PDA

View Full Version : spastische elementschakelaar



Mr.Bluesbreaker
29 oktober 2004, 21:07
Ik heb net iets heel weirds meegemaakt.
Mijn elementschakelaar werkt andersom op mijn Gibson LP standard. Wat is dit nouweer? Weet iemand wat er aan de hand is? Ik had vanmiddag even het plaatje rond de 3-standenswtich weer rechtgedraaid en ineens werkt de schakelaar andersom. Ik speelde net ff en dacht hm waarom heb ik zoveel treble in mijn neckpickup en zoveel bas in de brug. :-D
Verrekt, de boel werkt andersom.
Wat is dit??? :???:

Richwoodje
29 oktober 2004, 21:11
ze zeggen dat dit nog handiger is ook, als je een solo ingaat is het voor jou nu makkelijk om naar je brugpup te schakele :lol:

Mr.Bluesbreaker
29 oktober 2004, 21:16
Ja ik vind het verder niet heel erg ofzo :) maar het spoort niet helemaal- waarom de ene keer ie andersom werkt- ik wil graag weten wat ie allemaal uitspookt die stiekemerd van een LP. WTF is dit.? Wie?

piezo
30 oktober 2004, 14:41
Als je ook de schakelaar per ongeluk een halve slag gedraaid hebt, staat ie nu ondersteboven, toch?

Stratman70
30 oktober 2004, 16:48
Die schakelaar kan, zodra hij niet vast zit, heel gemakkelijk 180 graden draaien zonder dat je het in de gaten hebt. Kwestie van bovenste ringetje losdraaien, weer in de juiste positie draaien (de schakelaar) en dan het ringetje weer vast draaien.

BramVersteeg
30 oktober 2004, 17:26
Idd, omdraaien kan heel makkelijk. Maar het kan dan niet zo zijn dat je elementen anders klinken. Die blijven op dezelfde plaats zitten en als je niet aan de draden hebt zitten plukken, kan er ook niks zijn veranderd.

wietse
30 oktober 2004, 17:49
Idd, omdraaien kan heel makkelijk. Maar het kan dan niet zo zijn dat je elementen anders klinken. Die blijven op dezelfde plaats zitten en als je niet aan de draden hebt zitten plukken, kan er ook niks zijn veranderd.

nee dat niet maar dan denk je dat je de brug pu inschakelt en dan heb je de nek pu te pakken en dat klinkt toch wel wat anders.
dus effe losmaken en weer terugdraaien ,is heel simpel.

Morpheus
30 oktober 2004, 18:08
wellicht een domme vraag, maar...hoe hooor je t verschil tussen je nek en brug pickup?? eigenlijk zelf nooit extreem op gelet...heb altijd beide pickups aan staan....

wietse
30 oktober 2004, 18:20
inderdaad domme vraag :-D probeer het maar eens dan hoor je het wel.
als je het niet hoort dan ben je of erg dom of stokdoof.

bert k
30 oktober 2004, 18:33
Dit valt wel in dezelfde categorie als:"Hoe merk ik of ik links of rechtsaf sla?"

Hempo
30 oktober 2004, 18:41
Denk ook dat ze dat gewoon voor de grap erop hebben gezet, die switch.

Morpheus
30 oktober 2004, 19:45
ooh grappig...
nee, ik bedoel: waar komt het concrete verschil door..?? daar ben ik niet achter.....(ja, ik realiseer me dat ik t ietwat..dommig verwoorde..sorry..)

amon
30 oktober 2004, 19:48
heb ik soms ook, als je dat plaatje rechtdraaid, dan draait de schakelaar mee... die moet je dan even tegenhouden of in jouw geval terugdraaien.

Swan
30 oktober 2004, 20:49
ooh grappig...
nee, ik bedoel: waar komt het concrete verschil door..?? daar ben ik niet achter.....(ja, ik realiseer me dat ik t ietwat..dommig verwoorde..sorry..)

nou, wat is het belangrijkste verschil tussen de PUs? de plek waar ze onder de snaar zitten...

wietse
30 oktober 2004, 20:56
heb ik soms ook, als je dat plaatje rechtdraaid, dan draait de schakelaar mee... die moet je dan even tegenhouden of in jouw geval terugdraaien.
is het je bij het aanslaan nooit opgevallen dat als je dicht bij de brug of dicht bij de hals aanslaat ook al verschil in geluid maakt ?
ik noem het een gemis voor je dat je altijd beide elementen tegelijk gebruikt.
mis je heel wat tonale variatie.

Morpheus
30 oktober 2004, 23:14
ik hoor het verschil wel.....ik verwoordde het alleen een beetje raar...maar hoe kan dat dan? de snaar trilt toch overal gelijk? dat zal wel moeten..anders klinkt de toon niet (egaal)...

bert k
30 oktober 2004, 23:42
Nee, de snaar trilt niet overal gelijk. Hij trilt bij de brug veel minder dan halverwege. En verder zit hij vol met boventonen die op iedere plek weer anders klinken.

Morpheus
30 oktober 2004, 23:52
@bert k
aha!! heel erg bedankt...dat zet zoden aan de dijk! ik snap (denk ik) het nu stukken beter! thank you