PDA

View Full Version : vinger zettingen voor de beginnenling



Perfect_circle80
29 oktober 2004, 18:22
Hallo,

Gisteren heb ik dan eindelijk een elektrische gitaar gekocht. Nu ben ik een beetje aan het oefenen met het lesboek dat ik heb. Maar om eerlijk te zijn valt het flink tegen.

Je kent het misschien wel: de snaren te dicht op elkaar en je vingers zijn te stijf om de juiste akkoord te pakken.

Graag zou ik wat tips krijgen om je vingers wat lenige te krijgen? Kort om hoe kan ik mijn handen daadwerkelijk laten doen, wat ze moeten doen?

dsmaap
29 oktober 2004, 18:26
ik zou het boek "pumping nylon" van Scott Tennant kopen. Het is welliswaar voor de klassieke gitarist maar er staan echt hele handige linker en rechterhand oefeningen in.

sneez0r
29 oktober 2004, 18:35
Veel spelen met ontspannen armen en vingers is de enige oplossing. Probeer zo min mogelijk spieren te gebruiken. Later kan je wel met echte oefeningen beginnen.

woutB
30 oktober 2004, 03:27
Je bent wel traag hoor! Een dag een gitaar en je kan nog niks!
Je moet natuurlijk eerst je vingerkootjes breken voordat je die onmogelijke grepen onder de knie heb :D

dejohan
9 november 2004, 13:12
Zoiets leren DUURT gewoon berelang. leg je er bij neer. in een dag ga je het zeker niet leren. Maak er maar een maand van.
Wat je wel kan doen is het ondertussen leuk maken: zoek andere mensen die met je willen samenspelen, koop een zak weed en een bak bier en speel samen.
Doe dit minstens 1 keer per week, met zoveel mogelijk andere mensen.

HarleyBenton
14 december 2004, 00:40
De eerste 6 maanden zijn leuk omdat het allemaal nieuw is...
De tweede 6 maanden zijn frustrerend omdat je denkt dat je niks leert...
De derde 6 maanden zijn fantastisch omdat je iegenlijk niet doorheb dat je nu alles wat je bekijkt zo snel leren kan...
En alles wat daarna komt ga je zelf verzinnen.

Gewoon volhouden, tis allemaal een kwestie van oefening.

En dat ontspannen is zekers belangerijk

Azrael
14 december 2004, 14:42
De eerste 6 maanden zijn leuk omdat het allemaal nieuw is...
De tweede 6 maanden zijn frustrerend omdat je denkt dat je niks leert...
De derde 6 maanden zijn fantastisch omdat je iegenlijk niet doorheb dat je nu alles wat je bekijkt zo snel leren kan...
En alles wat daarna komt ga je zelf verzinnen.

Gewoon volhouden, tis allemaal een kwestie van oefening.

En dat ontspannen is zekers belangerijk

Bij waren de eerste 6 maanden geweldig........toen een hele tijd niet geoefenend uit pure frustratie. Toen leerde ik Joe Satriani en dergelijke muziek en pakte ik het spelen weer op. Sinds ik Paul Gilbert heb ontdekt oefenen ik flink en dan vooral met loopjes. Goed ben ik nog niet maar over een jaar hoop ik toch flink opgeschoten te zijn. Ik ga iniedergeval merkbaar vooruit en das prettig. Met name omdat ik met het boek "Speed Mechanics for Lead Guitar" ook zie dat ik bepaalde oefeneningen echt steeds sneller kan.

krizz
14 december 2004, 15:58
Bij waren de eerste 6 maanden geweldig........toen een hele tijd niet geoefenend uit pure frustratie. Toen leerde ik Joe Satriani en dergelijke muziek en pakte ik het spelen weer op. Sinds ik Paul Gilbert heb ontdekt oefenen ik flink en dan vooral met loopjes. Goed ben ik nog niet maar over een jaar hoop ik toch flink opgeschoten te zijn. Ik ga iniedergeval merkbaar vooruit en das prettig. Met name omdat ik met het boek "Speed Mechanics for Lead Guitar" ook zie dat ik bepaalde oefeneningen echt steeds sneller kan.
LOL! Idem! :o

telecastermaster
15 december 2004, 15:15
Doe jezelf een plezier en neem een gitaarleraar.

Negative K3 fan
15 december 2004, 21:37
Doe jezelf een plezier en neem een gitaarleraar.

:o

sig materiaal!

Hectometerpaaltje
21 december 2004, 01:56
Ik heb nou zoveel over dat boek (Speed machanics for lead guitar) gelezen dat ik toch wel een beetje benieuwd wordt.

Op welke manier wordt dat uitgelegd ? (Basix stijl: Speel dit rifje...je kan nu de Mixolodian schaal :-? ) of leggen ze ook uit waar je mee bezig bent?

krizz
21 december 2004, 11:06
Ik heb nou zoveel over dat boek (Speed machanics for lead guitar) gelezen dat ik toch wel een beetje benieuwd wordt.

Op welke manier wordt dat uitgelegd ? (Basix stijl: Speel dit rifje...je kan nu de Mixolodian schaal :-? ) of leggen ze ook uit waar je mee bezig bent?
Er staan een hoop oefeningen in met allerlei verschillende technieken en om de zoveel tijd een half nummer waar die oefeningen worden toegepast.

Ook wordt er ingegaan op het schrijven van solo's etc. Helaas staat niet alle theorie uitgelegt maar zul je ff op internet of in een ander boek moeten zoeken.

Ik vind het een heel aardig boek, maar je moet je wel bedenken dat het uiteindelijk allemaal aan jou ligt (hoe goed je oefend en hoe diep je er induikt).

krizz
21 december 2004, 11:07
kutforum

sneez0r
21 december 2004, 12:41
Ik heb nou zoveel over dat boek (Speed machanics for lead guitar) gelezen dat ik toch wel een beetje benieuwd wordt.

Op welke manier wordt dat uitgelegd ? (Basix stijl: Speel dit rifje...je kan nu de Mixolodian schaal :-? ) of leggen ze ook uit waar je mee bezig bent?
Het boek is gewoon gericht op metal-leadgitaristen. Als je die kant op gaat, is het een heel geschikt boek, en ook voor leadgitaristen in andere moderne genres is het wel een handig. Je moet wel bedenken dat alles theoretisch vrij weinig om het lijf heeft. Je krijgt bijvoorbeeld box-patronen te zien in diagrammen, maar er wordt niet uitgebreid verhandeld over modale solo's over verschillende akkoorden. Dat hoeft een rockgitarist toch niet te weten.

telecastermaster
21 december 2004, 13:15
Nu ben ik het toch niet helemaal met je eens Sneez0r. Het is geen boek voor alleen metal gitaristen.

Het boek gaat over de coordinatie van aanslaghand en frethand (de 'mechanics'), en de oefeningen zijn alleen bedoeld om de coordinatie te verbeteren. Dat lijkt me voor iedere gitarist wel handig.

krizz
21 december 2004, 14:30
Ook veel blues achtige dingen erin.

Hectometerpaaltje
21 december 2004, 23:02
Dat coördinatie oefenen spreekt me wel heel erg aan.
Ben nu me tanden aan het stukbijten op Paul Gilbert ( :-D ) zijn werk maar van echte snelheid is nog niet te spreken (naja zuiver dan :razz: )