PDA

View Full Version : NOS Kahler Trem identificeren



Wormaap
28 oktober 2004, 20:07
Heya, toen ik laatst op jacht ging voor nieuwe snaren en en passant de gitaarboer vroeg wat'n Schaller FR zou kosten bij hem (heb nog'n bonneke van 89 euri liggen voor die zaak :)) kwam 'ie ineens aan met een NOS Kahler trem, in originele verpakking gloednieuw. Ooit 695 gulden, nu mag'ie aan elke prijs weg.
Probleem is alleen: Ik heb geen FLAUW idee wat dit voor een Kahler is. Nu denk ik dat ik er nooit verlies op kan maken als ik'm voor bv. 50 euro koop ofzo, maar als ik misschien wild ga en de studjes in m'n Model 6 draai (past helaas niet op de bestaande studs) dan wil ik natuurlijk wel zeker weten dat't een goede is :)

Ik heb helaas geen foto van de trem, maar hij was chroom, en bovenop de dingetjes met de zadels erin (wat dus op en neer kunnen bewegen op't blok) zaten zwarte (volgens mij plastic :???: ) klepjes.
Ik heb al gekeken op een site die NOS Kahlers verkoopt maar daar waren nergens duidelijke foto's, al VERMOED ik afgaande op die pics dat't een Steeler of Spyder is.

Michael AE
28 oktober 2004, 20:32
Als je hem weer wil doorverkopen heb ik misschien nog wel wat kennissen die hem wel willen kopen.

BLOK182
28 oktober 2004, 20:57
Ik heb in mijn model 6 een Kahler.....zal morgen ff voor je nakijken.

Wormaap
28 oktober 2004, 21:05
Ik heb in mijn model 6 een Kahler.....zal morgen ff voor je nakijken.
Graag!

Ik wil dus graag weten welke brug het is die ik daar voor weinig kan krijgen.
Ik neem aan dat ik op geen enkele NOS Kahler verlies kán maken als ik'm voor bv. 50-90 euro meeneem?

Lord Abortion
28 oktober 2004, 21:10
Zeker kopen, een degelijke Kahler betaal je anders veel meer. Pure winst - tenzij het echt een stuk brol is, wat ik betwijfel.

BLOK182
29 oktober 2004, 22:46
http://www.kevinchilcott-luthier.co.uk/private/black-chrome-kahler.htm

Op mijn Model 6 zit dus een zwarte met brass rollers, vandaag ff doorgesmeerd, morgen ga ik ff aan de intonatie enzo werken, omdat ie afgesteld was op een gitaar die in E stond, ik speel alles in Es. Tot nu toe bleef ie dus niet echt lekker gestemd, heb een beetje eraan zitten kloten, morgenvroeg ff kijken, anders wat anders proberen :)

Wormaap
29 oktober 2004, 22:55
Zoeen is het in ieder geval NIET :P
'T is namelijk sowieso een stud-mount.

caelin
31 oktober 2004, 12:40
hmmm

bevalt die kahler een beetje blok 182 ?
kan een mod6 kopen met excact zon trem .....

kokeleko
31 oktober 2004, 12:57
Waarschijnlijk is het een "Spyder" trem van Kahler, met studs.


Kijk of ie hier( http://electricguitar.50megs.com/tremolo.htm) bij staat, de Spyder die ik bedoel staat er iig niet op.

Wormaap
31 oktober 2004, 13:06
Op die pagina staat'ie inderdaad niet.
Nu ik echter deze foto zie, weet ik redelijk zeker dat't een 'killer' is...
http://www1.musikmachen.net/basics/gitbas/gfx_gb/gfx_egit/vib9.jpg

Alleen lijkt die weer niet stud mount te zijn, of vergis ik me dan?

kokeleko
31 oktober 2004, 13:13
Is wel stud-mount, Kahler heeft de "inkeping" op de strem zelf ipv op de studs.

Wormaap
31 oktober 2004, 13:36
Ahzo... En de hamvraag natuurlijk: Is't wat? :P
Zou die het waard zijn om 2 gaten voor in m'n Model 6 te boren?
En hoeveel zou'ie anders nog op kunnen leveren als ik'm verkoop?

kokeleko
31 oktober 2004, 13:41
Ik zou et niet doen, en wel hierom, onderdelen zijn nauwelijks(niet) te krijgen en dat is geen pre.
Ik zou voor een Original FR kiezen.

Braindead
31 oktober 2004, 14:06
Dat is een Kahler 2700.

Wormaap
31 oktober 2004, 14:06
Dat is een Kahler 2700.
En is die een beetje fatsoendelijk?
Edit: Volgens KahlerUSA.com is't zo'n beetje de beste die Kahler ooit gemaakt heeft :o

Braindead
31 oktober 2004, 14:09
Heb er zelf geen ervaring mee, maar ik zou zelf denk ik eerder een floyd van Schaller op mijn gitaar zetten.
Ik weet namelijk uit ervaring hoe moeilijk je aan onderdelen komt, en dit is al helemaal geen erg gangbare.
Weet ook niet wat ie waard zou zijn.
Gewoon aanbieden, maar erg gangbaar is ie niet.
Je moet er niet teveel voor neertellen als je het mij vraagt.

BLOK182
31 oktober 2004, 15:34
hmmm

bevalt die kahler een beetje blok 182 ?
kan een mod6 kopen met excact zon trem .....
Ik ga vanaaf eens aan de slag met de gitaar, door dikkere snaren en een andere stemming heeft het me ff gekost het ding op stemming te krijgen, heb dus nog niet echt met de tremolo gewerkt aangezien ik blij was dat het ding in Es bleef staan :)

Wormaap
31 oktober 2004, 16:41
Nog even over het onderdelen-verhaal.
Is't nogal te verwachten dat ik onderdelen nodig ga hebben dan? Ik neem toch aan dat zo'n trem toch wel'n redelijk tijdje mee wil gaan, of niet?
Overigens denk ik dat ik voor m'n M6 tóch maar voor'n OFR of Schaller ga, want die Kahler is chroom en dat staat niet zo mooi op'n gitaar waarop alles verder zwart is.
Maar 100% zeker weten doe ik't niet, want volgens sommige lui is die Kahler gewoon beter...

Braindead
31 oktober 2004, 16:57
tja wat is " te verwachten.
Je verwacht het meestal niet maar het gebeurd toch.
Bijvoorbeeld: je draait een keertje de snaar iets te vast en dan knapt er een bruggetje.
Is mij een tijd geleden gebeurd bij mijn schaller floyd rose. Maar het kan ook weer 10 jaar goed gaan.

Als je de kahler beter lijkt dan moet je het er gewoon op wagen.
Had alleen begrepen dat je de stud mounts er speciaal voor in moest boren........

caelin
31 oktober 2004, 17:00
hejjj

zon 2700 zit ook op mn peavey .....
is inderdaad een goed ding ,ontstemt haast niet en slijtage is ook nihil ..
kun je volgens mij gerust voor die prijs kopen !!!

een schaller fr kost toch nog steeds 225 eurosss :o

Wormaap
31 oktober 2004, 17:00
Als ik'm zou willen gebruiken, moet ik inderdaad 2 gaatjes in m'n gitaar gaan (laten) boren, maar als ik dat ergens professioneel laat doen, en de gaatjes van de JT-6 laat wegwerken, dan hoeft dat niet zo'n probleem te zijn toch?

bert k
31 oktober 2004, 17:42
Hangt er vanaf of de nieuwe gaten over de oude gaten heen vallen. Dan is wegwerken wel lastig. Als de gaten overlappen krijg je een heelgroot ovaal gat, en dan moet je gaan opvullen met kneedbaar hout, en ik weet niet of dat wel stevif genoeg is.

kokeleko
31 oktober 2004, 17:47
De boor afstand van een Kahler en Floyd Rose komen NIET overeen, dus als je ooit een keer een echte floyd erop wilt mot je weer aan de slag.

Tis maar dat je het weet.

Wormaap
31 oktober 2004, 19:18
Dan zou ik natuurlijk de oude gaatjes gewoon kunnen laten zitten, die zijn nl. perfect voor'n OFR of Schaller.
Ik ben niet van plan om deze gitaar ooit nog te verkopen, en om nu te zeggen dat 2 kleine gaatjes mij zó veel boeien... Desnoods opvullen met'n stukkie hout ofzo dat ik er weer uit kan halen als ik ooit 'n OFR of Schaller wil.
Of ben ik nu héél slechte dingen aan het plannen en iets over het hoofd aan het zien? :-D

Antoon
1 november 2004, 00:33
Je kunt er van uitgaan dat je mod6 wel iets minder waard wordt. Als je waardedaling nou meer is dan wat je extra moet betalen voor een FR vraag ik me af of je er goed aan doet. In een gitaar boren om een goedkoper onderdeel te kunnen plaatsen, hm. Aan de andere kant is een gitaar nog altijd gewoon een stuk gereedschap. Ik zou zeggen dat de werking van die Kahler en een FR nou niet echt veel uitmaakt mits beide goed erin gezet en afgesteld.

Wormaap
1 november 2004, 13:10
De waardedaling is het deel wat mij eigenlijk nauwelijks interesseert. Deze gitaar bevalt me zó goed dat ik niet verwacht'm ooit nog te verkopen.
Een Floydje kost me zo 225 euro, dat zou dus theoretisch een waardedaling van zo'n 175 euro goed kunnen praten... En ik vraag me af in hoeverre mij 2 kleine extra gaatjes in m'n gitaar uiteindelijk gaan boeien, 't gaat er uiteindelijk om hoe'ie speelt :-D
Ik ga sowieso denk ik vanmiddag die Kahler ophalen en dan kijk ik dan nog wel verder wat ik ermee ga doen :P Misschien zelfs door een bouwer erop laten zetten en de oude gaten wegwerken o.i.d.

Wormaap
2 november 2004, 14:29
UPDATE:
Vandaag heb ik'm opgehaald, op de 4 kleine schroefjes voor de stringlock na helemaal compleet (met garantiebewijs en handleiding! :-D) uiteindelijk voor 100 euro, kreeg er nog 3 gratis plectra bij :D
Binnenkort maar even kijken dat ik'm op m'n M6 zet, want als ik't ding zo zie zit'ie best wel heel slim in elkaar, ik verwacht niet dat'n normale Floyd daar tegenop kan (snaar verwisselen zonder inbus!)

bert k
2 november 2004, 14:51
Wat ik bedoelde was dit: als de nieuwe gaatjes vlak bij de ouwe zitten dan is dat NIET sterk. Ook niet als je de ouwe gaatjes opvult met iets. Je kan dan zomaar de trem uit de gitaar trekken. Trouwens het zijn echt geen gaatjes maar gaten. Vat 8 of 10 mm doorsnede.

Wormaap
2 november 2004, 15:09
'K heb net even gekeken, en als't goed is vallen de gaten tussen de oude gaten en niet half erdoor...
Opmeten moet ik nog doen dus ik kán er naast zitten.

bert k
2 november 2004, 15:47
Oke, dan moet het lukken. Ik ben alleen altijd erg bang dat je je gitaar verzwakt op heel belangrijke plaatsen.

Wormaap
2 november 2004, 16:11
De studs voor de Kahler zijn maar iets meer dan 6mm breed, en uiteraard zal ik als't kan de 'houdertjes' van de studs van de JT-6 laten zitten, zodat de stevigheid behouden blijft.
En als het voor mijn gevoel te kort op elkaar zit, zorg ik dat de oude gaten behoorlijk opgevuld worden (desnoods maak ik een blokje hardhout van precies de goede maat dat ik erin steek o.i.d.)

Braindead
2 november 2004, 16:30
Nou succes ermee.
Kahler heeft voor zover ik weet alleen maar goede tremolo's gemaakt, dus als hij nog nieuw is, dan moet hij wel een tijdje mee kunnen.
:cool:

Wormaap
2 november 2004, 16:47
Het zwart is op een plekje van 1x1mm afgebladderd, maar voor de rest is'ie compleet intact :P
En de 4 schroefjes voor de stringlock zaten er niet bij, maar in de JT-6 stringlock zitten toevallig 4 schroefjes die zotezien precies even groot zijn als, en samenvallen met, de schroefjes voor de Kahler stringlock. Daarvoor hoef ik waarschijnlijk dus nieteens te boren :)
En ik hoop dat tegen de tijd dat deze versleten is Kahler weer volledig into business is (ze gaan toch weer beginnen had ik gehoord?)

Ik heb trouwens levenslange garantie op de scherpheid van de knife bolt :-D

Braindead
2 november 2004, 18:00
[quote="Wormaap
En ik hoop dat tegen de tijd dat deze versleten is Kahler weer volledig into business is (ze gaan toch weer beginnen had ik gehoord?)

Het zal tijd worden ook! :-D

Wormaap
9 november 2004, 13:09
*Rotschop onder topic*
En toen was m'n toetsweek op school voorbij :P

Wat denken jullie, is het slim om eens de locking nut van m'n Charvel af te schroeven en alvast de Kahler locking nut erop te draaien? Volgens mij komen de schroefgaatjes overeen, maar als ik dat doe moet ik dan opnieuw afstellen ofzo of kan dat gewoon geen kwaad?