PDA

View Full Version : euro stekker solderen?



Speeddemon
29 oktober 2004, 13:10
test

Speeddemon
29 oktober 2004, 13:11
Ik heb draad, waaruit een blauwe 'ader' komt, een bruine en een geel/groene (twisted pair ofzo).
Welke is massa, welke plus en welke min voor een normale geaarde stekker die in 't stopcontact kan?

Robbert
29 oktober 2004, 13:20
Ik heb draad, waaruit een blauwe 'ader' komt, een bruine en een geel/groene (twisted pair ofzo).
Welke is massa, welke plus en welke min voor een normale geaarde stekker die in 't stopcontact kan?

Geel/groen is massa (aarde), die gaat meestal op de behuizing.

Blauw is fase (plus) en bruin is 0 (min). Deze laatste twee mag je ook wel omdraaien, je kunt immers een stekker ook ondersteboven in het stopcontact doen.

Massa niet op een andere plek :D

Speeddemon
29 oktober 2004, 13:23
thanks! :)

Robbert
29 oktober 2004, 14:21
Ohja.. onder voorbehoud, de informatieverschaffer aanvaard geen enkele aansprakelijkheid bij ontstaan van brand(wonden/schade), kortsluiting of mogelijk zelfs dood.

:D

birt
29 oktober 2004, 14:21
Ik heb draad, waaruit een blauwe 'ader' komt, een bruine en een geel/groene (twisted pair ofzo).
Welke is massa, welke plus en welke min voor een normale geaarde stekker die in 't stopcontact kan?

Geel/groen is massa (aarde), die gaat meestal op de behuizing.

Blauw is fase (plus) en bruin is 0 (min). Deze laatste twee mag je ook wel omdraaien, je kunt immers een stekker ook ondersteboven in het stopcontact doen.

Massa niet op een andere plek :D

en dat blauw en bruin weet je eigenlijk zo al niet omdat het stopcontact zelf andersom kan zijn aangesloten, niets van aantrekken dus, makkelijk :D
(als je nog eens zo een kabel tegenkomt en er is geen geel/groen dan is aarde zwart)

Rewind
29 oktober 2004, 22:28
hmm, volgens mij was Bruin de fase, en Blauw de nul, maar in dit geval maakt het inderdaad niet uit.

Het is trouwens niet slim om een stroomkabel te solderen, de soldeer kan warm worden en smelten. In de regel worden stroomkabels altijd geschroefd of geklikt (bij de nieuwe krachtstroomstekkers) en signaalkabel gesoldeerd

Groetjes
Erwin

Haha cool 5 jaar na datum posts wijzigen

Speeddemon
29 oktober 2004, 22:47
Ik heb 'm ook geschroefd. Solderen ging nagenoeg niet. De tin wilde niet pakken in de sockets en als de kabel er dan inzat, kon ik er niet meer bij met de soldeerbout.

maar goed, de MXR Limiter (zie andere thread) werkt!

dml
30 oktober 2004, 15:19
Bruin = inderdaad fase, Blauw = 0.

Volgens de norm mag je deze draden niet solderen. Beter is om de draden te voorzien van zgn. adereindhulzen, die knijp je met een speciale tang aan

Jim Marshall
30 oktober 2004, 21:39
Ik heb draad, waaruit een blauwe 'ader' komt, een bruine en een geel/groene (twisted pair ofzo).
Welke is massa, welke plus en welke min voor een normale geaarde stekker die in 't stopcontact kan?

Geel/groen is massa (aarde), die gaat meestal op de behuizing.

Blauw is fase (plus) en bruin is 0 (min). Deze laatste twee mag je ook wel omdraaien, je kunt immers een stekker ook ondersteboven in het stopcontact doen.

Massa niet op een andere plek :D

en dat blauw en bruin weet je eigenlijk zo al niet omdat het stopcontact zelf andersom kan zijn aangesloten, niets van aantrekken dus, makkelijk :D
(als je nog eens zo een kabel tegenkomt en er is geen geel/groen dan is aarde zwart)



Zwart is GEEN aarde maar schakeldraad.
Als je een schakelaar aansluit ga je met bruin erin en met zwart eruit.

En idd bruin is fase, blauw is nul.