PDA

View Full Version : wie kent dit?



Nocki
29 oktober 2004, 09:13
Hoi.

ik zag op het mesa forum een plaatje van een les paul waar de snaren niet van achter naar voren door de tailpiece zaten maar van de element kant naar achter en terug erover heen. het scheen wat uit te maken. die doet dit nog meer? en werkt het?

NOcki

wietse
29 oktober 2004, 09:32
een wrap around brug ,die zijn voorgeintoneerd PRS gebruikt dit ook veel.
ben er zelf niet weg van je kan de intonatie dus niet aanpassen als je een keer andere snaren wilt proberen.

Nocki
29 oktober 2004, 09:35
nee hjet is niet zoals bij prs. er zit nog steeds ene brug op. het gaat om het tailpiece. (hoe heet dat in nl) de snaren worden anders om over het achterste gedeelte gelegd en daarna naar voren over de intoneerbare brug gelegd. hierdoor zou je je tailpiece erg ver naar beneden kunnen schroeven wat de sustain ten goede zou komen en de snaren lopen in een minder scherpe hoek over de brug heen. wat weer het breken zou kunnen verminderen. niet dat ik ooit een snaar breek maar goed...

Nocki

m^rton
29 oktober 2004, 15:43
Ik snap wat je bedoeld, maar zullen de snaren dan niet juist sneller breken? Aan de achterkant van de tailpiece moet de snaar dan toch een hoek van 90 graden maken, en bij die gaatjes kan ook nog weleens een scherp randje zitten. (bij mij niet zie ik, maar ik kan me er iets bij voorstellen)

Nocki
29 oktober 2004, 15:50
dat waren ook mijn gedachten...

Nocki

bert k
29 oktober 2004, 16:15
Jij bedoelt dit?
Volgens mij is dit gewoon een standaard stopstaartstuk met de snaren achterom, voor die lagere hoek.

http://www.robwesley.com/guitars/listings/Gibson%20Les%20Paul%20Deluxe%20Goldtop%201973/Gibson%20Les%20Paul%20Deluxe%201973%20Goldtop%20br idge,%20pots.jpg

1959SLP
29 oktober 2004, 17:21
is dat niet de gitaar waar ieme naar op zoek is? :lol:

guvnor
1 november 2004, 09:18
Ik snap wat je bedoeld, maar zullen de snaren dan niet juist sneller breken? Aan de achterkant van de tailpiece moet de snaar dan toch een hoek van 90 graden maken, en bij die gaatjes kan ook nog weleens een scherp randje zitten. (bij mij niet zie ik, maar ik kan me er iets bij voorstellen)

Dat doen snaren op een Bigsby tock ook? Die voer je ook vanaf de pickup kant in, dan eroverheen en naar de brug...
Die bigsby's zitten op heel veel gitaren, en dat al vanaf de fifties.

m^rton
1 november 2004, 16:00
Ja klopt, maar daar zal geen scherp randje zitten want het buisje is rond.
En misschien nog wel belangrijker, die zijn er voor gemaakt.

Edit: Hij maakt ook niet die scherpe hoek (en al zeker niet op het stuk van de snaar waar hij niet meer extra dik is.
http://www.ntw.net/~w0ui/family_webpage/pix/music/lpr/Alp2.jpg

Snaar'n Bennie
2 november 2004, 21:39
Zakk Wylde knoopt z'n snaren ook zo aan z'n gitaar.

fred dons
3 november 2004, 13:17
het effect is dat er minder spanning op je snaren komt omdat de hoek
waar de snaren over de zadels minder scherp wordt
(Billy Gibbons doet het ook)

ik heb het ook geprobeerd en als je een beetje harde aanslag heb stuiteren je snaren van de brug af

persoonlijk vind ik het onzin, een LP heeft al een lagere spanning door de korte schaallengte en als je die spanning al niet aan kan moet je
maar keyboard gaan spelen :wink:

guvnor
3 november 2004, 16:14
ik heb het ook geprobeerd en als je een beetje harde aanslag heb stuiteren je snaren van de brug af



Dank voor deze opmerking. Als alles goed gaat heb ik vanavond weer een LP model liggen en het nieuwe setje snaren ligt al klaar. Zat nog even te twijfelen of ik dit zou uitproberen, maar heb nu besloten het niet te doen...

jorrit
3 december 2004, 00:33
t schijnt ook meer sustain te geven.

als je je snaren nou anders om zou doen als dit, dus de snaren onder je tail piece laten uitkomen, zou dat toch meer snaarspanning moeten geven en meer sustain (voor zover het sustain verhaal waar is)