PDA

View Full Version : Slag / Solo gitaren



jcder
27 mei 2002, 13:14
Is er een wezenlijk verschil tussen slag en sologitaren, zo ja wat zijn typische slaggitaren ?

De Klaas
27 mei 2002, 13:38
Hi,

Volgens is het enige verschil dat een slaggitarist de sologitarist begeleidt tijdens solo's. Gitaren hiervoor lopen sterk uiteen, voor Top100 kom je met een Fender Stratocater al een heel eind voor rock en metal moet je meer aan Les Pauls of andere "beesten" denken. Mijn gouden regel: voor rock altijd humbuckers, voor pop eerder een single-coil :smile:

Have fun!

pimmetje
27 mei 2002, 15:00
Inderdaad... het gaat bij slag en solo om het verschil in speelwijze en volume, niet om verschillende instrumenten voor iedere functie. Je kan in principe iedere gitaar voor solo-doeleinden en voor begeleiding gebruiken.

Dila
27 mei 2002, 15:04
er zijn mensen die denken dat je 'een slaggitaar' en 'een sologitaar' hebt en dat dat aparte instrumenten zijn, maar dat is gelul... je bent een slagGITARIST en een solo GITARIST, maar dat zijn posities in een band.

Grooveyard21
27 mei 2002, 15:10
Quote: Mijn gouden regel: voor rock altijd humbuckers

nog nooit een vette tele single coil gehoord zeker?

lars
27 mei 2002, 15:17
of een p90

Davinci
27 mei 2002, 15:50
quote/: Mijn gouden regel: voor rock altijd humbuckers, voor pop eerder een single-coil.

Sorry Klaas, niet mee eens. Kan allebei.
De originele funk werden over het algemeen door de humbuckers van de Les Paul gebracht.
Toen je later deze humbuckers gescheiden kon sturen werd ie vaker voor de rock gebruikt.
De single-coils werden medio de jaren 80 ook steeds vaker gebruikt voor de pop. In de R&B is de strat een geliefd instrument. De combinatie van de vijfstandige schakelaar van de single-coils, en de klankleuren van deze R&B stroming van de "eighties" waren verantwoordelijk voor dit totaalplaatje.
Maar nogmaals, het begrip slaggitaar en sologitaar is niet in hokjes te plaatsen, en al helemaal niet in gitaarmodellen.
Tevens valt er over smaak uiteraard niet te twisten.

Lucky
27 mei 2002, 16:14
De meeste slaggitaristen willen een iets steviger "steady" geluid en dan haal je eerder uit een gitaar zonder tremolo systeem.
Uiteraard kun je alles op alles spelen...zeker als je je gitaar een beetje laat opleuken met een ander elementje of zoiets.
Wel zijn er gitaren die erg goed bij elkaar klinken. dus als je heel gericht iets gaat kopen betrek dan ook je slag- of sologitarist in je keuze.
Klassieke combinatie:
slag telecaster ...solo les paul

sash
28 mei 2002, 00:33
Op 2002-05-27 13:38, schreef De Klaas:
Mijn gouden regel: voor rock altijd humbuckers, voor pop eerder een single-coil


Ook niet mee eens :grin: Kijk maar eens naar Yngwie Malmsteen

Zhou
28 mei 2002, 10:22
mJA, en lekker boeiend onderwerp weer :S

ArpeggioKing
28 mei 2002, 14:32
[quote]
Op 2002-05-27 15:10, schreef Grooveyard21:
Quote: Mijn gouden regel: voor rock altijd humbuckers

ook nog nooit gehoort van een hot-rail?

Neophyte
29 mei 2002, 18:02
Op 2002-05-27 15:10, schreef Grooveyard21:
Quote: Mijn gouden regel: voor rock altijd humbuckers

nog nooit een vette tele single coil gehoord zeker?


of een Seymour Duncan Hot Rails (is humbuckertje in single-coil eigenlijk... :razz: )

baxteen
6 juni 2002, 20:36
maarrr... echte ECHTE rockers zijn natuurlijk humbucker-motherfuckers, ik bedoel, kijk maar es naar Spinal Tap (dan heb je het echt over de absolute wereld top qua rock)Een (nou ja) humbucker van brug tot hals en gaan...
Hoe deed Jimmie dat ook al weer, en SRV.
Je kunt zelfs een Duosonic tot deathmetal brengen, als de intentie maar daar is, en je imago natuurlijk

poeyerke
7 juni 2002, 08:11
Op 2002-05-28 14:32, schreef ArpeggioKing:
[quote]
Op 2002-05-27 15:10, schreef Grooveyard21:
Quote: Mijn gouden regel: voor rock altijd humbuckers

ook nog nooit gehoort van een hot-rail?


een hot-rail van Seymour Duncan? Dat is een Humbucker hoor!!

Overigens zou ik eerder voor slag een Les Paul (o.i.d.) nemen en voor solo's een Strat of Tele, door de extra treble kom je beter door in de 'mix'.

Maar er is uiteraard geen verschil in Slag of Solo gitaren, alleen verschil in Gitaristen, en dat kun je merken aan de verschillende meningen :grin: