PDA

View Full Version : Boogie mark IV aanpassen



Nocki
28 oktober 2004, 15:25
Hoi.

ik speel nu een tijdje op mn mark IV en ben er erg blij mee. maar toch denk ik erover om m eens aan te laten passen.
boogie's hebben geen bias en dat wil ik laten inbouwen. ook geliujk allemaal nieuwe buizen erin. zal wel een rip uit mn lijf zijn maar ik denk dat ik er wel gelukkig van ga worden...

wie kan me meer vertellen hierover. en wat kan ik verwachten.
mijn eigen verwachtingen zijn een warmer geluid en wat meer interactie tussen mij en mn amp. dat hij beter reageerd op de aanslag en wat meet attack krijgt.

wat zijn jullie ideen hierover...?


Nocki

Al
28 oktober 2004, 23:33
ik speel nu een tijdje op mn mark IV en ben er erg blij mee. maar toch denk ik erover om m eens aan te laten passen.
boogie's hebben geen bias en dat wil ik laten inbouwen (....) eigen verwachtingen zijn een warmer geluid en wat meer interactie tussen mij en mn amp. dat hij beter reageerd op de aanslag en wat meet attack krijgt. wat zijn jullie ideen hierover...? Nocki

Een bias(regelaar) is niet iets wat je direct "hoort" en is geen toevoeging, De bias is er al in je amp maar staat vast ingesteld. Als je buizen goed ingeregeld staan is er qua sound geen winst te behalen. Het zou kunnen zijn dat je buizen aan de koude kant staan ingeregeld (Mesa Boogie kennende). Je buizen goed inregelen zou je amp in dat geval levendiger kunnen maken. Hier hoef je niet perse een biasregelaar voor in te bouwen. Wel zal er dan even een weerstandje omgesoldeerd moeten worden. Een biasregelaar is handig als je buizen wisselt en zonder te solderen je buizen wilt instellen.

Al

Nocki
29 oktober 2004, 07:25
dat is idd wat ik wil. de amp wat levendiger maken. maar je zegt dus eigenlijk dat de winst miniem is?

Nocki

Negative K3 fan
29 oktober 2004, 11:23
ik speel nu een tijdje op mn mark IV en ben er erg blij mee. maar toch denk ik erover om m eens aan te laten passen.
boogie's hebben geen bias en dat wil ik laten inbouwen (....) eigen verwachtingen zijn een warmer geluid en wat meer interactie tussen mij en mn amp. dat hij beter reageerd op de aanslag en wat meet attack krijgt. wat zijn jullie ideen hierover...? Nocki

Een bias(regelaar) is niet iets wat je direct "hoort" en is geen toevoeging, De bias is er al in je amp maar staat vast ingesteld. Als je buizen goed ingeregeld staan is er qua sound geen winst te behalen. Het zou kunnen zijn dat je buizen aan de koude kant staan ingeregeld (Mesa Boogie kennende). Je buizen goed inregelen zou je amp in dat geval levendiger kunnen maken. Hier hoef je niet perse een biasregelaar voor in te bouwen. Wel zal er dan even een weerstandje omgesoldeerd moeten worden. Een biasregelaar is handig als je buizen wisselt en zonder te solderen je buizen wilt instellen.

Al

maar een bias potmetertje installeren is toch net zoveel werk als een weerstand in je amp solderen enzo, dus tja, waarom zou je dat dan niet meteen doen?

ik denk niet dat het kwaad kan, om je amp wat levendiger enzo te maken zou ik ook eerst naar de speakers kijken, maakt heel veel verschil. Verder zou je kunnen experimenteren met (NOS) buizen.

Negative K3 fan
29 oktober 2004, 11:23
ik speel nu een tijdje op mn mark IV en ben er erg blij mee. maar toch denk ik erover om m eens aan te laten passen.
boogie's hebben geen bias en dat wil ik laten inbouwen (....) eigen verwachtingen zijn een warmer geluid en wat meer interactie tussen mij en mn amp. dat hij beter reageerd op de aanslag en wat meet attack krijgt. wat zijn jullie ideen hierover...? Nocki

Een bias(regelaar) is niet iets wat je direct "hoort" en is geen toevoeging, De bias is er al in je amp maar staat vast ingesteld. Als je buizen goed ingeregeld staan is er qua sound geen winst te behalen. Het zou kunnen zijn dat je buizen aan de koude kant staan ingeregeld (Mesa Boogie kennende). Je buizen goed inregelen zou je amp in dat geval levendiger kunnen maken. Hier hoef je niet perse een biasregelaar voor in te bouwen. Wel zal er dan even een weerstandje omgesoldeerd moeten worden. Een biasregelaar is handig als je buizen wisselt en zonder te solderen je buizen wilt instellen.

Al

maar een bias potmetertje installeren is toch net zoveel werk als een weerstand in je amp solderen enzo, dus tja, waarom zou je dat dan niet meteen doen?

ik denk niet dat het kwaad kan, om je amp wat levendiger enzo te maken zou ik ook eerst naar de speakers kijken, maakt heel veel verschil. Verder zou je kunnen experimenteren met (NOS) buizen.

Al
29 oktober 2004, 23:53
dat is idd wat ik wil. de amp wat levendiger maken. maar je zegt dus eigenlijk dat de winst miniem is?

Nocki

Mits je buizen nu niet lekker staan zou het opnieuw (correct) inregelen van je buizen je amp levendiger kunnen maken. Meestal staan de buizen in Boogies aan de koude kant. Mochten je buizen al behoorlijk versleten zijn dan kan dat samen met het inregelen een behoorlijk verschil maken.

Voor alle duidelijkheid, inbouwen van een biasregelaar heeft niet direct met toon te maken. Het instellen van de bias wel maar daar hoef je niet perse een regelaar voor te hebben maar kan ook met een vaste weerstand. Mesa Boogie kiest voor dat laatste.

Al

PeeVee
31 oktober 2004, 20:13
Het zijn nuances... Ik heb hier eens zitten luisteren met een TR met twee eindpitten (Svets) via koptelefoon op mijn Load Box... Tuurlijk; RUK sound maar het ging even om de relatieve verschillen in toon en of dat uberhaubt waarneembaar is. Ik heb geluisterd tussen ong. 20 mA en 40 mA bij ong. 450VDC. JA er is wel verschil, met name tussen de uiterste standen zeker wat te horen hoewel ook het volume wat afneemt, 20 mA met kleine beetje extra volume lijkt al weer best op 40 mA met tikkie minder volume. Dit is puur qua TONE, het verschil is subtiel. Ik bias gewoon volgens het "boekje", de "sweet spot" kan ik niet echt vinden (althans, qua bias), 37 mA (gebaseerd op 70% vermogen bij klasse AB/PP uitgaande van 25W per buis) vind ik prima en daar laat ik het dan ook bij.

Ik heb niet zitten raggen dus kan niets zeggen over de "feel", ik neig te zeggen dat underbiassed stug is, overbiassed klinkt wel lekker maar branden de pitjes als kaarsen. Grote kans dat jouw Boogie tikkie te koud staat, met bias control kun je dat netjes zetten en heb je ietsepietsje soepelere feel (buizen komen wat makkelijker los) en iets warmere / vollere toon. Het verschil zal zeer subtiel zijn. Goeie eindpitten is natuurlijk altijd aan te bevelen maar is afhankelijk van wat er nu in zit. Mesa Boogie pitten = Sovtek = opgewaardeerd JAMPOT