PDA

View Full Version : Pickup-vragen



AlterEgo
29 oktober 2004, 21:17
Ik heb in mijn gitaar 2 P-12 adjustable pole piece humbuckers zitten (Peavey vortex II uit 1985). Weet iemand iets over die humbuckers, want ik kan er niet veel over vinden. Ook denk ik erover ze te vervangen. Wat is dan het voordeel van Actieve pickups in vergelijking met Passieve pickups? En wat is een goede pickup voor metal en met veel treble (en gewoon genoeg mids voor in een band)?

NeeraDJ
29 oktober 2004, 21:49
Ik ken de humbuckers niet

Voor Metal, dan zou ik zeker weten voor een Duncan Distortion set gaan. De brug is schel met veel mids, heel erg agressief met veel attack en geweldige harmonics. Een echt Trash Metal element, dat somt zijn sound wel op denk ik

De hals heeft een bite, maar toch iets warms, vanwege de extra chunk in de halspositie. Zou vermoedelijk erg op de Air Norton lijken, maar das maar een gerucht, ik weet in de verste verten niet of dat waar is. De clean op beide elementen zijn wel echt heel goed voor hoge output humbuckers though.

AlterEgo
29 oktober 2004, 22:00
ik gebruik bijna nooit de neck pickup, want ik houd van een schelle toon, niet zo zacht/warm. Verder vind ik die duncan's niet speciaal klinken ofzo (heb fragmenten geluisterd).

NeeraDJ
29 oktober 2004, 22:01
Oh voordeel/nadeel actieve/passieve elementen:
Passief heeft meer dynamiek, je hebt meer invloed op de tone en "tone zit in de vingers" geldt hier vooral en bij actieve elementen een stuk minder
Actieve elementen hebben minder string-pull, de snaren trillen dus langer door en dat bevordert sustain. Dat wil echter niet zeggen dat er geen passieve elementen zijn die evenveel sustain hebben
Actieve elementen laten zich minder beinvloeden door het tone-hout, en hebben dus meer hun eigen sound
Actieve elementen klinken minder organisch en meer steriel
Actieve elementen kunnen relatief meer output met zich mee brengen

NeeraDJ
29 oktober 2004, 22:02
ik gebruik bijna nooit de neck pickup, want ik houd van een schelle toon, niet zo zacht/warm. Verder vind ik die duncan's niet speciaal klinken ofzo (heb fragmenten geluisterd).

Fragmenten op de site zijn totaal niet representatief, ik heb wel clips van hoe een echte Duncan Distortion klinkt en dat ding is agressief en schel genoeg om de rokjes van de meiden omhoog te laten vliegen

AlterEgo
29 oktober 2004, 22:03
kan je zo'n clip sturen?

Wormaap
29 oktober 2004, 22:06
kan je zo'n clip sturen?
Of nog beter, hier posten? :-D
Ben nog op zoek naar'n set vervangingspups voor in m'n Charv.

NeeraDJ
29 oktober 2004, 22:29
Ik doe mijn best gasten, ik dacht dat ik er zo één kon vinden van een gast die op een ander board had gepost maar die kerel heeft ze allemaal weggehaald. Ik vraag er nog wel een keertje naar

Wormaap
29 oktober 2004, 22:30
Ik doe mijn best gasten, ik dacht dat ik er zo één kon vinden van een gast die op een ander board had gepost maar die kerel heeft ze allemaal weggehaald. Ik vraag er nog wel een keertje naar
Alvast bedankt :-D Maar je hoeft je niet te haasten ofzo, althans voor mij niet :lol:

Bins
30 oktober 2004, 00:12
Gewoon een EMG 81 in de brug, lekker scheuren :P

Ibanez RuleZ
30 oktober 2004, 00:47
Oh voordeel/nadeel actieve/passieve elementen:
Passief heeft meer dynamiek, je hebt meer invloed op de tone en "tone zit in de vingers" geldt hier vooral en bij actieve elementen een stuk minder
Actieve elementen hebben minder string-pull, de snaren trillen dus langer door en dat bevordert sustain. Dat wil echter niet zeggen dat er geen passieve elementen zijn die evenveel sustain hebben
Actieve elementen laten zich minder beinvloeden door het tone-hout, en hebben dus meer hun eigen sound
Actieve elementen klinken minder organisch en meer steriel
Actieve elementen kunnen relatief meer output met zich mee brengen

Heb je ervaring met verschillende actieve elementen? zo ja... dan klopt er iets niet. Het verschilt namelijk heel sterk per element. Het is absoluut niet zo dat ze minder dynamiek hoeven te hebben. Ik hoef alleen maar de stratocaster van een vriend van me er bij te halen met een EMG60a en SA singles en mij Charvel 750xl. Dynamiek? denk van wel, in ieder geval wel als ik er mee speel.
Dat het hout minder invloed heeft: ligt ook heel sterk aan het element, sommige actieve hebben het bezemsteel effect (lees de EMG81) anderen hebben dat dus echt NIET, lees bijvoorbeeld de EMG60 en in iets mindere mate de EMG85.
Actieve elementen steriel... hmm, ben ik het ook niet helemaal mee eens. Ze reageren anders en als je de EMG81 even buiten beeld laat (die klinkt dus inderdaad wel plastic achtig en steriel) zijn ze echt NIET steriel. De attack is cleaner, dat zeker, de reactie op je spel is anders (geen polepieces, maar magneet bars, zoals bijvoorbeeld de DiMarzio X2N) dan bij de meeste passieve elementen. is dat steriel? nee, ik denk alleen wel dat de respons van de standaard passieve elementen "smeriger" is. kan het niet anders uitdrukken. maar steriel wil ik ze echt niet noemen.

Het voordeel van actief is dat ze over lange snoeren geen signaal verlies hebben (in het hoge deel van het spectrum). dat de output vaak wat hoger is dan passieve elementen en daar houdt het mee op. Nadelen zijn voor elk element anders. Dat is vaak een kwestie van smaak, want het komt vaak gewoon op tone neer. Ik vind zelf de 81 een onding, hoewel die in de neck wel heel aardig kan klinken. de 85 is vet, zowel neck als brug (zo heb ik in een gitaar dus een setje 85s zitten) en de 60a (dat is de versie met alnico magneten) klinkt super in de brug en wsl ook in de neck. de 60 ben ik minder van gecharmeerd, ik heb de mijne iig verkocht.

hier een geluidsclip die ik voor een andere gitarist had opgenomen omdat hij eens wilde horen hoe een 85 in de neck klinkt. opname is gewoon eenmalige backing en solo. opgenomen met een POD2 en het clean is voorzien van delay en chorus. de lead van delay en reverb

link naar mp3tje (http://home.student.utwente.nl/h.m.polet/muziek/EMG85%20pruts.mp3)

voor degene die in zijn charvel een element moet vervangen: de DiMarzio Tonezone is definately een superbrugelement . Hier een mp3tje dat k vanmorgen heb opgenomen (in charvel model 6) hetzelfde recept als met de EMG 85: backing en 1 take voor de solo. Ik had de tone deels dichtgedraaid, waardoor het geluid heel smooth werd, normaal is de rand smeriger. Dit is dus de brug.

mp3 van ToneZone (http://home.student.utwente.nl/h.m.polet/muziek/jam2%202.mp3)

harrald

Wormaap
30 oktober 2004, 01:38
@Ibanez RuleZ

Met de tonepot open klinkt'ie neem ik aan ook wat helderder?
Als dat namelijk zo is, denk ik dat de ToneZone een goede kanshebber is want dit komt behoorlijk dicht in de buurt van de sound waar ik naar op zoek ben in m'n solo's :)

Hoe doet'ie 't met wat sneller werk? Bv. wat powerchord werk op de A en G snaar? Ik gebruik de gitaar namelijk ook heel erg veel voor Stratovarius/Sonata Arctica/Children of Bodom achtig werk, en daarbij is't nogal belangrijk dat'ie vooral heel erg strak blijft :P

NeeraDJ
30 oktober 2004, 02:11
@Harrald:
Ik heb ervaring met met meerdere actieve elementen. Voor je leesplezier: Ik had een EMG81 in de brugpositie van mijn Gibson Designer V, en het enige dat ik lekker aan dit element vond was output. Nadat ik hem had vervangen met een L500XL van Bill Lawrence merkte ik pas echt wat ik miste. Dynamiek? Moooi! Hoewel ik meerdere gitaren had allemaal passief merkte ik nu pas hoeveel onwijs verschil erin zat. Responsiviteit? Enorm verschil, mijn slagtechniek moest ik onwijs veranderen, ik hoorde veel meer verschil in attack en volume wanneer ik harder aansloeg of mijn plectrum anders vasthield. Minder steriel: Zeker, mijn amp had veel meer invloed op de tone en het kunstmatige was er echt helemaal vanaf.

Ik heb daarna flink op een EC-1000 met twee 81s lopen raggen, en ik moet zeggen dat ik dit ding nooit meer wil horen, echt dit ding klinkt waardeloos vergeleken met passieve USA aftermarket elementen.

Bij geen signaalverlies en output houdt het helemaal niet op, string pull neemt dramatisch af sterker nog er is bijna geen string pull meer, dus sustain in overvloed! De 85 vind ik wat organischer, maar hoe kan het ook anders de Alnico V magneet beinvloedt de tone onwijs. Maar wanneer ik een gitaar loaded met een JB setje naast een 85 setje hou dan kan het 85 setje mij gestolen worden. I hou van goede definitie in noten en controle over mijn spel en sound, en met actieve elementen dan is het net alsof het halve werk al voor je is gedaan, maar tegelijkertijd heb je minder controle over je spel en tone.

Josdevos
30 oktober 2004, 03:07
@Harrald:
Ik heb ervaring met met meerdere actieve elementen. Voor je leesplezier: Ik had een EMG81 in de brugpositie van mijn Gibson Designer V, en het enige dat ik lekker aan dit element vond was output. Nadat ik hem had vervangen met een L500XL van Bill Lawrence merkte ik pas echt wat ik miste. Dynamiek? Moooi! Hoewel ik meerdere gitaren had allemaal passief merkte ik nu pas hoeveel onwijs verschil erin zat. Responsiviteit? Enorm verschil, mijn slagtechniek moest ik onwijs veranderen, ik hoorde veel meer verschil in attack en volume wanneer ik harder aansloeg of mijn plectrum anders vasthield. Minder steriel: Zeker, mijn amp had veel meer invloed op de tone en het kunstmatige was er echt helemaal vanaf.

Ik heb daarna flink op een EC-1000 met twee 81s lopen raggen, en ik moet zeggen dat ik dit ding nooit meer wil horen, echt dit ding klinkt waardeloos vergeleken met passieve USA aftermarket elementen.

Bij geen signaalverlies en output houdt het helemaal niet op, string pull neemt dramatisch af sterker nog er is bijna geen string pull meer, dus sustain in overvloed! De 85 vind ik wat organischer, maar hoe kan het ook anders de Alnico V magneet beinvloedt de tone onwijs. Maar wanneer ik een gitaar loaded met een JB setje naast een 85 setje hou dan kan het 85 setje mij gestolen worden. I hou van goede definitie in noten en controle over mijn spel en sound, en met actieve elementen dan is het net alsof het halve werk al voor je is gedaan, maar tegelijkertijd heb je minder controle over je spel en tone.

Weetje, zo'n dingen zijn echt heel erg smaakgebonden en hangen af van persoon tot persoon en van het doel dat je wil bereiken. De ene amp werkt al beter met het ene element als de andere. Ik ben zelf gek van de 81 en 60 in m'n ESP Eclipse, maar zou de 85 en 60A combinatie er ook wel eens in willen horen.
Die EC-1000 en de hele deluxe serie van ltd is op't moment echt wel de meeste bang for buck voor goeie rock/metal gitaren en ik vind de 81s daar super in klinken, voor mijn gebruik alleszinds...
Over smaak valt duidelijk niet te discussieren... en dat is al meer gebleken. JB&59 vind ik in sommige gitaren ook heel goed.TZ&AN bevalt me ook heel erg in m'n Horizon, maar is anders als de EMGs in m'n Eclipse.

NeeraDJ
30 oktober 2004, 14:40
Ok dudes, een Death Metal freak heeft mij benaderd met clips van zijn Duncan Distortion in een Schecter C1 Stealth, alle overdriven clips zijn daar dus mee gedaan. Volgens mij met een Peavey Triple XXX door een 2x12 cabinet geladen met Eminence V12 speakers.

http://www.soundclick.com/bands/5/deadskinslayer36music.htm

"Demon of the Fall" en "Little 'Shred' Piece?" zijn 100% zeker weten met de Duncan Distortion opgenomen

Enjoy ;)

Ibanez RuleZ
30 oktober 2004, 18:33
@Ibanez RuleZ

Met de tonepot open klinkt'ie neem ik aan ook wat helderder?
Als dat namelijk zo is, denk ik dat de ToneZone een goede kanshebber is want dit komt behoorlijk dicht in de buurt van de sound waar ik naar op zoek ben in m'n solo's :)

Hoe doet'ie 't met wat sneller werk? Bv. wat powerchord werk op de A en G snaar? Ik gebruik de gitaar namelijk ook heel erg veel voor Stratovarius/Sonata Arctica/Children of Bodom achtig werk, en daarbij is't nogal belangrijk dat'ie vooral heel erg strak blijft :P

hij klinkt dan inderdaad lichtjes scherper ja... de tonepot was ongeveer 1/3 terug gedraaid. zal maandag of dinsdag wel ff wat van dat soortige dingen opnemen. CoB krijg je ertrouwens nooit uit, want dat is veeeeeel te schel in vergelijk met de tonezone.
maar ik zal wel ff wat opnemen

harrald

Wormaap
30 oktober 2004, 19:30
Ibanez, denk je dat m'n Fireball een kans maakt om dat 'gebrek' aan schelheid 'n beetje te compenseren?

En een tone als Stratovarius of Sonata Arctica, gaat dat misschien wel lukken? Die tones vind ik namelijk STUKKEN mooier dan die van CoB, als je de bands niet kent, kan ik eventueel wel wat samples online gooien (als't voor jou niet teveel moeite wordt natuurlijk ;))

Ibanez RuleZ
31 oktober 2004, 13:13
je kan je amp zo gek draaien als je wilt, alleen krijg je dan nooit meer een mooie vloeiende lead tone. ik denk dat je een eis hebt die niet samen gaat: CoB geluid en Sonata Arctica met 1 gitaar en versterker.
dus compenseren? ja, alleen niet met de extra gestelde eisen.
wat je ook in de gaten moet houden. dit is met een POD opgenomen en die dingen hebben echt 1 groot manko: ze zijn te simpel gemodelleerd: je kan er niet mee "spelen". Een gewone amp klinkt veel complexer en je kan die ook echt veel meer inschakelen als integraal deel van je instrument door te spelen met feedback, door verschillende responsen op aanslagen etc. Hij klinkt dus door een goede buizenamp (zoals de Engl of mijn Mesa) veel beter en heel anders.

ik zal wel een paar stukjes van sonata inspelen en een klein stukje CoB met dezelfde setting + volledig ogen gedraaide tonepot. oordeel zelf dan maar

harrald

Ibanez RuleZ
31 oktober 2004, 13:14
dubbelpost

Harrald

Wormaap
31 oktober 2004, 13:40
Alvast hardstikke bedankt :-D
Uiteraard hoeft er maar 1 sound tegelijk uit te komen, maar soms heb ik zin in zo'n ongelofelijk gemeen CoB geluid, maar meestal wil ik gewoon 'n strakke powermetal-sound, en ik heb dus't idee dat dat op zich wel goed gaat komen... De CoB sound kan ik op zich wel redelijk missen, aangezien die veel en veel te agressief is voor in mijn band.

Ibanez RuleZ
31 oktober 2004, 14:33
dan komt het zeker wel goed, als je die sound wil, want die heb je zo. Jani Liimatainen van Sonata Arctica heeft op het laatste album Reckoning Night een 7 snaar gebruikt met volgens mij een tonezone 7, iig voor zover ik kon horen was het heel anders dan zijn standaard steve's special (die ik hiervoor in mn charvel had zitten).

maar ja, je hoort t wel

harrald

Wormaap
31 oktober 2004, 14:48
Ik wacht met smart ;)

Ibanez RuleZ
1 november 2004, 14:31
Bij deze. ik heb maar heel ff wat van het nummer My Land Opgenomen van Sonata Arctica. natuurlijk niet strak, maar dat boeit niet. Gitaar is Charvel model 6 met tonezone in de brug (alles is hiermee opgenomen). Dit door een POD 2 met het model van de SLO100. Clean is opgenomen met reverb, delay en chorus (dus dat is niet echt heel helder voor je beeldvorming), ritme is gewoon droog (wel 2 keer, wat te horen is)

link naar mp3tje met slechte opname van My Land (http://home.student.utwente.nl/h.m.polet/muziek/SA%20-%20My%20Land.mp3)

harrald

Wormaap
1 november 2004, 14:40
Toen ik de solo in't begin horen had ik al ongeveer de telefoon gegraaid om er een aan te laten rukken :-D Precies zoals ik't wil...
Maar het stukkie erna klinkt wat geknepen zeg maar... Maar wel weer ongelofelijk strak... Ik denk dat ik zo'n beetje heb gevonden welke pup mijn Charveltje ingaat :-D
Het mindere van het 2e deel klinkt in mijn oren namelijk meer naar een POD die't minder laat klinken dan naar een gitaar/pickup die dat doet... En het gaat uiteraard sowieso een stuk ruwer klinken op een ENGL :P
En die metalcore-gitarist die ik ken die een TZ in z'n brug heeft, heeft wel'n lekkere grom erin, dus'k denk dat dat ook wel goed komt :)

Dus tenzij iemand anders nog een pickup weet met'n even mooi sologeluid die ik ook écht eens moet checken gaat het een ToneZone worden :)

Oja en voordat ik het vergeet: Hardstikke bedankt Ibanez RuleZ! :-D

Ibanez RuleZ
1 november 2004, 15:12
welcome

Harrald

AlterEgo
1 november 2004, 21:42
Die TZ vind ik echt heel vet klinken, dus als ik ooit weer geld heb, zet ik die mooi in mijn brug van m'n Peavey vortex II :) Wat is nog een goed Neck element?