PDA

View Full Version : Constructie staartstuk (brug)



prs
30 oktober 2004, 22:14
Hallo Richard,

Kun je mij vertellen wat op onderstaande foto de bevestigingswijze van de tailpiece is? Waar is die "lange" pin voor? Het lijkt op een straplock maar ik heb ook wel eens gehoord dat je hier iets mee afstellen kan.
Kun jij me iets over deze constructie van het staartstuk vertellen?

http://img96.exs.cx/img96/1525/goya516_tp.jpg

Weet niet of je de volgende vraag kunt beantwoorden, maar is het ook mogelijk om deze brug te vervangen door een ander (later) model van hetzelfde merk? Of moet er dan flink "verbouwd" en aangepast worden?

Zou deze brug erop kunnen zonder drastische aanpassingen? (helaas geen foto van de bevestiging van deze brug, dus weet niet of je het beantwoorden kunt).

http://img53.exs.cx/img53/5163/Levin335tail1.jpg

heeres gitaarbouw
3 november 2004, 10:03
Soms is een staartstuk in hoogte of lengte verstelbaar om op die manier het geluid te beinvloeden, maar ik kan op deze foto geen stelmogelijkheden ontdekken.
Het metalen plaatje (met maar één schroef?) dient alleen om de body te beschermen tegen schade door het staartstuk. De kracht op het staartstuk wordt geheel opgevangen door de endpin/strapholder.

Op de tweede foto zo te zien een staartstuk uit één stuk gebogen metaal, althans bij de bodybevestiging. meestal is het zonder al te veel moeite over te zetten. Het hangt er een beetje van af waar de gaten zitten en of je bereid bent in de gitaar en/of het staartstuk te boren.

Hopelijk beantwoordt dit je vragen.
Als je wilt kun je langskomen zodat ik er wat beter naar kan kijken.

prs
3 november 2004, 15:31
Dank je Richard, dat beantwoord zeker aan mijn vragen!

Ik ben nu met iemand in onderhandeling die nog twijfelt om mij de tailpiece van zijn Levin te verkopen.
Als ik tot koop overga, of over ben gegaan zal ik zeker bij jou langskomen om de mogelijkheden te bekijken, en hem eventueel al te laten bevestigen.
De foto was overigens een voorbeeld van dezelfde tailpiece als op mij Levin (ik had zelf niet zo'n duidelijke foto). Op mijn Levin zitten overigens 3 schroefjes in het metalen plaatje. Mijn Levin is naturel van kleur.

Bedankt!