PDA

View Full Version : Snaren KOKEN



dingerdis
30 oktober 2004, 22:49
Hoi,

Ik lees her en der op het forum dat bassnaren duur zijn.
Klopt, ik vind dat ook.

Maar weet je, als mijn snaren niet lekker meer klinken kook ik ze gewoon in een pan met water. Het vuil kookt dan tussen de windingen uit.
De meeste merken zoals DR gaan dan twee keer langer mee.

Je merkt vanzelf wanneer de snaren echt af zijn. :lol:

alhambra
30 oktober 2004, 23:00
En bij jouw in de buurt komt de postkoets ook nog regelmatig langs ???

Snaren zijn allang niet meer ZO duur en dat koken helpt maar tijdelijk, ik speel gewoon nooit gaan ze ook heel alng mee :wink:

dingerdis
30 oktober 2004, 23:17
Tja, wie het breed heeft.......... is vast geen muzikant. :evil:

Bleak
31 oktober 2004, 00:23
ik wou dat ik dat kon, maar ik heb gister alweer men derde g snaar deze week gebroken :-( dus die drie andere koken....

VOS666
31 oktober 2004, 06:28
3 snaren in een week is wel erg veel
maar koken is echt als ik in geldnood zit of zo

alhambra
31 oktober 2004, 07:31
Tja, wie het breed heeft.......... is vast geen muzikant. :evil:

Tja en wie dom lult is eigenlijk een drummer :roll:

Hoezo nou breed hebben prioriteiten stellen en hoe vaak moet jij nu je snaren vervangen, vast niet elke week.

MazeMouse
31 oktober 2004, 07:39
Tja, wie het breed heeft.......... is vast geen muzikant. :evil:Hoezo nou breed hebben prioriteiten stellen en hoe vaak moet jij nu je snaren vervangen, vast niet elke week.
Mwa, als jij van het geluid houd van echt spiksplinternieuwe snaren en dagelijks toch wel minimaal een uur speelt (liefst nog langer) dan moet je toch wel iedere week na de repetitie weer een nieuwe set op je bas pleuren.
(2 weken als je dan een keer een 'slow week' hebt)

Bleak
31 oktober 2004, 11:07
ik houd heel erg van dat geluid, maar ik heb het alleen in men cheap ass g snaar zitten!

lcvanderhelm
31 oktober 2004, 14:57
Mazemouse,ik vraag me gewoon af,of je actieve elementen in je basgitaar hebt zitten.Hiermee kan je die helderheid heel lang in stand houden.

MazeMouse
31 oktober 2004, 15:24
Mazemouse,ik vraag me gewoon af,of je actieve elementen in je basgitaar hebt zitten.Hiermee kan je die helderheid heel lang in stand houden.
Nope
OLP Stingray5 (passief)

EDIT:
Dus of jij moet mij het geld kunnen doneren voor een echte MusicMan Stingray5 of een andere prima actieve Stingray5 kopie weten anders moet ik het hier mee doen ;)

lcvanderhelm
31 oktober 2004, 15:48
Sorry Mazemouse mijn eigen GAS is al duur zat,maar als je nu een week of 6 geen snaren vervangt,kan je toch een actief music man element kopen?

Chris Wolstenholme
31 oktober 2004, 16:10
Tja, wie het breed heeft.......... is vast geen muzikant. :evil:Hoezo nou breed hebben prioriteiten stellen en hoe vaak moet jij nu je snaren vervangen, vast niet elke week.
Mwa, als jij van het geluid houd van echt spiksplinternieuwe snaren en dagelijks toch wel minimaal een uur speelt (liefst nog langer) dan moet je toch wel iedere week na de repetitie weer een nieuwe set op je bas pleuren.
(2 weken als je dan een keer een 'slow week' hebt)


pfff zwat zonde, die snaren kunnen toch nog wel langer mee

dingerdis
31 oktober 2004, 16:21
Tjonge jonge, ik wilde alleen maar even een tip geven aan mijn medebassisten.
Ik kook snaren altijd uit als je niet meer klinken. Ik houd van een doffe oude klank, maar ook van een nieuwe. Als je je toonregeling op de bas goed gebruikt dan kun je met alle varianten best een oke bassound maken. Daarom vervang ik mijn snaren om de drie maanden terwijl ik wekelijks speel.
Dat de een meteen nieuwe snaren koopt en de ander niet, tja mij een zorg.
Dit berichtje was bedoelt voor degenen die dat niet kunnen en toch van de sound van nieuwe snaren houden.

dingerdis
31 oktober 2004, 16:21
Tjonge jonge, ik wilde alleen maar even een tip geven aan mijn medebassisten.
Ik kook snaren altijd uit als je niet meer klinken. Ik houd van een doffe oude klank, maar ook van een nieuwe. Als je je toonregeling op de bas goed gebruikt dan kun je met alle varianten best een oke bassound maken. Daarom vervang ik mijn snaren om de drie maanden terwijl ik wekelijks speel.
Dat de een meteen nieuwe snaren koopt en de ander niet, tja mij een zorg.
Dit berichtje was bedoelt voor degenen die dat niet kunnen en toch van de sound van nieuwe snaren houden.

alhambra
31 oktober 2004, 16:46
Tjonge jonge, ik wilde alleen maar even een tip geven aan mijn medebassisten.
Ik kook snaren altijd uit als je niet meer klinken. Ik houd van een doffe oude klank, maar ook van een nieuwe. Als je je toonregeling op de bas goed gebruikt dan kun je met alle varianten best een oke bassound maken. Daarom vervang ik mijn snaren om de drie maanden terwijl ik wekelijks speel.
Dat de een meteen nieuwe snaren koopt en de ander niet, tja mij een zorg.
Dit berichtje was bedoelt voor degenen die dat niet kunnen en toch van de sound van nieuwe snaren houden.

Dat snap ik wel maar dat van dat koken is toch wel oud en achterhaald en het helpt echt maar ff. Koop je snaren gewoon via internet per 5 ofzo, okee het kost ff wat maar het scheelt best veel.

bert k
31 oktober 2004, 17:46
Alhambra, zit nou niet zo te zeiken. Dingerdis zegt toch duidelijk dat zijn snaren dus twee keer zo lang meegaan. Dat is geen eeuwigheid maar wel snel verdiend met wat werk. Het werkt gewoon goed. Bovendien is het al een hele ouwe truc.

MazeMouse
31 oktober 2004, 17:56
Sorry Mazemouse mijn eigen GAS is al duur zat,maar als je nu een week of 6 geen snaren vervangt,kan je toch een actief music man element kopen?
En inbouw want ik heb 2 linkerhanden dus ik zou meer slopen dan goed doen.

alhambra
31 oktober 2004, 18:03
Wat nou zeiken ik reageer op een topic en zeg wat ik ervan weet.

En ik ben niet alleen:

http://www.gitaarnet.nl/forum/viewtopic.php?t=13442&highlight=koken

en

http://www.gitaarnet.nl/forum/viewtopic.php?t=5397&highlight=koken

Maar goed als jij wilt dat ik niks zeg, dan trek ik me daar lekker niks van aan :evil: :evil: :evil: :evil:

niels_r
1 november 2004, 19:33
Sorry Mazemouse mijn eigen GAS is al duur zat,maar als je nu een week of 6 geen snaren vervangt,kan je toch een actief music man element kopen?

Dat element is echt niet actief ofzo hoor. Er zit alleen een pre-ampje in de bas waardoor hij 'actief' genoemd wordt. Spelen met je equalizer helpt even, maar dode snaren blijven dood klinken.

Uitkoken vind ik teveel werk voor het kleine beetje effect dat het heeft. Een keertje op aanraden van iemand gedaan, maar nooit weer. Ga dan gewoon de goedkoopste snaren gebruiken die je kan vinden en vervang ze wat vaker. Die Hartke snaren heb je volgens mij voor een tientje per set. Dat moet toch op te brengen zijn?

soapwater
3 november 2004, 13:35
Hmm... Een preamp na een passief element maakt er een "actieve" bas van maar eigenlijk net hetzelfde als een passieve bas met daarna een voorversterker dus... Maakt dus niets uit lijkt me...

Hoe komt het eigenlijk, puur fysisch gezien dan, dat de snaren na inwerking van zuren, vetten, vuil en stof dof gaan klinken?? Als je puur theoretisch de werking van de elektrische (bas)gitaar gaat bekijken kan ik er niet echt een uitleg voor vinden...

Greetz

lcvanderhelm
3 november 2004, 19:38
Het duurt echt wel langer als 3 maanden voor je snaren dood klinken,alleen de [overdreven] helderheid van nieuwe snaren verdwijnt na ongeveer een week.Met actieve toonregeling is deze zo weer terug.dit werkt beter als met de toonregeling van deversterker.Waarom?geen idee. Persoonlijke ervaring.Sinds ik actieve toonregeling heb,doe ik 2 tot 3 keer zo lang met mijn snaren.De Hartke snaren zijn idd eengoede aanrader.

soapwater
4 november 2004, 09:45
Weet er dan niemand waarom de snaren hun helderheid verliezen (puur fysisch gezien)??

Greetz

AntY
4 november 2004, 10:44
er komt vuil en stof tussen de windingen en dat blokkeert de trillingen. ook beetje "metaalmoeheid" (heb je enig idee hoeveel krachten er op zo'n snaar komen door al die aanslagen en trillingen?).

me2
4 november 2004, 10:52
volgens mij heeft het er ook mee te maken dat staal dat vervormd, door de spanning van de snaren, andere eigenschappen krijgt. Het wordt taaier.

soapwater
4 november 2004, 17:58
Die "Hartke-snaren" bevielen me wel (ze zaten op m'n bas toen ik die kocht van 'emielow') maar ik kan ze blijkbaar niet bestellen op www.bassstrings.nl ... Ik heb al enkele keren geprobeerd te bestellen, maar ik kreeg nooit een bevestigende email?! Ik kan nergens meer info op de site vinden. Leveren ze ook in België?? Ik dacht van wel... Zijn er soms Belgen die hier al besteld hebben?
Ik stelde de vraag ook al op bassstrings.nl maar nog geen antwoord.
10€ voor een setje snaren is wel net iets voordeliger als de 37€ die ik hier betaal voor m'n 'd Adario's die ik altijd koop...

Greetz

spring
6 maart 2005, 17:22
even mee gelezen. fijne tips!
maarre...wel oppassen geblazen, want bij het terug opzetten knapte 1 snaar bij de stemknop. :cry:
tsja... (dat was overigens de 2 keer uitkoken)

Equalizer
6 maart 2005, 21:53
Soapwater:

WIJ ZIJN AAN HET VERHUIZEN!
Bassstrings.nl is i.v.m. de verhuizing gesloten tot 7 maart. Uw bestellingen worden tot vrijdag 25 februari 11:00 uur verwerkt.

Dus overmorgen weer! Ik heb trouwens al eerder (voor de verhuizing) een 3-pak Hartkes daar besteld en ontvangen, kreeg ook een bevestigingsmail, niks mis mee. Weet niet of ze in België leveren..

bassmaker
13 juli 2007, 23:01
Ik kreeg laatste de tip van iemand dat je je snaren kon koken met soda en dan zouden ze weer als nieuw klinken. heeft iemand dat wel eens geprobeerd?

ik ga dat van het weekend zeker proberen met een set oude snaren.
Is kijken wat er meegebeurd.

btw: als er iemand is die zijn snaren elke week vervangt... geef ze dan maar aan mij :satisfie:

latersss

Valentijn
14 juli 2007, 00:02
als je de verschillende topics een beetje doorbladert kom je verschillende goede tips tegen

Saf
14 juli 2007, 00:24
erg late reactie, maare vervangen jullie je snaren echt zo vaak dan? die op mijn main axe zitten er al vanaf de cd opnames op en die waren in december 2006. (fender flats) daarna wekelijks geoefend met de band, bijna dagelijks thuis en zo'n 50(of meer) live shows mee gedaan. Speelt niet altijd op deze bas maar met name de optredens is hij er altijd bij.

Moet is er wel bijzeggen dat ik hoe van een zwaar en dof basgeluid dat vooral dreunt en ik niet zo into de treble bastonen ben. Op mijn basman staat dan ook de bas op 10 en de treble op 0

Valentijn
14 juli 2007, 00:39
wat is zo vaak?

toen ik 1 bas had verwisselde ik mn snaren denk ik gemiddeld 1 keer per 4 maanden (maar ik kookte ze niet uit)

Maar t ligt ook aan t soort snaren... want flatwounds hoef je minder vaak te vervangen (is mijn ervaring)

schwalbe
14 juli 2007, 10:25
Snaren koken moet je niet doen. Het verergert corrosie alleen maar.
Beter is laten weken in wasbenzine of een ander middel als spiritus.
Van pvc-buis kun je een soort badje maken: stuk buis zo lang als je snaren, dopjes op de uiteinden, en voila: een prima wasbenzine/spiritus badje voor je snaren.

yhcmarc
14 juli 2007, 11:45
Snaren koken moet je niet doen. Het verergert corrosie alleen maar.
Beter is laten weken in wasbenzine of een ander middel als spiritus.
Van pvc-buis kun je een soort badje maken: stuk buis zo lang als je snaren, dopjes op de uiteinden, en voila: een prima wasbenzine/spiritus badje voor je snaren.

Doe ik ook af en toe idd, werkt zeer goed, nachtje in een buis met spiritus laten zitten, half uurtje ophangen om uit te drogen en ze klinken (bijna) weer als nieuw.

Saf
14 juli 2007, 15:50
hoe vaak kun je dat dan doen? dat koken ging twee keer. gaat dit vaker?

Niet dat ik het zelf ga toepassen, ben ik gewoon eerlijk gezegd te lam voor. maar ben daar eigenlijk wel erg benieuwd naar.

FC Spoiler
14 juli 2007, 16:40
Ik heb het op m'n '83 Spoiler 6 x succesvol gedaan, daarna werd het minder.
Snaren er voorzichtig afhalen en voorzichtig er weer opzetten, bij de Alembic gaat dat gemakkelijk vanwege de "inhaakbrug"

blindmouse
17 juli 2007, 23:43
Ik leg ze een nachtje te weken in de wasbenzine. In een tupperware bakje met deksel d'rop. Twee keer is wel de max. De rek gaat na verloop van tijd uit de snaren en dat brengt bij mij (lage actie) een hoop gebuzz. Ik zweer trouwens bij Elite Stadium 40/100. Nu schijnt de import te stoppen. Iemand een tip voor een 4 snarige set rond de 30 euro???

Jan

Saf
18 juli 2007, 20:41
Voordat ik mijn speelstijl aanpaste knapte mij elke 2 a 3 optredens (toendertijd deden we er soms wel 5 in een maand) de E snaar. Toen kocht gewoon de allergoedkoopste snare die er waren knapte toch elke keer.

Nu gaat het al een stuk beter maar die goedkope snaren klinken op mijn fender musicmaster back up best goed. Zeker live heb ik het idee dat het niet zo heel erg veel uitmaakt. Regel je gewoon het geluid wat bij op je amp.

En die flats op de mijn main fender musicmaster klinken juist ook wel weer lekker als wat ouder zijn. Heb laatst een oude egmond bas verkocht daar zaten volgens mij nog de orginele flats op die waren ongelooflijk dood maar klonken juist ook wel weer lekker (op een vreemde manier). Had ze eigenlijk van de bas moeten halen toen ik ze verkocht en op een andere bas moeten leggen.

Roundwounds klinken overig nooit mooi als ze oud cq. dood zijn, ook niet op een vreemde manier.

Ik heb het geluk dat ik een stuk of 10 podiumwaardige bassen ehb staan dus meestal als ene setje vervangen zou moeten worden neem ik eerst een rij optredens een andere bas mee. Uitstel van excutie, maar ja.

B_2_the_a
20 juli 2007, 13:09
Op mijn jazzbas verving ik elke 3 a 4 weken mijn snaren, ernie ball snaren dan wel! Dat was gewoon omdat ik veel speelde met me band (2x repeteren 2x optreden per week)....

Nu gebruik ik elixer snaren die er sinds oktober opzitten, geen probleem..

Mijn probleem: ik heb agressief zweet!

Op mijn gitaar is het om de week, want binnen een week/1,5 week beginnen ze te "roesten"

OJJVZ
20 juli 2007, 19:07
dit zal zeker ook wel werken met contrabassnaren? zijn 100 per setje, maar kweet niet of de huidige btje ok zijn, cheapasssnaren zullen nooit beter worden dan ze ooit waren.

B_2_the_a
20 juli 2007, 20:49
dit zal zeker ook wel werken met contrabassnaren? zijn 100 per setje, maar kweet niet of de huidige btje ok zijn, cheapasssnaren zullen nooit beter worden dan ze ooit waren.

contrabas snaren gaan toch sowiezo bizar lang mee? geslepen enzo!

OJJVZ
22 juli 2007, 16:07
hm.. jah kan wel kloppen, maar volgens sommige (profi.) spelers zijn stalen (ipv darm) snaren wel binnen een half jaar dood, maar voor de gemiddelde speler zal dat wel meevallen jah.

dingerdis
8 januari 2008, 20:38
Moi,

Ik gebruik DR - low riders of miller-beams. En als de klank me niet meer bevalt kook ik ze zeker twee keer uit.
Er knappen bij bij, afkloppen, nooit snaren.
Ik bas nu 20 jaar en kan ze op 1 hand tellen.............

Nog maals het was maar een tip.................

Nielsje
8 januari 2008, 23:02
In 4 jaar tijd maar 7 posts?! Dat is vrij weinig.
Maar blijf gerust posten, alle info en tips zijn welkom, alleen op een forum wordt graag gediscussierd & geouwehoerd.

Wat ik wel ff wil weten: Bestaat Load nog?! Heb ooit in de tijd dat ik nog op de middelbare school in Meppel zat de band gezien, toen speelde Eric nog er nog gitaar. Jeugd sentiment :) Toch al weer minstens 6 jaar terug oid..

Bloodline
9 januari 2008, 10:32
Hey bassisten, pssst........Elixer bass strings gebruiken !

Valentijn
9 januari 2008, 12:48
vind ik echt niet lekker spelen..

Saf
9 januari 2008, 16:37
ik ook niet

OJJVZ
9 januari 2008, 16:42
mensen raden altijd snaren aan 'klinken goed' ook in speciale topics daarvoor...
maar WAAAAAT is goed?:P Warm? helder? bijde? funky? grommend? schrapend?

Joey Handsome
9 januari 2008, 16:44
Tja, voor mij is het helder en niet binnen een week dof en niet te duur. Ik weet niet hoe duur die Elixers zijn, maar ik heb geen zin om 60 euro voor een setje snaren te lappen.

blindmouse
9 januari 2008, 20:24
Een paar berichten terug vertelde ik dat mijn favoriete Elites Stadium 40/100 niet meer te krijgen zijn. Bestel ze nu per 5 sets in Engeland. Ondanks het dure pond en de verzendkosten komt mij dit op 21 euro per set!!!! Dat toch wat anders dan de 30 euro via NL-sites en de 35 euro in de winkel!! Zo zie je elk nadeel heb z'n voordeel!

jan

Demonturtle
15 januari 2008, 10:57
hoe lang moet je zo'n setje laten koken eigelijk?

yhcmarc
15 januari 2008, 11:39
Tja, voor mij is het helder en niet binnen een week dof en niet te duur. Ik weet niet hoe duur die Elixers zijn, maar ik heb geen zin om 60 euro voor een setje snaren te lappen.

check de D'addario PRO STEELS .. supervet en helder, niet snel dof .. ik ben sinds kort om met die dingen en maar rond de 20 euro.

sample: http://www.ymondhc.com/marc/bivouac/demoRoughMix/6.mp3 Ergens in het midden zit een stukje met alleen de bas.

Enne, over het uitkoken, NIET DOEN !! .. gewoon een nachtje in een bak met spiritus laten liggen .. werkt veel beter imho.

Joey Handsome
15 januari 2008, 19:11
check de D'addario PRO STEELS .. supervet en helder, niet snel dof .. ik ben sinds kort om met die dingen en maar rond de 20 euro.

sample: http://www.ymondhc.com/marc/bivouac/demoRoughMix/6.mp3 Ergens in het midden zit een stukje met alleen de bas.

Enne, over het uitkoken, NIET DOEN !! .. gewoon een nachtje in een bak met spiritus laten liggen .. werkt veel beter imho.

Klinkt zeker helder ja. Toch, ik heb het niet zo op D'addario. Moet zeggen dat ik enkel de gitaarsnaren gewend ben, maar die zijn ruk. Probeer het eerst met het goedkoopste setje Dean Markley van Lord Of The Strings. Is het nou helemaal niks probeer ik die D'addario's wel.
Wat voor bas heb je eigenlijk?

yhcmarc
15 januari 2008, 19:45
Ik heb er meerdere, maar dit heb ik ingespeeld op mijn '80 Gibson RD Artist bas. Voor gitaar gebruik ik eigenlijk ook altijd D'addario, nooit problemen mee eigenlijk. Voor mijn gitaar in B heb ik nu toevallig wel wat setjes DR besteld via een vriend van me omdat ik die voor een goede prijs kon krijgen .. dus ik ben benieuwd.

Yapser
19 januari 2008, 14:43
Och, snaren in een badje pure alcohol laten liggen voor een nacht werkt ook erg goed en meerdere keren. Snaren klinken weer 'ingebroken' vers :)

check ook hier (http://www.tunemybass.com/strings/how_to_clean_bass_strings.html).

Henkie spenkie
19 januari 2008, 16:23
ben ik een dove aap als ik zeg dat ik het verschil tussen die snaren niet hoor? en zeker niet als je ze niet naast elkaar luistert? Het is me ook nog nooit gebeurt dat ik bij een concert stond en dacht: wat zonde dat die gast nou snaren van dat en dat merk heeft :chicken:



aaaah..dat lucht op zeg..even biechten :hippie:

Joey Handsome
20 januari 2008, 15:20
ben ik een dove aap als ik zeg dat ik het verschil tussen die snaren niet hoor? en zeker niet als je ze niet naast elkaar luistert? Het is me ook nog nooit gebeurt dat ik bij een concert stond en dacht: wat zonde dat die gast nou snaren van dat en dat merk heeft :chicken:



aaaah..dat lucht op zeg..even biechten :hippie:

Hier nog zo een. Ik hoor het echt niet, ik hoor alleen of ze vers zijn of niet. Maar ja, ik hoor ook niet welke richting m'n snoer op zit of of m'n versterker wel naar Mekka gericht staat.

paulusdeBKB
27 januari 2008, 01:20
Als bassist koop je je snaren voor de combi sound + speelgemak. Publiek mag het dan niet kunnen horen, maar zelf hoor en voel je het wel.

Henkie spenkie
28 januari 2008, 20:45
Als bassist koop je je snaren voor de combi sound + speelgemak. Publiek mag het dan niet kunnen horen, maar zelf hoor en voel je het wel.

Maar zelfs dat merk ik niet. Natuurlijk merk ik het wel als ik nieuwe snaren heb, en het verschil met diktes ook wel, maar een snaar is en blijft voor mij een snaar. een setje stagg of rotosound...het zal wel :chicken: Ook gehoort dat de ene snaar langer heel blijft als een ander..ook nog nooit iets van gemerkt. het zal wel aan mij liggen. Maar ik blijf toch benieuwd; als we eens een blinde proef zouden doen met verschillende snaren, kun jij er dan uithalen welk merk snaren je op speelt? Of is het net als met veel bier zo: amstel, heineken, grolsch, iedereen zegt ze te kunnen herkennen, maar uit onderzoek blijkt dat bijna niemand het verschil proeft.

Tanger
2 april 2008, 02:46
Ik merk wel degelijk of m'n snaren op zijn, dan mis ik het knorrende randje.
Met slapsound mis je het heel snel, vooral de B snaar.
Zelf kook ik ze maar 1 x uit....na de 1e keer zijn ze sneller dof.
Ik kook ze meestal met een beetje soda of ontvetter en laat het dan 5 a 7 minuutjes zacht koken. Meestal zie je wel dat het water vies wordt, dat zegt al genoeg.
Spiritus hoor ik ook vaak goeie berichten over.....


Ohjah...Prosteels vond ik stroef en kreeg er zelfs bijna blaren van na 2 x 45 min.