PDA

View Full Version : Zelfbouw: wat is een leuk pedaaltje als 1ste project?



m^rton
29 oktober 2004, 10:07
Het maakt me niet zo gek veel uit wat voor pedaaltje het wordt, als het maar werkt.
Ik heb al wat rond zitten kijken op www.generalguitargadgets.com maar weet zo niet wat goed te doen is als je geen ervaring hebt.

En waar kun je alle onderdelen bestellen (behalve de switch)?

dejohan
29 oktober 2004, 10:12
http://www.generalguitargadgets.com/index.php?option=content&task=view&id=51&Itemid=90

De simple overdrive vond ik nogal flauw klinken, maar de Easy Drive vond ik persoonlijk wel een leuke rauwe fuzz achtige overdrive.

Bij het schema zit geen schakelaartje, gewoon plug en play (je kan er later wel eentje aan toevoegen).

Je kan het maken met gewone componenten van de electronicaboer, je hebt niks speciaals nodig.

m^rton
29 oktober 2004, 10:19
Misschien een domme vraag, maar hoe kom je aan het goede printplaatje behalve "Joe's Easy Drive Ready-For-Transfer Printed Circuit Board Layout" te bestellen via generalguitargadgets?

Dirk_Hendrik
29 oktober 2004, 11:23
maken?

dejohan
29 oktober 2004, 11:24
Bij de electronicaboer.

Je kan ook zo'n plaatje kopen waar gaatjes inzitten (en een metalen eilandje rond elk gaatje). Langs de ene kant steek je je componenten er in, langs de andere kan leg je baantjes van naakte ijzerdraadjes en soldeer je vast. Als draadjes kan je de overtollige draad van je componentjes gebruiken.

dejohan
29 oktober 2004, 11:26
Hier staat dit principe met foto's uitgelegd bij een ander effectje:

http://www.smallbearelec.com/Projects/TweakO/TweakO.htm

m^rton
29 oktober 2004, 11:31
DANK U DEJOHAN!!!

Dat is echt een mooi linkje

qwerty
30 oktober 2004, 10:06
een treblebooster misschien? op geofex.com staat een uitgebreide stap voor stap handfleiding.
Rangemaster is echt heel erg simpel te bouwen, 3 weerstanden 3 condensatoren een transistor en een pot....

Negative K3 fan
30 oktober 2004, 14:15
http://www.generalguitargadgets.com/index.php?option=content&task=view&id=51&Itemid=90

De simple overdrive vond ik nogal flauw klinken, maar de Easy Drive vond ik persoonlijk wel een leuke rauwe fuzz achtige overdrive.

Bij het schema zit geen schakelaartje, gewoon plug en play (je kan er later wel eentje aan toevoegen).

Je kan het maken met gewone componenten van de electronicaboer, je hebt niks speciaals nodig.

ik heb wel wat verstand van buizen schema's, maar hoe werkt zoiets nou? moet ik die transistor gewoon zien als anode/grid/kathode (van boven naar beneden)? en wat voor functie hebben die diodes?

Dirk_Hendrik
30 oktober 2004, 15:37
Een buis en een transistor vergelijken blijf appelen vs peren. je hebt echter in zoverre gelijk dat een buis en een transistor beide versterkende elementen zijn met 3 aansluitingen weaarbij het van de schakeling afhankelijk is wat als in en wat als output beschouwd mag worden. In den transistorbeginne werden torrenschema's vaak even hertekend naar hun buizenvariant daar men daar meer aan gewend was.

De diodes fungeren als clipping. Een diode gaat pas bij een volt of 0,6 geleiden. Als je signaal dus groter is dan 0,6 volt worden de toppen van je sinus afgesneden en heb je dus clipping. Onder de 0,6 volt is je signaal "gewoon" een sinus.

Dirk_Hendrik
30 oktober 2004, 15:37
Een buis en een transistor vergelijken blijf appelen vs peren. je hebt echter in zoverre gelijk dat een buis en een transistor beide versterkende elementen zijn met 3 aansluitingen weaarbij het van de schakeling afhankelijk is wat als in en wat als output beschouwd mag worden. In den transistorbeginne werden torrenschema's vaak even hertekend naar hun buizenvariant daar men daar meer aan gewend was.

De diodes fungeren als clipping. Een diode gaat pas bij een volt of 0,6 geleiden. Als je signaal dus groter is dan 0,6 volt worden de toppen van je sinus afgesneden en heb je dus clipping. Onder de 0,6 volt is je signaal "gewoon" een sinus.