PDA

View Full Version : wat zal ik doen??



DAN.K
27 mei 2002, 15:49
hallo

Ik speel nog geen gitaar, maar ben dit wel van plan te gaan doen. Maar ik heb geen idee wat voor gitaar ik nou zou moeten nemen (Nouja in ieder geval een elektrische). Ik wil metal en rock enzo erop spelen. En ik heb ook niet al te veel geld ervoor. ( ouderz vinde het zonde van geld :smile:

PluueeR
27 mei 2002, 16:03
Zelf ben ik begonnen met een Epiphone Les Paul Special 2. Echt een knakengitaar, koste toen 450 gulden. Maar het geluid is nog best aardig. Ga hem zo ophalen van een afstelbeurt, is toch het eerste gitaartje heh :smile:

Bins
27 mei 2002, 16:08
In veel gitaarzaken vind je een "beginners versterker-gitaar" pakket, die zijn meestal best aardig geprijsd. Maar als ik jou was zou ik eerst ff wat pingelen op een accoustische, om te kijken of je het wat vind voordat je je zuur verdiende pieken gaat uitgeven.

lars
27 mei 2002, 16:25
als ik jou was zou ik eerst even boven kijken daar staat "zoeken" en dan zie je dat dit ongeveer 1034543 keer per dag gevraagd word en dat het antwoord altijd precies hetzelfde is.

pimmetje
27 mei 2002, 16:31
Absoluut eerst beginnen op een akoestische! Dit is sowieso een goede manier om de basis te leren en de gitaar te leren spelen zonder dat je de gitaar (en vooral versterker en evt tussendoor gekochte/geleende effectjes) teveel van het werk laat doen.

Het feit dat je weinig wilt uitgeven is alleen nog maar meer reden om akoestisch te beginnen. Een ruim voldoende akoestische heb je voor rond de 225 euro (zelfs wel voor iets minder). Hiervoor heb je zeker geen acceptabele gitaar met versterker!

Voor een beetje een leuke gitaar met een paar jaartjes toekomst zou ik aan een 400 of 500 euro denken. Voor de versterker ook zo'n 500 euro... dan kan je daarmee ook meteen in een bandje boven de drummer uitkomen. Koop dit pas als je een jaartje of zo gitaar hebt leren spelen en als je het dus nog leuk vindt.

Een akoestische van 225 euro heb je over een aantal jaar waarschijnlijk nog steeds plezier van. Een beginners-setje van 400 euro zal je over een jaar alweer willen vervangen. Daarbij komt dat het spelen op een kut-gitaar er gemakkelijk toe zou kunnen leiden dat je vroegtijdig de gitaar aan de wilgen hangt.

Neem overigens iemand met verstand van gitaren mee naar de winkel als je gaat kopen. Dan kom je tenminste niet met een stuk brandhout thuis.

DAN.K
27 mei 2002, 16:46
allemaal bedankt voor het reagere! Ik heb al gezordt dat ik voor een (lang)tijdje een akoustische gitaar van iemand kan lenen :grin:

lars
27 mei 2002, 18:59
ligt er ook aan wat je wil spelen, als je met een paar trutjes nirvana muziek of linkin' park oid wil spelen kun je wel beter een electrische plank kopen die enigsinds kut klinkt. dan heb je temisnte distortion

Zhou
27 mei 2002, 19:56
NOu nou nou!! niet zow negatief over nirvana en linkin park!! Ze hebben best wel aardige stukkies, alleen jammer dat ze zo snel vervelen.

listen to tha real shit --> http://www.chimaira.com

Kitaarhiero
27 mei 2002, 22:33
Op 2002-05-27 18:59, schreef lars:
ligt er ook aan wat je wil spelen, als je met een paar trutjes nirvana muziek of linkin' park oid wil spelen kun je wel beter een electrische plank kopen die enigsinds kut klinkt. dan heb je temisnte distortion


*zucht*
vergelijk Linkin'park NIET met Nirvana...
en bij Nirvana gaat het om liedjes en niet persé om virtuositeit...

lars
28 mei 2002, 00:08
lees nou gewoon eerst eens, ik vergelijk namelijk niets, ik zeg alleen dat als je populaire gemakkelijjke muziek na wil spelen en dat wil iedere beginner, dan wil je distortion. dan heb je niks aan je acoustische gitaar dan ga je je vervelen en dan kap je uiteindelijk met spelen en ga je blokfluiten ofzo.


en euh ik luisterde al naar nirvana voor dat jij er ooit van gehoord had.... liedjes gha!
welles die lyrics gelezen? nirvana gaat over een gevoel, iets wat je voelt (voelde voor de meeste denk ik ondertussen) als je die muziek hoorde en als je die band (live) zag. als je nu nog je cd's moet kopen en leuke patches uit de large moet bestellen om op je eastpak te naaien zit ernaast.


maar daar euh ging et niet over



Op 2002-05-27 22:33, schreef Kitaarhiero:

*zucht*
vergelijk Linkin'park NIET met Nirvana...
en bij Nirvana gaat het om liedjes en niet persé om virtuositeit...

lars
28 mei 2002, 00:14
mischien trouwens een nuttige tip, als je toch niet genoeg geld hebt voor een verstereker waarmee je ergens bovenuit komt, koop dan een gitaar (beetje goeie) en ipv een versterker een "zoom 505" of iets wat daar op lijkt en leen een koptelefoon van je pa, dan heb je heel veel versterkers in een en een zooi effecten die ook nog erg goed klinken door een koptelefoon (in stereo!)
daar heb je veel meer aan dan een versterkertje van 10 watt dat kraakt als je oma en is nog goedkoper ook (2ehands kost zon ding 60 euro, en als je em verkoopt krijg je dat er ook weer voor terug, erg populaire dingetjes) Ik ga binnekort een vriendin van me helpen aan een gitaar en ik denk dat ze ipv een versterker er ook zo'n ding bij gaat krijgen.
en je ouders zullen et ook waarderen.
als je dan ooit samen gaat spelen met een band oid kun je dat ding altijdnog op de pa aansluiten en kun je er zelfs mee optreden.

sash
28 mei 2002, 00:28
Op 2002-05-28 00:14, schreef lars:

als je dan ooit samen gaat spelen met een band oid kun je dat ding altijdnog op de pa aansluiten en kun je er zelfs mee optreden.



Das toch niet heftig man, zonder backline. Bij mij moet er een gierende amp achter me staan :grin: Trouwens ik denk dat een goeie amp goedkoper is dan een PA.

lars
28 mei 2002, 00:50
heh nee tuurlijk is dat niet ideaal maar het kan wel. we hebben et over iemand die een beginners pakket wil en dan heb je dus een budget van 250 euro dan kun je ongeveer een squire kopen en een zoom 505 of een squire en een 10 watt brak ding, dan lijkt mij een zoom505 oid veeeel beter en volgens mij realisreren beginners noet eens dat die dingen bestaan. (met die PA bedoel ik die van een zaal of cafe, of neem jij altijd je eigen PA mee dan?)

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: lars op 2002-05-28 00:52 ]</font>

Zhou
28 mei 2002, 10:21
Op 2002-05-28 00:08, schreef lars:

en euh ik luisterde al naar nirvana voor dat jij er ooit van gehoord had.... liedjes gha!
welles die lyrics gelezen? nirvana gaat over een gevoel, iets wat je voelt (voelde voor de meeste denk ik ondertussen) als je die muziek hoorde en als je die band (live) zag. als je nu nog je cd's moet kopen en leuke patches uit de large moet bestellen om op je eastpak te naaien zit ernaast.


maar daar euh ging et niet over




Woehahahaha, lars is de 65+ reeds gepasseerd en heeft z'n seniorenpas al op de post binnen gekregen :wink:

hehehe, maar hij heb wel gelijk over die patches en die "fans". LOL

lars
28 mei 2002, 10:40
22 en dan al met pensioen.... waar mag ik tekenen?

Kitaarhiero
28 mei 2002, 11:27
hmm ja... teksten zijn een onderdeel van de liedjes... reken maar dat ik die teksten heb gelezen, en ze soms wel kan begrijpen.

pimmetje
28 mei 2002, 11:58
Ongelooflijk!!! Vrijwel iedere "ik wil gitaar leren spelen" thread wordt binnen de kortste keren een Nirvana discussie. Laat dat het niveau van Nirvana aangeven :smile:.

Overigens is distortion niet hetzelfde als een kut klinkende gitaar, Lars. Al kan ik me best voorstellen dat de twee bij sommigen iets met elkaar te maken hebben.

moretel
28 mei 2002, 13:30
een versterker een "zoom 505" of iets wat daar op lijkt en leen een koptelefoon van je pa, dan heb je heel veel versterkers in een en een zooi effecten die ook nog erg goed klinken door een koptelefoon (in stereo!)

Ik gebruik een Korg Pandorra (inclusief drumcomputertje, kosten nu 135 euro. Te gebruiken met koptelefoon. Ik sluit hem ook op mijn stereo aan e speel dan via mijn audio installatie, klinkt niet verkeerd, en niet te vergeten : hij gaat mee op mijn vakantie.

moretel
28 mei 2002, 13:38
dan heb je niks aan je acoustische gitaar dan ga je je vervelen en dan kap je uiteindelijk met spelen en ga je blokfluiten ofzo.

Helemaal mee eens,
ikzelf ben op elektrische gitaar begonnen en heb een paar jaar daarna een acoustische gekocht. Maar mijn hart ligt nog steeds bij de elektrieke plank.
Nooit spijt gehad van deze volgorde.
Ik heb eens een collega gehad die had serieus les op een acoustische gitaar maar wilde eigenlijk elektrisch spelen, maar op aanraden van "experts" met de akoestische gitaar begonnen. Nu is hij gestopt. Nu weet je nooit of dat andersom ook niet het geval zou zijn geweest maar het belangrijkste in dit geval is volg je gevoel. Kwa prijs maakt het niet zoveel uit. Een goede akoestische gitaar is ook niet echt goedkoop.

lars
28 mei 2002, 13:44
heh als ie maar kut genoeg is wel, maar ik bedoelde dat je met een acoustische gitaar geen linkin park en nirvana kan spelen, ja unplugged. ik weet neit hoelang het voor jullie is geleden maar ik kan me nog herinneren toen ik voor et eerst mijn gitaar hoorde toen ie op een distortion pendaal werd aangesloten. "hey zo klinkt ie wel cool!" denk dat een hoop beginners afhaken omdat ze niet door hebben dat je wat meer nodig hebt dan een gitaar en een amp zonder reverb/overdrive om in de buurt te komen van het gebruikelijke rock geluid.

die zoom enzo dingetjes zijn echt heel goed voor beginners, douw er een batterij in en plug van die kleine in ear speakers eraan, hang em aan je broekriem en je kan zonder iemand te storen kurt kaboem spelen.



Op 2002-05-28 11:58, schreef pimmetje:
Ongelooflijk!!! Vrijwel iedere "ik wil gitaar leren spelen" thread wordt binnen de kortste keren een Nirvana discussie. Laat dat het niveau van Nirvana aangeven

Overigens is distortion niet hetzelfde als een kut klinkende gitaar, Lars. Al kan ik me best voorstellen dat de twee bij sommigen iets met elkaar te maken hebben.

Neals
28 mei 2002, 14:00
Ach, wat maakt het uit of je op een kutplank speelt.

Zelf ben ik op een acoustische gitaar van den rommelmarkt begonnen, en dat ding speelde zo kut, daar kunnen zelfs die squier-dinkies een dikke punt aan zuigen.

Maar ik had er gewoon lol in om op dat ding te spelen, speel er nu 2,5 jaar later nog steeds vaak op, wel het een en ander aangepast (nieuwe tuners e.d.) maar it will do.

sash
28 mei 2002, 15:13
Op 2002-05-28 00:50, schreef lars:
(met die PA bedoel ik die van een zaal of cafe, of neem jij altijd je eigen PA mee dan?)

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: lars op 2002-05-28 00:52 ]</font>


Moet ik em eerst kopen :grin: Maar je hebt idd gelijk. Die geluidsdoosjes zijn wel goed, ik heb zelf een behringer v-amp, die gaat mee op vakantie met een koptelefoon of de speakers van m'n comp, ik neem er mee op en gebruik em als pre-amp.

Bins
28 mei 2002, 17:30
Ik sluit me aan bij de "zoom 505" stelling. Mijn eerste electrische (na paar maanden acc zonder les) was een hohner rockwood, met een mayhill versterker (p.o.crap), het werd pas echt leuk toen ik een zoom 510 "dual power driver":D voor een meijertje ofzo kocht. Zoveel leuks, voor zo weinig geld. En met wat aanpassingen aan de fabrieks instellingen klinkt ie nog best aardig. Nu zijn de knopjes een beetje verrot en issie uitgeleend, maar ik denk er nog met weemoed naar terug (ok, ietsie overdreven :wink:)

Kitaarhiero
28 mei 2002, 18:42
Hoe slechter de gitaar waar je iets op leert, hoe harder je je best moet doen, hoe beter je gaat spelen op goede gitaren.

moretel
29 mei 2002, 11:28
Of zoals een oud hollands gezegde luid

Op een oude fiets moet je het leren !