PDA

View Full Version : Probleem met aansluiten van apparatuur.



Tomek
30 oktober 2004, 22:50
Hoi, ik heb een vraag over het aansluiten van wat apparatuur in mijn in ontwikkeling zijnde thuis studiootje.
De situatie heb ik nu al volgt:

Ik heb een mixer, das een berhinger ub1622fx.
Daar heb ik onder andere op aangesloten, een sm57, een sm58, een keyboard, een cdspeler, een minidisc speler, basgitaar en de line out van mijn geluidskaart. En die laatst is het probleem.

De line out van de mixer heb ik aangesloten op een versterker met speakers. De rec out van de mixer heb ik aangesloten op de line in van mijn geluidskaart.

Het probleem is nu dat de boel gaat rondzingen. Namelijk, als ik iets afspeel vanaf mijn pc dan gaat dus via de line out van de geluidskaart de mixer in en vervolgens:
1 - via de line out van de mixer naar de versterker
2 - via de rec out van de mixer naar de line in van de geluidskaart.
Maar dan ontstaat er dus een lus, want wat weer de line in van de geluidskaart in komt, wordt weer naar de mixer gestuurt, en weer terug naar de geluidskaart, en weer naar de mixer, enz.
behalve wanneer ik het line in signaal van de geluidskaart omlaag gooi (logisch), maar dat wil ik dus niet. Want dat ga ik een keer vergeten en dan loop ik nog eens een gehoorbeschadiging op, of mijn apparatuur gaat naar de klote.

Nu kan ik maar niet bedenken hoe ik dit nu wel aan moet sluiten.
de situatie die ik dus wil is de volgende. Ik wil al mijn apparatuur + mijn pc aansluiten op het mengpaneel, zodat ik daar de volumes kan regelen. En natuurlijk wil ik dit alles op kunnen nemen in mijn pc.
Nu kwam iemand met de oplossing om er een extra mixertje bij te zetten, en daar de pc op aan te sluiten. Op de volgende manier:

http://www.not-allowed.nl/aansluiten.gif

De line out van de pc wordt dus teruggestuurd naar het extra mengpaneeltje, waar ik ook de uitgang van het hoofdmengpaneel binnen laat komen. Maar zoals je op het plaatje ziet, komt alles via de hoofdmixer op 2 manieren bij de versterker terecht:
1 - via de pc
2 - via het extra mixertje
En dat lijkt me ook niet ideaal.

Mocht je deze zin nog lezen, na dit (wellicht veels te lange) verhaal, en je hebt goeie tips, of een oplossing om de handel zo aan te sluiten zoals ik wil, dan zou ik dat zeer op prijs stellen :)

Alvast zeer bedankt!![/img][/b]

Frits van Mourik
31 oktober 2004, 00:42
Sluit je line out van je geluidskaart aan op de tape-in van je mengtafel.
Met de schakelaar source->tape luister je alleen naar de output van je geluidskaart ( en dus naar alles wat via de inputs van je mengtafel op de line-in van je kaart terecht komt).

bert k
31 oktober 2004, 01:32
Wat ik doe met mijn Behrelul MX1604: De line out van de PC zit op een kanaal, net als mijn andere geluisdbronnen. Net als bij jou. Maar de line IN van mijn PC komt van de Subgroepuitgang. Ik weet niet hoe dat bij jou zit, maar ik kan per kanaal kiezen of ik het naar de master stuur of naar de sub. De master gaant naar mijn versterker.
Als ik wat wil opnemen, druk ik het sub-schakelaartje in, dat kanaal loopt naar de PV en ik neem op. De PC geeft het signaal meteen weer door zijn uitgang terug naar de mengtafel, maar het kanaal waar de PC op binnenkomt loopt naar de master, dus hoor ik gewoon geluid, en geen feedback.

Ingewikkeld verhaal beetje wel...

Tomek
31 oktober 2004, 13:17
Beide bedankt voor jullie reactie!!
Ik moet er nog even mee prutsen, maar ik kom er zeker op terug :)

Tomek
31 oktober 2004, 14:30
Sluit je line out van je geluidskaart aan op de tape-in van je mengtafel.
Met de schakelaar source->tape luister je alleen naar de output van je geluidskaart ( en dus naar alles wat via de inputs van je mengtafel op de line-in van je kaart terecht komt).

Oké, dit heb ik geprobeerd en het werkt inderdaad.
het enige nadeel is dat wanneer ik iets via mijn pc af wil luisteren ik dus steeds het knopje tape to main in moet drukken.
Maar ja, dat zul je toch wel houde, daar moet ik maar mee leren leven dan.

Tomek
31 oktober 2004, 14:31
Wat ik doe met mijn Behrelul MX1604: De line out van de PC zit op een kanaal, net als mijn andere geluisdbronnen. Net als bij jou. Maar de line IN van mijn PC komt van de Subgroepuitgang. Ik weet niet hoe dat bij jou zit, maar ik kan per kanaal kiezen of ik het naar de master stuur of naar de sub. De master gaant naar mijn versterker.
Als ik wat wil opnemen, druk ik het sub-schakelaartje in, dat kanaal loopt naar de PV en ik neem op. De PC geeft het signaal meteen weer door zijn uitgang terug naar de mengtafel, maar het kanaal waar de PC op binnenkomt loopt naar de master, dus hoor ik gewoon geluid, en geen feedback.

Ingewikkeld verhaal beetje wel...

Dit is inderdaad ook een optie. Maar ik wil dus zo min mogelijk afhankelijk zijn van het indrukken van knopjes. In dit geval kies ik toch voor de andere optie.
Wellicht heb ik je niet goed begrepen, en is het eenvoudiger dan ik denk. Dan hoor ik het natuurlijk graag :)

bert k
31 oktober 2004, 14:48
Knopje drukken hoort erbij. Je moet kunnen kiezen of je signaal naar de PC gaat of naar de boxen. Als ze naar allebei gaan krijg je feedback. Je kan ook al je geluidsbronnen permanent over de sub naar je PC sturen, en alleen de PC line out naar de master, dan hoef je niks in te drukken.

Tomek
31 oktober 2004, 15:45
Hmm, waar ik dus net achter kom mbt de optie met het tape knopje.
Ik kan dan dus niet en afspelen met de computer en opnemen tegelijk.
Ik moet namelijk het tape to main knopje indrukken om iets te kunnen horen dat van de pc af komt, maar dan kan ik weer niet opnemen.

Wat een gekloot zeg. Dan toch maar eens gaan prutsen met die subgroepen Bert :)

Frits van Mourik
31 oktober 2004, 17:28
Moet je je versterker & monitors op de control room out aansluiten, dan gaat het wel...

Tomek
1 november 2004, 12:12
Ik heb het probleem nu op de volgende wijze opgelost.
Alles op de mixer aangesloten, ook de line out van de geluidskaart.
De rec out van de mixer naar de versterker, en de main out naar de line in op de geluidskaart. Vervolgens heb ik de line in (afspelen) van de geluidskaart gedempt. En de line in (opnemen) van de geluidskaart niet.

Opnemen doet hij dus wel, maar het signaal wordt niet weer teruggestuurd naar de mixer. Dit werkt ideaal, ik hoef nu geen enkel knopje in te drukken of iets dergelijks.

Iedereen bedankt voor de hulp!!