PDA

View Full Version : Componeren, opnemen, tracks



combo
29 oktober 2004, 21:36
Hey :roll:

Ik zit een beetje met een verveeld probleempje. Nu en dan neem ik mezelf eens op met Cooledit Pro 2.0. Maar dat is zonder drum en zonder bas. Dat er drumcomputers bestaan, weet ik, maar wil het niet aankopen, moet met PC kunnen denk ik zo.

Ik heb momenteel enkele intro's, riffjes, en whatever liggen die ik wil opnemen, ik wil daar een drumlijn op zetten en een baslijn; wat kan ik het best gebruiken ?

Hoe maak ik drumlijnen die op mijn ritmes passen ?

Ik heb ooit eens geprobeerd met Cubase, maar, een drumlijn aanmaken, wist niet hoe dat moest, als ik mezelf opnam nb, dan was dat steeds met een vertraging ook. PC = 1.3 Ghz processor met 512 MB ram.

graag hulp,

tnx

Hempo
30 oktober 2004, 13:00
Je zou gebruik kunnen maken van MIDI. Erg natuurlijk klinkt het niet.
Fruity Loops of andere programma's die je vast wel ergens van internet kan halen zijn daar ook geschikt voor.
Drums klinken hoogstens in de mix een beetje, maar verwacht er niet teveel van.

Wat bedoel je met ik ga het niet aankopen?

combo
31 oktober 2004, 01:44
wel, een drumcomputer

voor een 350 euro heb je drumcomputers die een volledige songcompositie kunnen opslaan enzo, ook verschillende ritmes met voetpedaal bediend enzo,


Maare ik ga liever voor PC related; ik heb geen zin om weer 350 euro op te doen; heb net nieuwe gitaar gekocht, daarmee...


dus jij zou me aanraden om in midi te werken ? Mijn gitaarleraar zegt van liedjes in te laden en de drums uit te knippen...



greetz

Hempo
31 oktober 2004, 09:58
ach aanraden.... :)
er zijn wel verschillende soorten drum-computer-invoeg mogelijkheden. Eigenlijk komt het er gewoon op neer dat ik die programma's altijd maar vaag vind, en me er nooit in verdiept heb... MIDI kon ik daarentegen wel mee overweg, dus ik heb gewoon drumtracks uit - inderdaad- bestaande liedjes gehaald, of gewoon zelf een grooove verzonnen. Klinkt lekker plastic enzo, maar beter dan niets misschien.

combo
31 oktober 2004, 13:15
wat ook een idee kan zijn, maar ahumm....


als het toch voor te oefenen is, guitar pro installen

liedjes die je wil leren ophalen op mysongbook.com

enne, alles muten behalve drum en bas

dan exporteren, maar dan heb je ook midi hé

Jax
31 oktober 2004, 17:28
Je kan ook van internet gewoon allemaal beat-loops downloaden, allemaal verschillende stijlen, etc. Je hebt dan wel geen breaks of intro's/uitro's maar wel een stevig drumritme, dat nog wel ok klinkt.

harrie-beton
1 november 2004, 09:20
fruity loops is een heel aardig programma om drums mee te programmeren. Gewoon echte drum samples gebruiken.
Of loops dat kan ook.

midi klinkt erg als een CASIO keyboard.

schizo910
1 november 2004, 20:58
Ik hoor wel vaker dat MIDI niet mooi klinkt, maar hangt dat er niet vanaf wat je middels MIDI aanstuurt?

harrie-beton
2 november 2004, 09:24
maar hangt dat er niet vanaf wat je middels MIDI aanstuurt?


Op je geluidskaart zit een aparte chip die de midi signalen omzet naar hoorbaar geluid.
Hoe beter deze chip, hoe beter de geluiden maar ik heb veel liever echte drum samples. Bovendien heb je veel vrijheid om drum samples aan te passen met deze methode.

Je kunt ook de midi signalen sturen naar een extern apparaat maar dan hebben we extra midi-kabels en een drum computer nodig of een synthesizermodule.
De topic starter wil dat niet.

Mithrandir
2 november 2004, 09:51
Je kunt ook software plugins aansturen met MIDI, sterker nog dat is precies wat sequencers als Cubase doen als je gebruikt maak van software samplers. MIDI is namelijk GEEN geluid, maar een aansturings protocol. MIDI klinkt dus nooit zelf, het is altijd het aangestuurde apparaat dat wel of niet klinkt.

Wat combo zegt, drumtracks strippen uit midi files kan heel goed, als je daarmee vervolgens een goeie drum sampler aanstuurt (Battery, Kompakt allebij van Native Instruments) kan dat goed - tot heel erg goed klinken, afhankelijk van de kwaliteit van je samples uiteraard.

schizo910
2 november 2004, 16:10
ah, precies, ik dacht al dat ik niet meer begreep war ik zelf mee bezig was :razz: Ik gebruik de samples die standaard bij mijn sequencer software zitten en een zoom rhytm track en mijn synthesizer... werkt prima en klinkt goed.

hadv
2 november 2004, 18:30
ik heb een ongelooflijk klein en simpel maar doeltreffend drumprogje. stelt nix voor, kan best wel wat , maar te lui om me er in te verdiepen
handig als 'luxe' metronoom met leuke klanken enzo
heet Hammerhead (door een of andere maffe nederlander gemaakt)

gitaarhaantje
2 november 2004, 21:55
Hey Harrie-beton,

Domme vraag maar waar kan ik dat programma fruity loops weghalen???


Laurens

guhlenn
3 november 2004, 11:44
:roll:

combo
3 november 2004, 15:34
ok

BFD FXpansion DRUM MODULE

Je kan dit kopen in de betere muziekhandel

En downloaden op illegale shareprogramma's; het zijn wel 2 DVD's; zeer groot dus. Maar dit is wel het neusje van de zalm; je kan als het ware je drummer aan de deur zetten, LOL :lol:


greetz

Epic
4 november 2004, 10:11
Ik heb ooit eens geprobeerd met Cubase, maar, een drumlijn aanmaken, wist niet hoe dat moest, als ik mezelf opnam nb, dan was dat steeds met een vertraging ook. PC = 1.3 Ghz processor met 512 MB ram.


Die vertraging ligt niet aan je PC maar aan je geluidskaart. als je tegelijk aan het opnemen (gitaar) en afspelen (bas/drum/etc..) bent dan ontstaat er een vertraging.
Betere geluidskaarten hebben dit niet (terratec, m-audio, edirol etc.. dus geen soundblaster!!).

Epic
4 november 2004, 10:12
Ik heb ooit eens geprobeerd met Cubase, maar, een drumlijn aanmaken, wist niet hoe dat moest, als ik mezelf opnam nb, dan was dat steeds met een vertraging ook. PC = 1.3 Ghz processor met 512 MB ram.


Die vertraging ligt niet aan je PC maar aan je geluidskaart. als je tegelijk aan het opnemen (gitaar) en afspelen (bas/drum/etc..) bent dan ontstaat er een vertraging.
Betere geluidskaarten hebben dit niet (terratec, m-audio, edirol etc.. dus geen soundblaster!!).

guhlenn
4 november 2004, 10:29
waar heb je deze wijsheid vandaan?

bert k
4 november 2004, 12:53
Nou, dit klopt toch wel, behalve dat Soundblaster nu ook wel lekker meetuft.
Belangrijk is dat je in Cubase de juiste driver laad. En dat is dus de ASIO driver die bij de soundkaard hoort, das de snelste.

guhlenn
4 november 2004, 13:00
nee dat klopt niet. Die vertraging is minder naarmate de kaart beter is. De echt goede (RME bijv.) zitten op 1-2 ms, toegegeven. Maar het is niet 0 en het ligt wel aan het feit dat het via de computer loopt. Vaak hebben geluidskaarten de direkt monitoring optie , maar da's niet hetzelfde. Nu ik dit typ realiseer ik me dat dit uiegenlijk miereneuken is. LOL :o

Epic
4 november 2004, 13:30
Okay geen latency is niet mogelijk, alleen een verschil tussen hoorbare vertraging ( > 20 ms) en niet hoorbaar ( < 5 ms ) bestaat wel.
Nu heb je wel het voordeel dat Cubase deze delay compenseerd, hij zet de opname wel op de juiste plek in de compositie.

guhlenn
4 november 2004, 13:32
zoals gezegd; ik was aan 't zeuren.. soms geef ik dat zefls toe.. enjoy it while it lasts!

combo
4 november 2004, 23:46
een andere geluidskaart kope dan ?

Mithrandir
5 november 2004, 08:08
Wat voor een geluidskaart heb je nu dan?

combo
7 november 2004, 18:55
onboardshit

bert k
8 november 2004, 00:35
Tja, daar heb je het. :razz:
De minste vertraging krijg je als je gebruikt maakt van ASIO drivers, en die zijn er niet voor on-board sjit. Kijk voor een kaart waar wel ASIOdrivers bij zitten. Bijv de M-Audio Audiophile , die kost nu 99 euro.