg : 5U4GB erin klaar.

JaY

PeeVee
3 november 2004, 12:39
YEP I'm with Jay! 5U4 d'rin... (of 5Y3 als je niet te hard speelt). Wel even bias checken.

matto
3 november 2004, 17:22
ok heren bedankt, als je weet wat er zich in je amp afspeelt dan voel je je toch altijd een stuk relaxter, :lol: en dus zou je dan in theorie beter moeten gaan spelen. :-?